بهترین گردبر برای سنگ و سرامیک کدام است؟

از جمله ابزار‌های پر کاربرد در زمان کار با دریل است. این ابزارآلات می‌توانند با دندانه‌های تیز و برنده خود، براده برداری را انجام داده و سوراخ‌های مورد نیاز را ایجاد نمایند. اگر نوع مته مناسب سطح کار شما باشد سوراخ‌هایی تمیز با سرعت بالا ایجاد می‌کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با و کاربرد‌های آن آشنا کنیم. تا انتها همراه ما باشید.

جهت آشنایی کامل با مته گردبر، مقاله را بخوانید.

مزایای استفاده از انواع مته گردبر

از بهترین مزیت‌های می‌توان به راحتی در سوراخکاری با سرعت بالا، سوراخ‌های صاف و بازدهی بالا در دریل کاری دانست.

مته گردبر به شکل مارپیچ مخروطی بوده و کار براده برداری را با نفوذ مستقیم به داخل چوب یا سایر سطوح انجام می‌دهد. از انواع مختلف مته گردبر برای سوراخکاری در سنگ، چوب، ام دی اف، فلزات و بتن استفاده می‌شود.

وجود اندازه‌های مختلف مته گردبر و نداشتن محدودیت در اندازه ایجاد شده

مقامت بالا نسبت به شکستن و گرمای بالا

طول عمر زیاد

توانایی سوراخ کاری فلزات ضخیم

سرعت بالا در زمان سوراخکاری

قیمت مناسب

کیفیت بالاتر نسبت به سایر مته‌های قدیمی

ایجاد سوراخ‌های گرد بر روی تمام سطوح با هر جنسی

راندمان بالا و سرعت نفوذ بالا

عدم نیاز به آوردن فشار دست در حین سوراخکاری

کاربرد‌های انواع مته گردبر

علاوه بر آنکه کار سوراخکاری را انجام می‌دهد برای نصب کردن اتصالات لوله‌ها و رابط‌ها روی تانکر‌های پلاستیکی نیز به کار می‌روند. مته‌های گردبر از جنس‌های فولاد کبالت دار، فولاد سرعت بالا، تنگستن و سر الماسه تولید می‌شوند.

معمولا مته‌های گردبر برای استفاده روی سنگ، گچ، شیشه و چوب تولید و به بازار عرضه می‌شوند. در ادامه با انواع مته‌های گردبر آشنا می‌شویم.

برای آشنایی با دستگاه جوشکاری، مقاله را بخوانید.

مته گردبر چوب

مته گردبر چوب همانطور که از نامش پیدا است برای سوراخکاری درون چوب استفاده می‌شود. جنس مته گردبر از و کربن بالا است. دندانه‌های تیز و اره مانند این مته‌های گردبر باعث پیشروی با سرعت زیاد درون چوب شده و کار براده بردداری انجام می‌شود. نسبت به گردبر ام دی اف این مدل از گردبرها عمق بیشتری را حفاری می‌کنند.

مته گردبر ام دی اف

از مته گردبر ام دی اف برای ایجاد سوراخ‌های دایره‌ای شکل استفاده می‌شود. این مته‌ها دارای انواع و اندازه‌های مختلفی هستند. اما به دلیل آنکه تنها برای ام دی اف ساخته شده‌اند قدرت بالایی نداشته و هرگز نباید برای سوراخ کردن فلزات که استحکام بالایی دارند استفاده شوند.

برای آشنایی با بهترین دریل های رونیکس، مقاله بررسی را بخوانید.

مته گردبر شیشه

شیشه بسیار شکننده و نازک است. به همین دلیل کسانی که می‌خواهند روی شیشه سوراخ ایجاد کنند باید ابزارآلات مناسب شیشه تهیه نمایند. یکی از این ابزارآلات مته گردبر شیشه است. برای این کار باید از مته‌های با روکش الماسه استفاده نمایید. با این کار شیشه ترک بر نمی‌دارد و سوراخ‌هایی تمیز و صاف در انتها به دست می‌آید.

مته گردبر سرامیک

اگر در کار سرامیک و کاشی هستید حتما به مته گردبر مخصوص سرامیک احتیاج پیدا می‌کنید.  با انواع  مته  گردبرالماسه ولف سرامیک به آسانی و بدون شکستن سرامیک، کاشی و سفال می‌توانید کار سوراخکاری را به آسانی انجام دهید.

مته گردبر سنگ و بتن

انواع مته گردبر دارای جنس‌های بسیار مقاوم بوده که برای سوراخکاری بر روی سطوح سخت مانند سنگ، بتن و فلزات به کار می‌روند. سوراخکاری بر روی این سطوح گرمای زیادی تولید می‌کند به همین دلیل باید مته گردبر از جنس‌های مقاوم به گرما تولید شوند. این مته‌ها معمولا از جنس فولاد با کربن بالا، فولاد پر سرعت و مته با آلیاژ تنگستن هستند.

مته گردبر مناسب بتن باید بر روی دریل‌های چکشی بسته شوند. گردبر‌های مخصوص بتن ظاهری ظریف اما مقاوم دارند به همین دلیل سرعت و کیفیت کار با آنها افزایش می‌یابد.

گردبر استیل و فلزات

اگر می‌خواهید سوراخ‌هایی دایره‌ای شکل بر روی فلزاتی مانند آهن و استیل ایجاد نمایید باید از انواع مته گردبر مناسب این سطوح استفاده نمایید. برای این کار اگر فلز مورد استفاده نرم باشد از دور تند دریل و اگر سخت بود از دور کند دریل استفاده می‌کنیم.

برای آشنایی با کلیک کنید.

گردبری که برای سوراخکاری بر روی فلزات ضخیم استفاده می‌شود معمولا بر روی دریل مگنت بسته می‌شود. به همین دلیل علاوه بر آنکه باید نکات ایمنی را رعایت کنید باید روش‌های درست استفاده و به کارگیری این مته‌ها را بدانید.

قبل از آنکه دریل را روشن کنید اطمینان حاصل کنید که دستگاه سالم بوده و در حین کار مشکلی به وجود نمی‌آید.

از وجود مایع خنک کننده مطمئن شوید. می‌توانید از دفترچه راهنما کمک گرفته تا بدانید چه مایع خنک کننده‌ای برای دستگاه شما مناسب است.

در حین استفاده از انواع مته‌های گردبر از هر گونه فشار اضافه به دریل اجتناب کنید. زیرا امکان شکستن مته و ایجاد حادثه زیاد می‌شود.

از سطوحی استفاده کنید که به صورت استاندارد تولید شده باشند. سطوح غیر استاندارد ممکن است باعث آسیب به مته‌ها شود.

مته‌ها را پس از چند بار استفاده حتما تیز کنید تا راندمان کار پایین نیاید.

چرا باید از گردبر‌ها استفاده نماییم؟

یکی از وظایف مته گردبر ایجاد سوراخ به شکل دایره است. انواع مته گردبر بر روی دریل نصب شده و برای سطوح مختلف، کار سوراخکاری را با سرعت بالا، ایمنی بیشتر و مصرف انرژی کمتر انجام می‌دهد.

در حین سوراخ کاری با دریل، مته‌های معمولی گرمای زیادی تولید می‌کنند زیرا اصطکاک بسیار بالا می‌رود. اما کار با مته‌های گردبر به دلیل اندازه‌های متنوعی که دارد این مشکل را ندارند که می‌توان گفت یکی از ویژگی‌های خوب آنها باشد. در واقع انعطاف پذیری بالایی در اندازه‌ها دارند.

مته‌های گردبر دارای سرعت‌های مختلفی هستند. همچنین برخی از آنها امکان تنظیم سرعت را دارند. این مدل از مته‌های گردبر سوراخ‌هایی با اندازه متفاوت دارند.

مقاله مقایسه دو را بخوانید تا با ویژگی های این دو محصول بیشتر آشنا شوید.

انواع مختلف محور در مته گردبر

محور‌ها در مته‌های گردبر معمولا نقش نگهدارنده قسمت‌های متحرک را دارند. همچنین در اتصال مته و دریل نقش مهمی‌ ‌را ایفا می‌کنند. برخی از انواع مته گردبر دارای محور‌های فنری هستند. در حین سوراخکاری فنر جمع شده و براده‌ها را به بیرون پرتاب می‌کند. در ادامه انواع مختلف محور‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

زمانی که وقت کافی ندارید تا اندازه محور را تنظیم کنید بهتر است از مته‌های گردبر با محور ثابت استفاده نمایید. در حین کار اگر به تیغه با اندازه مشخص احتیاج دارید گردبر با محور ثابت انتخاب مناسبی برای شما است.

گاهی در حین انجام کار نیاز دارید تا تیغه‌ها را تعویض نمایید. بهترین مته برای شما گردبر‌ها با محور جداشونده هستند. روی این محور‌ها می‌توانید تیغه‌ها با اندازه‌ها و مدل‌های مختلف را نصب نمایید.

گردبر‌ها با محور کوچک دارای قطر 14 تا 30 میلیمتر و اندازه 8/7 میلیمتری هستند.

مته گردبر با محور بزرگ دارای تیغه‌هایی با قطر 32 تا 210 میلیمتر و میله‌ای به طول 1/11 میلیمتر هستند.

جمع بندی

انواع مته گردبر و کاربرد‌های هر کدام را در این مقاله با هم بررسی کردیم. اگر به صورت حرفه‌ای با دریل کار می‌کنید و در مشاغلی مانند کمد سازی و کابینت سازی مشغول هستید حتما به مته‌های گردبر احتیاج پیدا می‌کنید. اگر قصد را دارید می‌توانید از سایت تخصصی اقدام نمایید. تمامی‌کالاهای موجود از ضمانت کیفیت برخوردار هستند. همچنین قبل از خرید می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس گرفته و از مشاوره‌های رایگان متخصصین ما بهره‌مند شوید. منتظر شما در سایت تخصصی ابزارآلات ایران کالا هستیم.

همه چیز درباره گردبر ها

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

یکی از انواع مته های دریل و دریل مگنتی، که برای ایجاد کردن برش های دایره ای شکل روی سطح های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد است.

این نوع نسبت به انواع معمولی از سوراخ های بزرگتری برخوردار است.

مته گردبر در ساخت و سازهای عمومی و صنعتی کاربرد دارد

از آن ها برای سوراخ کردن سقف، دیوار، محل عبور لوله، نصب یراق آلات و ساخت لوازم تزیینی مورد استفاده قرار می گیرد.

در خرید مته گردبر برندهای مختلفی قابل مشاهده می باشد که میتوان از فروشگاه های ابزارآلات این محصول را بصورت تک و یا عمده تهیه کرد.

این نوع مته در انواع مختلفی وجود دارد که مهم ترین آنها گردبر سیلندر فلزی می باشد که بدنه ای استیل دارد.

بعضی از انواع مته های گردبر از محوری ثابت یا جدا شونده تشکیل شده اند که این محور بیرون از مرکز مته قرار دارد.

محور وظیفه دارد تا زمان سوراخ کردن قطعه مورد نظر، به هدایت گردبر و تراز آن کمک کند.

وجود محور باعث می شود تا نیاز به سوراخ کردن قطعه، قبل از شروع به کار برطرف شود.

کارایی مته ها

برای ایجاد برش های دایره ای روی سطوح کار مورد استفاده می شود که این نوع مته نسبت به سایر انواع آن سوراخ بزرگتری ایجاد می کند.

معمولا تمام گردبرها از برندهای معتبری هستند و مشخصات مشترکی دارند اما بطور کلی نوع دندانه ها و شکل کلی آنها به جنس سطح قابل برش بستگی دارد.

معمولا دیواره گردبر ها نسبت به ضخامت داخلی ابزار، باریک تر ساخته می شود.

این مورد باعث می شود تا اصطکاک موجود بین سطح کار و دندانه ها کم شود و نیروی کمتری صرف برش دادن شود که نتیجه آن وارد آوردن فشار کمتر به موتور مته می شود.

طول و عمق گردبرها در بازار متفاوت می باشند

هرچه عمیق تر باشند برش یکدست تری روی سطوح ضخیم انجام می دهند.

ویژگی های گردبر ها چیست؟

  • دارای دندانه های الماسه جهت برش روی سرامیک و مصالح ساختمانی میباشد. • ساختاری بسیار محکم برای مواد سخت و کارهای سنگین دارد. • استفاده از دندانه های کارباید برای برش دادن آهن گالوانیزه، فایبر گلاس و ورق فورمیکا. • برای برش آسان و سریع روی سطوح از دندانه هایی با ضخامت نازک استفاده شده است. • برای جلوگیری از برش کاری بیش از حد روی پایه مته برآمدگی ایجاد شده است.

انواع مته گردبری و کاربردهای آنها

  • گردبر چوب

این نوع شکل استوانه ای و دندانه های تیزی دارد که با محور به دریل وصل میشود.

گردبر چوب سایز های مختلفی دارد که استفاده از هرکدام بسته به قطر دایره مورد نیاز دارد.

  • گردبر سرامیک و شیشه

در این نوع مته از روکش الماس استفاده شده است

که برای برش های با ظرافت بالا مثل شیشه و سرامیک مورد نیاز می باشد.

  • مته بتن

این نوع مته ها از آلیاژ فولادی و مواد محکمی همچون تنگستن کارباید تولید شده اند.

این مته ها به این دلیل که باید مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته باشد

اغلب دندانه هایی با روکش الماس در آنها استفاده می شود.

مته گردبر تی سی تی() و مته گردبر اچ اس اس() از این دسته هستن و برای برش فلز و بتن کاربرد دارند، لازم به ذکر است شما عزیزان میتوانید بهترین و با کیفیت ترین مته ها را از گروه صنعتی اسکندری تهیه کنید

  • گردبر مدرج

به این نوع مته، مته متغیر هم گفته می شود که تشکیل شده از دو بازو می باشد و بدنه ای درجه بندی شده دارد.

این نوع مته هم در سایزهای مختلفی در بازار وجود دارد و سایز مورد نظر بر اساس قطر دایره برشکاری انتخاب می شود.

انواع گردبر ها با توجه به نوع دندانه

بعضی از مته ها از دندانه هایی اره ای شکلی ساخته شده اند

که زاویه دار بودن آن ها این امکان را فراهم می آورد

تا سطوح نرمی همچون پلاستیک، چوب و فلزات نرم برش داده شوند.

انواعی دیگر از لبه های مربعی شکلی تشکیل شده اند

که این نوع ضخامت بیشتری دارند و برای برش کاری سطوحی همچون بتن، سنگ و شیشه که جنس سختی دارند استفاده می شود.

برای سطوح سخت از مته هایی با جنس روکش الماس برای برشکاری استفاده می شود.

روش استفاده از گردبر

برای انجام برش های حرفه ای و یکدست روی سطوح شیشه، سرامیک، پلاستیک، الوار و فلز باید از گردبرها استفاده شود که مخصوص این کار باشند.

در ادامه توضیحاتی درباره چگونگی استفاده از مته و تکنیک های کلی گردبر به عرضتان خواهیم رساند.

  • استفاده کردن از تجهیزات ایمنی

برای استفاده از مته ابتدا باید از وسایل ایمنی مورد نیاز آن، یعنی عینک ایمنی، دستکش و ماسک استفاده کنید.

از پوشیدن لباس تنگ و استفاده از جواهرات هنگام کار خودداری کنید.

  • استفاده کردن از دریل مناسب

حداقل ولتاژ مورد نیاز برای دریل شارژی ۱۴ ولت می باشد

این نوع دریل برای مواد نرم با ضخامت کم مورد استفاده قرار می گیرد.

  • فشار کم به دریل هنگام کار

برای اینکه سرعت کار خود را بالا ببرید هرگز از فشار بیشتر به دریل استفاده نکنید.

برای برش تمیز باید حتما فشار دست شما ثابت و ملایم باشد.

برای شروع ابتدا به آرامی برش دهید و سپس به تدریج سرعت خود را بیشتر کنید.

عوامل کم کننده عمق سوراخ

یکی از عواملی که باعث محدود کردن عمق سوراخ می شوند

سطح قدرت دریل، نوع مته و نحوه تنظیم آن می باشد.

معمولا این اتفاق می افتد که هنگام برشکاری مواد برش خورده داخل مته گیر می افتند و از عمق بیشتر سطح کار جلوگیری می کنند،

از این رو می توان برای تمیز کردن آن از ابزارهایی همچون پیچ گوشتی استفاده کرد.

بعضی از مته های گردبر از شکاف سرعت در بدنه مته برخوردارند

و از گیر کردن تیغه در کار ممانعت می کنند.

مدل های جدیدتر و پیشرفته تری از گردبر ها وجود دارد که در داخل آن ها از فنری استفاده شده است

که باعث چرخیدن دور محور می شود و از گیر کردن مواد برش خورده در داخل مته جلوگیری می کند.

قیمت مته گردبر

قیمت مته گردبر به عوامل زیادی بستگی دارد;

همچنین انواع مختلفی از گردبر ها وجود دارد مانند مته گردبر HSS و مته گردبر TCT که بسته به نیاز شما در سایز های مختلفی در فروشگاه گروه صنعتی اسکندری به فروش می رسند.

برای اطلاع دقیق از قیمت انواع مته، ابتدا باید نوع مته مورد نیاز خود را از این انتخاب کرده و بعد از تعین سایز و نوع مته گردبر موردنظر به سادگی و با سرعت هرچه تمام در کمترین زمان سفارش خود را تحویل بگیرید

برای اطلاعات و مشاوره در مورد محصولات ولف با ما در ارتباط باشید.