زیرساختی آماده نبود که جهش تولید محقق شود

زیرساختی آماده نبود که جهش تولید محقق شود

به دنبال انتقادات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه شعار امسال مطابق انتظارات برآورده نمی شود و از توان تولیدکنندگان قطعات داخلی برای افزایش تولید خودرو استفاده می شود ، این کارشناس صنعت خودرو ضمن تشریح موانع تولید در این راستا ، با هدف درک اقتصاد کلان با درک کمبود زیرساخت های لازم نیز هدف گذاری کرد.

روز سه شنبه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی گفتند که مشکل اقتصادی کشور یک راه حل نیست بلکه به تلاش ، شهامت و تلاش جدی نیاز دارد و امیدوار است که راه حل های پیشنهادی عملی شود. کارشناسان و متخصصان تحت چهار عنوان “کسری بودجه” ، “افزایش سرمایه گذاری دولت و بنگاه های عمومی” ، “جهش تولید” و “حمایت از فقیران” می توانند بر اقتصاد کشور و زندگی مردم تأثیر مثبت بگذارند. کارشناسان بخشهای دولتی و غیردولتی راهکارهای خاصی را برای تقویت تولید پیشنهاد داده اند. “افزایش تولید خودرو بسته به ظرفیت سازندگان قطعات داخلی” نقل شده

در همین راستا ، بهرام شهریاری ، متخصص صنعت خودرو در کشور و فعال در صنعت قطعه سازی ، در مصاحبه ای گفت: “از ابتدای سال جاری ، با وجود شعار امسال ،” رونق تولید “وجود داشته است اما هیچ جهشی ندارد. زیرا بستر مناسبی برای دستیابی به آن وجود نداشت.

وی درباره این زیرساخت ها و مبانی مورد نیاز برای دستیابی به رونق تولید توضیح داد: “اولین نکته این است که در مقایسه با سایر نقاط جهان ، کشور ما فقط دو تولید کننده دارد که دو تا از آنها دولتی هستند و بسیاری دیگر خصوصی هستند و نسبت تولید ما بالا است. اگر در نظر بگیریم که تمام خودروسازان کشور رها شده اند ، اگر فقط این دو خودروساز بزرگ و بزرگ را در نظر بگیریم ، به این نتیجه خواهیم رسید که تیراژ تولید بسیار پایین است. دهه ها پیش ، تولید خودرو در ایران به یک میلیون و 650 در سال رسیده بود. اکنون ، سالها بعد ، هنوز به آن تعداد نرسیده ایم.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: چند دهه بعد ، ما تولید خودرو را افزایش ندادیم ، اما در حال کاهش است و به 700 تا 800 هزار دستگاه در سال نمی رسد ، اول اینکه خودروهای جدیدی در تولید نیست ، خودروسازان ما تصمیم به طراحی خودرو ندارند. این کار با ماشین سمند آغاز شد که در اسپرم خفه نشد و ادامه یافت؛

شریاری گفت: این مشکل به دلیل استفاده از همان فن آوری های قدیمی که به خودی خود آسیب هایی را به وجود می آورد مشکل ساز است. مهمترین چیز این است که کیفیت ماشین ها پایین است. از آنجا که کیفیت مربوط به طراحی است ، اگر طراحی از رده خارج شده باشد ، طبیعتاً سازنده خودرو نمی تواند متناسب با کیفیت مورد نظر مصرف کننده امروزی تولید کند. علاوه بر این ، خودروسازان ما به دلایل مختلف ، به ویژه ایجاد رقابت کاذب به دلیل تعهد منسوخ ، توسعه موازی برای این محصولات محدود ایجاد کرده اند. در نتیجه ، تولیدکنندگان قطعات ما قادر به کار با تیراژ کم و سرمایه گذاری بیشتر با نصف ظرفیت هستند. این باعث کاهش سطح اتوماسیون و یکنواختی قطعه و در نهایت کل مجموعه اقتصادی می شود.

وی گفت: علاوه بر این ، تأمین مواد اولیه از دیگر عواملی است که باعث شده رونق تولید به درستی محقق نشود. درست است که برخی از مواد اولیه از منابع داخلی تأمین می شود اما قسمت عمده ای از آن وارد می شود که نشان می دهد به دلیل تحریم ها و مسائل گمرکی با مشکلات جدی روبرو هستیم و بستر آماده افزایش تولید و جهش نیست.

وی همچنین با اشاره به کمبود قطعات یدکی برای ماشین آلات تولیدی خاطرنشان کرد: لوازم یدکی و لوازم جانبی ماشین آلات تولیدی در دسترس نیست و وقتی قطعات این ماشین ها خراب می شود ، تعویض و تعمیر کار دشواری است. بنابراین خط تولید به دلیل کمبود قطعات یدکی خاموش است.

وی گفت: از طرف دیگر تولیدکنندگان قطعات علاوه بر کار با نیمی از ظرفیت ، ضرر نیز دارند. به دلیل قبولی منسوخ ، برخی از آنها از اواخر سال گذشته باقی مانده اند و متحمل خسارات زیادی شده اند. تولیدکنندگان متعهد به پرداخت حق الزحمه خود هستند و باید از تأخیر در پرداخت حقوق خود استفاده کنند. اکنون خودروساز به موقع به سازنده قطعات پرداخت نمی کند ، در حالی که نرخ ارز بالاتر از امسال است ، اما تقاضا از خودروسازان ثابت مانده و به همان شکل پرداخت نمی شود. سازنده اجزا of کلیه خواسته ها امروز در حال استهلاک است. بنابراین تولیدکننده قطعات ما روز به روز در حال ضعیف شدن است و به تدریج از چرخه خارج می شود که بازگشت به این زمینه بسیار دشوار است و در مدت زمان کوتاهی اتفاق نمی افتد.

وی در پایان نتیجه گیری می کند: “با توجه به تمام موارد ذکر شده ، بستر مورد نیاز فراهم نشده است ، هیچ برنامه مناسب و دقیقی وجود ندارد و سازنده از آینده خود اطلاعی ندارد.” امروز قطعه ای تولید می کند و فردا مجبور است فقط مواد اولیه بخرد. به طور خلاصه ، این عوامل و بسیاری از موانع داخلی روشن می سازد که نمی توان جهشی در تولید به دست آورد.

انتهای پیام