معرفی انواع کفش ایمنی و کاربردهای آنها

در تمامی مشاغل ،نکات ایمنی از جمله مهم ترین کارهایی است که باید در نظر داشت و آن را رعایت کرد. این نکات شامل موارد مختلفی می باشد که از جمله آنها پوشش ایمنی هنگام کار است. انواع کفش ایمنی یکی از این پوشش ها است که هنگام کار باید از آن استفاده کرد تا پاها در برابر خطرات احتمالی و آسیب های جبران ناپذیر در امان باشند. با توجه به اینکه پا قسمت مهمی در بدن است و به نوعی قلب دوم نیز شناخته می شود مراقبت از آن بسیار مهم و ضروری است. برای محافظت از پا در برابر این خطرات انواع کفش های ایمنی وجود دارند که هر کدام در موارد مختلف کاربرد داشته و طبق استاندارد هایی که تولید می شوند از پا در کارهای مختلفی محافظت می کنند.

برای شناخت انواع کفش های ایمنی بهتر است که به بررسی و معرفی آنها بپردازیم. در اینجا قصد داریم به صورت جامع و کامل شرح دهیم که انواع کفش ایمنی چیست و کاربرد ها و اجزای آن را نیز معرفی کنیم تا در پایان به شناخت جامعی در این زمینه دست یابیم. پیشنهاد می شود با آروا همراه باشید تا هر آنچه که درباره پوتین ایمنی نیاز است را بدانید و کفش ایمنی مناسب برای کار خود را انتخاب کنید. پیشینه استفاده از کفش های ایمنی به سالهای دور و زمان هایی که انسان ها مشغول کار بودند و برای محافظت از پا از آن استفاه می کردند، باز می گردد.

کفش ها در طی سالیانی که استفاده می شده اند همواره با تغییر و تحول همراه بوده اند تا برای استفاده در مشاغل گوناگون کاربرد داشته باشند. در سال ۱۹۳۰ شرکت red wing برای اولین بار چکمه هایی با رویه استیل تولید کرد که از آن در جنگ جهانی استفاده شد و هدف محافظت از پا ها در برابر سوختگی و انفجار بود. سپس در سال ۱۹۷۵ قانونی در امریکا وضع شد که استفاده از کفش های ایمنی، اجباری و از انواع کفش ایمنی در مشاغل سخت و پر خطر استفاده شد. امروزه شرکت های بزرگ و کوچکی کفش های ایمنی تولید می کنند که استفاده از آنها موجب می شود تا پا در برابر آسیب های احتمالی و خطرات در امان باشد.

کفش ایمنی چیست؟

شغل های مختلفی وجود دارد که در هنگام کار باید از ابزار آلات ایمنی در آنها استفاده کنیم که یکی از این ابزار آلات ایمنی کفش است. کار اصلی کفش ایمنی این است که از پا در برابر خطرات احتمالی محافظت کند. انواع کفش ایمنی به لحاظ ظاهر شبیه باقی کفش ها هستند اما در ساخت و تولید آنها موارد مختلفی از جمله مقاومت بالا، جنس رویه، جنس زیره و … رعایت می شود تا بتواند از پا در مشاغل خطرناکی مانند آتش نشانی ،حفاری، جوشکاری و … محافظت کند. در واقع می توان گفت کفش های ایمنی ساخته می شوند تا از آنها در محیط های کار استفاده کرد.

با توجه به انواع شغل ها که در آن نیاز به استفاده از لوازم ایمنی است، این کفش ها متناسب با مشاغدر بین محصولات حفاظتی، کاربرد کفش ایمنی کار به انگلیسی Safety Shoes جایگاه خاصی دارد چرا که پا عضو بسیار مهمی است و همواره از آن به عنوان قلب دوم انسان یاد می‌شود. مزایای کفش ایمنی آنقدر مهم بوده که امروزه دیگر نه به شکل یک تصمیم و انتخاب، که طبق دستورات، پوشیدن آن برای حفظ سلامت کارگر، استاد فنی و نیروی کار در محیط کارگاهی و صنعتی لازم و واجب است. انواع کفش کار با توجه به جنس ساخت و مواد استفاده شده در آن و یا بر اساس نوع کاربری دسته بندی می‌گردد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

مختلف تولید می شوند که کاربرد هر کدام برای شغل مد نظر است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تاریخچه ساخت کفش کار از کجا شروع شد؟… اولین مدل کفش ایمنی در تاریخ به صورت مبتدیانه و دست ساز در قرن 17 میلادی در اروپا ساخته شد. جایی که به آنها Sabots می‌گفتند و نوعی پاپوش از جنس چوب و فرم گرفته شده با دست به شکل کفش بودند و به قصد حفاظت کارگران در برابر اشیا و اجسام تیز و همینطور سقوط وسایل سنگین تولید شدند.

سال‌ها گذشت تا اینکه در دهه 1930 کمپانی و شرکت Red Wing اولین پوتین ها و کفش کار با رویه استیل را تولید کرد. کفش‌هایی که در قسمت جلویی و انگشتان دارای روکش فولادی بودند تا از ضربه خوردن به انگشت و پا جلوگیری کنند. از این نوع کفش در جنگ جهانی هم استفاده شد. اما تا سال ها پوشیدن لوازم و کفش ایمنی در جهان اجباری نبود! تا اینکه با فراگیر شدن تولید و ساخت انواع کفش ایمنی کار، سرانجام در سال 1974 در آمریکا و بعدها در دهه 90 در اروپا و کل دنیا، پوشیدن و استفاده از لوازم ایمنی از جمله کفش کار در محیط های صنعتی قبل و حین شروع کار قانونی و اجباری شد.

انواع کفش ایمنی کار

همانطور که اشاره شد انواع کفش کار با 2 فاکتور جنس / نوع ساختار و همینطور کاربری طبقه بندی می‌گردد که در این بین نوع کاربری راهنمای بهتری برای رسیدن به یک انتخاب درست و خرید کفش ایمنی کار است. ساختار داخلی یک کفش و پوتین ایمنی ممکن است بصورت ساده و بدون سر پنجه یا دارای سرپنجه باشد که این نوع دوم به کفش های Safety Toe معروف هستند.

کفش ایمنی سرپنجه دار در درون خود و در قسمت جلویی و انگشتان شامل یک لایه محافظ فولادی، کامپوزیت یا پلاستیکی است که از ضربه خوردن به قسمت جلویی پا جلوگیری می‌کند. رویه کامل یک کفش ایمنی نیز ممکن است چرمی یا فلزی باشد. رویه چرم نسوز و ضد آتش و حریق است؛ درحالیکه یک کفش با رویه کامل فلزی تمام قسمت روی پا را از نفوذ اجناس تیز و ضربات ناخواسته حفاظت می‌کند. قسمت مهم بعدی زیره نام دارد که می‌تواند چرمی، لاستیکی، PU و TPU و ضد لغزش باشد که هر کدام از این جنس‌ها با ترکیبات مختلف در محیط کاری مشخصی کاربرد دارند.

این زیره در بیشتر کفش های ایمنی محافظی در برابر نفوذ جسم تیز مثل میخ، پیچ، میلگرد و… است. کاربرد کفش ایمنی کار در خیلی از مشاغل مثل کار در معدن، انواع کارگاه و کارخانه، خطوط تولید صنعتی، تعمیرات و تاسیسات، خودروسازی، عملیات ساختمانی، کار در انواع سازه‌های فلزی و غیر فلزی و… خلاصه تقریبا در تمام شغل‌ها که خطر آسیب به پا در آن وجود دارد توصیه می‌شود. برای همین در ادامه این مطلب به انواع کفش ایمنی بر اساس نوع استفاده اشاره می‌کنیم.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.