نحوه کاشت بذر بادام در خاک

کاشت بادام درختی در خانه

بادام یکی از خوشمزه ترین دانه های خوراکی ست. نام بادام ریشه فارسی دارد و این درخت متعلق به ایران و آسیای مرکزی ست. از شروع آبان تا پایان دی، بهترین زمان برای کاشت دانه بادام در باغچه است. بادام با نام انگلیسی Prunus dulcis یکی از گیاهان اصیل ایران است. درخت بادام حدود ۴ تا ۱۰ متر ارتفاع دارد. در ادامه می توانید روش کاشت و زمان کاشت دانه بادام را مشاهده کنید.

زمان کاشت

زمان کاشت بادام در شیوه جوانه زنی آن مهم است. اگر می خواهید دانه ها را در فصل بهار و تابستان بکارید، ظرف حاوی بادام را به مدت ۲۰ تا ۳۰ روز درون یخچال قرار دهید تا سرما را حس کرده و جوانه بزند. اگر می خواهید بادام را در فصل پاییز و زمستان بکارید نیازی به قرار دادن در دستمال مرطوب نیست. دانه را درون خاک قرار دهید و اجازه دهید به شکل طبیعی سرما را حس کند. بعد از تمام شدن دوره سرما بادام با شروع فصل بهار درون خاک جوانه زده و سبز می شود.

مرحله اول

برای کاشت بادام از نوع خام آن استفاده کنید. بادام ها را بشکنید و دانه های درون آن را بدون صدمه دیدن خارج کنید. کاسه ای را پر از آب کرده و دانه ها را به مدت ۲۴ ساعت درون آن بخیسانید.

مرحله دوم

بعد از سپری شدن ۲۴ ساعت بادام ها را از آب خارج نموده و فقط پوسته قهوه ای رنگ نوک دانه ها را جدا کنید زیرا جوانه زنی از آن بخش انجام شده و با این کار به روند آن سرعت بخشیده می شود.

مرحله سوم

برای سبز شدن دانه ها از ظرف یکبار مصرف دردار استفاده کنید. چند سوراخ کوچک بر روی در ظرف ایجاد نموده و کف ظرف را با دستمال نخی یا دستمال کاغذی ضخیم پوشش دهید.

مرحله چهارم

بادام ها را بر روی دستمال قرار دهید و با اسپری کردن آب، رطوبت لازم برای جوانه زنی را فراهم کنید. بر روی بادام ها یک دستمال کاغذی دیگر قرار دهید و دوباره با استفاده از اسپری، آب پاشی کنید.درب ظرف را ببندید.

مرحله پنجم

به جای ظرف یکبار مصرف دردار می توانید از ظرف های پلاستیکی که در خانه دارید هم استفاده کنید. فقط باید دهانه ظرف را با سلفون بپوشانید سپس با نوک سوزن چند سوراخ بر روی سلفون ایجاد کنید.

مرحله ششم

ظرف را به مدت ۲۰ تا ۳۰ روز داخل یخچال نگهداری کنید تا نیاز سرمایی دانه رفع شده و به جوانه دهی تشویق شود. توجه داشته باشید که در این مدت باید دستمالی که دانه ها درون آن قرار دارند را چک کنید و رطوبتش را به شکل مستمر حفظ نمایید.

مرحله هفتم

بعد از سپری شدن این زمان می توانید بادام ها را چک کنید. اگر دانه ها جوانه زده بودند یک گلدان و بستر مناسب برای کاشت آن ها فراهم کنید. ترکیب خاک برگ به همراه ماسه و خاک باغچه برای کاشت بادام مناسب است.

مرحله هشتم

درون خاک گلدان حفره هایی ایجاد نموده و دانه های سبز شده را درون حفره ها قرار دهید. دقت داشته باشید که دانه ها نباید عمیق کاشته شوند. هر زمان که سطح خاک خشک شد آبیاری را انجام دهید و برای رشد بهتر گیاه، از روش کاور استفاده کنید.

مرحله نهم

برای کاور کردن به ۲ سیخ چوبی و ۱ پلاستیک فریزر نیاز دارید. سیخ های چوبی را در دو طرف گلدان و روبرو هم قرار دهید سپس پلاستیک را که حاوی ۲ تا ۳ سوراخ کوچک است بر روی سیخ های چوبی مستقر کنید. با انجام این روش رطوبت محیط دانه ها افزایش پیدا کرده و شرایط گلخانه ای ایجاد می شود.

مرحله دهم

گلدان را در مکانی پرنور و آفتابی نگهداری کنید. با قد کشیدن و بزرگ شدن گیاه، آن را به باغچه منتقل کنید تا فضای کافی و مناسبی برای رشد داشته باشد. برای افزایش احتمال میوه دهی این نهال کوچک می توانید آن را در فصل بهار پیوند بزنید.

فاکتورهای مهم در کاشت هسته بادام

بادام ها بسیار مغذی و خوشمزه هستند از طرفی همه دوست دارند با توجه به ارزش و طعمی که بادام دارد به میزان زیادی از این آجیل را استفاده کنند به همین منظور سعی می کنند به هر روشی هسته بادام یا با خرید نهال بادام بتوانند درختی را تولید کنند.

اما قصد داریم فاکتورهای مهم کاشت هسته بادام را بیان کنیم :

کاشت نهال بادام با هسته بادام متفاوت است و شما برای کاشتن هسته بادام بایستی یکسری شرایط و اصول را در نظر داشته باشید.

انتخاب هسته بادام

اینکه بتوانید یک هسته بادام مناسب یا بذر عالی را انتخاب کنید می تواند نتیجه بسیار مطلوبی را به همراه داشته باشد و شاهد درخت پربار و با محصولات باکیفیت باشید.

شرایط جغرافیایی هسته بادام

معمولا وقتی نهال بادامی را از نهالستانی تهیه می کنید با توجه به شرایط جغرافیایی آن منطقه می باشد.بهتر است هسته بادام نیز با شرایط آب و هوا منطقه سازگاری لازم را داشته باشد.

دوره سرما هسته بادام

یکی از مراحل بسیار مهم و حساس برای هسته بادام می تواند در نظر گرفتن شرایط سرما باشد. اگر میزان سرما لازم و کافی به هسته نرسد نتیجه مطلوبی را به همراه نخواهد داشت.

حدود 30 روز ماندن هسته بادام در یخچال برای در نظر گرفتن سرما می تواند کافی باشد.هسته بادام نسبت به هسته گردو به مدت زمان کمتری برای رسیدن سرما نیاز دارد.

دمای موردنیاز هسته بادام در یخچال بین 3 تا 7 درجه سانتی گراد است.بایستی میزان لازم سرما و رطوبت برای افزایش باردهی و کیفیت محصولات هسته بادام محیا شود.

کاشت هسته بادام چگونه است ؟

در ابتدا باید بعد از اینکه هسته بادام باکیفیتی را آماده کردید آن را به مدت 24 تا 48 ساعت در آب قرار بدهید تا خیس بخورد.

بعد از اینکه هسته ها خیس خورد یک کیسه پلاستیکی که پر از شن و ماسه است را آماده کنید و در میان هر کدام هسته بادام هایی که خیس خورده است را قرار بدهید.

نکته : اگر می خواهید تعداد زیادی هسته بادام را در کیسه بگذارید بایستی آنها را به صورت لایه ای در میان شن ها قرار دهید طوری که منظم و با فاصله مناسب در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

هسته بادام به مدت یک ماه از 3 تا 7 درجه سانتی گراد به سرما نیاز دارد بعد از این مدت اگر مشاهده کردید که هسته بادام ها جوانه زدند آنها را از یخچال خارج کنید.

حالا نوبت کاشت هسته بادام است.بایستی یک چاله به عمق 3 تا 5 سانتی متر در زمین حفر کنید و بذرهایی که جوانه زده اند را درون آنها قرار بدهید.

نکته : بهتر است بعد از کاشت هسته بادام آبیاری به صورت منظم و با فاصله زمانی کمتر صورت بگیرد تا شاهد رشد بهتر نهال باشید.

فصل مناسب کاشت هسته بادام

بهترین فصل برای کاشت هسته بادام بهار می باشد و توصیه شده است در فروردین ماه کاشت صورت بگیرد.طوری برنامه ریزی کنید که هسته بادام در فروردین ماه آماده شده باشد و جوانه زده باشد.

خاک مناسب کاشت هسته بادام

خاک هسته بادام بایستی لومی و یا ماسه ای باشد.خاک حاصلخیز و زهکشی از اهمیت بالایی برخوردار است.اگر بتوانید خاک مناسبی را برای کاشت هسته بادام انتخاب کنید نتیجه آن می تواند بسیار رضایت بخش باشد.

می توانید به روش کوددهی خاک را تقویت کنید.از کود حیوانی بیشتر استفاده کنید.این کودهای طبیعی موجب افزایش باردهی و بهره وری بهتر خاک می شوند.کودهای آلی می توانند بهترین گزینه باشند.

فاصله مناسب کاشت هسته بادام

بایستی حتما به فاصله کاشت هسته بادام از یکدیگر اهمیت بدهید.بهتر است فاصله 5 تا 6 سانتی متر را در نظر داشته باشید.این میزان فاصله ضروری بوده و در میزان رشد هسته بادام موثر است.

مکان کاشت هسته بادام

درختان بادام و نهال ها بسیار نورپسند هستند بهتر است قبل از کاشت هسته بادام مکان مناسبی را برای کاشت در نظر بگیرید.

مکانی مناسب کاشت است که نورگیر باشد و هسته بادام در مکانی کاملا دارای نور و بدور از سایه قرار بگیرد.این شرایط موجب بهبود رشد نهال و کیفیت محصولات می شود.

کاشت هسته بادام در گلدان

کاشت نهال بادام استقبال زیادی دارد اما برخی به دلایلی خواستار این هستند که آن را در گلدان بکارند.

کاشت هسته بادام در گلدان نیز کار دشواری نمی باشد. می توانید برای این کار بعد از اینکه هسته بادام را درون یخچال قراردادید و جوانه زد آن را درون گلدان بکارید.

بهتر است برای کاشت هسته بادام در گلدان حتما توجه زیادی به خاک و نحوه نگهداری آن داشته باشید.

حتما از یک خاک سبک استفاده کنید.هرگز کوددهی را فراموش نکنید.وقتی می خواهید هسته بادام را درون خاک بگذارید حتما عمق 5 سانتی متر را در گلدان در نظر داشته باشید.

سپس بعد از اینکه مشاهده کردید هسته بادام رشد کرده است می توانید آن را به باغچه انتقال دهید.

بعد از انتقال نهال ها به باغچه کار شما تمام نشده است.بایستی آبیاری را بصورت منظم و به روش مناسبی که اصولی باشد انجام بدهید.

معمولا در سال اول میزان آبیاری باید بیشتر باشد و در ماه های اول هر هفته آبیاری صورت بگیرد.

کوددهی سالانه با بررسی خاک انجام شود.بهترین فصل برای کوددهی نهال ها بهار است.

نهال هایی که جوان تر هستند باید کودها با دوز کمتر و با احتیاط بیشتر برایشان صورت بگیرد.

میوه دهی در سال های اول کاشت خیلی بصورت انبوهی صورت نمی گیرد و معمولا باید تا سن بالغ شدن نهال صبر کنید.میزان زود و دیر شدن باردهی نهال بادام بستگی به شرایط اقلیمی و رسیدگی هایی از سمت باغدار نیز دارد.

ممکن است حدود 10 تا 12 سال طول بکشد تا درخت بادام به یک ثمردهی مطلوب برسد.

نکته مهم : در نظر داشته باشید بذر و هسته بادام را فراوری نشده تهیه کنید. منظور از فراوری نشده یعنی بدون نمک بوده و اصلا گرم و بو داده نشده باشد.

نکته مهم : حتما در هنگام تهیه بذرها 10 عدد هسته را به صورت حداقل در نظر داشته باشید چون ممکن است در میان تمام آنها تنها چند عدد یا حتی یک عدد جوانه بزند.

برای جوانه زنی ممکن است از یک تا دو روز بیشتر طول بکشد.

مزایا و معایب کاشت هسته بادام نسبت به نهال بادام

با کاشت هسته بادام می توانید از همان ابتدای فرایند شاهد تمامی مراحل کاشت باشید اما خیلی نیازمند توجه و زمان بیشتری برای کاشت هسته بادام است.

نهال بادام را می توان در کمترین زمان خریداری کرد و تنها در فصل مناسب در چاله ای کاشت.میزان باردهی هسته بادام و نهال بادام هر دو بالا است اما با بررسی ها معمولا مشخص شده است نهال بادام نتیجه بهتری را به همراه داشته است.

جمع بندی کاشت هسته بادام

درخت بادام یکی از درختان بسیار موردپسند باغداران و کشاورزان است.امروزه برخی برای راحتی کار و نتیجه مطلوب تر سعی می کنند از نهال بادام استفاده کنند.

اگر قصد خرید نهال پالیز گردو و کاشت آن در باغ خود را دارید؛ ابتدا باید با مطالعه اطلاعات محصول؛ از سازگاری آن با شرایط اقلیمی و آب وهوایی باغتان اطمینان حاصل نمایید

اما کاشت هسته بادام نیز می تواند نتیجه خوبی داشته باشد به شرط آنکه تمامی فاکتورهای کاشت رعایت شود.به نقل از نهالستان نوین گردو به کاشت هسته بادام و فاکتورهای مهم آن پرداختیم.

امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد.