متهم موج جدید تورم در اقتصاد ایران را بشناسید

طبق یک خبرگزاری آوای البرز ، بررسی تورم طی شش ماه گذشته نشان می دهد که این روند طی شش ماه گذشته افزایش یافته و انتظار می رود به تدریج از روند 12 ماهه پیشی بگیرد. متوسط ​​تورم ماهانه در سال 1398 0.7 درصد بود که در چهار ماه اول سال 1399 4.3 درصد بود. تورم در جولای 2016 در بیست ماه گذشته به بالاترین سطح 6.5 درصدی رسید.

کارشناسان علت افزایش نرخ تورم را افزایش نرخ ارز ، سرعت تجارت در دوره تاجگذاری ، افزایش کسری بودجه دولت ، افزایش نقدینگی و روند شاخص بورس اعلام کردند.

مجید سلیمی-بروگنی ، تحلیلگر اقتصادی ، در مصاحبه با آوای البرز ، یک خبرگزاری مالی ، گفت که تورم در آنجا در سال 1999 رو به آن بود. وی گفت: اقتصاد ایران با تورم بیگانه نیست و سیاست های تورمی برای دهه ها به طور گسترده در اقتصاد ایران اتخاذ و اجرا شده است.

وی بدون شک ایدئولوژی اصلی هر اقتصاد سالم رشد اقتصادی است ، وی افزود: ثبات اقتصادی در سطح کلان و رقابت در سطح خرد است. مطمئناً ، اگر این دو ویژگی مشخص شود ، عوامل مالی در بقیه بازارهای مسیر به این موضوع پی خواهند برد. به طور کلی ثبات و رقابت دو رکن اصلی اقتصاد مطلوب و به عبارت دیگر شرایط لازم هستند.

مسیر بانک مرکزی برای کاهش تورم

در بهار امسال شاهد بودیم که بانک مرکزی اعلام کرد که رویکرد جدیدی را برای مقابله با تورم ، ثبات قیمت و سیاست های کنترل نقدینگی در پیش گرفته است. در بیانیه ای ، بانک مرکزی ابزارها و بسترهای خود را برای هدف گذاری تورم فعالیت های بازار ، هدف قرار دادن نرخ بهره بازار بین بانکی ، خرید و فروش اوراق بهادار دولتی در بانک ها ، صدور وثیقه و سپرده گذاری بانک ها در بانک مرکزی ، بیان کرد. وی گفت: با تقویت نظارت و اقدامات احتیاطی اقتصاد کلان ، حداکثر تلاش برای اجرای اقدامات ثبات و دستیابی به هدف تورم انجام می شود.

سلیمی-براوشینی ادامه داد: براساس این بیانیه ، هدف تورم بانک مرکزی برای سال 1999 با 2٪ نوسان مثبت و منفی 22٪ تعیین شده است. دریافت این شماره دور از انتظار نیست.

وی گفت: اگر تورم بانک مرکزی در سال 1999 بین 20 تا 24 درصد باشد ، هدف سیاستگذار پولی است. دستیابی به این هدف ممکن است منجر به بازیابی اعتبار بانک مرکزی شود که این روزها با اتهامات عدم استقلال و لفاظی های ناب از دولت ، این مسئله بیشتر تضعیف می شود. اما اگر بانک مرکزی به این هدف نرسد ، در صورت بالاتر بودن نرخ تورم از وعده داده شده ، اعتبار بانک مرکزی بیشتر آسیب می بیند.

بانک های مرکزی در سراسر جهان برای دستیابی به اهداف تورمی خود از چندین ابزار سنتی استفاده می کنند ، مانند اوراق بهادار بدهی و نرخ بهره ، اما در یک اقتصاد ، سیاست های نرخ ارز نیز باید تحت سیاستی که تورم را کنترل می کند ، تعریف شود. ما باید ببینیم که بانک مرکزی چگونه سیاست نرخ ارز را از نظر سیاست هدف گذاری تورم تعریف و کنترل می کند.

آیا کنترل تورم بدون نفت امکان پذیر است؟

سلیمی-بروزنی افزود: اقتصاد ایران سالهاست که از درآمدهای نفتی غنی برخوردار است و با استفاده از ابزارهای سیاست ارز خارجی توانسته است تورم را کنترل ، تأخیر یا تقاضای واردات را کنترل کند. دقیقاً ایجاد شده ، آیا نرخ ارز و تورم هنوز قابل کنترل هستند؟

وی اظهار داشت: بانک مرکزی در تحریم های اخیر ابزاری قدرتمند را از دست داده است که رسیدن به هدف چالشی است. تورم ایجاب می کند هر کشوری که سیاستی را هدف قرار می دهد با هدف چالش های مختلف روبرو شود. هر کشوری بسته به ویژگی ها و ویژگی های اقتصادی خود موانع مختلفی را می بیند و اقتصاد نفتی ایران برای کنترل تورم از طریق روش های سنتی همچنان به درآمد نفت وابسته است.

روند آینده شاخص قیمت را پیش بینی کنید

وی گفت: “یكی از شاخص هایی كه می تواند روند آینده شاخص قیمت را توضیح دهد ، رشد اقتصادی و رشد نقدینگی است.” اگر حجم تولید در یک اقتصاد نتواند همگام با رشد نقدینگی باشد ، آنچه اتفاق می افتد انباشت نقدینگی در اقتصاد است. معادله این است که مقدار مشخصی از کالاها یا خدمات قیمت کالاها یا خدمات را افزایش می دهد.

اقتصاددانان استدلال کرده اند که اگر تعهد به کالاها یا خدمات افزایش یابد و قیمت آنها ثابت بماند ، این معادله حل نخواهد شد. در نتیجه ، وقتی رشد نقدینگی بیش از تولید ناخالص داخلی است ، باید منتظر کاهش شاخص قیمت بماند.

در سه ماهه اول سال جاری ، اقتصاد نرخ رشد منفی 3.5 درصدی را گزارش کرده است. در بهار امسال نقدینگی معادل 7.5 درصد بود. در نتیجه ، پتانسیل بالایی برای افزایش قیمت وجود دارد که نمی توان از آن جلوگیری کرد.

پیامدهای نرخ بهره منفی در اقتصاد ایران

وی افزود: یکی دیگر از عواملی که می تواند باعث افزایش قیمت شود افزایش حجم پول است. داده های اقتصادی ایران نشان می دهد که تورم با عرضه پول همخوانی دارد. در شرایطی که موسسات مالی انتظار تورم بالا را دارند ، طبیعتاً آنها از سود سپرده های بانکی راضی نیستند و ترجیح می دهند سرمایه خود را با تبدیل نیمه پول به پول نقد در بازارهای دارایی سرمایه گذاری کنند. علاوه بر این ، نرخ سود منفی در اقتصاد تبدیل نیمه پول به پول نقد را تسریع و تشدید می کند.

سلیمی گفت: اگر نرخ سود سپرده های بانکی کمتر از تورم بلند مدت باشد و عوامل مالی انتظار ندارند تورم سال آینده کاهش یابد ، ممکن است بخواهند حداقل بخشی از سرمایه گذاری خود را به پول نقد تبدیل کنند تا در بازاری غیر از بازار پول سرمایه گذاری کنند.

وی افزود: از آنجا که بخش بزرگی از کالاها و خدمات در شاخص قیمت مرکز آمار و بانک مرکزی کالاهای قابل تجارت هستند ، نوسان قیمت دلار بدون تاخیر بر قیمت این کالاها و خدمات تأثیر می گذارد و به طور طبیعی تورم را افزایش یا کاهش می دهد. این در حال تغییر است. با افزایش و جهش نرخ ارز ، حتی کالاهای غیر تجاری نیز پاسخگو بوده و مسکن را تغییر می دهند.

به نظر نمی رسد نقدینگی زیادی در بازار سهام وجود داشته باشد. به دلیل وضعیت نامساعد چند روز اخیر و کاهش بازار سهام ، حجم معاملات نسبت به چند ماه گذشته بسیار کمتر است ، یعنی احتمال نقدینگی کم است.

سلیمی گفت: “اگر این روند ادامه یابد ، بسیاری از مردم نمی توانند سهام خود را به طور کامل بازپرداخت کنند و در نتیجه می توانند آنها را به بازارهای دیگر بیاورند.”

وی اظهار داشت: تورم نمادی از اعتماد و اطمینان مردم به بانک مرکزی و کارایی آن است. مردم سقوط تورم و روند آن را دنبال می کنند. اگر بانک مرکزی قادر به کنترل تورم و پایین نگه داشتن آن باشد ، مردم آن را باور خواهند کرد.

تورم انتظارات مردم را کاهش می دهد

وی گفت: “چند ماه آینده شاهد نوسانات شدیدی در بازار ارز و سایر بازارها هستیم.” عوامل موثر در این نوسانات شدید شامل نگرانی در مورد تورم عمومی و نگرانی در مورد تورم در آینده است. این به عنوان انتظارات تورمی شناخته می شود و راهکار مقابله با آن کاهش انتظارات مردم و کاهش انتظارات تورمی است.

سلیمی-بروزنی گفت: “با توجه به نوسانات دلار و افزایش قیمت سهام و املاک و مستغلات ، به نظر نمی رسد تورم بتواند به سرعت متوقف یا تغییر جهت دهد.” بدتر از همه ، قیمت این دارایی ها بسیار پایدار است.

وی گفت: در این بین تنها راه برای حفظ تورم در یک یا دو درصد در ماه کنترل انتظارات تورمی است.

بیشتر بخوانید: همتی: منتقدان در تحلیل و گفتار حس و مسئولیت کمی دارند

نرخ تورم سالانه تولید کننده کاهش یافت

17222325