خرید و قیمت تنبور

تنبور یکی از سازهای بسیار خوش نوا و ایضا قدیمی کشورمان ساز است. در این مقاله با دلشاد موزیک همراه باشید تا با مهم‌ترین نکات در خصوص خرید و قیمت تنبور بیشتر آشنا شوید.

نکات مهم هنگام خرید تنبور

الف) جنس کاسه

اولین نکته‌ای که به هنگام خرید تنبور (همچون دیگر سازهای زهی و سنتی کشورمان) باید به آن توجه داشت، جنس بدنه یا همان جنس کاسه این نوع ساز خوش نوا می باشد؛ جنس کاسه تنبور معمولا می‌بایستی از  چوب توت و یا چوب گردو باشد تا بتوان گفت یک ساز باکیفیت از سوی تولید کننده عرضه شده است.

ب) جنس دسته

سازندگان ساز تنبور کاسه این ساز از چوب های گردو و یا توت می‌سازند. هنرجویان و علاقه مندان به خرید تنبور باکیفیت و خوش سدیبایست توجه داشته باشند که علاوه بر جنس دسته، نحوه اتصال آن به بدنه ساز نیز از  نکاتی است که حتما باید به آن توجه داشته باشید.

ج) سطح صاف

سطح تنبور باید کاملا صیقلی و صاف باشد. یادتان باشد سطح یک تنبور نباید به هیچ عنوان خراشیدگی داشته باشد و باید عاری از هرگونه منبت کاری و هنرنمایی بر روی چوب باشد تا بتوان صدای واقعی این نوع ساز را ایجاد نماید.

د) جنس سیم گیر

اصولا برای این قسمت از تنبور، سازندگان دست به دامن استفاده از شاخ حیوانات می‌شوند؛ با این حال اگر شما با محصولی مواجه شدید که سیم گیر آن از جنس شاخ حیوانات نبود و از متریال مصنوعی برای ساخت این قسمت بهره گرفته شده بود، حواستان را جمع کنید که بایستی پول کمتری برای آن ساز زهی پرداخت نمایید. چراکه جنس سیم گیر بر قیمت تنبور موثر است.

ه) جنس پرده

بایستی از روده گوسفند و یا بز برای تکمیل پرده ساز تنبور استفاده شود؛ در غیر این صورت قطعا کیفیت نوازندگی و صدای خروجی از ساز  شفافیت و قدرت کمتری خواهد داشت.

و) نوع صدا

تمام سازهای قدیمی و سنتی کشورمان اگر به درستی ساخته و پرداخته شده باشند، بایستی از صدایی رسا و بدون هیچگونه خش خش اضافه ای برخوردار باشند که برای این منظور توصیه می کنیم چنانچه خود از سطح نوازندگی بالایی برخوردار هستید، پیش از اقدام به خرید تنبور خود کمی با ساز مورد نظرتان بنوازید. اگر هم کاملا مبتدی هستید، می توانید از شخص فروشنده و یا حتی استاد و دوستتان که از مهارت بیشتری برخوردار است، خواهش کنید تا در فرایند خرید این نوع ساز سنتی ایرانی شما را همراهی نماید.

 خرید تنبور از دلشاد موزیک

با کمی گشت و گذار در بازار می توان اعداد و ارقام مختلفی را به عنوان قیمت تنبور شناسایی کرده و نسبت به خرید تنبور اقدام کرد. وبسایت فروشگاهی دلشاد موزیک مرجع مناسبی برای اطلاع از قیمت و خرید تنبور است.