تاثیر خرید بازی فکری بر روحیات کودکان

آیا فکر می‌کنید تنها فایده‌ی بازی فکری در این است که برای چند لحظه فرزندانمان را به خودش مشغول بکند تا دست از شلوغ‌بازی و شیطنت بردارند؟ بله گاهی همینطور است ولی همه چیز به همین یک فایده ختم نمی‌شود و مزایای بازی فکری یکی و دوتا نیست.

میزان مخصوصا در زندگی این روزهای ما، باعث شد تا بخواهیم مقاله جامع و کاملی درباره‌اش بنویسیم و با شما به اشتراک بگذاریم. بازی بزرگ و کوچک نمی‌شناسد و می‌تواند مانند غذای روح، حال و هوای زندگی‌تان را از چیزی که هست، بهتر کند.

تا انتهای مقاله با تیم آموزشی همراه باشید.

بیشترین دلیل اهمیت بازی های فکری در این است که به صورت گروهی انجام شوند. بازی فردی هم خوب است! این که بتوانیم به تنهایی اوقات خوشی داشته باشیم و با خودمان وقت بگذرانیم .

عالی است ولی در این صورت، از بسیاری از فواید بازی های فکری دورهمی محروم خواهیم شد. حدالامکان، این بازی ها را به صورت جمعی انجام دهید تا بتوانید از مزایای بازی های فکری، به صورت کامل بهره‌مند شوید.

مزایای بازی فکری

تفریح و سرگرم شدن تنها یکی از فواید بازی های فکری می باشد، رابطه ی مستقیمی باهم دارند. همچنین تاثیر بسزای بازیط فکری بر مهارت های شناختی و عملکرد ذهن را نباید از یاد برد. از جمله مزایای بازی های فکری می توان موارد زیر را نام برد.

1.باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود

در بازی‌های فکری، باید دائما همه چیز را در نظر بگیریم و به آنها فکر کنیم. رفتار رقبا، شرایطی که در آن گیر افتاده‌ایم، تصمیماتی که باید در مقابل رفتار طرف مقابل بگیریم و حتی، شرایطی که ممکن است بعد از هر انتخاب برایمان رخ بدهد. این یعنی، استفاده کامل از سلول‌های مغزی.

بهتر است بدانید که هر چقدر بیشتر به سلول‌های مغزتان استراحت بدهید، آنها را تنبل‌تر می‌کنید. وقتی از آنها استفاده نشود، می‌میرند و این باعث می‌شود تا در معرض کندی ذهن یا آلزایمر قرار بگیریم.

اگر روال زندگی شما یک چیز روتین شده است و در طول روز، کاری ندارید که بخواهید برای انجامش، به مغزتان فشار بیاورید، باید به فکر یک جایگزین خوب باشید. چه چیزی بهتر از  بازی فکری!

با انجام بازی‌های فکری می‌توانید مغزتان را در بهترین وضعیت ممکن حفظ کنید. به ذهن ورزش بدهید و حالا حالاها، آن را جوان نگه‌دارید.

2.کمک می‌کند تا بهتر بتوانیم روی کارهای مهم تمرکز کنیم

تمرکز کردن کار سختی نیست ولی، گاهی به کاری غیرممکن تبدیل می‌شود. مخصوصا زمان‌هایی که با مسائل زیادی روبرو هستیم. نداشتن تمرکز باعث می‌شود نتوانیم کارهایمان را به خوبی و سر موقعی که باید به اتمام برسانیم. اگر یاد بگیریم که در هر زمان، فقط به یک چیز فکر کنیم مطمئنا می‌توانیم کارها را بهتر انجام دهیم و زودتر تمام کنیم.

انجام بازی های فکری، تمرین خوبی هستند تا میزان تمرکزمان را افزایش بدهیم.

  • هدف ما در انجام بازی‌‌های فکری نزدیک است.
  • می‌دانیم چه چیزی از بازی می‌خواهیم و قرار است چه کاری انجام بدهیم.
  • مسیر مشخص است.
  • حتی می‌دانیم که قرار است کی آن را تمام کنیم.

همه‌ی این عوامل در کنار هم، باعث می‌شود تا موقع انجام دادن بازی‌ فکری، بیشترین تمرکز را داشته باشیم و اجازه ندهیم که فکرمان درگیر مسائل دیگر شود.

ما هنگام بازی فکری، در بالاترین حد تمرکز قرار داریم. هر چه بیشتر بازی فکری انجام بدهیم، ذهنمان بیشتر به فکر کردن متمرکزانه عادت می‌کند.

این یک تمرین است و کمک می‌کند در کارهای مهم‌تر هم تمرکز بیشتری به خرج بدهیم. یاد بگیریم، موقع انجام یک کار، وقت مناسبی به فکر کردن به کارهای دیگر نیست و اگر این کار را انجام دهیم، نتیجه خوبی نخواهیم گرفت.

اگر علاقه مند به بازی های رومیزی هستید برای آشنایی و دسترسی به انواع مختلف بازی های فکری بر روی لینک کلیک نمایید.

3.بدون هیچ محدودیتی برای همه قابل انجام است

از جمله فواید بازی های فکری این است که محدودیت‌ها را دور زده است. مثلا، چه برای خانم‌ها و چه برای آقایون مناسب است. چه برای افراد سن بالا و چه برای بچه‌ها سرگرم‌کننده است. حتی، محدودیت‌های جسمی هم در این نوع بازی‌ها کمتر احساس می‌شوند و خیلی از معلولین، به راحتی می‌توانند به این وسیله یک بازی جمعی را تجربه کنند.

4.موجب افزایش میزان صمیمیت و دوستی می‌شود

امروزه در خانواده‌ها، تفاوت در نسل‌ها بیشتر از هر زمان دیگری به چشم می‌آید! هیچ حرف مشترکی نیست یا اگر هم هست، قابل درک نیست. خب، این به این خاطر است که ما از لحاظ جسمی در یک جا هستیم، اما با هم وقت نمی‌گذرانیم.

در واقعیت، ما در کنار هم نیستیم و هر کدام زندگی‌های جداگانه‌ای در اتاق‌های شخصی و گوشی‌های شخصی‌ترمان داریم. بهتر است، با استفاده از یک سرگرمی مشترک، این فاصله‌ها را کنار بزنیم. راه‌های مختلفی وجود دارد. تماشای فیلم در کنار هم، رفتن به تفریح و انجام !

بازی‌های فکری همانطور که گفته شد، بدون هیچ محدودیتی برای همه قابل انجام هستند و با تمام سلیقه‌ها هم همخوانی دارند. پس برای افزایش میزان صمیمیت، می‌توان به طور جدی به آنها فکر کرد.

خیلی از روانشناسان، استفاده از بازی های فکری و جمعی را راه مناسبی برای رفع مشکلات درون خانواده و مشکلات عاطفی اعضای خانواده می‌دانند.

5.می‌تواند مثل یک ترفند تربیتی به کار گرفته شود

روانشناسان معتقدند که آموزش نکات تربیتی بهتر است به صورت غیرمستقیم باشد تا تاثیر بیشتری داشته باشد. برای مثال، آموزش این نکات در قالب قصه تاثیر بیشتری در بچه‌ها می‌گذارد. بازی‌های فکری هم دست کمی از قصه‌ها ندارند و می‌توانند به خوبی به شما کمک کنند تا فرزندان خود را با مشکلات زندگی، اخلاقیات و رفتارهای درست آشنا کنید.

آموزش رعایت حق دیگران، داشتن آمادگی برای رخدادهای غیرقابل پیش‌بینی، تحمل شکست و صبر و تحمل و امید، چیزهایی است که می‌توان در قالب بازی‌های فکری و گروهی به بهترین حالت ممکن به فرزندانمان انتقال بدهیم.

6.هوش هیجانی را در ما پرورش می‌دهد

از دیگر مزایای بازی فکری پرورش هوش هیجانی و تقویت آن می باشد. هوش هیجانی به مجموعه‌ای از مهارت‌ها و صلاحیت‌های اجتماعی می‌گویند که بر توانایی‌های ما برای درک و تشخیص و مدریت هیجان، حل مسائل تاثیر می‌گذارد و کمک می‌کند تا بتوانیم با چالش‌ها، نیازها و فشارهای زندگی سازگار شویم.

به این هوش EQ می‌گویند.  که با ضریب هوشی یا همان IQ فرق میکند. همه فکر می‌کنند که ضریب هوشی از اهمیت بیشتری برخوردار است و همان است که تایین می‌کند چه کسی در زندگی موفق باشد و چه کسی نباشد! اما تحقیقات چیز دیگری نشان می‌دهد! هوش هیجانی در میزان موفقیت ما تاثیر بیشتری دارد.

از جمله فواید بازی های فکری این است که کمک می‌کند بتوانیم مولفه‌های هوش هیجانی را در خود پرورش بدهیم.

بازی های رومیزی از جمله سرگرمی های آموزنده ای هستند که مزایای بسیاری برای کودکان نیز دارند. از مزایای بازی های فکری می توان در جهت پرورش مهارتهای اجتماعی و توانایی های ذهنی کودکان بهره برد. برای آشنایی با انواع اسباب بازی کودک و فکری کودکان بر روی لینک کلیک کنید.

فواید بازی فکری برای کودکان

فواید بازی فکری برای کودکان از جهاتی به فواید بازی های فکری برای بزرگسالان شباهت دارد. بازی فکری باعث تقویت و بهبود عملکرد مغز و ذهن میشود که در تمام ابعاد زندگی موثر است. تقویت و رشد مهارت‌های فردی و اجتماعی، کودک را تبدیل به انسانی توانمند می‌کند که روزبه‌روز استقلال بیشتری می‌یابد و حس مسئولیت‌پذیری و اتکای به خود را بیشتر در خود رشد می‌دهد.

از آنجا که پرورش مغز از سال های اولیه زندگی و کودکی آغاز میشود امری مهم و تاثیر گذار است. از جمله فواید بازی فکری برای کودکان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1.فواید بازی های فکری برای رشد ذهنی کودک

اولین تاثیر بازی فکری بر رشد مغز و بهبود عملکرد ذهن است. یکی از هدف های طراحان بازی فکری این است که بازی‌های فکری دقیقا چنین کارکرد‌های ذهنی دارند و در زمینه‌های : افزایش تمرکز و توجه و ادراک، درک بهتر مفاهیم درسی با استفاده از بازی‌های فکری، تقویت تخیل و افزایش خلاقیت باعث بهبود عملکرد مغز و ذهن میشوند.

2.فواید بازی های فکری برای رشد اجتماعی کودک

کودکان معمولا در هنگام بازی کردن هم‌بازی دارند. از جمله فواید بازی فکری برای کودکان این است که کودک علاوه بر هم‌بازی به هم فکر نیز نیاز دارد و در روند انجام بازی فکری، در تمرکز و توجه و تصمیم گیری یاری دهنده یکدیگر باشند. آن ها از طریق بازی افکار و ایده های خود را با کودکان هم سن خودشان مطرح کرده و به تجزیه و تحلیل ایده های یکدیگر می پردازند.

همچنین ایجاد مسئولیت پذیری در قبال خود و دیگران و نیز تقویت روحیه پذیرش تفاوت ها و مدیریت را نیز می‌توان از دیگر فواید بازی فکری برای کودکان به شمار آورد.

  1. فواید بازی های فکری برای رشد روانی و شخصیت فردی

رشد فردی باعث ایجاد رشد اجتماعی کودکان می شود. اگر بخواهیم کودکان عملکرد خوبی در جامعه و میان هم سالان خود داشته باشند باید به رشد زمینه های فردی آن ها توجه کنیم.

تقویت اعتماد به نفس، کاهش استرس، افزایش تعاملات مثبت میان کودک با اعضای خانواده موارد مهمی در زمینه رشد فردی کودکان هستند.

کلام آخر

این روزها که ویروس کرونا، روال زندگی عادی ما را به هم ریخته و مانع انجام خیلی از تفریحات سالم شده است، زمان سخت‌تر از همیشه می‌گذرد. مجبوریم در خانه بمانیم و متاسفانه فعالیت‌های مفیدی که در خانه قادر به انجام آنها باشیم محدوداند.

می‌توانید با استفاده از بازی های فکری و گروهی، حال و هوای خانه خود را بهتر کنید و اوقات بهتری را برای خانواده خود رقم بزنید. این روزها سپری می‌شوند!

هم از بین می‌رود ولی تاثیراتی که بازی های فکری در بهبود شرایط روحی و ذهنی شما و سایر افراد خانواده‌تان داشته است، برای همیشه باقی خواهد ماند. بدترین شرایط‌ها می‌توانند به بهترین شرایط‌ها تبدیل شوند. فقط کاآیا تا به حال به این سوال فکر کرده اید که فواید بازی فکری برای کودکان چیست؟ حتما برای شما هم پیش آمده که وقتی به اسباب بازی فروشی سر می زنید با عناوین متعدد بازی های فکری آموزشی مواجه شوید و شاید در مقابل توضیحات فروشنده با خودتان فکر کرده اید که اصلا چرا باید بازی فکری بچه ها بخریم؟
با وجود اینکه این محصولات از نظر محتوای آموزشی بسیار متنوع هستند، اما باید دید که آیا بازی های فکری می توانند بر پیشرفت کودکان در زمینه های مختلف اثرگذار باشند؟ در این مقاله سعی داریم اهمیت بازی های فکری را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید…

پرفروش ترین بازی های فکری

فواید بازی های فکری بر رشد ذهنی کودک

  1. تقویت قوای ذهنی با ایجاد هماهنگی بین چشم و دست

در سنین نوپایی کودکان نیازمند فعالیت هایی هستند که بتواند باعث ایجاد هماهنگی بین اعصاب و عضلات بدن شود. تمام بازی هایی که باعث رشد حرکت و تقویت عضلات کودک می شود در دسته ی بازی های فکری مناسب آن سن قرار می گیرد. خرید بازی فکری برای کودکان از همان سنین نوپایی می تواند کودک را در مسیر رشد منظم قرار دهد و کمک کند که والدین یک برنامه ی آموزشی مبتنی بر بازی را انتخاب کنند.

  1. آموزش عمیق و ماندگار مفاهیم درسی به دانش آموزان

امروزه سیستم های برتر آموزشی دنیا به سمت آموزش مبتنی بر بازی حرکت کرده اند و مفاهیم درسی را با انواع ابزار های کمک آموزشی به دانش آموزان می آموزند. متاسفانه مدارس ما به دلیل تراکم زیاد دانش آموزان و عدم دانش صحیح در این امر، چندان موفق عمل نمی کنند، پس والدین بهتر است خودشان این خلا را با بازی های فکری، و سرگرمی های آموزشی جبران کنند تا کودک از درس خواندن و آموزش لذت ببرد.

  1. لذت بخش نمودن آموزش برای کودکان

یکی دیگر از فواید بازی های فکری  این است که والدین با استفاده از بازی ها و سرگرمی های آموزشی می توانند به راحتی مفاهیمی مانند شمارش، رنگ ها، جهت ها، اشکال هندسی و مهارت های اساسی را به کودکان خردسال بیآموزند. این مفاهیم در طول بازی بارها و بارها تکرار می شوند و به راحتی در ذهن کودک نقش بسته و در خاطرش می مانند. در بخش  می توانید تعداد زیادی از این بازی ها را پیدا کنید.

  1. افزایش خلاقیت و نیروی تخیل در کودکان

بازی کردن با ابزار های ساده نظیر یا کیت های متشکل از قطعات ساختنی به همراه پیچ و مهره، به دلیل ایجاد فضایی باز و آزاد برای پیاده کردن تصورات ذهنی، نیروی تخیل کودکان را پرورش می دهد.
بازی های فکری ساختنی باعث می شوند کودکان بتوانند هر آنچه که در دنیای خیال می بینند را به راحتی به واقعیت تبدیل کنند. به همین دلیل یکی از فواید بازی های فکری برای کودکان افزایش خلاقیت  است، این قدرت خلاقیت در بزرگسالی می تواند زمینه ساز اختراعات و اکتشافات مهم و تاثیر گذاری باشد.

اهمیت بازی های فکری در رشد اجتماعی کودک

  1. افزایش تعامل با همسالان و کاهش گوشه گیری

هر چه پیش می رود خانواده ها کم جمعیت تر می شوند یا جمع های کودکان خلوت تر و بی سر و صدا تر می گردد. این امر باعث گوشه گیری کودکان شده و فرایند رشد اجتماعی آنان را کند می کند. بازی های فکری به سبب تعاملی بودنشان باعث می شوند کودک در جمع های کوچک هم بتواند راهی برای برقراری ارتباط با همسالان یا بزرگترها پیدا کند و رشد اجتماعی او را تسریع می کند.

اهمیت بازی های فکری به خصوص در سنین نوجوانی بیشتر مشخص می شود چرا که در این سن نوجوانان نیاز به تعامل سالم با والدین و همسالان دارند و بازی های فکری با استفاده از مکانیسم مشارکت و تخلیه هیجان می توانند این تعامل را به خوبی ایجاد کنند. پیشنهاد می شود از انواع دیدن فرمایید.

  1. تقویت مهارت های اجتماعی از طریق بازی

اسباب بازی های فکری به واسطه ی قرار دادن کودکان در جمع ، آزمون و خطا، تعامل با همسالان، مذاکره و روحیه تلاشگری را تقویت می کنند. کودک در طی بازی، بارها شکست و پیروزی را تجربه می کند و از هر شکست چیزی می آموزد که در فرایند کسب تجربه روحیه اورا قوی می کند. مسئولیت پذیری یکی دیگر از فواید بازی فکری برای کودکان است که به واسطه ی انتخاب های کودکان در فرآیند بازی تبعاتی را به دنبال دارد و باعث می شود کودک بیاموزد که در طی یک فرآیند هر نتیجه ای که حاصل می شود نتیجه ی انتخاب خود ما در آن مسیر است.

  1. جایگزین مناسبی برای بازی های کامپیوتری

در دنیای امروز که با سیطره ی هرچه بیشتر فناوری های دیجیتال و زندگی الکترونیکی مواجه هستیم، کودکان هرچه بیشتر در این بازی ها غرق می شوند و زمان زیادی را به روابط غیر حقیقی در دنیای مجازی می پردازند. این امر در دراز مدت باعث عدم تمرکز، فرار از قرار گرفتن در محیط های اجتماعی حقیقی و گوشه گیری می شود. بازی های فکری محیطی مساعد برای قرار گرفتن در جمع همسالان، یافتن اشتراکات و سلایق و ارتباط های حقیقی و ملموس ایجاد می کند. پیشنهاد می شود از انواع بانک بازی دیدن فرمایید.

  1. آموزش اصل همکاری و  فعالیت های گروهی

بر هیچکس پوشیده نیست جامعه ای در مسیر پیشرفت است که اعضای آن توانایی همکاری و پیشبرد اهداف کلی آن جامعه را داشته باشند. بازی های فکری با ایجاد روحیه ی مشارکت و کارگروهی می توانند بهترین راه برای آموزش همکاری و در نظر گرفتن منافع  جمعی به جای منافع شخصی باشند.

امروزه بازی های فکری مشارکتی بخش ویژه ای را در دنیای بازی های دسته جمعی به خودشان اختصاص داده اند و طرفدارهای بسیار دارند. یکی از فواید بازی های فکری دسته جمعی ایجاد تعاملات مثبت و سازنده، تقویت روحیه ی همکاری و مشارکت جمعی و تبادل ایده ها و نظرات است. از انواع دیدن فرمایید.

تاثیرات روانی و خانوادگی بازی های فکری

  1. تقویت اعتماد به نفس و خودباوری در کودکان

آنچه روحیه ی اعتماد به نفس کودک را تقویت می کند توانستن هاست. والدین با انتخاب بازی های فکری مناسب سن کودک می توانند، توانایی های کودک را تقویت کرده باعث خودباوری در کودک شوند. اهمیت  این دسته بازی ها زمانی معلوم می شود که کودک در برخورد با مسائل مختلف زود نا امید نشده و به دنبال راهی برای حل آن مساله می گردد. تکنیک حل مساله یکی از ویژگی های مهم بازی های فکری آموزشی است که در بسیاری از موقعیت های زندگی می توانیم به کمک آن مسیر رسیدن به هدف را هموار کنیم. پیشنهاد می شود از انواع دیدن فرمایید.

  1. افزایش همبستگی و تعاملات مثبت خانوادگی

نوع طراحی بسیاری از بازی های فکری به گونه ای است که برای استفاده ی تمام اعضای خانواده مناسبند. انواع  هم به اندازه ی کافی جذاب هستند که بزرگترها را هیجان زده کنند و هم به اندازه ی کافی ساده و زود فهم هستند که کوچکترها بتوانند در آن مهارت یابند و با بی رحمی برنده شوند?

با وجود بازی های رایانه ای و تبلت و موبایل که همیشه در دست اعضای خانواده هستند، پیوستگی عاطفی روز به روز کمرنگ تر می شود. به همین منظور بازی های فکری خانوادگی گزینه های خیلی خوبی برای نگه داشتن محبت و همبستگی اعضای خانواده در بستری شاد و مفرح محسوب می شوند.

شما هم اگر تجربه ای از ترتیب دادن بازی های فکری در جمع خانواده دارید در قسمت دیدگاه ها برای ما بنویسید.

  1. کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر آلزایمر در کهنسالی

با افزایش سن و دور شدن از محیط کار، خطر ابتلا به فراموشی و آلزایمر افزایش می یابد. بازی های فکری و عادت به حل معماها می تواند این عوارض را کاهش دهند. طبق تحقیقات پیرامون آلزایمر، حتی کهنسالانی که مبتلا به آلزایمر هستند وقتی به همراه نوه هایشان به بازی می پردازند درصد زیادی بهبودی می یابند. بنابراین می توان گفت یکی از فواید بازی های فکری جگوگیری از آسیب های حافظه بر اثر کهولت سن است.

  1. کاهش استرس و نگرانی های روزمره

طبق مطالعات صورت گرفته بازی های فکری با تاثیری که بر سیستم مغزی دارند، استرس را کاهش داده، به تعادل روانی کمک می کنند و باعث آرامش می شوند. تصور بر این است که این سبک بازی ها امکان فرار از افکار آزاردهنده ی مداومی را که بر زندگی خیلی ها غالب شده است فراهم می کند و از طریق فرایند های ذهنی که نیاز به تمرکز دارند انسان را از دنیای پر اضطراب دو رو بر رهایی می بخشد.

سخن آخر

در دنیای امروز که رقابت برای به دست آوردن به سنین پایین منتقل شده والدین پیوسته در پی این هستند که بتوانند کودکان خود را از سنین خردسالی با توانایی های منحصر به فردی بزرگ کنند تا در آینده کودک بتواند با تکیه بر این توانایی ها از جایگاه خوبی در جامعه برخوردار باشد. استفاده از بازی های فکری و آموزشی یکی از بهترین راه ها برای افزایش توانایی های کودکان و جایگزین مناسبی برای ابزارهای دیجیتال است.

در این نوشتار به اثرات بازی های فکری بر ابعاد مختلف زندگی پرداختیم و دیدیم که چطور بازی های فکری می توانند مهارت ها را تقویت کنند و ابزاری مناسب برای افزایش اعتماد به نفس و رشد اجتماعی و ذهنی کودکان باشند. باید در نظر داشت که این بازی ها راه های خوبی برای برقراری ارتباط با دیگران هستند و با ایجاد هیجان در زندگی، افراد را از روزمرگی ها دور می کنند. پیشنهاد می شود مقاله را بخوانید.
پس دست به کار شوید، همین حالا اقدام کنید و بازی محبوب خود را پیدا کنید یا اگر بازی خوبی می شناسید که می تواند لحظات لذت بخشی برای جمع های خانوادگی فراهم کند در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

برخی از سوالات رایج:

مهمترین فواید بازی فکری برای کودکان چیست؟

تقویت قوای ذهنی با ایجاد هماهنگی بین چشم و دست، افزایش خلاقیت و نیروی تخیل در کودکان، افزایش تعامل با همسالان و کاهش گوشه گیری، تقویت مهارت های اجتماعی از طریق بازی، آموزش اصل همکاری و فعالیت های گروهی و …

تاثیرات روحی و روانی بازی های فکری کودکان کدام اند؟

بتقویت اعتماد به نفس و خودباوری در کودکان، افزایش همبستگی و تعاملات مثبت خانوادگی، کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر آلزایمر در کهنسالی، کاهامروزه کودکان به بازی‌های فکری علاقه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند، از این رو والدین سعی دارند برای کودکان خود بازی‌هایی را فراهم کنند تا علاوه بر گذراندن اوقات فراغتشان کمکی به افزایش و هوش فرزندانشان نیز کرده باشند. به طور کلی اهمیت بازی‌های فکری برای کودکان بسیار است و باعث افزایش اعتماد به نفس و افزایش قدرت یادگیری در آن‌ها می‌شود. برای  ایرانی و خارجی می‌توانید به آرتی کالا مراجعه کنید و بازی فکری مورد نظر خود را با تضمین اصالت و کیفیت سفارش دهید. آرتی کالا برای متقاضیان این امکان را فراهم کرده است تا در هر کجا از کشور که مستقر هستند بتوانند محصولات مد نظر خود را تهیه کنند و هزینه ‌آن را درب منزل پرداخت نمایند.

فواید و اهمیت بازی فکری برای کودکان

والدین باید با توجه به سن کودکشان، بازی فکری مناسب سن کودک خود را تهیه کنند تا کودک در زمان بازی دچار مشکل نشود.انجام بازی فکری برای کودکان فواید و اهمیت بسیاری دارد که در ادامه به صورت خلاصه به چندی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • تقویت فرایند تفکر و رشد شناختی

بازی‌ها فرایند تفکر را تقویت می‌کنند. در بازی شما برای یافتن پاسخ موردنظر باید تمام مهارت‌های ذهنی خود را به کار گیرید تا به بهترین نتیجه دست یابید. همچنین در این مسیر از منطق و استدلال نیز استفاده می‌کنید که این موضوع موجب تقویت رشد شناختی کودک شما می‌شود.

با استفاده از بازی‌های فکری ذهن کودک شروع به تمرین و یادگیری می‌کند، اینگونه در سنین بالاتر برای انجام فعالیت‌های مدرسه و فعالیت‌های بدنی توانایی تطبیق آمادگی بیشتری خواهد داشت. حل معماها، سودوکو، جدول کلمات متقاطع، بازی یک نفره یا حل مکعب روبیک تمرینی کارآمد برای داشتن ذهن برتر است.

انجام یک بازی فکری یا پازل هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده، کودکان را تشویق می‌کند تا برای مدت طولانی‌تری روی یک موضوع متمرکز بمانند.

برای اینکه کودک بتواند با استفاده از چارچوب‌هایی جدید پاسخ‌های مناسب را بیابد به خلاقیت نیاز دارد و این همان چیزی است که در بازی کردن تقویت می‌شود. بازی‌های فکری می‌تواند به صورت قابل توجهی به رشد خلاقیت کودکان کمک کند.

علاوه بر مواردی که گفته شد از بازی‌ها برای بهبود و شکل گیری حافظه نیز می‌توان استفاده کرد. انجام بازی‌هایی همچون معما و سودوکو می‌تواند منجر به تقویت حافظه در کودکان شما شود.

امکاناتی که بازی فکری برای کودکان باید داشته باشد چیست؟

در نظر داشته باشید که برخی از کودکان تمایل چندانی به بازی فکری ندارند. در این موقعیت والدین باید راه حلی پیدا کنند تا بتوانند کودکان خود را تشویق به بازی کردن با سایر بازی‌های فکری کنند. انتخاب بازی فکری که جذاب و هیجان انگیز باشد می‌تواند یک راه حل خوب برای تشویق کودکان به بازی باشد. اهمیت بازی فکری برای کودکان از این جهت مشخص می‌شود که می‌تواند علاوه بر سرگرم کردن باعث مشارکت کودک با سایر بازیکنان شود؛ همچنین باعث شود بازیکنان استراتژی خاصی را برای خود در نظر بگیرند یا باعث افزایش خلاقیت در کودکان شوند؛ به طور مثال با  شما به افزایش خلاقیت و هوش کودک کمک می‌کنید. یکی دیگر از مشخصه‌های اصلی که بازی فکری مناسب کودک باید داشته باشد این است که به طور کلی در بازی هدفی را دنبال کند تا در راستا آن بازی پیش رود. توجه داشته باشید که بازی مناسب سن کودک انتخاب شود؛ از این جهت که اگر مناسب سن کودک نباشد دچار کلافگی و خسته شدن کودک می‌شود؛ البته علاوه بر اینکه باید مناسب سن کودک باشد باید مطابق روحیات او نیز باشد تا کودک بتواند در هنگام بازی لذت ببرد و سرگرم شود.

مزیت‌های بازی فکری برای کودکان

والدین به دنبال این موضوع هستند که بتوانند مزیت‌های بازی فکری برای کودکان را بدانند تا بتوانند بازی مناسبی را برای فرزندانشان تهیه کنند. بازی فکری برای کودکان علاوه بر این که برای مدت زمانی کودک را سرگرم و مشغول می‌کند مزیت‌های فراوانی نیز به همراه دارد که کمک می‌کند کودک به فردی مفید و توانمند در جامعه تبدیل شود. در ادامه به این مزیت‌‌ها اشاره می‌کنیم.

افزایش هوش و تمرکز

اهمیت بازی فکری برای کودکان آن جایی به چشم می‌آید که تاثیر مستقیم بر روی هوش و تمرکز کودک می‌گذارد.؛ به طور مثال خرید  برای کودکان باعث می‌شود که کودک برای حل روبیک تمرکز کند و این تمرکز به هوش، هماهنگی بین انگشتان و چشمان آن‌ها کمک می‌کند. اکثر افراد به دنبال بازی‌هایی هستند که بتواند بر هوش و تمرکز کودکانشان تاثیر زیادی داشته باشد، چرا که هوش و تمرکز کودک به مرور زمان با بازی کردن تقویت می‌شود.

افزایش یادگیری 

بازی فکری به افزایش یادگیری و درک کودکان از محیط کمک می‌کند؛ از این جهت که قبل از شروع بازی به یادگیری به روند بازی پی می‌برند و نحوه بازی را از طریق دفترچه راهنما آموزش می‌بینند و به خاطر می‌سپارند که تمامی مراحل بازی را چگونه پشت سر بگذارند. کودکان باید زمان کوتاهی را به آموزش بازی بپردازند تا بتوانند مراحل بازی را به درستی انجام دهند و پس از مدتی تمامی مراحل را به خوبی یاد بگیرند. در برخی موارد نیز می‌توانند روند بازی را به دیگران آموزش دهند؛ همین امر کمک می‌کند که قدرت یادگیری کودک افزایش پیدا کند.

احساسات درونی 

لازم است بدانید برخی از بازی‌های فکری احساسات‌ درونی کودک را درگیر می‌کند؛ مثلا احساس رقابت برای برنده شدن و احساس ترس از لو رفتن برای بازی‌هایی که بازیکنان باید نقش مخفی داشته باشند. از نظر روانشناسان بازی‌های چالشی که احساسات درونی کودک را درگیر می‌کند باید درست و کاملا مناسب سن کودک انتخاب شود که این یک امر بسیار مهم و حیاتی است؛ به این علت که اگر بازی فکری مناسب سن یا روحیات کودک نباشد ممکن است به کودک آسیب بزند.

افزایش رشد اجتماعی

یکی دیگر از مزیت‌ها و اهمیتی که بازی فکری برای کودکان دارد افزایش رشد اجتماعی است؛ به این علت که در بازی‌های فکری که اکثرا گروهی برگزار می‌شوند، کودک به تعامل و مشارکت در جمع می‌پردازد و سعی می‌کند علاوه بر بروز احساسات، صحبت کند و خواسته‌های خود را بیان کند.

کاهش استرس و اضطراب

از مزیت‌های مهم دیگر بازی فکری برای کودکان این است که باعث می‌شود استرس و اضطراب‌شان کاهش پیدا کند؛ به این منظور که کودک برای انجام درست بازی نیاز دارد تا تمام ذهن و افکار خود را کنار بگذارد و روی بازی تمرکز کند؛ پس از همین طریق افکار آشفته در ذهن کودک پراکنده می‌شود و به او کمک می‌کند که احساس استرس و اضطراب ذهن خود را کاهش دهد.

تاثیر و اهمیت بازی فکری بر ذهن کودکان در بلند مدت

شرکت در باز‌ی‌های فکری و گروهی تاثیرات مهمی در بلند مدت بر روی کودکان می‌گذارد. تاثیراتی مانند تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که در اختیار آنان قرار می‌گیرد؛ به طور مثال بازی سایر بازیکنان را در ذهن خود تجزیه و تحلیل می‌کنند تا بتوانند گام بعدی بازی را پیش بینی کنند و در جهت برنده شدن خود در بازی پیش بروند. کودک با بازی کردن به مرور زمان می‌تواند مطالب را به درستی درک کند. رشد آگاهی در موقعیت‌های مختلف از تاثیرات دیگر بازی فکری در بلند مدت است. همچنین افزایش قدرت انتقاد و پیشنهاد در کودکان به این منظور صورت می‌گیرد که در حین بازی دائما در حال تعامل و انتقاد و پیشنهاد برای ادامه بازی هستند.