توصیه‌هایی برای کنترل علائم بیماری ام‌اس

مولتیپل اسکلروزیس (MS)، یک بیماری عصبی مزمن مغز و نخاع، شایع ترین بیماری عصبی است که بزرگسالان جوان را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش آوای البرز، علت بیماری ام اس مشخص نیست. با این حال، کارشناسان کشف کرده اند که یک عامل باعث تحریک سیستم ایمنی بدن برای حمله به مغز و نخاع می شود. سیستم ایمنی غلاف میلین اطراف اعصاب را از بین می برد که با سیگنال های ورودی و خروجی مغز تداخل می کند. به همین دلیل، افراد مبتلا به این بیماری ممکن است در زندگی روزمره خود به شدت تحت تأثیر قرار گیرند.

علائم ام اس می تواند حاد یا مزمن باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مهم این است که او از علائم مختلف این بیماری آگاه بود. علائم ام اس می تواند شامل موارد زیر باشد:

مشکلات حرکتی، مانند احساس خستگی یا ضعف هنگام راه رفتن، صحبت کردن، یا بلعیدن

گزگز یا بی حسی در اندام ها

عملکرد مثانه و روده مختل می شود

اختلال شناختی

نوسانات خلقی یا افسردگی

لرزش یا اسپاسم

سرگیجه

اختلال بینایی

در موارد شدید، افراد مبتلا به ام اس ممکن است نابینا و/یا فلج شوند.

هیچ درمان شناخته شده ای برای ام اس وجود ندارد. بنابراین مدیریت علائم عامل مهمی در داشتن زندگی سالم با این بیماری است. بسته به شدت علائم، پزشک ممکن است درمان های استروئیدی، تزریق خون یا فیزیوتراپی را انتخاب کند. با این حال، علاوه بر درمان های پزشک، اقدامات دیگری نیز وجود دارد که می تواند مفید باشد. Medical Express برخی از تغییرات سبک زندگی را برای کمک به مدیریت علائم ام اس فهرست می کند:

استراحت با کیفیت کافی داشته باشید. افراد مبتلا به ام اس بیشتر از دیگران اختلالات خواب را تجربه می کنند. برای بهبود کیفیت خواب، سعی کنید قبل از خواب ذهن خود را پاک کنید، تکنیک های آرامش بخشی را تمرین کنید، وسایل الکترونیکی را از اتاق خواب حذف کنید و برنامه خواب خود را تنظیم کنید.

ورزش اگر توانایی بدنی دارید، ورزش منظم می تواند به افزایش قدرت، توده عضلانی، تعادل و هماهنگی کمک کند. شنا یک گزینه عالی برای افرادی است که با گرما دست و پنجه نرم می کنند.

بدن خود را خنک کنید. اگر دمای بدن افزایش یابد، علائم ام اس بدتر می شود. اجتناب از قرار گرفتن در معرض گرما با پوشیدن لباس های خنک می تواند کمک کننده باشد.

از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید. ممکن است یک رژیم غذایی سالم برای قلب توصیه شود. همچنین، مقدار زیادی فیبر و آب برای کمک به مشکلات روده ناشی از ام اس دریافت کنید.

استرس خود را کاهش دهید. علائم ممکن است در هنگام استرس بدتر شود. یوگا، تای چی، ماساژ، تنفس عمیق یا مدیتیشن ممکن است به کاهش استرس کمک کند.

انتهای پیام/