جزئیات مصوبات بورسی شب گذشته هیات دولت/ تغییرات نرخ خوراک و تسعیر ارزی ‌

بر اساس گزارش ها شفافپس از سخنان دیشب رئیس جمهور در جمع مردم که از صدا و سیما پخش شد و اطلاعیه های اصلاح بازار سرمایه، هیئت دولت با وزیر دارایی، وزیر صمت، وزیر نفت و رئیس جمهور دیدار کرد. در جلسه سازمان برنامه، معاون اول، معاون اقتصادی و رئیس سازمان بورس، مصوبات خوبی برای حمایت از صنعت بورس به تصویب رسید.

با وجود اینکه این مصوبات هنوز به طور رسمی از سوی سخنگوی دولت اعلام نشده است، اما خبرنگار آنلاین آوای البرز در گفت وگو با خبرنگار آنلاین آوای البرز، یکی از دلایل ریزش شاخص بورس را این شرایط عنوان کرد. حد مجاز خوراک گاز برای پتروشیمی ها نباید از 5000 تن در مترمکعب و حد مجاز سوخت برای نیروگاه ها و کارخانه ها از 2000 تن تجاوز کند.

این مقام آگاه گفت: علاوه بر این هیات دولت تصمیم گرفته است دارایی های ارزی بانک ها را که پیش از این 15 هزار و 900 دامنه ارزش گذاری شده بود، واگذار کند اما بانک ها 90 درصد نرخ سامانه نیما مالیات ذخیره ارزی را دریافت کرده اند. اما طبق دستور دولت، دو نرخ باید نزدیک به یکدیگر نگه داشته شوند و نرخ ارز بر اساس نرخ سامانه نیما محاسبه شود که منجر به افزایش چشمگیر سودآوری بانک‌ها و بانک مرکزی می‌شود. باید در اسرع وقت این تصمیم را به اطلاع دولت برسانند.

وی افزود: دیشب مصوبات دولت اتفاق بزرگی برای شرکت های بازار سرمایه بود.

به گفته وی، نرخ خوراک پتروشیمی ها 10 درصد، نرخ خوراک نیروگاه ها 10 درصد و قیمت سوخت پتروشیمی ها، فولادها و نیروگاه ها 50 درصد افزایش یافته است. یعنی بر اساس حدود 32 تا 33 سنت بر متر مکعب یعنی 8200 تومان با 25 هزار تومان، نرخ خوراک پتروشیمی ها در امارات بین 10 تا 15 سنت یعنی 4 هزار تومان است که ما تغذیه می کنیم. گاز برای پتروشیمی ها 8200 دامنه داد که منجر به از بین رفتن بازده اقتصادی پتروشیمی ها شد و حتی شرکت تولید اوره Cavey تولید خود را متوقف کرد و شروع به بازگرداندن قیمت گاز به خط مقدم کرد.

منابع آگاه گفتند: بر اساس تصمیم هیات دولت مقرر شد نرخ خوراک مانند کشورهای همسایه به ریال اعلام شود و حتی برای دو ماه باقی مانده از سال جاری نرخ خوراک 5000 خواهد بود. توماس برای پتروشیمی ها و قیمت سوخت نیروگاه ها. «فولاد باید 2000 تن اعلام شود که پتروشیمی ها و فولادها را دوباره فعال می کند.

این منبع آگاه درباره نرخ ارز نیز گفت: دو نرخ ارز نظامی و سامانه نیما در نظر گرفته شده است که حدود 24 هزار دامنه است، اما بانک مرکزی می گوید هفته ای 200 تومان به این عرضه و تقاضا اضافه می کند. برای اقتصاددانان قابل پیش بینی است، اما در واقع این ارقام پرهزینه هستند. برخی از بانک ها دارای حساب ارزی، وام ارزی و دارایی ارزی هستند که گفته می شود بر اساس نرخ دارایی بانک ها بر اساس 15900 تومان است، اما با مجوز دولت این دارایی ها مشخص می شود. ارزش این ارز باید 22000 دامنه باشد که صنعت بانکداری را قادر می سازد در بازار سهام رشد کرده و سهام خود را ذخیره کند. از افتادن