ساخت فضای بازی کودکان در ویلا

ساخت فضای بازی کودکان

هرگز سعی نکنید آن چه کودک از فضای باز باغ یا ویلا می‌خواهد را پیش بینی کنید. از کودک خود بپرسید که چه چیزهایی او را سرگرم می‌کند. زیرا که نیازهای یک کودک بسیار ساده است. کودکان، قدم زدن، دویدن، سوار شدن، بالا رفتن و پریدن را دوست داشته و عاشق خیال پردازی، کاوش و ساختن هستند. یک فضای اختصاصی برای آنها در حیاط خلوت سبب می‌شود تا در آرامش فکر کنند، بخندند و بسازند. اختصاص فضای بازی کودکان در باغ یا ویلا می‌تواند پتانسیل و استعداد کودک شما را شکوفا کند.

زمانی که می خواهید فضای باز باغ یا ویلایتان را به فضایی سرگرم کننده برای کودک خود تبدیل کنید، اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد خرید یک اسباب بازی بزرگ با تعداد زیادی سوت و زنگ است که تضمین می‌کند که فضای باز باغ شما تبدیل به یک پارک محلی شود. مثلا با استعلام قیمت تاب وسرسره پارکی  و نصب آنها فضای جدید ایجاد کرد برای ایجاد فضای بازی کودکان به دنبال طرحی جذاب باشید.   طرحی که حس ماجراجویی و کنجکاوی کودک را تحریک کرده و به او این فکر را القاء کند که همیشه چیزی برای کشف وجود دارد.

قیمت تاب و سرسره پارکی

فضای باز باغ شما 2 هکتار است یا یک فضای باز معمولی در خانه ییلاقی خود دارید؟ این موارد مهم نیست. شما باید به دنبال راه‌اندازی یک پروژه‌ی خانوادگی باشید. پروژه‌ای که کودک شما جزئی از آن باشد و ایده‌هایش در نظر گرفته شود و بدین شکل کودک شما احساس مهم و ویژه بودن را تجربه خواهد کرد.

در این مقاله 15 ایده برای ایجاد فضای بازی کودکان در باغ یا ویلا پیشنهاد شده است. این ایده‌های فضای بازی کودکان از شهر و کشورهای مختلفی آمده‌اند و انتخاب هر یک و به طور کلی اختصاص بخشی از فضای باغتان به منطقه سرگمی کودکان، به طور حتم کودکتان را خوشحال می‌کند و این امکان را برای او فراهم می‌کند تا ساعت‌ها در آن فضا لذت برده و شاد باشد.

1- باغ زنبور و پروانه

این باغ که توسط هلن رز ویلسون طراحی شده در بیرون از شهر لندن واقع شده و با گل‌های ساقه بلند زیبا پوشانده شده است که در میان آنها چندین تنه‌ی درخت که نقش صندلی را ایفا می‌کنند مشاهده می‌شود. یک سوم تنه‌ی هر یک از آنها در داخل خاک قرار داشته تا از تعادل آنها اطمینان حاصل شود. به گفته‌ی هلن رز ویلسون پس از گذشت 5 سال از ساخت باغ، هم چنان کودکان او از حضور در آنجا لذت می‌برند. او می‌گوید که با توجه به نوع طراحی باغ، حتی پس از بزرگ شدن کودکان، فضای باغ زیستگاهی عالی برای حیات وحش خواهد بود.

2- فضای باز خانوادگی

این فضای بازی کودکان در شهر کالیفرنیا واقع شده و شیب غیرقابل استفاده‌ی آن تبدیل به چندین پله شده و به حیاط خلوتی زیبا ختم می‌شود. فضای باز پیش رو برای یک جمع خانوادگی بسیار عالی است. بزرگترها می‌توانند بر روی صندلی نشسته و با یکدیگر صحبت کنند و یا گاهی اوقات همراه با کودکان خود در چمنزار حیاط به بازی مشغول شوند. دیوارهای حیاط به همراه فضای طبیعی پشت آن به زیبایی حیاط افزوده‌اند. به علاوه که درها نیز در کنار حفظ حریم خصوصی به خوبی با دیگر اجزای حیاط مطابقت دارند.

3- طراحی فضای بازی کودکان با سنگ‌های قرمز کلرادو

این ایده فضای بازی کودکان در شهر کلرادو واقع شده و برای ساخت آن از سنگ‌های محلی در اندازه، اشکال و رنگ‌های مختلف استفاده شده است. در انتهای مسیر سنگ فرش یک مجموعه‌ی سرگرم کننده و پرماجرا برای کودکان در نظر گرفته شده و همچنین در طول مسیر از گل‌های مختلف و سنگ ریزه‌ها برای افزایش زیبایی حیاط استفاده شده است.

4- جعبه خاک بازی

این مجموعه‌ی خاک بازی برای یک خانواده‌ی شلوغ با سه کودک زیر 10 سال طراحی و اطراف آن با گیاهان مختلف و چمنزار پوشانده شده است. برای ساخت این مجموعه از یک لایه بتن به همراه زهکشی بالا استفاده شده و بر روی آن یک لایه سنگ با عمق 3 تا 4 اینچ قرار گرفته است. خاک این مجموعه نیز عاری از آلودگی بوده و از فروشگاه‌هایی مخصوص تهیه شده است. به طور کلی عمق این مجموعه به 5 اینچ می‌رسد.

طراح مجموعه‌ی پیش رو توصیه می‌کند که در صورت عدم استفاده، سطح آن را با یک محافظ بپوشانید تا در مواقع وزیدن باد مشکلی ایجاد نشود.

5- فضای بازی

این حیاط خلوت زیبا در شهر ریچموند قرار داشته و فضایی آرامش بخش برای خانواده و صد البته سرگرم کننده برای کودکان آنهاست. برای ساخت این فضای بازی کودکان نوعی چوب قرمز رنگ استفاده شده که با دیوار محصور کننده­‌ی حیاط مطابقت دارد. به علاوه که بر روی کف این بخش از حیاط خلوت از نوعی مالچ یا خاک پوش با رایحه‌ای دلپذیر استفاده شده که کک و آفات باغ را دور نگه می‌دارد. همچنین برای افزایش زیبایی فضا چندین گل در گوشه و کناره‌های حیاط دیده می‌شوند.

6- جایی برای کودکان

در این فضای باز، مجموعه‌ای مخصوص کودکان در نظر گرفته شده و وجود درختی با ارتفاع حدود 4 متر در مرکز آن خودنمایی می‌کند. درختی که کودکان می‌توانند از راه‌های مختلف به بالای آن دسترسی داشته باشند. همچنین بر روی شاخه‌های آن نیز قسمتی برای اتصال تاب در نظر گرفته شده است. اما این تمامی ماجرا نیست. در اطراف درخت می‌توانیم تخته‌هایی را ببینیم که بر روی دیوار نصب شده‌اند و به کودکان اجازه می‌دهند تا علایق خود را بر روی آنها نقاشی کنند. به علاوه که زمین چمن فضای باز پیش رو برای تجربه‌ی فوتبال و والیبال کودکان نیز بسیار ایده‌آل است.

7- خانه‌ی درختی دو طبقه

یک خانه‌ی درختی دو طبقه‌ی جذاب که انواع سرگرمی را در اختیار کودکان قرار می‌دهد. این خانه‌ی درختی شامل دو بخش است که با کمک یک پل هوایی به یکدیگر متصل شده‌اند. کودکان می‌توانند در درون هر یک از این دو قسمت به بازی مشغول شده و در صورت نیاز از راه‌های مختلف مانند سرسره یا دیوار طنابی، محفل خود را ترک کنند. همچنین در قسمت زیرین این خانه‌ی درختی، تاب‌هایی برای سرگرمی بیشتر کودکان در نظر گرفته شده است.

8- خانه‌ی درختی گردو

برای ساخت این خانه‌ی درختی به صورتی هوشمندانه از تنه‌ی درخت گردو استفاده شده است. خانه‌ی درختی پیش رو با داشتن ظاهری فانتزی محلی سرگرم کننده برای کودکان و بزرگترها می‌باشد. به طوری که کودکان می­توانند در فضای داخلی خانه‌ی درختی مراسم خصوصی خود را برپا کنند در حالی که والدین آنها در بخش پایینی مشغول به صحبت هستند.

9- خانه‌ی بازی پیشرفته

خانه‌ای مخصوص بازی کودکان که پیرامون آن را یک ایوان چوبی فرا گرفته و کودکان با چند پله‌ی چوبی می­توانند به آن دسترسی داشته باشند. همچنین این خانه‌ی تمام عیار با استفاده از یک پل چوبی معلق به یک خانه‌ی درختی در ارتفاع نسبتا بالا منتهی می‌شود که فضایی ایده آل در شب‌های تابستان خواهد بود. البته برای حفظ امنیت کودکان، این خانه‌ی درختی شامل حفاظی چوبی نیز است.

10- فضای بازی ساحلی

برای ساخت این فضای بازی کودکان از معماری مدرن منزل الهام گرفته شده است. بخشی از این فضا شامل مجموعه‌ای پر از خاک برای سرگرم شدن کودک بوده در حالی که والدین او می‌توانند در قسمت دیگر این فضا نشسته و کودک خود را تماشا کنند. طراح این فضا می‌گوید که بزرگترها بازی کردن را فراموش کرده‌اند، در حالی که بازی کردن تنها استفاده از قطعات پلاستیکی نیست بلکه بیشتر مربوط به فکر کردن و استفاده از قوه‌ی تخیل ماست.

11- سرگرمی بزرگ، حیاط کوچک

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که برای ساخت یک فضای بازی کودکان به یک محیط بزرگ نیاز است. اما طراح این فضای بازی کودکان خلاف این باور را نشان می‌دهد. همان طور که مشاهده می‌کنید در این فضا کودکان می‌توانند از دیوار صعود کرده و یا از سرسره پایین بروند. همچنین تنه‌های درخت تعبیه شده می‌توانند به یک فضای مخصوص برای بازی حفظ تعادل تبدیل شوند. در حالی که سایر بخش‌های این فضای بازی کودکان با استفاده از چمن و گیاهان کوچک تزئین شده است.

12- سرگرمی واقعی

این فضای بازی کودکان در شهر لندن قرار داشته و کف آن که پیش از این آسفالت بوده، با استفاده از چمن مصنوعی پوشانده شده است. این فضای بازی کودکان برای تمامی سنین چیزی برای ارائه دارد. نوجوانان می‌توانند در چمن مصنوعی نسبتا بزرگ آن مشغول به بازی شوند. در حالی که تاب و سرسره‌ی کوچک گوشه‌ی حیاط، میزبان کودکان کم سن و سال خواهد بود. از طرفی بزرگترها می‌توانند بر روی تاب یکپارچه‌ی این فضا مشغول به صحبت شوند. در کنار تمامی این موارد و با وجود گیاهانی که فضا را تزئین کرده‌اند، با اضافه کردن یک روشنایی مناسب این فضا به مکانی ایده‌آل برای مهمانی‌های خانوادگی به خصوص در فصل تابستان تبدیل خواهد شد.

13- خانه‌ی بازی نهایی

این فضای بازی کودکان، در شهر تگزاس قرار دارد. همان طور که مشاهده می‌کنید در کنار خانه‌ای سرپوشیده برای کودکان، فضایی برای بازی آنها نیز در نظر گرفته شده که شامل یک دیوار برای صعود و سرسره می‌باشد. از فضای داخلی خانه گرفته تا بخش بالایی و پایینی فضای بازی، همگی آنها محلی مناسب برای کودکان و مراسم‌های به خصوص آنها هستند. به علاوه که سنگ ریزه‌های دور تا دور خانه با ستون‌های فضای بازی کنار آن نیز مطابقتی عالی و زیبا دارند.

14- خانه‌ی هابیت‌ها

یک فضای فوق العاده که در شهر دالاس قرار گرفته است. خانه‌ای که مخصوص دورهمی‌های کودکان بوده و با معماری خانه‌ی هابیت‌ها ساخته شده است. از طرفی در اطراف آن سرگرمی‌های مختلفی نظیر تاب و سرسره در نظر گرفته شده و گل‌های رنگارنگ در کنار مجسمه‌های چوبی از حیوانات، زیبایی این فضای بازی کودکان را دو چندان کرده است. فضای پیش رو بدون شک مورد علاقه‌ی پسران و دختران در سنین مختلف خواهد بود.

15- حیاط خلوت هنری

این فضای بازی کودکان که در شهر سان فرانسیسکو قرار گرفته برای سرگرمی بزرگسالان و کودکان در کنار یکدیگر و نه جدا از هم در نظر گرفته شده است. فضای باز پیش رو با استفاده از گیاهان تزئین شده و کودکان می‌توانند همراه با والدین خود بر روی تخته‌ی سیاه به نقاشی مشغول شده و یا به دیگربرای بهتر زیستن بشر همیشه دنبال تجهیزات و وسایلی بود تا زیستن را راحت تر و لذت بخش تر کن با افزایش زندگی شهری و روی اوردن مردم به آپارتمانها نیاز به فضای باز و ویلا افزایش یافت و مردم همواره دنبال فضایی برای استراحت و تفریح برای اخر هفته هستند.

در این بین تجهیز ویلا برای تفریح و استراحت بسیار حائز اهمیت بوده و لذت فضای باز را دو چندان میکند.بر خلاف اشتباهات رایج زمین بازی صرفا برای کودکان نیست و بزرگتر ها هم میتوانند از زمین بازی و تجهیزات آن استفاده کنند.برای تجهیز زمین بازی لوازم بسیاری نظیر ،سرسره ، ،الاکلنگ ، و …… نیاز است و در کنار این لوازم ایمکنی و مسائل دیگر نیز مورد توجه قرار میگیرد.

در این مقاله ما شمارا تا ساختن یک زمین بازی ایمن همراهی میکنیم.

تاب بازی

یکی از تجهیزات بازی الزامی برای زمین بازی کودکان در منزل، پارک و مدرسه، تاب است. بچه ‌ها عاشق تاب خوردن هستند و حتی بزرگسالان هم گاهی دوست دارند از آن استفاده کنند. تاب چیزی بیش از یک وسیله بازی سرگرم کننده است. استفاده از آن باعث رفع استرس، هماهنگی بدن و ایجاد منظره ای زیبا در حیاط یا پارک می شود بنابراین وقتی به دنبال مناسب ترین تاب برای حیاط یا مدرسه می گردید حتما این موارد مهم را در نظر بگیرید.

قبل از این که به فکر نصب تاب در زمین بازی باشید، باید بدانید که حتماً به فضای مناسبی برای نصب تجهیزات نیاز است. فضای اطراف تاب، به عنوان نقطه مورد استفاده شناخته می شود. همچنین باید فضای افقی و عمودی زمین بازی و بخشی که قرار است تاب را نصب کنید را در نظر بگیرید. مواردی که در زیر لیست شده اند خطرات رایجی هستند که باید قبل از نصب تاب از آنها آگاه باشید:

کابل های برق نزدیک و اطراف نقطه بازی را چک کنید و از نصب تاب و تجهیزات بازی در این نقاط خودداری کنید.

سعی کنید ست تاب چندین متر دورتر از چراغ های حباب دار باشد.

اگر نزدیک محل بازی و نصب تاب و زمین بازی، شاخه‌ های درخت وجود دارد، مطمئن شوید این شاخه ها هرس شده و کوتاه می شوند.

چند نکته درباره ساخت زمین بازی کودکان

زمین بازی، بخش مهمی از زندگی یک کودک است و تجهیزاتی که در آن به کار می روند، نقشی حیاتی در رشد فیزیکی، احساسی، اجتماعی و روانی کودک دارند. اگر می‌ خواهید برای کودک نوپای خود زمین بازی درست کنید، این مقاله را به خوبی مطالعه کنید.

قبل از شروع پروسه ساخت و ساز، ابتدا باید برنامه ریزی پرجزئیاتی داشته باشید. در این جا قصد داریم نکات مهمی را درباره نحوه ساخت زمین بازی برای کودکان ارائه کنیم.

ابتدا به نظر می ‌رسد که تقریباً همه تاب ‌ها مناسب هرگونه زمین بازی هستند اما این گونه نیست و تاپ مخصوص زمین بازی مسکونی با تاب مخصوص زمین بازی تجاری متفاوت است. زمین ‌بازی مسکونی به گونه ‌ای طراحی شده که فقط برای بازی یک یا چند کودک مناسب باشد. از آن طرف، زمین بازی تجاری برای تعداد زیادی کودک ساخته می شود. شکل های مشخصی از تاب هستند که فقط برای زمین بازی های مسکونی طراحی شده و بنابراین حتماً این موضوع را قبل از انتخاب تاب به خاطر داشته باشید.

دانستن محدوده سنی کودکانی که می ‌خواهند از این تاب استفاده کنند بسیار مهم است. شناخت محدوده سنی بچه هایی که در زمین بازی خواهند بود کمک می کند نوع تاب را انتخاب کنید. هر چه سن کودک بیشتر باشد، به تاب های با زنجیر و میله های بلند تر و ارتفاع بیشتر نیاز دارید و برعکس. اگر تاب، هم برای بچه های کوچک تر و هم برای بچه ‌های بزرگ تر طراحی شده باشد، بهترین کار داشتن تجهیزاتی است که هر دو نوع میله بلند و کوتاه را شامل شود. مواردی که در زیر لیست شده اند، سه مورد از مهم ترین گروه های سنی هستند که زمین بازی طبق آنها تجهیز می شود.

وقتی نوبت به تجهیزات زمین بازی کودک می رسد، به سیر عظیمی از وسایل بازی بر می خورید که باید از بین شان انتخاب کرد. نصب سرسره و تاب یکی از قدیمی ‌ترین انتخاب هاست. می توانید از میان انواع مختلفی از تجهیزات بازی مدرن همچون جانگل جیم (چهارچوب های به هم پیوسته فلزی که بچه ها از آن بالا می روند)، بهار سوار(جهنده)، بالا رونده (کلایمبر)، سرسره های مارپیچ و بسیاری دیگر را به زمین بازی کودک اضافه کنید. حتماً قبل از صرف هزینه گزاف برای خرید جنس خوب، تحقیق کافی انجام دهید. با این کار با چندین گزینه وسیله بازی مواجه خواهید شد که از برند های مورد اطمینان هستند و شناخته شده اند.

مهم ترین عاملی که باید قبل از ساخت زمین برای کودکان در نظر گرفت مسائل ایمنی است. برخی تجهیزات بازی برای کودکان مناسب نبوده و برای بچه های نوپا می ‌تواند خطرناک باشد. باید حتماً ملاک‌ هایی همچون کف سازی، ارتفاع وسایل، کیفیت مواد و مواردی از این دست را در نظر بگیرید. هدف نهایی، داشتن تجهیزات بازی مناسب و با دوام و ایمن برای کودکان است و برند های معروف، همیشه به شما این اطمینان را می ‌دهند که نکات ایمنی در تجهیزات شان رعایت شده است. با این وجود اگر به محصولی برخورد کردید که اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار نداد از آن استفاده نکنید.

بودجه افراد، در هر نقطه ‌و منطقه ای که هستند متفاوت است. مثلا اگر قصد دارید در حیاط منزل تان زمین بازی برای کودک خود بسازید، بودجه تان کم است اما از طرف دیگر اگر می خواهید در حیاط مجتمع آپارتمانی تان زمین بازی درست کنید قطعاً به بودجه بیشتری نیاز پیدا خواهید کرد. مسئله داشتن بودجه محدود، ممکن است مسئله ساز شود. بنابراین باید پروژه مورد نظر را طبق میزان بودجه ‌ای که در اختیار دارید پیش ببرید.

اگر می خواهید زمین بـازی ای بسازید که امنیت بالایی دارد، راحت و بادوام باشد و بتواند صدا را جذب کند، باید در کف سازی زمین هزینه کرده و از کفپوش پلاستیکی استفاده کنید. این کفپوش ها برای کودکان نوپا طراحی شده اند و می‌ توانند در صورت زمین خوردن حین بـازی و افتادن از روی تاب، سرسره، بالارونده از آسیب دیدگی کودک پیشگیری کنند. این کفپوش ها می توانند صدای پا را جذب کنند و در این صورت شرایط برای خانه ‌های مسکونی و ساختمان هایی که در نقاط دارای محدودیت صدا قرار دارند مناسب خواهد شد.

وقتی صحبت از ساختار زمین بـازی برای کودکان می شود، انتخاب نقطه ای تمیز و مرتب از اهمیت بسیاری برخوردار است. باید مطمئن شوید فضایی زمین بـازی هر چند هفته یک بار به خوبی تمیز می شود و در این صورت ریسک بیمار شدن کودکان بسیار پایین می رود. همچنین باید منظره مناسبی برای زمین بـازی در نظر بگیرید و گیاهان اضافه، شاخ و برگ ها، علف های هرز را به خوبی هرس کنید. انجام این کارها باعث می ‌شوند زمین بـازی تمیز بشود و از هر گونه حشره و حیوانات موذی دور بماند.

با رعایت این نکات می ‌توانید زمین بـازی ای بسازید که نه تنها برای کودکان هیجان انگیز است، بلکه از امنیت خوبی هم برخوردار خواهد بود.

فعالیت‌های مخصوص فضای باز بپردازند.