زایمان لاکچری با تاریخ رند یا بازی با جان نوزاد؟

متخصص اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۲ خبر از زایمان‌های تاریخ رند یا اصطلاحا لاکچری به خواست برخی والدین داد و این اقدام را بازی با جان مادر و نوزاد دانست.

به گزارش آوای البرز، دکتر ساسان ساکت با اشاره به زایمان‌هایی که تحت عنوان زایمان لاکچری متداول شده است، اظهار کرد: امسال با نزدیک شدن به تاریخ رند سال” ۱۴۰۲/۰۲/۰۲” تب و تاب درخواست برای تولد نوزاد در این تاریخ بیشتر شده است.

وی با بیان این‌که زایمان فرایندی طبیعی فیزئولوژیک است، گفت: انتظار است برای تولد نوزادی سالم روند طبیعی زایمان طی شود.

ساکت با اشاره به این‌که به هر دلیلی ممکن است زایمان طبیعی تبدیل به زایمانی با روش سزارین شود، ادامه داد: دلایل مادری مثل بیماری قند بارداری، خونریزی شدید در سه ماهه سوم، پاره شدن کیسه آب، دردهای غیر طبیعی، مشکلات در لگن و یا ستون مهره‌ها و برخی بیماری‌های چشمی می‌تواند علت‌ زایمان‌ سزارین با منشاء مادری باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به این‌که تعدادی از زایمان‌های سزارین هم دلایل جنینی دارند، توضیح داد: کاهش حرکات و یا ضربان قلب جنین و برخی مشکلات جنین مثل مدفوع در شکم مادر و احتمال بلع هم می‌تواند پزشک را ناچار کند تا عمل جراحی سزارین را برای مادر درنظر بگیرد.

او با بیان این‌که متاسفانه در برخی موارد زایمان سزارین تنها بر اساس تقاضای مادر انجام می‌شود، اضافه کرد: در کشورهای اروپایی و آمریکایی تقریبا انجام عمل جراحی سزارین صرفا با درخواست مادر غیرممکن است.

وی تاکید کرد: انتظار داریم که زایمان سزارین به دلیل مشکلاتی که منشاء مادری یا جنینی دارند در زمان طبیعی آن ۳۹ هفته و دو روز انجام شود ولی اگر این زایمان بنا به درخواست والدین برای همزمانی با تاریخی خاص و یا اصطلاحا لاکچری زودتر یا دیرتر انجام شود می‌تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

این متخصص اطفال با بیان این‌که نوزادی که زودتر از موعد معمول یعنی در ۳۷ یا ۳۸ هفتگی به دنیا بیاید، نارس است و در بیشتر موارد در بخش‌های ویژه تحت مراقبت قرامی‌گیرد، هشدار داد: والدین این موضوع را درنظر داشته باشند، نوزادی که به بهانه تولد تاریخ رند زودتر از موعد به دنیا می‌آید جانش درخطر است و در صورت بستری در بخش‌های ویژه نوزادان علاوه بر دریافت دارو، احتمال ایجاد مشکلاتی در سیستم مغز و اعصاب وبیماری‌های تنفسی و خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها، فرآیند رشدش هم دچار اختلال می‌شود.

وی ضمن انتقاد از اصرار والدین برای تولد کودکشان در تاریخی خاص، ادامه داد: به دنبال زایمان زودرسی که تاخیر تکاملی نوزاد، متاسفانه با اصرار بی‌دلیل پدر یا مادر منجر شده، خانواده‌ها با این کار جان نوزاد را به بازی می‌گیرند و فجایع جبران ناپذیری را رقم ‌می‌زنند.

وی در ادامه به مشکلات و عوارض زایمان‌های دیرتر از موعد نیز پرداخت و گفت: از دست دادن جنین و اصطلاحا “فوت جنین در رحم” می‌تواند از عارضه‌های زایمان‌های دیرتر از موعدی باشد که در تاریخی خاص نوزاد از رحم مادر خارج می‌شود.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، ساکت به والدین توصیه کرد که در پدیده‌های طبیعی و فیزویولوژیک تداخلی ایجاد نکنند و اگر مادر یا جنین دچار مشکلی نیست، زایمان را زودتر یا دیرتر انجام ندهند. این موضوع هیچ توجیه منطقی ندارد که برای رسیدن به خواسته‌ای بی‌منطق زایمان سزارین و آن هم در تاریخی خاص انجام دهید، با این اقدام مشکلات جسمی  را برای سال‌ها به کودک خود تحمیل خواهید کرد.

انتهای پیام