تعاونی انبوه ساز چیست؟

با توجه به شرایط کلی جامعه و روند وضعیت اقتصادی که بر آن حاکم است، دشوار بودن پروسه صاحب‌خانه شدن، بر کسی پوشیده نیست.از همین رو برای تسهیل در فرآیند صاحب‌خانه شدن افراد و همچنین سودآور بودن سرمایه‌گذاری آنها، تعاونی‌هایی تحت عنوان تعاونی انبوه‌ساز به وجود آمدند.

تعاونی‌ مسکن یکی از بهترین راه‌های اقتصادی است که از طریق آن اقشار ضعیف جامعه می‌توانند به سادگی و با شرایط مطلوب، صاحب خانه‌ی ارزان قیمت و باکیفیت شوند.تعاونی‌های انبوه‌ساز به دو صورت شخصی و دولتی مشغول به فعالیت در زمینه ساختمان‌سازی می‌باشند.

از طریق این تعاونی‌ها افراد به راحتی می‌توانند با استفاده از تسهیلات و امتیازات منحصربه‌فرد در پروژه‌ها، صاحب ملک شخصی خود شوند.ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید تا اطلاعات دقیق‌تری از این تعاونی‌ها کسب کنید.

تعاونی انبوه‌ساز چیست؟

از آنجایی که مسکن از مهمترین نیازهای اساسی افراد جامعه محسوب می‌شود، تهیه کردن آن امروی ضروری است. اما با توجه به گرانی مسکن و تورم رو به رشد آن، بسیاری از اقشار جامعه برای صاحب‌خانه شدن دچار مشکل شده‌اند.

به همین دلیل در سال 1386 با تصویب قانون بودجه و سازماندهی عرضه مسکن در کشور، مراکزی به‌عنوان تعاونی انبوه‌ساز ایجاد شدند.

در همین راستا دولت از طریق به‌کارگیری تعاونی‌های مسکن، ساختمان‌های کاملا استاندارد و دارای کیفیت بالایی را با قیمت ارزان به اقشار واجد شرایط جامعه عرضه می‌کند.

این شرکت‌های تعاونی مسکن‌ساز در بخش‌هایی نظیر تهیه زمین و ساختمان، خانه و آپارتمان‌های مسکونی و واگذاری این خانه‌ها به صورت نقدی یا اقساطی به اعضا فعالیت می‌کنند.

این تعاونی‌ها به دلایلی مانند وجود تسهیلات ویژه، خریدهای عمده، حسابرسی‌های اصولی و… واحدهای آپارتمانی ساخته شده را با قیمت بسیار پایین به متقاضیان خود عرضه می‌نماید.

همچنین در این تعاونی‌ها ابتدا واحدهای ساختمانی به صورت امتیاز به متقاضیان ارائه می‌شوند و افراد با خرید این امتیازها از تعاونی حق عضویت دریافت می‌کنند. سپس افراد می‌توانند امتیازات خود را به فروش برسانند و یا طی فرآیند تکمیل پروژه، هزینه‌های بعدی آن را پرداخت کرده و در نهایت صاحب‌خانه شوند.

انواع تعاونی‌های انبوه‌ساز کدامند؟

از آنجایی که منطقه 22 یک بخش تازه تأسیس در تهران محسوب می‌شود، بخش‌های دولتی و خصوصی زیادی در این منطقه جهت کمک به خانوارها و همچنین فراهم کردن خانه‌های ارزان مشغول به فعالیت شدند.

تعاونی‌های انبوه‌ساز به دو صورت شخصی‌ساز و دولتی، خدمات خود را به اقشار جامعه ارائه می‌دهند. به این صورت که افرادی که قصد ساختمان‌سازی در حجم انبوه را دارند، برای تأمین سرمایه خود تعاونی تشکیل داده و عده‌ای را در پروژه خود شریک می‌کنند.

در این روند شخصی‌سازی، همکاری بین تعاونی و اعضای آن نیز برای طرفین سودآور خواهد بود.

از سوی دیگر تعاونی‌های وابسته به دولت وجود دارند که صاحب زمین هستند. آنها جهت کمک به تأمین نیاز مسکن کارکنان خود، قطعه زمینی را با قیمت بسیار پایین‌تر از بازار با شرایط ویژه و مطلوب در اختیارشان قرار می‌دهند.

از طریق این تعاونی دولتی اقساط خرید زمین هر ماه از حقوق کارکنان کسر می‌شود و معمولا پرداختی‌ها در این شیوه منظم می‌باشند.

به طور کلی در تعاونی‌های مسکن‌ساز، هم از طریق شخصی‌سازی و هم دولتی، افرادی که جزو اعضای اولیه تعاونی می‌شوند، بیشترین میزان سود را از سرمایه‌گذاری خود می‌برند.

بهترین تعاونی انبوه‌ساز را چگونه باید شناخت؟

تعاونی‌های زیادی محله‌های منطقه 22 جهت سرمایه گذاری وجود دارند. اما نکته‌ی بسیار مهمی که در این بین وجود دارد، این است که بهترین تعاونی مسکن در این منطقه کدام است و چگونه می‌توان آن را شناخت؟ در ادامه این مطلب به پاسخ این پرسش مهم می‌پردازیم.

یکی از راه‌های تشخیص مطمئن بودن تعاونی انبوه‌ساز این است که از سامانه جامع پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی کشور، می‌توان شخصیت حقوقی تعاونی مورد نظر را استعلام گرفت.

همچنین رزومه‌ای را که تعاونی مورد نظر از زمان شروع به فعالیتش تا به اکنون داشته است را بررسی نمایید.

در نهایت اجرای تعهدات بر اساس دستورالعمل‌ها از سوی تعاونی، ضروری و دارای اهمیت بالایی است که شما باید به آن توجه داشته باشید. به این معنی که در صورت پرداخت منظم هزینه‌ها از سوی اعضا، تعاونی مسکن مؤظف است انجام پروژه را طبق روال قانونی پیش برده و پایان کار در زمان مقرر تحویل دهد.

با توجه به نکات مهمی که در رابطه با چگونگی شناخت بهترین تعاونی مسکن ذکر کردیم؛ با اطمینان کامل می‌توانیم تعاونی فرتاک را در این زمینه به شما معرفی کنیم.

تعاونی نام برده شده با رعایت تمامی اصول و قوانین ساخت‌و‌ساز و داشتن رزومه‌ای درخشان جزو یکی از بهترین تعاونی‌های مسکن‌ساز در منطقه 22 تهران می‌باشد.

در حال حاضر شما هموطنان عزیز می‌توانید با پیش‌خرید ملک در پروژه افق فرتاک از این تعاونی، یک سرمایه‌گذاری کاملا مطمئن و سودآور را داشته باشید.

مزایای تعاونی‌های مسکن‌ساز

تعاونی‌های مسکن‌ساز از آن دست ارگان‌هایی به حساب می‌آیند که مردم محور بوده و در جهت رفع نیازهای اساسی افراد جامعه عمل می‌کنند.

یکی از مهمترین و مشهودترین مزیتی که این تعاونی‌ها در ساخت‌و‌ساز دارند این است که آنها نگاه سود‌آوری در این فرآیند ندارند. به همین دلیل ساختمان‌هایی که توسط این تعاونی‌ها ساخته و تکمیل می‌شوند از کیفیت بالاتر و استاندارد بیشتری برخوردار‌اند.

در واقع در تعاونی نام برده شده به دلیل وجود خریدهای عمده، استفاده بهینه از نیروی انسانی و ارائه تسهیلات ویژه، ساختمان‌های عرضه شده از قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به بازار برخوردارند.

این تعاونی‌ها خانه را با قیمت تمام شده و بدون دریافت هیچ‌گونه سودی در اختیار متقاضیان مسکن می‌گذارند.

به همین دلیل افراد زیادی در جامعه از طریق این تعاونی‌ها به راحتی می‌توانند، مالک آپارتمان شوند.

معایب تعاونی‌های مسکن‌ساز

در کنار مطالب بسیاری که درباره مزایا و منفعت‌های تعاونی‌های انبوه‌ساز گفتیم، لازم است برای آگاهی بیشتر به برخی از معایب آن نیز بپردازیم. همانطور که می‌دانید وجود این تعاونی‌ها در طی سال‌های اخیر موجب افزایش ساخت‌و‌ساز و در نتیجه رفع درصد بالایی از کمبود مسکن در سطح کشور شده است.

اما باید خاطر نشان کرد که تمامی تعاونی‌ها قابل اعتماد نیستند. یکی از مهم‌ترین دلایل این عدم اطمینان، پایبند نبودن شرکت تعاونی بر روی تعهدات خود است.

در واقع برخی از آنها در ابتدای کار سرمایه‌های اعضا را جمع‌آوری کرده و به دنبال آن ساخت‌وسازی انجام نداده‌اند و با وجود اجرایی کردن پروژه طبق دستورالعمل‌های قانونی پیش نرفته‌اند.

همچنین طبق برخی از گزارش‌ها در بعضی از تعاونی‌ها، اعضا هنگامی که قصد فروش امتیاز خود را داشته‌اند از سوی تعاونی به مشکل برخورده‌اند. در صورتی که قصد سرمایه‌گذاری در ملک توسط تعاونی‌ها را دارید لازم است از طریق یک تعاونی معتبر و باسابقه اقدام کنید تا دچار مشکلات مذکور نشوید.

محمد ظهرابی

دانشجو روانشناسی و علاقه‌مند به سئو و توسعه کسب‌و‌کارهای آنلاین هستم و در حوزه‌های مختلف دوست دارم تجارب و پژوهش‌های خودم رو به اشتراک بذارم.