سهامداران؛ زیان‌دیدگان اصلی مداخلات بورسی دولت

دبیرکل سابق بورس اوراق بهادار تهران معتقد است در نتیجه مداخلات سیستماتیک که رقابت تولیدکنندگان و شرکت ها را از بین می برد ، سود شرکت ها در حال کاهش است. این باعث می شود مردم سهامداران شرکت ها باشند ، مالباختگان هستند.

حسین عبده تبریزی در مصاحبه با آوای البرز با بیان اینکه مداخله مستقیم دولت در مداخلات قیمت نمی تواند قیمت مصرف کننده و قیمت کالاها را کاهش دهد ، توضیح داد: برای روشن شدن این روند ، می توان نحوه انجام معاملات را بررسی کرد.

وی توضیح داد: وقتی تأمین کننده کالایی در بورس اوراق بهادار مجبور شود محصول خود را با قیمت پایین تر یا با قیمت ثابت یا بدون رقابت بفروشد ، بازار به دلیل خاصیت کشسانی ، فضای ایجاد و خرید را با قیمت گزاف و خارجی ایجاد می کند. این قانون را نقض می کند. در طی این انتقال ، کسانی که محصولات خود را در بورس اوراق بهادار عرضه می کنند و آنها را با قیمت ثابت می فروشند متحمل ضرر می شوند و سهامداران آنها در نتیجه این ضرر متضرر می شوند.

به گفته این تحلیلگر ، طی یک سال گذشته فضای عمومی برای مشارکت در بورس اوراق بهادار افزایش یافته و تعداد سهامداران واقعی و کوچک بورس اوراق بهادار افزایش یافته است ، به طوری که برخی از این بازندگان سهامداران کوچک و محبوب با سرمایه اندک هستند که بهترین سود را برای بورس آورده اند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اما مردم نه تنها جنبه ای از این موضوع را تجربه می کنند بلکه قیمت های بازار سیاه را نیز تجربه می کنند. به عبارت دیگر ، وقتی قیمت ها در بورس اوراق بهادار کمتر از حد معقول باشد ، محصولات با قیمت بالاتری در بازار آزاد فروخته می شوند. بنابراین ، هدف دولت از حمایت از مصرف کننده قابل دستیابی نیست و مزایای این قیمت گذاری سیستماتیک در محافل میانی تولید به گروه خاصی منتقل می شود که غالباً واسطه های هدف خاص نامیده می شوند. بر این اساس ، محصولات مورد نیاز مصرف کننده باید با قیمت های بالا و بدون پشتیبانی قیمت خریداری شود. این در شرایطی است که دولت از تولیدکنندگانی مانند یارانه انرژی انرژی حمایت می کند. با الهام از اینکه این محافظت ها در نهایت به دست مصرف کننده می رسد.

دبیرکل سابق بورس اوراق بهادار تهران گفت: در واقع نه تنها حمایت قیمتی به دست مصرف کننده نرسیده بلکه به دلیل مداخلات سیستماتیک بازار ، سیستم عرضه و تقاضا به حالت عادی برنگشته است و قیمت ها از رقابت آزاد پیشی گرفته اند.

به گزارش آوای البرز ، براساس ماده 18 قانون توسعه موسسات مالی جدید و م Instسسات ، دولت موظف است موارد ذکر شده را به جز داروها از سیستم قیمت گذاری حذف کند.

انتهای پیام