تجارت خارجی ۴۵ میلیاردی شد/ رکوردشکنی ترخیص کالاهای ضروری

مدیرکل گمرک ایران با اعلام تجارت 45 میلیارد دلاری ایران در نیمه اول امسال گفت: در سپتامبر سال جاری رکورد جدیدی با ترخیص 5.3 میلیون دلار از کالاهای اساسی به ارزش 6.5 میلیارد دلار ثبت شد. . “واردات ثبت شده است.

به گزارش آوای البرز ، مدیرکل گمرک ایران – مهدی میراشرفی جزئیات تجارت خارجی در ماه سپتامبر را اعلام کرد و رشد سریع ترخیص کالا از گمرک وارد شده در سپتامبر امسال منجر به افزایش قابل توجه ترخیص کالاهای اساسی شد. واسطه ها تراز تجاری در کشور را به نفع واردات ماشین آلات خطوط تولید و اقلام ضروری تغییر دادند.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به رشد تجارت خارجی کشور در نیمه نخست امسال گفت: تجارت خارجی ایران در این مدت ضمن حفظ رشد صادرات به 45 میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه 47 درصد رشد نشان می دهد. مدت مشابه سال گذشته. “79 میلیون و 100 هزار تن کالا تحویل داده شد.

بر اساس این گزارش ، در نیمه نخست امسال ، جمهوری اسلامی ایران 60 میلیون تن کالا به ارزش 21 میلیارد و 800 میلیون دلار صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 درصد وزن و 61 درصد افزایش داشته است. به وجود داشت.

مهمترین مقاصد صادراتی ایران عبارتند از: چین با 14 میلیون و 800 تن محموله ، 6 میلیارد و 500 میلیون دلار ، عراق 13 میلیون ، 900 هزار تن ، 3 میلیارد ، 800 میلیون تن ، ترکیه 7 میلیون ، 200 هزار تن ، امارات متحده عربی ، 2.3 میلیون دلار 5.8 میلیون دلار به امارات و 1.500.000 دلار به افغانستان.

مهمترین اقلام صادراتی در این مدت گاز مایع شده ، متانول ، پلی اتیلن ، محصولات نیمه تمام آهن ، بلوک های آهن ، پروپان ، اوره ، بنزین ، میله های آهن و کاتد بود.

گزارش مدیر گمرک ایران از آمار واردات کالا در شش ماهه نخست سال جاری نشان می دهد که در این مدت 19 میلیون ، 100 هزار تن به ارزش 23 میلیون و 100 میلیون تن از کشورهای مختلف وارد کشور ما شده است. قطعات. جهان. 1399 ، افزایش 15 درصدی وزن و 37 درصدی ارزش.

کشورهای عمده وارد کننده عبارتند از ایران ، امارات متحده عربی ، 5.9 میلیون دلار ، 7.3 میلیارد دلار ، چین ، 1.5 میلیون دلار ، 5 میلیارد دلار و ترکیه ، 2.1 میلیون دلار. سوئیس با 2.4 میلیارد دلار مبلغ 900000 دلار با یک میلیون تن اعلام کرد.

تلفن همراه ، ذرت ، سویا ، روغن تخمه آفتابگردان ، کنجاله سویا ، گندم ، جو ، شکر ، روغن پالم و روغن خام 10 مورد اصلی وارداتی در این مدت بودند.

مدیرکل گمرک با اشاره به اقدام این سازمان و سایر دستگاه های فعال در تجارت اعلام کرد که در شش ماهه نخست امسال 19 میلیون و 100 هزار تن کالا به کشور وارد شده است. میلیون و 300 هزار تن مربوط است. از 25 مورد ، 8.9 میلیارد دلار کالا 75٪ از کل را تشکیل می دهد ، در حالی که ارز مورد نظر 12.4 میلیون دلار ، 7 میلیارد دلار است که 65٪ از کل را تشکیل می دهد. شامل پاک کن

به نظر وی ، قابل توجه است که در سپتامبر سال جاری ، ترخیص کالاهای اساسی ، ماشین آلات و اقلام متوسط ​​تولید از گمرک انجام شد ، بنابراین متوسط ​​وزن اولین واردات امسال پنج ماه بود که 2.7 میلیون تن در ماه بود. به در سپتامبر دو برابر شد و به حدود 5.3 میلیون تن رسید. از نظر ارزش ، متوسط ​​تعداد اقلام ترخیص شده در پنج ماهه نخست سال جاری 3.3 میلیارد دلار بوده است. سپتامبر به دلیل منفی بودن تراز تجاری در ماه سپتامبر به 6 میلیارد و 500 میلیون دلار رسید که رکورد جدیدی در ترخیص کالا از گمرک است.

بر اساس این گزارش ، کل حمل و نقل بار از طریق جمهوری اسلامی ایران در نیمه اول امسال 5 میلیون و 856 هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 88 درصد افزایش داشته است.

به گفته میر اشرفی ، بررسی آمار تجارت خارجی کشور در شش ماهه نخست امسال نشان از تداوم رشد صادرات و همچنین انجام واردات کالا با محوریت تأمین محصولات اساسی و نهاده های تولید مورد نیاز جامعه دارد. به

انتهای پیام