سنگ تراورتن چگونه به وجود می آید

کاربرد سنگ تراورتن

سرانه تولید سنگ تراورتن کشورمان، به دلیل افزایش تقاضا، در طی سالهای اخیر افزایش یافته  که در سالهای پیش از 1381 این نوع از سنگ به عنوان سنگی ارزان قیمت شناخته می شد و در بازار داخل مورد توجه قرار نمی گرفت تا با ورود رزین به بازار و جایگزین شدن رزین به جای استفاده از بتونه و سیمان برای پر کردن تخلخلهای سطحی، استفاده ازسنگ تراورتن مورد استقبال قرار گرفت و نیز زیبایی منحصر به فرد آن همراه با قیمت مناسب باعث افزایش فروش در بازار شده است.

این سنگ که برای فضای بیرونی استفاده می شود؛ معمولاً ضخامتی 1 اینچی دارد ولی ممکن است تا 2 اینچ نیز تغییر کند. ضخیم ترین نوع آن مختص محیط های سرد است تا از آسیب دیدن سنگ در چرخه انجماد و ذوب ممانعت شود. همه این ضخامت های گوناگون برای دیواره استخر مناسب هستند. بافت خاص و لیز نبودن آن ناشی از حفره های ریز آن است.

سنگ تراورتن را همچنین می توان در بخش های داخلی ساختمان مانند راه پله ها نیز به کار برد. علت آن هم ساب پذیری زیاد سنگ تراورتن می باشد که به کار بردن آن در بخش های داخلی می تواند ساختمان شما را مانند پروژه های خارجی درآورد.

در سطح، در اثر افت فشار، کاهش گرمای آزاد شدن دی اکسید کربن و همچنین تبخیر، بلورهای کلسیت تشکیل شده و در لایه های نازک روی هم قرار می گیرند. پایداری شرایط ذکر شده و تداوم تشکیل لایه های کلسیتی، باعث تشکیل لایه های یکنواخت کربنات کلسیم متخلخل (تراورتن) می شود که ضخامت آن از چند سانتی متر تا چند متر و معمولاً با شیب ملایم بر روی لایه های سنگی قدیمی متغیر است. سنگ مشکی ، که برخی از اشکال آن اغلب به عنوان “توفا” شناخته می شوند، به عنوان منبع اطلاعات محیطی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تراورتن سنگ آهکی است که از فعالیت چشمه های آب گرم به وجود می آید. به طور کلی در طی فرآیند تشکیل رسوبات تراورتن ، آب گرم از لایه‌های سنگ‌های کربناته به‌ویژه سنگ آهک عبور می‌کند و به دلیل اسیدی بودن، کربنات کلسیم موجود در این سنگ‌ها را در خود حل می‌کند و هنگام حرکت خود به صورت محلول کربنات و بی‌کربنات در می‌آید.

تغییر شرایط رسوب می تواند باعث ایجاد وقفه در تشکیل این لایه ها شود که منجر به ایجاد سطح جدایی بین لایه های متوالی تراورتن می شود. ضخامت کل لایه های تراورتن معمولاً از چند متر تا چند ده متر متغیر است.

وجود حباب های توپی هوا و همچنین ناخالصی های آهن دو ظرفیتی، آهن سه ظرفیتی، منگنز، سیلیس، مواد آلی و غیره باعث تنوع رنگ قابل توجهی در ذخایر تراورتن در رنگ های سفید، شیری، کرم تا بژ، صورتی، قهوه ای، طلایی، زرد، لیمویی، قرمز و سبز را می توان تشکیل داد. این نوع سنگ علاوه بر تنوع رنگی که زیبایی خاصی را در این انواع ایجاد می کند، از دو جهت مختلف قابل تراش است.

سنگ تراورتن در کجا تشکیل میشود ؟

تراورتن، نوعی سنگ از دسته سنگ‌های رسوبی و تزیینی به‌شمار می‌رود. این سنگ بجا مانده از رسوبات چشمه‌های آب گرم هستند. حفرات موجود در این سنگ به دلیل فضای اشغال شده توسط گازهای موجود در آبهای گرم منبع رسوب‌گذاری است. هرچه عناصر محلول در آب این منابع کمتر باشد، رنگ سنگ روشن‌تر خواهد بود.

تراورتن چگونه سنگی است:تراورتن سنگی است آهکی که در یک دوره شیصد هزار ساله بر اثر ته نشینی در چشمه های آبگرم معدنی شکل میگیرددر مقایسه با مرمر نرمتر ولی مقاومتر از این سنگ میباشد

تراورتن از ته نشست در محلولهای داغ چشمه های کربناتی در کف حوضچه های کم عمق تشکیل میشودتراورتن معمولی از رسوب مواد آهکی در آب راکد استدر حالی که تراورتن اسفنجی رسوب مواد اهکی در آب جاری است که ناشی از سرعت جریان ته نشینی استتراورتن به صورت پهنه های نسبتا وسیعی دیده میشود در اغلب موارد لایه ها در ذخایر افقی اند و یا با شیب ملایمی که تابع مورفولوژی سطح زمین است قرار گرفته اند به طوری که در برخی موارد ذخایر عظیمی را در پهنای گسترده تشکیل میدهند مانند معادن آذر شهر و شهرستان محلات

تراورتنی که رنگ ان به صورت یکنواخت سفید بوده و رگچه های رنگی داشته باشد از مرغوبیت بیشتری برخوردار است که معادن محلات از این گونه بینظیر هستند

تراورتن های کمرنگ که ناشی از وجود رنگینه های pigmentsپراکند اکسیدآهن در متن سنگ است از مرغوبیت کمتری برخوردار است