هر مثقال زعفران چند؟ / افزایش فروش زعفران‌های ارزان و تقلبی

بازار پر از بسته های کوچک برای پرورش زعفران است که با قیمت بسیار پایین 5 تا 15 هزار تومان به فروش می رسد. در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم زعفران فله 8 تا 14 میلیون تومان است و به گفته کارشناسان با این قیمت هر اونس زعفران نباید کمتر از 50 هزار تومان باشد. زعفران محصولی خوش رنگ است که با قیمت پایین در بازار عرضه می شود و سلامت مردم را تهدید می کند.

علی حسینی ، عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران ، به ایلنا گفت: “افزایش قیمت هر محصول خطر تقلب را افزایش می دهد.”

وی ادامه داد: این اتفاق بیش از هر زمان دیگری در بازار زعفران اتفاق می افتد ، بازار به دلیل افزایش قیمت زعفران مملو از زعفران تقلبی است که برای سلامتی مردم بسیار مضر است.

به گفته حسینی؛ زعفران تقلبی برای جذب مشتری با قیمت پایین ارائه می شود.

وی با بیان اینکه افراد سودجو از روش های جدیدی برای تبدیل زعفران تقلبی به زعفران واقعی استفاده می کنند ، اظهار داشت: متقلبان از فناوری های جدید استفاده می کنند تا تشخیص زعفران واقعی از زعفران تقلبی را برای مردم دشوارتر کند.

حسینی گفت: راه مقابله با تقلب افزایش آگاهی و آگاهی عمومی است.

وی گفت: دستگاه های نظارتی باید سریعتر وارد بازار زعفران شوند و به شرایط پاسخ دهند.

علاوه بر نیاز به دسترسی به تجهیزات نظارت برای جلوگیری از توزیع بیشتر محصولات تقلبی ، باید آگاهی عمومی را نیز افزایش دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که مردم چگونه می توانند زعفران تقلبی پیدا کنند ، گفت: همیشه به تخفیف های غیر منطقی مشکوک شوید.

حسینی ادامه داد: به شکل هر برگ زعفران توجه کنید ، شکل زعفران مانند میخک خشک است و دارای لبه دندانه دار است که سپس کمی خم می شود و در نهایت باریک می شود.

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران با بیان اینکه توجه به رنگ زعفران مهم است اظهار داشت: زعفران هرگز در آب داغ به سرعت رنگ خود را از دست نمی دهد و رنگ آن به تدریج از زرد به قرمز تغییر می یابد.

حسینی یادآور شد: با توجه به روشهای جدید تقلبی سودآوری ، تشخیص زعفران اصل از تقلب ممکن است دشوار باشد و فقط توسط آزمایشگاه قابل تشخیص است که مسئولیت دستگاههای مربوطه را که مسئول نظارت و حفظ بهداشت عمومی هستند ، افزایش می دهد.

223224