تفاوت بیزواکس سفید و زرد

موم زنبور عسل این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. بسیاری از هنرمندان و صنعتگران به جای استفاده از مواد شیمیایی و روغن های مضر برای بدن و سلامت انسان از زنبور عسل استفاده می کنند. استفاده از موم به عنوان یک درمان موضعی و حتی خوراکی رایج است. از کاربردهای مهم داخلی می توان به استفاده از موم در ساخت لوازم آرایشی اشاره کرد. همه این موارد استفاده نشان می دهد که برای استفاده عاقلانه از موم باید اطلاعات دقیق تری در اختیار داشته باشیم.

موم به طور طبیعی زرد است. اما شاید دیده باشید که شمع سفید هم در بازار به فروش می رسد. علاوه بر این، محصولات زیادی را می توانید ببینید که با موم زنبور عسل ساخته شده اند که رنگ های متفاوتی از قرمز و سبز روشن تا رنگ های تیره دارند. رنگ موم یک راه حل بسیار مهم برای تولید محصولات هنری است.

با این حال، هنگام خرید موم طبیعی، احتمالاً با دو نوع رنگ موم زنبور عسل مواجه خواهید شد. سفید و زرد واضح است که زرد رنگ طبیعی موم است. در این میان موم سفید از رنگ زدایی موم زرد به دست می آید که آن را برای استفاده در هنر، صنعت و … مناسب می کند.

در این مقاله بررسی خواهیم کرد که چه رنگی برای خرید موم زنبور عسل مناسب است. در واقع اینکه کدام رنگ موم بهتر است بستگی به نحوه استفاده ما از موم دارد. با این حال بد نیست مروری کوتاه بر این ماده شگفت انگیز داشته باشیم.

تفاوت بیزواکس سفید و زرد

مختصری در مورد رنگ موم طبیعی تولید شده توسط زنبورها

موم یکی از طبیعی ترین موادی است که توسط زنبورها تولید می شود. زنبور موم ترشح می‌کند تا سلول‌هایی برای ذخیره گرده و عسل و مکانی برای تخمگذاری ملکه بسازد. رنگ موم ترشح شده از زنبور به نوع غذا، نژاد زنبور و برخی پارامترهای دیگر بستگی دارد. این شامل طیف گسترده ای از رنگ ها از رنگ های روشن تا بسیار تیره است و این تم می تواند کمی گیج کننده باشد.

با این حال، موم زنبور عسل دارای طیف رنگی نزدیک به زرد است. از زرد کم رنگ گرفته تا نارنجی و حتی قهوه ای، اینها برخی از رنگ هایی هستند که در موم طبیعی یافت می شوند. هر چه موم بیشتر در کندو بماند تیره تر می شود. البته اگر قرار باشد از موم در صنعت، هنر و … استفاده کنید، با طیف رنگ زرد و نارنجی مواجه خواهید شد. زیرا برخی از مراحل پردازش برای به دست آوردن رنگ صحیح انجام شد.

موم سفید شرایط مختلفی دارد. موم سفید در واقع موم زرد است. با این تفاوت که تمام رنگ حذف شده تا بی رنگ شود. به طور طبیعی، موم برای از بین بردن رنگ ها از موم تحت برخی اقدامات شیمیایی قرار می گیرد و آن را برای مصرف نامناسب می کند. اما کاربردهای خودش را دارد.

رنگ را انتخاب کنید؛ سفید یا زرد؟!

موم زرد یا سفید بافت خاص خود را دارد. نمی توان گفت که موم خاصیت خود را از دست داده است. خواص محافظتی و تمام خواص پارافین را دارد. با این حال، همانطور که قبلا ذکر شد، بهتر است از آن به صورت خوراکی استفاده نکنید.

موم زرد را به دلیل خلوص و فرآوری می توان در رنگ های مختلف به دست آورد. اگر می خواهید موم زنبور عسل طبیعی بخرید که ظاهر کمی تغییر می کند، موم زرد بخرید. این موم زرد می تواند ترکیبی از هر نوع مومی و رنگی از روشن تا تیره باشد که در نهایت به این رنگ تبدیل می شود. با این حال، هیچ رنگ شیمیایی اضافه نمی شود.

به عنوان مثال، اگر در حال ساخت محصولات مراقبت از پوست یا مو هستید که قطعاً می خواهید از مواد ارگانیک استفاده کنید، باید از موم زنبور عسل استفاده کنید. موم زنبور عسل ارگانیک ترین شکل موم زنبور عسل است و نباید در محصولات بهداشتی ارگانیک موم زنبور عسل استفاده شود. البته موم طبیعی غیر ارگانیک خوراکی نیست، اما می توان از آن در برخی کرم های موضعی نیز استفاده کرد.

اگر محصول نهایی شما به رنگ سفیدتری نیاز دارد یا قصد دارید شمع هایی با رنگ های متفاوت بسازید، به خصوص رنگ های روشن مانند صورتی، آبی آسمانی و غیره؛ باید از شمع سفید استفاده کنید. ساخت شمع در خانه با موم یکی از کاربردهای شمع سفید است. البته اگر می خواهید شمع شما زرد باشد، می توانید از موم زرد طبیعی استفاده کنید. به طور کلی در رنگ آمیزی موم به جز طیف رنگ زرد بهتر است از موم سفید استفاده شود. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که مومی که استفاده می کنید دیگر ارگانیک محسوب نمی شود.

به طور خلاصه می توان گفت که برای انتخاب رنگ موم طبیعی بهتر است به محل استفاده و محل استفاده آن توجه شود. همچنین به آنچه در مورد محصول خود می گویید توجه کنید. در این صورت می توانید بین موم زرد و سفید یکی را انتخاب کنید.

سخن پایانی

موم سفید یا موم زرد، هر دو را می توان در کاربردهای مختلف استفاده کرد. با این حال، زمانی که می خواهیم محصولات کاملا ارگانیک ارائه کنیم، استفاده از موم سفید کار درستی نیست. همچنین موم زرد رنگ های روشن را نمی پذیرد و به همین دلیل در تولید شمع ها، برخی کرم های پوستی و … استفاده نمی شود.