تاثیر مشارکت زنان در اشتغال و توسعه پایدار

به گفته کارشناسان ، زنان تعاون در ایران به دلیل توانایی های حقوقی و اجتماعی و گروه های هدف مورد نظر خود ، با پشتیبانی ویژه ، دستیابی به اهداف توسعه پایدار اقتصادی ، از پتانسیل بالایی برای ایجاد شغل و درآمد در کشور برخوردار هستند.

به گزارش آوای البرز ، مشارکت حدود نیمی از جمعیت فعال در فعالیت های اقتصادی و اجتماعی ، به ویژه زنان ، از اصلی ترین ویژگی ها و اهداف تعاونی ها است که به توسعه جامع و پایدار کشور کمک می کند.

به گفته کارشناسان ، مهمترین فعالیتهای جامعه تعاونی زنان ایجاد اشتغال ، دستیابی به استقلال مالی ، افزایش درآمد ، ایجاد نگرش اعتماد به نفس و زمینه سازی برای مشارکت در فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی است.

طبق آمار ، حدود یک جوامع تعاونی بدون هزینه در کشور وجود دارد که 10٪ آنها معادل 10،000 جامعه تعاونی است. تعداد این تعاونی ها که بیش از 120،000 نفر را استخدام می کنند ، در گرایش های مختلف فعالیت می کنند.

ویژگی های اصلی جامعه تعاونی زنان ایجاد اشتغال ، کسب استقلال مالی ، ایجاد نگرش اطمینان و مشارکت در فعالیت های اجتماعی و اقتصادی است.

علاوه بر این ، سهم زنان تعاونی فعال در کل جوامع تعاونی فعال کشور از 9.5 درصد در سال 2017 به 10.8 درصد در سال 2016 افزایش یافته است.

بهمن عبداللهی ، رئیس اتاق تعاون ایران در گفت وگو با آوای البرز ، در مورد لزوم استفاده از منابع انسانی به عنوان وسیله ای برای توسعه پایدار به آوای البرز گفت: «زنان بیش از نیمی از جمعیت هر کشور را تشکیل می دهند. هر کشوری که بتواند از این پتانسیل عظیم به درستی استفاده کند ، مسیر رشد و توسعه را هموار و روان طی خواهد کرد.

وی با اشاره به نقش زنان در بخش تعاون گفت: بخش تعاون یکی از مناطقی است که زنان در رشد و توسعه نقش م effectiveثری داشته اند. در حال حاضر 11000 انجمن تعاونی زنان در کشور وجود دارد. عضویت زنان به رشد اقتصادی و توسعه کشور کمک کرد.

به گفته رئیس اتاق جوامع تعاونی ، بیش از 60 درصد زنان تعاونی در بخش تولید و بیش از 30 درصد تعاونی های فعال زن فعال هستند.

همزمان ، با بالا بردن سطح علمی زنان در حمایت از فعالیت های اقتصادی و اجتماعی ، عبداللهی می گوید: “در سال های اخیر ، زنان نقش مهمی در زمینه های مشارکت اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی داشته اند ، بنابراین اکنون بیش از 60٪ از فارغ التحصیلان دانشگاه زن هستند.

بیش از 60٪ تعاونی های زنان در بخش تولید فعال هستند و بیش از 30٪ جوامع تعاونی فعال در کشور را زنان تشکیل می دهند.

آنها به ما یادآوری می کنند که باید از پتانسیل بخشهای تعاونی و مدلهای تجاری تعاونی برای توانمندسازی و توانمندسازی زنان برای کارآفرینی ، مهارتهای بروز زنان و ایجاد مشاغل جدید استفاده شود.

وزارت کار اخیراً حمایت از گروه های آسیب پذیر ، به ویژه زنان سرپرست ، را برای توسعه و تشکیل تعاونی های زنان از طریق مشاغل خانگی و طرح های خوداشتغالی معرفی کرده است.

مدتهاست که زنان در زمینه های مختلفی از جمله صنایع دستی ، قالی بافی ، تولید گیاهان و گیاهان ، کشاورزی ، دامپروری ، معدن کاری و فعالیت های دانش بنیان فعالیت دارند. بر این اساس ، در دهه گذشته ، چندین انجمن تعاونی تحت عنوان انجمن تعاون زنان در کشور ایجاد شده است.

به گزارش آوای البرز ، زنان اکنون 50 درصد مردم و یک سوم تعاون کشور را تشکیل می دهند. کارشناسان بر این باورند که به دلیل ثبات و پایداری بالا ، نظم شغلی و مسئولیت پذیری و انعطاف پذیری بیشتر ، باید از توان و پتانسیل تعاونی زنان در ایجاد مشاغل ، تولید ناخالص داخلی و توسعه اقتصادی پایدار استفاده شود.

انتهای پیام