مزایا و معایب پرده زبرا

در اين صفحه قصد معرفي اجمالي معايب و مزييتهاي انواع پرده هايي كه بيشتر در بازار رايج است را براي شما دوستان عزيز داريم.

مقايسه پرده زبرا  با ديگر پرده ها

به نقل از فروشگاه پردکور پرده هاي شيد رول معمولا براي استفاده در مغازه ها و يا اتاق خواب به عنوان نمايش عكس ويا برند فروشگاه استفاده ميشود و نقش جلوگيري از نور آفتاب را هم دارد .

بدليل تنوع رنگ و لايه هاي متفاوت رنگ در يك درگاه پرده، از زيبايي خاصي برخوردار است و اگر در هنگام انتخاب اين ، همخواني آن با رنگ ديوار و اساسيه محيط و هارموني رنگها رعايت شود زيبايي خاصي به محل كار شما ويا خانه شما ميدهد. و روش استفاده اين نوع پرده بسيار راحت و كم استهلاك است.

براي تميز كردن پرده زبرا بايد قطعات از هم باز شود واين باز كردن وبستن ممكن است خارج از عهده عده اي باشد  و در اين فرآيند باز وبسته كردن به قطعات آن آسيب وارد شود.

باز كردن و شستشوي پرده زبرا كار ساده اي نيست و بدليل پيچيده بودن اين كار، هر كسي از عهده اين آن برنمي آيد و بهترين كار تميز كردن اين پرده در جاي خودش است تا به آهار پرده  نيز آسيب كمتري وارد شود

در غير اينصورت بايد به مراجعه كنيد

يكي ديگر از مشكلات استفاده از پرده زبرا كه شايد در ظاهر مهم نباشد اين هست كه براي كنار زدن پرده و ديدن محيط بيرون از پنجره بايد كل پرده را بالا برد و نميتوانيم با كنار زدن قسمتي از پرده بيرون را ديد

دليل خرابي پرده زبرا

دليل عمده خرابي در پرده هاي زيرا وشيد ايراد در گيربكس يا همان مكانيزم آن ميباشد كه بدليل مستهلک شدن گيربكس يا متناسب نبودن گيربكس با وزن پارچه پرده معمولا اين مشكل بوجود مي آيد كه با تعويض اين قطعه مشكل برطرف مي شود

اما در مدلهاي قديمي تر كه سايز مكانيزم آنها در بازار موجود نميباشد،نياز به تعويض لوله نيز مي باشد.

دليل ديگر تعميرات و خرابي در اين نوع ايراد در زنجير بالابر اين اين نوع پرده مي باشد كه بدليل وزن بالاي پرده به مرور زمان اين زنجير يا پاره شده و يا ساچمه هاي آن خرد ميشوند و در پرده هاي قديمي اين امكان وجود دارد كه تنها بدليل نبود مدل زنجير نياز به تعويض كل قطعات پرده باشد.

مزيت پرده كركره فلزی و چوبی به ديگر پرده ها

پرده كركره يكي از پرده هاي فلزي قديمي است كه در قديم كمتر در خانه از اين پرده استفاده مي شد اما چند سالي است كه با تنوع رنگ و ظرافت بيشتر ، اين پرده مهمان خانه هاي ما شده است و معمولا در آشپزخانه و يا اتاق خواب از اين نوع پرده استفاده ميشود .

اين پرده از ظرافت خاصي برخوردار است و در مدل آلومنيومي ، كل اين مجموعه داراي وزن كمي است و گردگيري و نصب اين پرده بسيا راحت انجام ميشود.

اين پرده بهترين بازده ای در جلوگيري از نور و ايجاد سايه را داراست.

معايب پرده كركره

در مدلهاي فلزي اين پرده ، باد و ضربه پنجره يا گير كردن اين پرده بين پنجره باعث آسيب اين پرده ميشود و براحتي خم شده و يا رنگ آن از بين ميرود

دليل خرابي پرده كركره

اين نوع قابليت دو حركت سايه روشن و بالا و پايين مي باشد كه ممكن است در هر دو مكانيزم آن مشكلاتي بوجود بيايد و در بعضي مواقع با روغن كاري مناسب و تميز كردن گرد وغبار قطعات،ايرادات قابل حل است ولي در صورت مشكلات اساسي بايد به متخصص و كارگاه رجوع شود.

مزيتهاي پرده لوردراپه 

 

يكي از پرده هايي كه به راحتي امكان باز كردن و تميز كردن آن وجود دارد ،پرده هاي لوردراپه است و براي تميز كردن نيازي به باز كردن ريل اين پرده نيست و در روزهاي آينده روش شستشوي پرده لوردراپه را با توضيح كامل در سايت قرار ميدهيم.

معايب پرده لوردراپه يا پرده عمودي

دستگاه برش و دوخت نوار پرده لوردراپه

اين از ظرافت زيادي برخوردار نيست به همين جهت بعد از مدتي استفاده از آن لايه هاي نوار بخوبي روي هم  قرار نميگيرد و براي جلوگيري از نور كارايي خود را از دست ميدهد علي الخصوص اگر روش صحيح باز وبسته كردن آنرا ندانيم و به دلايلي كه در بالا ذكر شد اين پرده جديدا بندرت در خانه استفاده مي شود.

دليل خرابي پرده عمودي

اين نوع پرده از قسمتهاي متحرك زيادي تشكيل شده و به همين دليل زود تر از همه پرده ها نياز به تعمير پيدا ميكند.

درقسمت پاييني اين پرده كه شامل وزنه و زنجير ميباشد ، قطعات در صورت خرابي قابل تعويض است اما قطعاتي كه در بالاي ريل پرده (تراك و ) نصب شده در صورت خراب شدن  فقط بكمك متخصص و دستگاه در كارگاه قابل تعمير ميباشد.

معایب پرده شب و روز

یکی از بزرگترین معایب پرده شب و روز یا همان پرده دو مکانیزم ،عدم سایه روشن شدن و تنظیم نور این نوع پرده می باشد.

همینطور که در فیلم زیر مشاهده میکنید ،محیط با استفاده از این پرده یا از نور شدید برخوردار است یا کاملا سایه و تاریک است

مشکل بعدی این مدل پرده ،هزینه بالا و قیمت آن نسبت به دیگر پرده ها است،  در بعضی از مدلها که حتی از کیفیت پائین تری نسبت به پرده زبرا برخوردار است ولی به نسبت مبلغ بالایی باید برای این پرده بايد پرداخت کرد

پرده زبرا چیست و چرا جایگزینی مناسب برای پرده های قدیمی است؟

هر گاه صحبت از دکوراسیون داخلی به ویژه دکوراسیون پرده می‌شود افراد به یاد آن پرده های شلوغ و چندلایه قدیمی می‌افتند که در همه خانه ها استفاده می‌شده ولی چند سالی می‌شود که سبک و طراحی دکوراسیون داخلی تغییر یافته و افراد بیشتر دنبال پرده‌هایی مدرن با طرح و رنگبندی ساده و مکانیزمی آسان هستند که به آن ها پرده زبرا می‌گویند.

از همین چند سال گذشته پرده‌هایی با مکانیزم جمع شونده تحت عنوان پرده زبرا به بازار عرضه شده است که در کنار طراحی و کارایی ، شستشوی راحت و قیمت مناسب هم از دیگر ویژگی این مدل پرده محسوب می‌شود. در این مطلب سعی داریم تا به بررسی جنس پارچه، مکانیزم حرکتی ، مزایا و معایب این سبک از پرده ها بپردازیم.

 

ساختار پارچه پرده زبرا بصورت دو لایه موازی از تور و پارچه است که بر روی یکدیگر قرار گرفته‌اند. تولید و مونتاژ این نوع پرده ها بصورت پارچه هایی دولایه و دارای مکانیزم جمع شونده بصورت عمودی است که توسط یک زنجیر می‌توان پرده را جا به جا کرده و با تغییر زاویه بین نوار‌های پارچه ای نور عبوری را بر حسب نیاز تنظیم کرد.

 

برای جمع کردن پرده زبرا بصورت عمودی از زنجیر استفاده می‌شود تا بتوان از نمای بیرونی بر حسب نیاز استفاده کرد. برای تاریک کردن محیط و جلوگیری از عبور نور هم از همین مکانیزم زنجیری استفاده می‌شود.

پرده زبرا در مدل ها و طرح های متنوع عرضه می‌شود و استفاده صحیح از آن‌ها نقش ویژه ای در زیبایی دکوراسون داخلی شما دارد. از این پرده ها می‌توان در همه جای خانه مانند آشپزخانه ، اتاق ، پذیرایی و دیگر محیط ها استفاده کرد. طرح ها و رنگ های مختلف موجود در این مدل ها موجب انتخاب راحت تر برای هر سبک خانه ای می‌شود.

 

پارچه زبرا دارای چه طرح و رنگ هایی است ؟

پردهزبرا در مدل های ساده ، پلیسه ، طرح دار ، گلدوزی ، چاپی و دیگر مدل ها تولید می‌شود که بسته به سلیقه خودتان می‌توانید هر یک از آن ها را انتخاب کرده و در ترکیب دکوراسیون از آن استفاده کنید.

 

از پردهزبرا ساده ، پلیسه و طرحدار می‌توان در منازل ، اتاق های اداری و هتل ها استفاده کرد که جایگزین بسیار بهتری برای پرده هایی پارچه ای و لوردراپه ای هستند. استفاده از مدل های طرحدار و گلدوزی  برای پذیرایی یا اتاق‌هایی مناسب است که قصد دارند با طرح خاص و جذاب ، زیبایی خانه را دوچندان کنند.

مدل دیگری پرده زبرا وجود دارد که می‌توان طرح یا عکس مدنظر خود را بر روی آنها چاپ کنید که اصطلاحا به آنها زبرا چاپی می‌گویند. تصور کنید که در دفتر کار خود به جای پرده های قدیمی پارچه ای از پرده ای با لوگوی چاپ شده‌ی خود بر روی آن استفاده می‌کنید، این کار پرستیژ کاری شما را افزایش داده و باعث افزایش اعتبار شما می‌شود.

 

به چند روش می‌توان پرده های زبرا را جابه‌جا کرد؟

تمامی مدل های پرده زبرا فقط به صورت عمودی جابه جا می‌شوند و میتوان پارچه فقط  به بالا و پایین حرکت داد. انواع مدل های زبرا را می‌توان به وسیله مکانیزم کنترل دستی یا موتور برقی جابه‌جا کرد و حرکت داد.

 

زبرا با مکانیزم دستی : تمامی مدل های پرده‌ زبرا بصورت پیشفرض از زنجیر و گیربکس استفاده می‌کنند که با کشیدن این زنجیر یا طناب عمل جابه‌جایی و تنظیم نور انجام می‌شود.

زبرا با مکانیزم موتور برقی : در این حالت از یک موتور برقی کوچک استفاده می‌شود که درون کانال زبرا قرار گرفته است و می‌توان به کمک آن پرده ها را از راه دور و بدون دخالت دست کنترل کرد. موتور برقی در سه مدل کلیدی ، ریموت کنترلی و هوشمند قابل استفاده است.

انواع موتور برقی پرده زبرا :

  • کلیدی: در این مدل موتور زبرا به کلید برق متصل شده و با فشردن کلید می‌توان پرده را کنترل کرد.
  • ریموت کنترلی : این موتورها مشابه موتور کلیدی هستند با این تفاوت که موتور به رسیور کنترل از راه دور مجهز شده و می‌توان به وسیله ریموت کنترل از فاصله دور یا نزدیک پرده را کنترل کرد.
  • هوشمند : در این مدل موتور به سیستم هوشمند منازل متصل می‌شود و با برنامه‌ای که برای آن تنظیم شده است کنترل می‌شود.

 

شستشو و تمیز کردن پرده زبرا به چه روشی انجام می‌شود؟

اکثر افراد به دلیل این که شستشوی پرده زبرا را  امری دشوار و زمان‌بر می‌دانند از خرید خود صرف نظر می‌کنند و به دنبال خرید همان پرده‌های قدیمی و پارچه‌ای می‌روند. بهتر است که به خاطر جنس و تک لایه ای بودن پارچه ، شستشوی این مدل پرده های مدرن بسیار آسان بوده و خیلی سریع می‌توان آنها را تمیز کرد. با استفاده از بخار شوی یا شامپوی فرش می‌توانید پرده را شست و شوی دهید تا پرده شما همانند روز اول تمیز شود.

بیشتر بخوانید :

 

نحوه نصب پرده زبرا به چه صورت است؟

نصب پرده های زبرا بسیار راحت تر از نصب دیگر مدل های پرده است. این پرده ها به صورت مونتاژ شده و آماده نصب عرضه می‌شوند که برای نصب تنها باید پایه های نگهدارنده را به سقف یا دیوار متصل کنیم و سپس کانال زبرا را به پایه ها متصل کنیم. برای مطالعه بیشتر درباره نحوه نصب پرده های مدرن به وبلاگ آموزشی ابزار پرده مراجعه کنید.

 

دلیل ارزان بودن بعضی از مدل های زبرا چیست؟

ارزان بودن بعضی از مدل‌های پرده زبرا بدلیل استفاده از پارچه و تور معمولی به همراه متریال ضعیف است که مشتریان را ترغیب به خرید می‌کند. باید توجه کنید که خرید این نوع پرده ها به دلیل قیمت پایین بسیار اقتصادی است ولی در نظر داشته باشید که مشکلاتی از قبیل کثیف شدن سریع تر پارچه بدلیل جنس آن ، خراب شدن گیربکس و ایجاد صدای بلند هنگام کشیدن زنجیر از معایب آن است.

از ترفندهایی که شرکت‌های تولید کننده زبرا برای کاهش قیمت نهایی محصول خود استفاده می‌کنند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • استفاده از کانال زبرا پی وی سی به جای کانال آلومینیومی
  • استفاده از لوله گیربکس سبک برای کاهش وزن
  • گیربکس های ضعیف و معمولی
  • پارچه ها و تورهایی که الیاف پلاستیکی بالایی دارند

مزایا و ویژگی های استفاده از پرده زبرا :

  •  دوام مناسب و طول عمر بالا نسبت به دیگر پرده ها و شستشو و نگهداری آسان
  • بدون نیاز به آموزش
  • تنظیم و کنترل میزان نور ورودی به خانه با استفاده از زنجیر و طناب
  • جلوه منحصر به فرد و خاص که باعث مدرن تر شدن دکوراسیون می‌شود
  • دارای وزن سبک نسبت به دیگر پرده های قدیمی
  • امکان جا به جایی پرده زبرا به وسیله موتور برقی با استفاده از ریموت کنترل و سیستم هوشمند
  • پرده های زبرا در انواع طرح و مدل های متنوع عرضه می‌شوند
  • قابلیت ست کردن با دکوراسیون محیط با انتخاب درست طرح و رنگ