اجرای طرح ملی جهش تولید گامی در جهت تحقق شعار سال

آوای البرز/لرستان یک کارشناس کشاورزی گفت: تسهیلات ارزان قیمت، کمک بلاعوض و توسعه شبکه های بیمه کشاورزان در طرح جهش تولید ملی در حال پیگیری است که امیدواریم با این طرح تولید ملی در حوزه امنیت غذایی افزایش یابد.

علی افتخاری در گفت وگو با آوای البرز، با اشاره به اجرای طرح جهش تولید ملی در سراسر کشور و به تبع آن اجرای آن در لرستان، اظهار کرد: این طرح برای اولین بار در دو استان اخیر در تعداد محدودی از استان های کشور اجرا شد. سال ها.

وی با اشاره به دیم به عنوان مبنای تولید در دنیا گفت: طرح جهش تولید ملی در 15 استان و بیش از 2.5 میلیون هکتار از اراضی دیم کشور ادامه یافت. سال زراعی گذشته

افتخاری بیان کرد: بیشتر مواد غذایی دنیا به صورت دیم تولید می شود و این بی توجهی باعث شده تا تنها از 10 درصد ظرفیت دیم ها استفاده کنیم.

این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه در زمین های دیم به اصطلاح از آب سبز استفاده می شود، تصریح کرد: زمین های دیم فشار زیادی به آب های زیرزمینی و منابع طبیعی وارد نمی کند و توسعه این شیوه ها می تواند معیشت کشاورزان و تولیدات خانوار را تحت تاثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: توسعه تسهیلات کم هزینه، کمک بلاعوض و شبکه بیمه کشاورزان در این طرح دنبال می شود که امیدواریم تولید ملی در حوزه امنیت غذایی افزایش یابد.

افتخاری با بیان اینکه میانگین تولید دیم در دنیا حدود دو میلیون تن است، اضافه کرد: اگر این طرح در کشورمان اجرا شود به اتفاق بزرگی در تولید نیاز کشور تبدیل می شود.

این کارشناس کشاورزی تصریح کرد: در این طرح کشاورزان شرکت کننده در این طرح با نرخ سود 12 درصدی برای رونق تولید بسته به میزان بارندگی برای تامین کود، سموم، بذر و ماشین آلات تسهیل می شوند.

وی بیان کرد: در حال حاضر میانگین تولید گندم در کشور 1100 کیلوگرم در هکتار است و این میزان در پنجمین سال اجرای طرح جهش تولید به 1450 کیلوگرم در هکتار افزایش می یابد.

افتخاری تصریح کرد: طرح افزایش تولید در مزارع گندم و نخود دیم تنها افزایش بهره وری را مد نظر دارد که با اجرای آن در حال حاضر 4 میلیون و 10 هزار هکتار گندم و نخود است. 550 هزار هکتار افزایش نمی یابد.

انتهای پیام/