خبر مهم وزیر صنعت برای بازار خودرو/ این ۱۲ خودرو وارد بازار می‌شوند

به گزارش خبرگزاری آوای البرز، سیدرضا فاطمی امین افزود: در سال گذشته 3.5 درصد و امسال 4.9 درصد رشد تولید و اقتصادی در بخش صنعت داشتیم که بسیار امیدوارکننده است.

وی افزود: صنعت بهترین راه برای ایجاد اشتغال در کشور و توزیع درآمد به نحوی است. همچنین آمار تولید شرکت های صنعتی و معدنی بورسی در آبان ماه امسال نسبت به آبان ماه سال گذشته 6.5 درصد افزایش داشته است.

وی گفت: بحمدالله نزدیک به 5 ماه است که شرکت های صنعتی و معدنی در بورس که نیمی از تولید را به عهده دارند رشد 6 درصدی به بالا را به ثبت رسانده اند. این رشد در ماه نوامبر نیز تکرار شد. به طور کلی، داده ها نشان می دهد که بخش های تولیدی و صنعتی در حال حرکت هستند.

وی درباره طرح جدید مجلس نمایندگان آمریکا برای ممانعت از ورود مسئولان و کودکان ایرانی به کشور افزود: ورود آنها به ایران را غیرممکن می کنیم. این ممنوعیت خیلی بی معنی است.

چرا ماشین گران است؟

وزیر صمتم درباره علت افزایش قیمت خودرو در دو هفته اخیر گفت: نرخ ارز از پنج جهت بر بازارهای کشور اثرگذار است. یکی در مواد اولیه است. مثلاً در مورد کالایی مانند خودرو، 10 تا 20 درصد قطعات آن را بسته به نوع خودرو وارد می کنیم. با افزایش قیمت دلار، قیمت خودرو نیز افزایش می یابد. اما این قیمت نهایی با قیمت فعلی بازار متفاوت است.

وی افزود: نکته مهم این است که قیمت خودرو در بازار افزایش نمی یابد. امروز یک قیمت تولید کننده و یک قیمت بازار داریم. قیمت بازار گاهی 200 تا 300 میلیون بیشتر از قیمت تولید کننده است. آنچه در این دو ماه سردرگمی زیادی در این بازار ایجاد کرده است، قیمت بازار است. قیمت بازار به دلیل افزایش قیمت قطعات بالا نمی رود، اما به دلیل عدم تعادل عرضه و تقاضای خودرو در بازار، خودرو به صورت کاذب تبدیل به دارایی سرمایه ای شده و افرادی که می خواهند ارزش خود را حفظ کنند. با پولشون برن ماشین بخرن

خبر مهم وزیر صنعت برای بازار خودرو/ این 12 خودرو به بازار می آیند

وی در ادامه گفت: پس وقتی دلار گران می شود، ماشین هم بالا می رود. اگر دلار کاهش پیدا کند، قیمت خودرو نیز کاهش می یابد. طی سال‌های گذشته، قیمت‌های بازار با قیمت ارز افزایش یافته و قیمت ارز کاهش یافته است.

وی در ادامه تاکید کرد: راه حل این است که ابتدا عرضه و تقاضا را در بازار خودرو متعادل کنیم.

تولید خودرو به خوبی پیش می رود

وزیر صنایع گفت: خوشبختانه سطح تولید خودرو در حال پیشرفت بسیار خوبی است. در ماه نوامبر 122000 دستگاه خودروی سواری، وانت و کامیون تولید شد که در پنج سال گذشته بی نظیر بود. اکنون تولید هر خودروساز به 60 هزار دستگاه در ماه افزایش یافته است. تقریباً تا پایان آذرماه، خودروسازان موفق شدند به اندازه کل تولید سال قبل، خودرو تولید کنند. بنابراین خودروسازی در حال حاضر به خوبی پیش می رود.

فاطمی امین افزود: بحث واردات خودرو از دو ماه پیش مطرح شد. 4 سال حدود 500 هزار خودرو در بازار کسری داشتیم. یعنی تقاضا حدود 1.5 میلیون است اما از سال 2017 تا امسال کمتر از یک میلیون خودرو سالانه تولید می شد. بنابراین ما تقاضا را در این بازار جمع آوری کرده ایم.

وی افزود: طبیعی است که برای رسیدگی به این تقاضای سرخورده وقت بگذاریم. بیش از دو راه حل وجود ندارد. یکی افزایش تولید و دیگری واردات خودرو. ما در بخش تولید رشد زیادی داریم. واردات نیز در آبان ماه به پایان رسید.

وزیر صنایع گفت: در شهریورماه دولت محدودیت واردات خودرو را تصویب کرد. مجلس به طور مستمر به این موضوع اعتراض داشت. این آیین نامه سرانجام در 3 نوامبر نهایی شد. این روزی است که اولین محموله خودروهای وارداتی وارد گمرک می شود. عرضه بزرگ خودروهای وارداتی را برنامه ریزی کرده ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تا دو هفته پیش شرکت هایی که متولی واردات بودند کار را جدی نمی گرفتند و فکر می کردند که آن را انجام نمی دهند. چون سابقه آن را داشتند. به عنوان مثال در سال 82 که واردات خودرو متوقف شد، تقریباً دو سال طول کشید تا سال 84 واردات عملیاتی شود. اما امسال خودرو در عرض دو ماه وارد شد. در عین حال پیچیدگی واردات نیز بسیار افزایش یافته است. واردکنندگان نیز طبق قانون موظف به انتقال فناوری هستند که کمی سرعت کار را کاهش می دهد. خوشبختانه کار در حال انجام است.

وی گفت: برآورد ما این است که با تولید انبوه در ماه‌های آینده و افزایش حجم تولید در ماه‌های آینده و پیش‌بینی حجم عظیم واردات، بازار متعادل شود. اما نکته اینجاست که در بازار مسکن و بازار خودرو قوانین خاصی نداریم. مانند قانون مالیات بر عایدی سرمایه که در بسیاری از کشورها وجود دارد و بازار را تنظیم می کند. از یک طرف باید تقاضا را با قوانینی که تعیین می کنیم تعدیل کنیم و از طرف دیگر عرضه را افزایش دهیم.

ما در بازار خودرو دچار مشکل هستیم

وی افزود: تقریبا دو میلیون درخواست برای یک نوع خودرو در 10 هزار دستگاه عرضه شده است. آیا واقعا دو میلیون متقاضی خودرو داریم، پاسخ منفی است. این نشان می دهد که سمت تقاضا دارای شتاب است. ما در بازار سردرگمی داریم و با عرضه خودروهای بیشتر و تا حدودی با تنظیم مقررات بخش و مالیات می توان این مشکل را حل کرد.

وی درباره وضعیت برنامه جامع توسعه صنعت خودرو گفت: این برنامه در حال تدوین و اجراست. ما یک برنامه 4 ساله با سه مرحله تدوین کردیم. مرحله اول تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.

وزیر صنایع گفت: در مرحله اول چند اولویت داریم. یکی از آنها قوام تولید بود که اتفاق افتاد. اولویت دوم تغییر محصولات تولیدی بود. امسال سه محصول متوقف شده و سال آینده چندین محصول متوقف می شود. 12 محصول جدید امسال و سال آینده روانه بازار خواهند شد. اولویت دیگر سرمایه گذاری بود.

223225