ادامه حواشی ترخیص کالا/ این بار مناقشه ۲۰ میلیارد دلاری!

ظاهراً حاشیه کالاهای ذخیره شده و ترخیص کالا از گمرک و بنادر به پایان نمی رسد و باز هم اختلاف نظرهایی بین دستگاههای مربوطه در مورد توزیع ارز و ترخیص کالا وجود دارد. این بار بانک مرکزی ادعا کرد 20 میلیارد دلار ارز دارد ، اما سوابق گمرکی آن را درخواست کرده اند.

آوای البرز می گوید هشت میلیون تن کالا را در گمرک و بنادر انبار می کند که از این میزان 4.5 میلیون تن کالای اساسی و 3.5 میلیون تن کالای غیرضروری است که تا 80٪ آن مواد اولیه تولید است. بحث ها ، اختلاف نظرها ، جلسات و بحث های متعددی برای رفع موانع ترخیص کالا و دسترسی به بازار و دستیابی به دست تولیدکنندگان وجود داشته است و اخیراً از طریق مصوبات ، تصمیم گرفته شده است که موانع را برطرف کرده و کالاها را فوراً تصویب کند.

با این حال ، در این دوره ، هر یک از آژانس های مربوطه ، مطابق با سیاست و چارچوب نظارتی خود ، البته برخی اوقات موارد متناقضی را مطرح کرده اند ، به ویژه در موارد مربوط به مسائل ارزی و مسائل بین بانک مرکزی. وزارت صمت و وزارت دارایی ، از جمله گمرک.

پس از حواشی اخیر ، مدتی پیش دولت براساس تصویب ستاد هماهنگی اقتصادی تصمیماتی را برای تسهیل ترخیص کالاهای مستقر اتخاذ کرد که مهمترین آنها رفع موانع ارزی از ارز ، ارز شخصی یا صادرات یا واردات متقاضی بود. خواهد بود.

بانک مرکزی: ما 20 میلیارد دلار کد رهگیری ارائه کردیم

با این وجود به دنبال این موضوع ، بانک مرکزی امروز (پنجشنبه) در آخرین پاسخ خود اعلام کرد که روند واردات کالا از “ارز متقاضی” (سرمایه گذاری ارزی سرمایه گذار) از ابتدای سال 1397 در حال انجام است و هیچ تغییر جدیدی در این روند انجام نشده است.

بانک مرکزی نسبت به اینکه حدود 4 میلیارد دلار کد رهگیری ارزی صادر کرده است ، اظهار کرد: 1 میلیارد دلار آن هنوز به گمرک اعلام نشده است. علی رغم اعلام کالا در گمرک ، بیش از 350 میلیون دلار کالا منجر به ترخیص کالا نشد.

گمرک تأیید نکرد

با این حال ، اعلامیه بانک مرکزی با تصویب گمرک همراه نبود و در پاسخ به این موضوع ، بانک مرکزی همچنان به انتشار بیلیون 20 میلیارد دلار پرداخت.

براساس این تحقیق ، مهرداد جمال اروانچی ، معاون وزیر امور گمرکی ایران ، گفت که براساس این مطالعه ، گزینه “از حساب ارزی وارد کننده” یا “ارز خارجی افراد” اخیراً در یک سیستم تجارت جامع و تغییر عمده آن اجرا شده است – قبلاً با نام دیگری موجود بود. – طبق تصویب ستاد هماهنگی مالی دولت ، بنا به درخواست صاحب کالا ، بانک به گمرک اجازه داده است که این موارد را بدون کد رهگیری حذف کند. تشریفات گمرکی یا ترخیص کالا از گمرک را انجام ندهید.

نامه نگاری با برخی از بانک های عامل نشان می دهد که دارنده کالا برای دریافت کد رهگیری بانک فقط گزینه ماندن در صف پرداخت ارز نیما را دارد و به درخواست این صاحبان ، رویه های بانکی تغییر کرده و رویه ها “انجام نشده است” و سایر تعهدات و تعهدات بدون هیچ گونه تعهدی در روند رسیدگی به پرونده شما است.

معاون وزیر گمرک ایران ابراز امیدواری کرد با توجه به تمایل بانک مرکزی ، به صاحبان کالا با تاریخ دریافت کالا پس از اول اکتبر 2016 ، اسناد مبدأ ارز خود و تأیید بانک مرکزی پس از ثبت سفارش در اختیار آنها قرار گیرد. برای دریافت کد رهگیری اظهارنامه ارزی و سپس ترخیص کالاهای خود از گمرکات کشور.

وارد لیست 20 میلیارد دلاری شوید

به دنبال ادعای بانک مرکزی مبنی بر اینکه این بانک از ابتدای سال تا پایان ماه اکتبر حدود 4 میلیارد دلار “کد رهگیری اظهارنامه ارزی” صادر کرده است ، بر اساس داده ها و آمار ، اروانگی حدود یک میلیارد دلار گمرک اعلام کرده است. وی توضیح داد که مطابق مواد (38) و (39) قانون گمرک ، این سازمان از زمان اعلام کالا ، وظایف گمرکی را انجام می دهد ، اما فوراً از بانک مرکزی درخواست می کند لیستی از این کالاها ارائه دهد. برای اطمینان از اینکه این سازمان پیگیری های لازم را انجام داده و به صاحبان کالا دستور می دهد کالاها را به گمرک اعلام کنند ، علیه گمرکات ایران اقدام کنید. زیرا اگر چنین لیستی درست باشد که صاحبان کالا کالاهای خود را به گمرک اعلام نکرده اند حتی اگر بانک کمرنگ شده باشد ، هر دو مقام دریافت کننده کالا باید بلافاصله نسبت به اجرای قوانین متروکه اقدام کنند و این اقدام صاحبان کالا مثالی است. انتظار می رود که جمع آوری کالاها منجر به اقدامات فوری قانونی مقامات مربوطه علیه این افراد شود.

اگر آنها دارای کد رهگیری باشند و حذف نشوند ، ما آن را رها خواهیم کرد

معاون وزیر امور گمرکی ایران درباره اظهارات بانک مرکزی مبنی بر اینکه کالاهایی با ارزش بیش از 350 میلیون دلار با وجود اظهارنامه گمرکی ترخیص نشده است ، گفت: بنابراین درخواست می شود این لیست روز شنبه در اختیار گمرک قرار گیرد ، بنابراین اگر صاحبان کالا علی رغم صدور کد رهگیری بانک مرکزی کالاهای خود را ترخیص نکرده اند ، گمرک علاوه بر اجرای فوری قوانین مهجور ، از ارائه هرگونه تسهیلات به این افراد خودداری می کند. بودن؛ اگر طی چند روز گذشته کد رهگیری بانک مرکزی صادر نشده است ، باید به صاحبان کالا فرصت لازم داده شود تا ظرف چند روز وسایل خود را ترخیص کنند.

عدم توافق با ترخیص کالا از گمرک برنج

اما در روزهای بعد ، ماجرای انبار برنج 230 هزار تنی ، شکایات واردکنندگان ، عدم تأمین ارز و عدم ترخیص کالا به حاشیه رانده شد و مقامات گمرک گفتند که به دلیل کمبود ارز نمی توان برنج را تمیز کرد. بانک مرکزی علت این موضوع را گمرک عنوان کرد و گفت: درصد ترخیص کالا برای بازرگانان مشکلی برای تجار است که اجازه کد رهگیری برای ثبت ارز و ثبت سفارش را نمی دهند.

بدیهی است ، هنگامی که گمرک “وجود تخصیص ارز” و “شفافیت بانک مرکزی” را در زمان خروج کالاهای مشخص شده کنترل کرده و بازرگانان را به روش صحیح راهنمایی می کند ، می توان به نرخ ارز و بازده اولویت ارز داد. کالاها در گمرک و رویدادهای جاری رخ نداده اند.

اما ادعای بانک گمرک مورد قبول واقع نشد و مصوبات ستاد تنظیم بازار و وزارت صامت با امضای نماینده بانک مرکزی ، درصد ترخیص برنج باقی مانده در بنادر را مشخص می کند. ثانیاً ، گمرک در کلیه ترخیص ها از بانک های عامل سiredال کرده و به درصد ترخیص این موارد منتقل شده است. ظاهراً بانک مرکزی این نامه ها را صادر کرده است که این تنها چند نمونه از صدها مکاتبه بین بانک های عامل و گمرکات اجرایی است. افکار عمومی ناآگاهانه منتشر می شود و لازم است نظارت بر این موضوع توضیح داده شود ، از نظر گمرک ، بانک های عامل به تعهد خود در زمینه اجرای مصوبات عمل کرده اند.

تفاوت در آمار و پاسخ های افکار عمومی

در هر صورت ، اعلام گزارش ها و عکس العمل های مختلف توسط دستگاه ها گاهی منجر به بی اعتمادی در شناخت عمومی و ایجاد ابهام زیادی می شود و توصیه می شود هر مسئله را ثبت کنید تا برای رفع اختلافات در آمار و گزارش های یکدیگر ، آژانس ها باید یکدیگر را بررسی و گزارش نهایی را برای عموم منتشر کنند.

والای وی بر هماهنگی تجهیزات تأکید دارد

با این وجود اخیراً رهبر معظم انقلاب با تأکید بر هماهنگی دستگاههای ذیربط از وزارت گمرک در زمینه ترخیص و توزیع کالاها ، حکم دادند که این امر در رابطه با گرانی کالاهای مورد نیاز مردم قابل توجیه نیست.

بر این اساس ، در جلسه اخیر بین آژانس ها ، از جمله وزارت گمرک و وزارت صمت ، دستور کار ترخیص کالا برای ترخیص فوری کالاها بود.

انتهای پیام