علت بی حوصلگی در درس خواندن چیست؟

بسیاری از شما عباراتی مانند «از درس خواندن متنفرم» و «از درس خواندن خسته شدم» و «از درس خواندن خسته شدم» و … را تشخیص می دهید همه این جملات در ذهن یک معنای مشترک دارند: «من انگیزه ندارم. مایل به یادگیری”! تا زمانی که فرد انگیزه ای برای مطالعه یا انجام کار دیگری نداشته باشد، مهارت، تکنیک یا تلاش برای انجام کار را ندارد. فرض کنید تراست سوخت ماشین شما است. مشاوره کنکور پوردستمالچی همراه باشید.

یا یک مثال بهتر: اگر 20k به شما پیشنهاد شود که 5 سطح را رها کنید، آیا این کار را انجام می دهید؟ شما باید این کار را انجام دهید زیرا آسان است. نه!؟ پس 20 هزار مه می دهند اما می خواهند از همان طبقه بپرند؟ شما مطمئنا این کار را نمی کنید! زیرا دست و پای شما را می شکند. اگر در ساختمانی در حال سوختن باشیم و تنها راه فرار پریدن از یک طبقه باشد چه؟ ما این کار را برای حفظ جان خود انجام می دهیم. آیا این درست است چرا بار اول از پریدن به پایین امتناع ورزیدیم و بار دوم آن را پذیرفتیم، اگرچه خطر در هر دو یکسان است؟ این آسان است زیرا اهداف ما متفاوت است و انگیزه ها و دلایل ما متفاوت است. آیا دیده اید که چگونه نفوذ همه چیز را تغییر می دهد؟

بنابراین اگر اخیراً از من می پرسید که علاقه ای به تحصیل ندارم، چه کار کنم و کجا تحصیل در خارج از کشور در ایران و غیره داشته باشم، این مقاله را بخوانید تا بدانید آیا انگیزه خود را برای تحصیل از دست می دهید و چرا. برای کمبود انگیزه یاد بگیرید چگونه یاد بگیرید و انگیزه پیدا کنید؟

رهبری دانشگاهی – انگیزه چرا باید درس بخوانیم؟

چگونه بفهمم از درس خواندن خسته شده ام؟

ویژگی های رفتار افرادی که انگیزه مطالعه ندارند

آیا تا به حال به همسالان خود توجه کرده اید؟ بعضی ها خیلی خوب درس می خوانند و سر کلاس خوب به حرف معلم گوش می دهند. برخی از آنها حتی حوصله درس خواندن را هم ندارند و سر کلاس می نشینند. دلیل این تفاوت در رفتار را می توان در انگیزه دانش آموزان برای یادگیری جستجو کرد. انگیزه نیرویی است که باعث می شود به خواسته هایمان برسیم و برای رسیدن به اهدافمان تلاش کنیم. با نداشتن انگیزه برای یادگیری، احساس می کنیم که از یادگیری متنفریم و تمایلی به یادگیری نداریم. در اینجا برخی از نشانه های عدم انگیزه برای یادگیری و عدم علاقه به یادگیری آورده شده است:

آنها اغلب کار خود را ناتمام رها می کنند.

آنها کارها و وظایفی را که قرار است انجام دهند، انجام نمی دهند.

اگر مشکلی دارند، برای حل مشکل تلاش نمی کنند و از روش حل مسئله استفاده نمی کنند.

آنها نمی توانند برای خودشان تصمیم بگیرند.

آنها انتظار دارند که شخص دیگری به آنها کمک کند.

آنها کار خود را بدون دقت انجام می دهند.

برای انجام ندادن وظایف و وظایف خود بهانه می آورند.

آنها از مسئولیت فرار می کنند.

آنها نمی توانند کاری را که می خواهند انجام دهند یا در آینده انجام دهند، برنامه ریزی کنند.

آنها اغلب در رویا هستند.

آنها هنگام انجام وظایف یا وظایف محوله از سطح تمرکز پایینی برخوردارند.

هیچ کاری نمیکنن

کتاب برنامه ریزی با دوربین مداربسته

چرا انگیزه درس خواندن ندارم؟

بیایید ببینیم چه چیزی شما را ناامید کرده است. اگر وسط درس خواندن حوصله ام سر رفت یا بگویم اصلا نمی خواهم درس بخوانم چه؟ خیلی وقته قصد شروع درس رو داشتم، اما امروز و فردا میرم و انگار فردا هیچوقت نمیاد. در چنین مواقعی باید بنشینید و به دلایل عدم توانایی انجام کار یا به تعویق انداختن آن فکر کنید.

برخی افراد نداشتن تحصیلات و انگیزه را به تنبلی و شک به خود نسبت می دهند. اما مثال های زیادی وجود دارد که خسته ترین افراد دنیا کتاب را باز می کنند، اما کتاب را می بندند و از همه چیز خسته می شوند. پس کوچیک بمون

چرا از درس خواندن متنفرم؟

برخی از دلایل عدم علاقه به مطالعه:

1) ناامیدی: ممکن است به این نتیجه رسیده باشید که تلاش های شما بیهوده است و اعتماد به نفس ندارید یا یادگیری به دلیل شرایط سخت بی اهمیت و کسل کننده به نظر می رسد.

2) بی هدف: اگر برنامه ای برای آینده ندارید، یا اگر آن برنامه واقعاً فقط یک رویای بررسی نشده است که برای آن تلاشی نمی کنید، مطالعه برای شما فایده ای ندارد.

3) اضطراب: اضطراب یکی از موذیانه ترین احساسات انسان است که اغلب در پشت سایر احساسات و رفتارها پنهان می شود. تنفر از یادگیری گاهی اوقات می‌تواند نشانه‌ای از اضطراب شدید ما در مورد یادگیری و اهمیت دادن بیش از حد به چیزی باشد که باید بررسی و درمان شود.

4) باورهای نادرست: بسیاری از مواقع می‌توانیم خشم خود را با خانواده، معلمان یا جامعه یادگیرنده و عصبانیت خود را به دلیل شرایط نامناسب با یادگیری مرتبط کنیم، بدون توجه، یاد نگرفتن برای حل مشکلاتمان با شرایط و غیره مفید نیست. اما مانع پیشرفت ما می شود و به ما آسیب می رساند.

5) شناسایی نادرست استعدادها. مشکل عمده ای که گاه علاوه بر دانش آموز، فکر و کار مدارس و خانواده ها را نیز تحت تأثیر قرار می دهد، قربانی شدن استعدادها و علایق شخصی دانش آموز به دلیل تعصبات خاص و طرز تفکر قدیمی نسبت به حوزه های شغلی است. با یافتن استعداد اشتباه و پیمودن مسیر اشتباه، یک گرافیست شاد و موفق می تواند به دانش آموز ریاضی افسرده ای تبدیل شود که همیشه در کنکور مردود می شود.

از طریق کتاب «درس ناخون» اثر دکتر. علی میرصادقی را بخوانید، می توانید انگیزه مطالعه پیدا کنید.

نمیخوای درس بخونی چیکار کنم؟

نداشتن روحیه و انگیزه سرطان نیست! اما این یک احساس، یک مصری، یک غریزه است که بیمار می خواهد با آن مبارزه کند. بیایید ببینیم چگونه مبارزه کنید و چگونه به خودتان انگیزه برای یادگیری بدهید. برای انجام کارهای مورد نیاز می توانیم از برنامه ریزی مناسب و سخت کوشی استفاده کنیم. مثلاً می توانیم با دوستی که در تحصیل موفق است قرار ملاقات بگذاریم تا با هم درس بخوانیم یا با هم به کتابخانه برویم. ما می توانیم برای خودمان یک برنامه درسی بنویسیم و آن را جلوی چشممان نگه داریم و در پایان روز ببینیم که چقدر به آن برنامه پایبند هستیم. به یاد داشته باشید که هر وقت بخواهیم کاری را شروع کنیم، ممکن است در ابتدا موفق نشویم. تسلیم نشوید و به راه خود ادامه دهید و بدانید که با گذشت زمان بهتر خواهد شد. پس به جای تکرار این که من دوست ندارم درس بخوانم، برخی از مفیدترین موارد در مسیر مطالعه را مرور کنیم:

انگیزه یادگیری

به سلامت روحی و جسمی خود فکر کنید.

وقتی می خواهیم کاری را برای مدت طولانی انجام دهیم، طبیعی است که بدن و ذهنمان به دلیل مشکلات کار خسته می شود. به همین دلیل است که گاهی باید استراحت کرد و از آن کار فرار کرد. ورزش، رفتن به پارک و سایر فعالیت های مشابه می تواند به ما کمک کند. برنامه ریزی ما نباید به گونه ای باشد که به سلامتی ما آسیب بزند. حوصله یاد گرفتن میتونه اعتراض بدنی باشه که میخواد بگه بابا بیخیال یاد گرفتن، حواست به من باشه! پس تاثیر ورزش بر یادگیری را دست کم نگیرید.

حتما بخوانید: تعطیلات برای امتحانات

افکار خود را در مورد یادگیری در ذهن داشته باشید.

گاهی اوقات ما احساس ناامیدی و ناامیدی می کنیم، ممکن است فکر کنیم که هر چقدر هم تلاش کنیم، در نهایت موفق نمی شویم. یا نظرات دیگران ما را در کارمان ناراضی می کند. در این شرایط اعتماد به نفس دانش آموزان کاهش می یابد و تمایل به مطالعه و کار سخت را از دست می دهند. اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید، بهتر است آرام باشید، به مسیری که برای رسیدن به اینجا و موفقیت طی کرده اید فکر کنید و افکار منفی را از ذهن خود دور کنید.

مهمترین بخش انگیزه مطالعه کجاست؟

میانه راه بخش سخت و مهمی از راهی است که قرار است طی کنیم. چرا مهم و دشوار است؟ چون اینجا دیگر مثل قبل خوشحال نیستیم و ممکن است دیگر این انگیزه اولیه را نداشته باشیم. ممکن است با فکر کردن به پایان راه و تلاش مورد نیاز برای رسیدن به آنجا احساس خستگی و ناامیدی کنیم. حتی اگر هنوز در میانه راه هستید، می توانید با فکر کردن به نتیجه ای که در پایان راه به دست خواهید آورد، انگیزه خود را پیدا کنید.

اجزای هیجان انگیز

کمی آشنایی با سوالات علمی در مورد انگیزه می تواند شما را مشتاق به مطالعه کند. بیایید با مواد تشکیل دهنده انگیزه شروع کنیم. انگیزه 3 جزء دارد.

1. جهت گیری: انگیزه به رفتار انسان هدف و جهت مشخص می دهد و آشکار می شود به عنوان مثال انگیزه انصراف از دانشگاه عبارتند از: فرار از مدرسه، حضور کمتر در کلاس، غیبت زیاد و خوب گوش نکردن به معلم در کلاس. او در مقابل فردی که انگیزه اش گرفتن دیپلم است، رفتار متفاوتی دارد از این رو انگیزه به رفتار ما جهت خاصی می دهد

2. پشتکار: مواقعی وجود دارد که برای پشتکار و غلبه بر مشکلات به انگیزه نیاز داریم. به عنوان مثال، یادگیری زبان برای برخی از ما دشوار است. اما اگر انگیزه لازم را داشته باشیم و به یادگیری ادامه دهیم و ادامه دهیم، خواهیم دید که می توانیم بر آن غلبه کنیم. اگرچه در ابتدا دشوار است.

3. قدرت: گاهی برای رسیدن به اهدافمان باید سریع یا خیلی سخت کار کنیم تا بتوانیم سریع به اهدافمان برسیم. به عنوان مثال، اگر می‌خواهیم یادگیری زبان انگلیسی خود را بهبود ببخشیم، باید هر روز برای آن وقت بگذاریم، ورزش کنیم، به کلاس برویم، به زبان اول فیلم ببینیم و غیره.

اطلاعات بیشتر در مورد انتخاب رشته کنکور 1402 را از این لینک بخوانید.