تعبیر کابوس ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران با افزایش حقوق کارمندان دولتی

به گزارش آوای البرز، شرایط نامناسب اقتصاد ایران باعث شده گروه های درآمدی مختلف به ویژه معضلات پایین جامعه با مشکلات متعددی از جمله کاهش قدرت خرید عمومی، توزیع ناعادلانه ثروت و تورم مواجه شوند. اما نگرانی اکثریت جامعه از ادامه وضعیت فعلی و تورم بالا، افزایش سالانه حقوق 3 میلیون نفر از کارکنان دولت و پاسخگویی دولت به این درخواست است.

شکل گیری تورم بالا در ونزوئلا

ونزوئلا که تا چند سال پیش با نام “کویت آمریکای لاتین” شناخته می شد، به دلیل کاهش درآمدهای نفتی دولت و برنامه های حمایتی برنامه ریزی نشده، تورم بی سابقه ای را تجربه کرد. زیرا دولت را مجبور کرده است که برای مخارج خود پول بیشتری چاپ کند. اگرچه این تورم در ابتدا به حدود 10 تا 30 درصد محدود شد، اما پس از ورود اقتصاد به چرخه خود تخریبی، نرخ ارز نقدینگی و تورم افزایش یافت و افزایش نرخ ارز یکی دیگر از عوامل رشد نقدینگی بود، به طوری که سالانه تورم به بالای یک میلیون درصد در سپتامبر 2020 رسید.

افزایش چشمگیر دستمزدها در ونزوئلا که یکی از مهم ترین سیاست های رفاهی در این کشور است، منجر به شکل گیری تورم بیش از حد در اقتصاد شده و آن را در چرخه معیوب تورم دستمزد-تورم گرفتار کرده است. چرخه دستمزد – تورم اما اگر دولت بخواهد دستمزدها را برای پاسخگویی به قدرت خرید مردم (به دلیل تورم) افزایش دهد و منابع کافی برای تامین آن (کسری بودجه) نداشته باشد، باید پرداخت کند. باعث افزایش تورم و کاهش دوباره قدرت خرید مردم می شود. در این صورت ممکن است افزایش دستمزدها به نفع مردم نباشد و تورم نسبت به قبل بیشتر شود. بنابراین، اگر افزایش دستمزدها بدون ارزیابی صحیح از مشکل و بدون توجه به علت تورم، آسان‌ترین راه حل تلقی شود، این اقدام در نهایت باعث افزایش نقدینگی و افزایش تورم می‌شود (شکل 1).

شکل 1. چرخه دستمزد – تورم

آغاز چرخه دستمزد-تورم در ایران

علیرغم تحریم های شدید آمریکا و کسری بودجه بالای دو سال گذشته (کسری بودجه امسال 300 میلیارد دلار معادل یک سوم بودجه امسال و کل بودجه سال 1397 برآورد شده است)، بخش های مختلف به شدت به دنبال افزایش حقوق خود هستند. بدون توجه به نقش کسری بودجه در ایجاد تورم.

اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، معلمان، پرستاران و بازنشستگان قوه قضائیه بخشی از جمعیت 3 میلیونی کارمند دولت است که هر ساله برای دریافت حقوق بیشتر درخواست می کنند. مطالبه ای است که در کوتاه مدت رفاه جمعیت کشور را بهبود می بخشد و 70 میلیون نفر باقی مانده را تحت تأثیر قرار می دهد زیرا دخالت دولت برای چاپ پول و افزایش دستمزدها باعث افزایش تورم در کشور و کاهش قدرت خرید و کاهش قدرت خرید می شود. از نظر اقتصاد ایران سرنوشتی مشابه ونزوئلا دارند.

با توجه به مطالب فوق، مخالفت دولت با دومینوی افزایش دستمزد کارکنان دولت و ثانیاً کنترل و کنترل تورم برای عدم تخریب اقتصاد کشور ضروری به نظر می رسد. راهبردی است که باید با اقناع دولت و تحمل فشارهای مقطعی و نیز اقناع افکار عمومی دولت و رسانه ها همراه باشد.

انتهای پیام/