تشخیص فتق دیسک کمر به وسیله تست های پزشکی

همانطور که می دانید فتق دیسک می تواند باعث ایجاد درد و اختلال در فعالیت های روزانه شما شود. مهمترین دلیل برای مراجعه به پزشک این است: شما در ناحیه کمر و کمر درد دارید و می خواهید دلیل آن را بدانید.

پزشک از شما سوالاتی می پرسد و شما را معاینه می کند. این برای تعیین محل درد شما و دیسک های بین مهره ای با فتق است. تشخیص دقیق می تواند به پزشک کمک کند تا درمان مناسب برای کمردرد شما را تعیین کند – راهی برای کمک به درمان درد فتق دیسک و علائم کمردرد و بازیابی سلامتی شما.

معاینهی جسمی

پزشک در مورد علائم فعلی و درمان هایی که به عنوان بخشی از معاینه فیزیکی امتحان کرده اید از شما می پرسد.

سوالات متداول در مورد تشخیص فتق دیسک

  • درد از چه زمانی شروع شد؟ کمرت کجا درد میکنه
  • اخیراً چه فعالیت هایی انجام داده اید؟
  • برای جلوگیری از درد فتق دیسک چه کردید؟
  • آیا فتق دیسک به سایر قسمت های بدن شما سرایت می کند؟
  • آیا هیچ دیسکی درد را کاهش می دهد یا آن را بدتر می کند؟

پزشک از شما می خواهد که در طول معاینه بنشینید، بایستید و راه بروید. از شما خواسته می شود که در هنگام نشستن، ایستادن و خوابیدن حرکات خاصی انجام دهید. این به پزشک اجازه می دهد تا درجه انعطاف پذیری ستون فقرات، نواحی دردناک و مشکلات عصبی عضلانی مرتبط با فتق دیسک را ارزیابی کند.

این شامل:

  • تست های قدرت عضلانی: پزشک شما قدرت برخی از عضلات را بررسی می کند تا ببیند آیا اعصاب تحت فشار هستند یا خیر.
  • تست حس لمسی: در این تست حساسیت نقاط مختلف به لمس، نوک سوزن، گرما یا سرما اندازه گیری می شود.
  • پاسخ تاندون عمیق (حرکات کنترل نشده زانو و مچ پا): پزشک شما را با یک چکش کوچک روی زانوها و مچ پاهایتان می زند. اگر عصب کمر تحت فشار باشد، ممکن است واکنشی به زانو (تاندون کشکک) یا مچ پا (تاندون آشیل) نداشته باشید یا این پاسخ ممکن است جزئی باشد.
  • تشخیص دروغ PassAf: به پشت دراز بکشید و پاهای خود را صاف کنید. پزشک پای آسیب‌دیده را بالا می‌آورد و به سمت سر شما حرکت می‌دهد. در تست مثبت فتق دیسک، بالا بردن پا باعث درد در ناحیه کمر، ران و زیر زانو می شود.
  • تست نشستن پاسافروی تخت می نشینید در حالی که زانوهایتان در لبه تخت است و پاهایتان با زاویه ۹۰ درجه. دکتر به آرامی یک پا را بالا می‌آورد تا زمانی که زانوی شما صاف شود. نتیجه مثبت این تست فتق دیسک به معنای درد در پشت ران و زیر زانو در هنگام بالا آمدن ساق است.
  • تست کشش زن: روی تخت روی شکم دراز می کشی و پاهایت را صاف می کنی. پزشک پای شما را بالا می‌آورد و سپس زانو را خم می‌کند. اگر در معاینه درد به جلوی ران سرایت کند، ممکن است یکی از ریشه های عصبی کمر آسیب دیده باشد.
  • انجام فعالیت های خاصممکن است هنگام نشستن از شما خواسته شود سرفه کنید یا در حمام بنشینید. اگر او فتق دیسک داشته باشد، ممکن است درد یا علائم مرتبط با فتق دیسک را افزایش دهد.

معاینه عصبی

متخصص ستون فقرات شما همچنین یک معاینه عصبی برای بررسی واکنش، قدرت عضلانی، سایر تغییرات عصبی و میزان درد شما انجام خواهد داد.

درد رادیال (دردی که از یک منبع درد به منبع دیگر سرایت می‌کند) زمانی که مستقیماً به ناحیه آسیب‌دیده اعمال می‌شود، افزایش می‌یابد. برای مثال ممکن است سیاتیک داشته باشید. سیاتیک یک درد شعاعی است که در اثر فتق دیسک ایجاد می شود. منبع درد در ستون فقرات است، اما زمانی که عصب در اثر فتق دیسک فشرده می شود، درد به پاهای شما سرایت می کند.

تست های آزمایشگاهی

معمولاً آزمایش خون برای تعیین طبیعی یا غیر طبیعی بودن سلول ها انجام می شود. مواد شیمیایی موجود در خون می تواند نشان دهنده اختلالات متابولیک باشد که یکی از دلایل کمردرد است.

تست های تصویربرداری تشخیصی فتق دیسک کمر

آزمایش تصویربرداری می تواند شامل معاینه اولیه برای تعیین علت دیسک کمر و علائم احتمالی بیماری یا شکستگی، تومور، عفونت یا سندرم دم اسب باشد.

در اینجا برخی از آزمایشات تصویربرداری رایج مورد استفاده برای تشخیص فتق دیسک آورده شده است:

  • ام آر آیمعمولاً با نشان دادن محل دقیق فتق دیسک و اعصاب آسیب دیده دقیق ترین ارزیابی را از ستون فقرات کمری ارائه می دهد. MRI معمولا برای کمک به برنامه ریزی جراحی تجویز می شود. این تصویر فتق دیسک را نشان می دهد و چگونه به اعصاب فشار وارد می کند.
  • نوار عصب عضلانی زمانی درخواست می‌شود که فیزیوتراپیست به آسیب عصبی مشکوک شود و برای تعیین سرعت پاسخ اعصاب شما، آزمایش نوار عصب و عضله بخواهد.
  • سی تی اسکن بیشتر در مواردی که ام آر آی قابل استفاده نیست استفاده می شود.
  • تصویر اشعه ایکس این عمدتا برای تشخیص شکستگی استخوان، نقص استخوان، عفونت، تومور یا مشکلات ناهماهنگی ستون فقرات استفاده می شود. اشعه ایکس معمولا برای تشخیص فتق دیسک منفرد استفاده نمی شود.
  • سی تی میلوگرام سی تی اسکن شامل تزریق رنگ به نخاع و استفاده از تصویربرداری اشعه ایکس برای دیدن رنگ است. این روش می تواند اندازه و محل فتق دیسک را نشان دهد اما روشی تهاجمی است.
  • اسکن استخواناین روش یک تصویر کامپیوتری یا ویدئویی از استخوان ها ایجاد می کند. مقدار کمی ماده رادیواکتیو به بدن شما تزریق می شود و این ماده وارد جریان خون شما می شود. این ماده در استخوان های شما جمع می شود و توسط اسکنر شناسایی می شود. این روش برای کمک به پزشکان در تشخیص مشکلات ستون فقرات مانند نقرس، شکستگی، تومور یا عفونت استفاده می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

در صورت بروز درد در ناحیه کمر یا گردن که به بازوها و پاهای شما سرایت می کند، یا در صورت احساس بی حسی، ضعف یا سوزن سوزن شدن در بازوها و پاها، باید به پزشک مراجعه کنید.