مهم‌ترین مراقبت‌های دوره‌ای زنان در سنین ۱۳ تا ۶۵ سال

مهم‌ترین مراقبت‌های دوره‌ای زنان در سنین ۱۳ تا ۶۵ سال

عضو تیم ویژه مرکز درمان ناباروری و سقط های مکرر، ابن سینا با اشاره به مهم ترین مراقبت های دوره ای برای زنان 13 تا 65 ساله بر لزوم انجام اقدامات روتین از جمله پاپ اسمیر، ماموگرافی و سونوگرافی لگن تاکید کرد.

دکتر در گفت وگو با آوای البرز، وی در خصوص مراقبت های دوره ای از زنان گفت: مراقبت های اولیه خدمات بهداشتی مناسب و در دسترس توسط پزشکان به زنان ارائه می شود. با هدف تشخیص و پیشگیری از تولد تا مرگ زنان مورد نیاز است که در نهایت منجر به رضایت از زندگی می شود. این مراقبت ها بر اساس شرایط افراد در هر سنی تقسیم شده و اولویت ها اعلام می شود.

وی با بیان اینکه خدمات بر اساس سن تقسیم بندی می شود گفت: خدمات به 13 تا 18، 19 تا 39، 40 تا 65 و بالای 65 سال تقسیم می شود. موضوع بسیار مهم سابقه مراجعه کنندگان است، آیا فرد باید دلیل مراجعه به پزشک را بداند؟ از سوی دیگر، عملکرد، مصرف یا مصرف دخانیات، الکل و شرایط جنسی مشتری مورد سوال قرار می گیرد. اگر دختری در سنین 13 تا 18 سالگی ازدواج کرده است، توصیه می کنیم که به مدت سه سال پس از شروع فعالیت جنسی، آزمایش پاپ اسمیر را به طور منظم انجام دهد. پس از آن معاینات کلی قد، وزن، فشار خون، بیماری های زمینه ای، معاینه لگن و … انجام می شود.

وی افزود: اگر فردی در گروه پرخطر قرار داشته باشد، یعنی سابقه بیماری خاصی یا تماس جنسی بالا داشته باشد، علاوه بر اقدامات فوق باید از نظر بیماری های مقاربتی و سطح هموگلوبین نیز آزمایش شود. یک بیماری خاص وجود دارد.”

وی با اشاره به اینکه سن باروری افراد 19 تا 39 سال است، خاطرنشان کرد: در این سن باید علاوه بر پرسیدن سوالاتی که در بالا ذکر شد، در مورد قاعدگی فرد و اقداماتی که انجام داده نیز سوال بپرسید. باروری، بیایید بپرسیم. در این گروه باید سالانه تست پاپ اسمیر انجام شود. اگر خانمی سه سال متوالی آزمایش پاپ اسمیر را به طور منظم انجام داده باشد و وضعیت او طبیعی باشد، اکنون می تواند هر سه سال یکبار چکاپ منظم داشته باشد.

یکی از اعضای تیم تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا با بیان اینکه سن ابتلا به سرطان سینه پایین است، ادامه داد: باید به همه خانم ها از سن 19 سالگی به بعد آموزش دهیم که در صورت وجود هر ماه چگونه خود را معاینه کنند. . سابقه بیماری در بستگان درجه یک و به دنبال آن سونوگرافی دوره ای. سپس با توجه به بستگان درجه یک مبتلا به سرطان، پیشنهاد می کنیم چه زمانی ماموگرافی انجام دهید.

وی ادامه داد: این سوال مطرح می شود که آیا افراد در هر سنی باید نگران سرطان سینه باشند؟ پاسخ ما این است که حداقل 5 یا 10 سال قبل از سن فرد مبتلا باید شناسایی شوند. یعنی اگر اولین عضو خانواده در سن 30 سالگی به سرطان سینه مبتلا شد، 5 یا 10 سال قبل از رسیدن به این سن از سایر اعضای خانواده درخواست ماموگرافی و سونوگرافی می کنیم که می تواند بسیار کمک کننده باشد.

این متخصص زنان و زایمان تاکید می کند: در این سن فرد از نظر بیماری های مقاربتی، هورمون ها به ویژه هورمون تیروئید و هورمون های جنسی بررسی می شود. یکی دیگر از مشکلات اساسی در این سن، سونوگرافی سالانه و دوره ای لگن است که از نظر عملکرد تخمدان و رحم، بر اساس ذخیره تخمدان و توانایی کاشت رحم در صورتی که خانمی در شرف باردار شدن باشد، ارزیابی می شود. .

وی معاینات پزشکی زنان 40 تا 65 ساله را تشریح کرد: با افزایش سن باید به مشکلات دیگری نیز رسیدگی شود. در این سن هنوز نیاز به آزمایش پاپ اسمیر و ماموگرافی منظم است. در این سنین خطر افزایش چربی خون وجود دارد، بنابراین از خانم ها می خواهیم بعد از 45 سالگی هر 5 سال یکبار چربی خون خود را چک کنند، اما در صورت وجود سابقه بیماری های خانوادگی در این زمینه، این آزمایش باید سالانه انجام شود. قند خون و هورمون تیروئید باید هر سه سال یکبار چک شود. برخی از سرطان های دستگاه گوارش قابل پیشگیری هستند و به زنان بالای 40 سال گفته می شود که هر سال یک نمونه مدفوع آزمایش خون یا کولونوسکوپی هر 10 سال بعد از 50 سالگی انجام دهند.

او گفت که مرحله مهم دیگر بررسی تراکم استخوان ها است. هنگامی که زنان به یائسگی می رسند، به دلیل کمبود استروژن، احتمال ابتلا به پوکی استخوان در آنها بیشتر است، بنابراین آزمایش تراکم استخوان نیز لازم است. نکته مهم دیگر رژیم غذایی سالم، پرهیز از الکل و دخانیات و نخوردن غذاهای چرب است که از 39 سالگی اکیدا به همه توصیه می کنیم.

وی درباره مراقبت های بعد از 65 سالگی گفت: به دلیل تغییر در سلامت افراد باید مشکلات تغذیه، فعالیت بدنی و بی اختیاری ادرار بررسی شود چرا که در معاینه اولیه می توان بسیاری از بیماری های پنهان را شناسایی کرد. که در حال تغییر است. همچنین انجام پاپ اسمیر هر دو یا سه سال یکبار و ماموگرافی سالانه در این سنین را توصیه می کنیم.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اهمیت واکسیناسیون در سنین باروری گفت: زنان در این سن باید از نظر سرخجه و هپاتیت آزمایش شوند. مصرف واکسن آنفولانزا در افراد مسن نیز مهم است و توصیه می کنیم برای زنان مبتلا به بیماری زمینه ای واکسن آنفولانزا را انجام دهید.

وی گفت: یکی از مهم ترین علل سرطان دهانه رحم، HPV یا زگیل تناسلی است که دهانه رحم را باز می کند. خوشبختانه، با آزمایش پاپ اسمیر، می توانید به سرعت متوجه شوید که آیا دهانه رحم شما درد دارد که می تواند منجر به سرطان شود. یکی از راه‌های جلوگیری از این امر، دریافت واکسن HPV است که از شما در برابر بسیاری از انواع زگیل‌های تناسلی که می‌توانند منجر به سرطان دهانه رحم شوند، محافظت می‌کند.

شهبخش در پایان خاطرنشان می کند: در کشورهای توسعه یافته واکسن از 9 سالگی به دختران و پسران تزریق می شود. بهترین سن برای تزریق این واکسن قبل از بلوغ است ما می گوییم افراد می توانند قبل از 30 سالگی واکسینه شوند. واکسیناسیون، حتی اگر فردی HPV داشته باشد، می تواند تا حد زیادی از سرطان دهانه رحم جلوگیری کند.

انتهای پیام/