بهترین کتاب های تست زیست کنکور

نخستین گام دانشآموزان رشته تجربی

کتاب های زیست خیلی سبز: قبل از آنکه هرگونه منبع کمک‌درسی برای زیست‌شناسی بخرید، بهتر است ابتدا سطح درسی خود، مدت زمان باقی‌مانده به آزمون سراسری و نحوه مطالعه این درس را براساس میزان شناخت‌تان از زیست مشخص کنید و سپس با بهترین منابع زیست کنکور آشنا شوید.

دانش‌آموزان رشته تجربی ممکن است دارای سه‌سطح مختلف در درس زیست‌شناسی باشند:

  • سطح ضعیف
  • سطح متوسط
  • سطح پیشرفته

در سطح ضعیف داوطلبانی قرار دارند که تا به حال درس زیست را مطالعه نکرده‌اند و یا فقط آشنایی کلی با این درس دارند. در صورت درصدگیری این گروه ممکن است درصدهایی بین 0 تا 30 را در کنکور سراسری برای این درس به دست آورند.

در سطح متوسط، دانش‌آموزانی هستند که مطالب زیست‌شناسی را یاد گرفته‌اند، پایه خوبی دارند و بین درصدهای ۳۰ الی ۶۰ درصد قرار می‌گیرند. این گروه نیازمند زدن تست بیشتر با بهترین منابع زیست کنکور و تسلط بهتر بر روی کتاب درسی هستند.

کتاب زیست نشر الگو: در گروه آخر، با داوطلبانی روبه‌رو هستیم که در سطح بالایی قرار دارند. بر روی مطالب کتاب به‌خوبی مسلط هستند و می‌توانند در درس زیست درصدی میان ۶۰ تا ۹۰ را کسب کنند. این دسته بهتر است علاوه بر مرور کتاب درسی، تسلط بر روی درسنامه‌ها و تمرین تست‌های زمان‌دار، از تست‌هایی با سطح بالا نیز بهره ببرند و خود را با این پرسش‌ها مورد چالش قرار بدهند.

از سوی دیگر، مدت زمانی که به آزمون سراسری باقی مانده است، یکی از معیارهای مهم دیگر برای انتخاب بهترین منابع زیست کنکور به شمار می‌رود. در صورت در اختیار داشتن مدت زمان طولانی تا ددلاین کنکور، می‌توانید از کتاب‌هایی استفاده کنید که درسنامه‌های جامع، تست‌های تالیفی متنوع و تست‌های سراسری را دارند؛ اما اگر زمان باقی‌مانده به آزمون سراسری کوتاه باشد، بهتر است منابعی را تهیه کنید که بر سوالات آزمون‌های سراسری تاکید بیشتر و درسنامه‌هایی جز‌ئی‌تر و با تکیه بر نکات مهم‌تر دارند.

 

بهترین کتابهای زیست کنکور طبق نظرسنجی

نتیجه نظرسنجی کانال تلگرامی پایتخت کتاب

بر همین اساس، به معرفی مهم‌ترین کتاب‌های کمک‌درسی برای درس زیست‌ شناسی می‌پردازیم:

کتابهای زیست شناسی خیلی سبز

انتشارات خیلی سبز در زمینه تالیف کتاب‌های کمک درسی و به‌ویژه برای رشته تجربی یکی از پیشروترین‌ها بوده است. کتاب‌های زیست این موسسه از بهترین منابع زیست کنکور به شمار می‌روند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:

زیست جامع خیلی سبز

کتاب به سری کتابهای پینوکیو معروف بوده و در ۲ جلد تالیف شده است. در جلد اول کتاب، ۳۶۲۸ تست با تیپ‌بندی‌های متنوع و به‌شیوه استاندارد و مطابق با آزمون سراسری طرح شده که تمام پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم را دربرمی‌گیرد.

در جلد دوم این کتاب، با پاسخ‌نامه کاملا تشریحی روبه‌رو هستیم؛ این پاسخ‌نامه تمام نکات مربوط به هرتست را بررسی کرده است و مطالب مهم و کنکوری نیز به‌صورت بولد به نگارش درآمده‌اند. افزون بر این، در این جلد درسنامه‌های جدولی و مرتب‌شده وجود دارند که برای مرور سریع و یادآوری بخش‌های مهم و نکته‌دار بسیار مناسب به حساب می‌آید. درس‌گفتارهای هر فصل تقریبا تمامی مطالب را پوشش داده و به بررسی ترکیبی موضوعات پرداخته است.

به چه کسانی توصیه میشود؟

کتاب زیست جامع خیلی سبز از بهترین منابع زیست کنکور برای گروهی است که سطح متوسط، قوی و پیشرفته‌ای در درس زیست دارند. تست‌های چالشی کتاب و درسنامه‌های مختصر جهت مرور، باعث یادآوری نکات مهم برای این دسته از دانش‌آموزان می‌شود و سبب ارزیابی آن‌ها توسط تست‌هایی با سطح بالا خواهد شد.

زیستشناسی پایه دهم و یازدهم خیلی سبز

یکی از مهم‌ترین کتاب‌های انتشارات خیلی سبز در حوزه زیست‌شناسی، کتاب پایه دهم و یازدهم است. این کتاب بیش از ۲۵۰۰ تست استاندارد و مطابق با کنکور دارد و با همکاری گروه آموزشی ماز تالیف شده است.

بخش اول کتاب شامل تست‌های تالیفی سراسری، آزمون‌های چالشی و پرسش‌های ترکیبی و خط‌به‌خط می‌شود. بخش دوم نیز از پاسخ‌نامه‌هایی تشریحی تشکیل شده که در خلال آن‌ها درسنامه‌هایی مختصر با جداول، تصاویر و مطالب جمع‌بندی شده به چشم می‌خورد.

به چه کسانی توصیه میشود؟

این کتاب به‌شدت برای افرادی مناسب است که تصمیم گرفته‌اند درس زیست را از پایه دهم بخوانند و از بهترین منابع زیست کنکور استفاده کنند. کتاب تنها مطالب پایه دهم و یازدهم را پوشش می‌دهد و به همین دلیل، بهترین و یکی از پرفروش‌ترین منابع برای تسلط بر مطالب این دو مقطع است. پیشنهاد می‌شود پیش از رسیدن به پایه دوازدهم، با این کتاب میزان تسلط خود را بر ۲ پایه پیشین بسنجید.

زیستشناسی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم

کتاب‌های زیست دهم، یازدهم و دوازدهم که در سه‌جلد مجزا تالیف شده‌اند، برای هرپایه به‌صورت جداگانه نگارش یافته‌اند. این کتاب‌ها تمام فصول کتاب‌های درسی را شامل می‌شوند و درسنامه‌هایی کامل، با بیان ریزبه‌ریز کتاب و نکات، زبانی ساده و روان و مطالب مهم کنکوری دارند. تست‌های کتاب کاملا مطابق با آزمون سراسری و برای تسلط بیشتر فرد بر روی زیست‌شناسی هستند و پس از هردرس، دانش‌آموز را به‌خوبی ارزیابی می‌کنند.

به چه کسانی توصیه میشود؟

سه‌کتاب زیست‌شناسی پایه برای افرادی مناسب هستند که تصمیم دارند زیست را از پایه دهم شروع کنند و همگام با هرمقطع، بر مطالب تسلط یابند. از سوی دیگر این کتاب‌ها یکی از بهترین منابع زیست کنکور برای داوطلبانی است که زمان مناسب و نسبتا طولانی برای مطالعه دروس کنکور در اختیار دارند و تصمیم گرفته‌اند زیست را از صفر شروع کنند و به حد متوسط برسانند.

کتابهای قلمچی

کانون فرهنگی آموزش کتاب‌هایی را در سه‌بخش، تست، آموزش و گزاره‌محور تالیف کرده است تا دانش‌آموزان بتوانند بهتر بر مطالب پرحجم درس زیست‌شناسی تسلط پیدا کنند.

: شامل ۱۵ آزمون که ۹ مورد آن‌ها با برنامه درسی کانون قلمچی از آبان تا اردیبهشت مطابقت دارد و ۶ آزمون دیگر براساس آزمون سراسری طرح شده است.

این سری کتاب ها به شرح زیر هستند:

  • کتاب سهسطحی زیست پایه: شامل انواع تست‌های کاربردی و مفید از سال‌های مختلف برای مقطع دوازدهم به‌منظور تسلط بیشتر بر مطالب کتاب درسی؛
  • کتاب سهسطحی زیستشناسی ۳: از بهترین منابع زیست کنکور و مخصوص پایه دوازدهم؛ شامل تست‌های کاملا جدید از سال ۹۸ به بعد و مطابق با آخرین تغییرات کتاب درسی؛
  • کتاب آبی زیستشناسی ۱ و ۲: شامل تست‌ها و آزمون‌هایی با رویکرد یادگیری بیشتر مفاهیم درسی برای مقاطع دهم و یازدهم؛
  • کتاب آبی زیستشناسی ۳: شامل تست‌های آموزشی، تالیفی و منطبق بر تغییرات کتاب درسی برای پایه دوازدهم؛ هدف از این تست‌ها ارزیابی دانش‌آموزان از اطلاعات اولیه و یادگیری بهتر است؛
  • کتاب آبی جامع دهم، یازدهم و دوازدهم: این کتاب پرسش‌های کنکور را از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ با پاسخ‌نامه‌ای تحلیلی شامل می‌شود. در کنار تست‌های آزمون سراسری، پرسش‌های آموزشی و تالیفی را که آموخته‌های داوطلبان را به چالش می‌کشاند، دربرمی‌گیرد؛

به چه کسانی توصیه میشود؟

کتاب اول مناسب برای افرادی است که در سال آخر، مطابق با برنامه درسی کانون پیش می‌روند، کتاب دوم سه‌سطح آسان، متوسط و سخت دارد که دانش‌آموزان پایه دوازدهم می‌توانند با این کتاب خود را در طول سال محک بزنند و کتاب سوم برای آشنایی با سوالات کنکور تالیف شده است و تمامی دانش‌آموزان پس از مطالعه سه‌کتاب خود، می‌توانند جهت آشنایی با سوالات کنکور از این کتاب استفاده کنند.

کتاب چهارم برای دانش‌آموزانی مناسب است که دارای سطح متوسط یا پیشرفته هستند و تمایل دارند از بهترین منابع زیست کنکور برای آموزش بیشتر و ارزیابی خود استفاده کنند. کتاب آبی زیست‌شناسی ۳ نیز برای افرادی کاربرد دارد که در مقطع دوازدهم هستند و بهتر است از این کتاب جهت تسلط، ارزیابی و یادگیری بیشتر استفاده کنند.

در نهایت، کتاب جامع برای داوطلبان سطح بالا طراحی شده و به آن‌ها کمک می‌کند تا به بهترین شیوه، آموخته‌های خود را دوره کرده و بر آن‌ها تسلط یابند. نکته مهم درباره کتاب‌های تست انتشارات قلمچی این است که هیچ‌کدام از پرسش‌های آن‌ها تکراری و یک‌مدل نیست و هرکتاب تست‌های مخصوص به‌خود را دارد.

کتاب‌های آموزشی کانون فرهنگی آموزش قلمچی شامل سه ‌منبع کتاب زیست‌شناسی ترکیبی، کتاب‌های زیست‌شناسی تصویری و زیست‌شناسی مبحثی هستند.

  • ترکیبی: در این کتاب‌ها با ساختار و چینش منحصربه‌فردی روبه‌رو هستیم. ۱۰ بسته ترکیبی با بیانی ساده و روان از مطالب مقاطع دهم، یازدهم و دوازدهم که درنهایت، دانش‌آموز را با گزاره‌های صحیح و غلط به چالش می‌کشاند. همچنین در انتهای کتاب نیز برای جمع‌بندی نکات ترکیبی و مهم زیست‌شناسی دبیرستان، ۱۰ جدول در سایز A3 به چشم می‌خورد که برای دانش‌آموزانی که خلاصه‌نویسی ندارند، بسیار کارایی دارد.
  • تصویری: کتاب‌های زیست‌شناسی تصویری به‌عنوان یکی از بهترین منابع زیست کنکور در سه ‌کتاب مجزا تالیف شده‌اند و مانور اصلی آن‌ها بر تصاویر زیست و توضیح و تشریح آن‌ها است.
  • مبحثی: این سری از کتاب‌ها در ساده‌ترین بیان و با ذکر مثال‌های کاربردی سعی کرده‌اند مباحث مهم و چالشی همچون متابولیسم، جانوری، گیاهی و ژنتیک را توضیح دهند. درسنامه‌های این مجموعه بسیار مفید، آموزشی و با ذکر نکات کنکوری است.

به چه کسانی توصیه میشود؟

هریک از کتاب‌های آموزش‌محور قلمچی برای افرادی کاربرد دارد که در یکی از مباحث فوق، ضعیف‌تر به نظر می‌رسند. به‌طور مثال اگر به‌دنبال خلاصه‌های مفیدی هستید، کتاب‌های ترکیبی را تهیه کنید اما اگر در تصاویر به مشکل برخورده‌اید، کتاب‌های تصویری بهترین منابع زیست کنکور به شمار می‌روند. همچنین در صورتی که تنها در برخی مباحث اشکالاتی دارید، از سری کتاب‌های مبحثی بهره بگیرید.

کتاب‌های گزاره‌محور را می‌توان در بخش آموزشی نیز معرفی کرد. این مجموعه کتاب‌ها در قالب جملاتی درست یا نادرست تلاش می‌کنند تا آموزش بهتر و ساده‌تر را به دانش‌آموز ارائه دهند. ۵۰۰۰ گزاره در قالب سه‌کتاب برای پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم از این مجموعه به چاپ رسیده است که برای ماه‌های پایانی بسیار کارایی دارند.

به چه کسانی توصیه میشود؟

این سری کتاب‌ها نقش آموزشی دارند؛ بنابراین برای دانش‌آموزان سطح متوسط بسیار مناسب هستند. همچنین پیشنهاد می‌کنیم این کتاب‌ها در ماه‌های پایانی و به‌منظور تسلط بیشتر بر مباحث خوانده شوند. کتاب‌های گزاره‌محور از بهترین منابع زیست کنکور به شمار می‌روند و تثبیت مفاهیم را برای داوطلبان به‌همراه می‌آورند.

  1. کتابهای نشر دریافت

کمتر کسی ممکن است در رشته تجربی تحصیل کند اما با کتاب‌های زیست‌شناسی دکتر عمارلو آشنایی نداشته باشد. کلاس‌ها، نحوه تدریس و جزوه‌های عمارلو شهرت بسیاری دارند و هرکسی را ترغیب می‌کند تا کتاب‌های وی را خریداری کرده و تاثیر آن‌ها را در سطح درسی خود ببیند. این کتاب‌ها جزو بهترین منابع زیست کنکور هستند و تنها در دو مقطع یازدهم و دوازدهم تالیف شده‌اند. مشخصات کتاب‌های نشر دریافت به شرح زیر است:

کتابهای خط فکری زیست یازدهم و دوازدهم

کتاب‌های خط فکری زیست نشر دریافت هیچ‌گونه درسنامه‌ای ندارند و تنها برپایه تست، سوالات موردی و پاسخ‌نامه تالیف شده‌اند. پرسش‌های چهارگزینه‌ای این دوکتاب (۱۹۲۶ تست) کاملا استاندارد و بیشترین شباهت را به کنکور سراسری دارند. تمامی تست‌ها تالیفی هستند و در هرفصل تلاش شده تا پرسش‌های ترکیبی با سایر فصل‌ها مطرح شده باشند.

پاسخ‌نامه کتاب‌ها بسیار جامع و کامل‌اند و تمامی گزینه‌ها بررسی شده است. در برخی پاسخ‌ها، مطالبی تحت‌عنوان «خط فکری» برای مرور و یادآوری داوطلبان به چشم می‌خورد. نحوه توضیح و شرح سوالات بسیار ساده و قابل فهم بوده و علت درست یا نادرستی نیز در سوالات موردی به‌خوبی بررسی شده است.

به چه کسانی توصیه میشود؟

کتاب خط فکری یازدهم و دوازدهم نشر دریافت از بهترین منابع زیست کنکور هستند. این کتاب‌ها بهترین منبع تست‌زنی برای دانش‌آموزان سطح متوسط و قوی به شمار می‌روند و سبب آمادگی بسیار آن‌ها برای کنکور می‌شوند.

کتاب ۱۰۰۰ تست جامع زیستشناسی

شامل ۲۰ آزمون ۵۰ سوالی است که مشابه سوالات کنکور سراسری طرح شده‌اند. بلافاصله پس از هرآزمون پاسخ‌نامه تشریحی و کامل آن وجود دارد و در میان پاسخ‌نامه‌ها نکات بسیار مهم و جزئی کنکوری بیان شده است. این آزمون‌ها سوالاتی چالش‌برانگیز، مطابق با سطح کنکور و استاندارد دارند که دانش‌آموز را به‌خوبی برای کنکور و کسب درصد بالا آماده می‌کنند.

به چه کسانی توصیه میشود؟

اساسا کتاب‌های دکتر عمارلو به‌عنوان یکی از بهترین منابع زیست کنکور برای دانش‌آموزانی مناسب است که حداقل درصد ۶۰ را در آزمون‌های آزمایشی کسب می‌کنند و اکنون به‌دنبال ارتقای سطح کیفی خود هستند. این مجموعه کتاب هزارتست نیز برای افرادی مفید خواهد بود که در این درس قوی هستند و به تسلط بر زیست‌شناسی رسیده‌اند. استفاده از این مجموعه آزمون در ماه‌های پایانی مانده به آزمون سراسری معجزه خواهد کرد.

کتابهای نشر الگو

تا چندین سال گذشته، کتاب‌های نشر الگو با تالیف دکتر اشکان هاشمی بهترین منابع درسی رشته تجربی به‌خصوص در درس زیست‌شناسی بودند و هیچ رقیبی نمی‌توانست به پای آن‌ها برسد. اکنون نیز با کتاب‌هایی از این نشر روبه‌رو هستیم که با ارتقای کیفیت و سطح سوالات همچنان یکه‌تازی می‌کنند و جزو منابع اصلی به شمار می‌روند. این کتاب‌ها عبارت‌اند از:

کتابهای نسل جدید زیستشناسی دهم، یازدهم، دوازدهم

این سری کتاب‌ها از بهترین منابع زیست کنکور به حساب می‌آیند که با درسنامه‌های کامل و جامع می‌توانند بهترین مکمل کتاب درسی باشند. در درسنامه این کتاب‌ها سعی شده تا به مفاهیم عمق ببخشند، آن‌ها را تحلیلی بیان کنند و با تشریح هرنکته، فهم بهتر دانش‌آموزان را رقم بزنند. دکتر اشکان هاشمی با توجه به هریک از نکات فوق، یکی از بهترین کتب کمک‌درسی را برای زیست‌شناسی تالیف کرده است.

تست‌های کتاب بسیار استاندارد، دارای سطح‌های آسان، متوسط و سخت، مشابه آزمون سراسری و با پاسخ‌نامه تشریحی هستند. تست‌ها پس از هرگفتار مطرح‌ شده‌اند و سبب تسلط داوطلبان بر هربخش می‌شوند. این کتاب‌های را می‌توان بهترین منبع تست‌های ترکیبی زیست کنکور به شمار آورد. پاسخ تست‌ها نیز روان، ساده و با ذکر نکات مفهومی همراه است و سبب یادگیری و درک چرایی صحیح یا غلط بودن تست خواهند شد.

به چه کسانی توصیه میشود؟

کتاب‌های سه‌بعدی نشر الگو جزو بهترین منابع برای افراد متوسط هستند و تسلط بر هرکدام، سطح دانش‌آموز را از درصد ۵۰ به درصد بالای ۷۰ می‌رساند.

کتابهای نسل جدید دوجلدی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم

دسته دیگری از کتاب‌های نشر الگو تالیف شده‌اند که تاکید بیشتری بر روی درسنامه و بعد آموزشی دارند. هریک از کتاب‌های نسل جدید دارای دوجلد هستند که جلد اول به درسنامه و تست و جلد دوم به پاسخ‌نامه و خلاصه‌ها اختصاص دارد. در این کتاب‌ها، مفاهیم به ساده‌ترین شکل ممکن بیان شده‌اند. بخش‌به‌بخش کتاب درسی همراه با نکات کنکوری، تصاویر، جداول، اشکال، نمودارها و ریزجزئیات در این کتاب به چشم می‌خورد.

برخی از بخش‌های کتاب مانند یادآوری، نگاهی به آینده، نکته ترکیبی و… از ویژگی‌های ممتاز دیگر این کتاب به شمار می‌روند. در تمامی بخش‌های کتاب، نکات پایه دهم، یازدهم و دوازدهم با یکدیگر ترکیب و دسته‌بندی شده‌اند تا داوطلبان به ارتباط میان قسمت‌های زیست پی ببرند. تست‌های کتاب نیز جنبه آموزشی و یادگیری بیشتر را دارند و در پایان هردرس مجموعه‌ای از تست‌های آزمون‌های آزمایشی و سراسری جهت سنجش بهتر داوطلبان مطرح شده است