برنامه رئیس‌جمهور آینده برای کنترل واردات‌بی‌رویه چیست؟ / ضرورت نظارت سامانه‌محور بر تجارت خارجی

طبق گزارش ها شفاف است، نامزدهای ریاست جمهوری در مبارزات خود ، به ویژه در بحث اقتصادی ، به موضوعات مختلف پرداختند. به نظر اکثر اقتصاددانان ، یکی از مهمترین موضوعات در اقتصاد مجاز کشور ما “واردات غیرقانونی” است که هیچ یک از کاندیداهای ریاست جمهوری توجه چندانی به آن نکرده است.

البته نامزدهای ریاست جمهوری به طور خلاصه مواردی از جمله “مافیای واردات” ، “رانت واردات” ، “کمک هزینه کم برای واردات” ، “انحصار واردات” ، “سیستم تعرفه ای” و “خسارت واردات غیر منطقی به تولید” را ذکر کردند. ؛ اما تاکنون از این 7 مورد حتی یک مورد نیز برای مقابله با واردات بیش از حد و غیرضروری برنامه مشخص ارائه نکرده است.

اگرچه از خرداد 1397 واردات 2230 ستون کالا ممنوع شده است ، اما متأسفانه در واردات برخی کالاهای مصرفی و همچنین کالاهای واسطه ای تولید داخل افزایش یافته است. عملکرد اقتصاد کشور در دوران تحریم دشوار و پیچیده شد. بنابراین تأمین مواد اولیه و تأمین نیاز واحدهای تولیدی بدون در نظر گرفتن ضرورت تنظیم واردات بدون محدودیت آن کالاهای لوکس و غیر ضروری غیرممکن به نظر می رسد.

تفاوت بین آمار واردات و صادرات غیرنفتی ایران

به طور کلی نمی توان واردات کالاهای خارجی را یک عامل منفی در اقتصاد دانست. اقتصاددانان معتقدند داشتن جهت و آینده نگری صحیح در واردات کالا به افزایش تولیدات داخلی و رفاه حال شهروندان کمک می کند.

وقتی به آمار واردات برخی کشورهای پیشرفته نگاه می کنیم ، می بینیم که آنها مقادیر زیادی کالای خارجی وارد می کنند. البته این واردات معمولاً به شرایط اقتصادی این کشورها بستگی دارد. اقتصاددانان معتقدند اگر واردات منبعی منطقی و هدفمند داشته باشد ، می توان آن را یکی از مهمترین ابعاد توسعه اقتصادی یک کشور دانست.

واردات کالا از برخی کشورهای پیشرفته را می توانید در نمودار زیر مشاهده کنید:

متأسفانه آنچه در کشور ما طی سالهای اخیر اتفاق افتاده دقیقاً برعکس آنچه کشورهای پیشرفته انجام داده اند است. به عنوان مثال ، کره جنوبی تا سال 2020 467 میلیارد دلار واردات داشت ، اما ارزش صادرات آن 512 میلیارد دلار بود و دارای تراز تجاری بود. طبق آمار رسمی بانک مرکزی ، واردات ایران در سال 1398 به 52 میلیارد دلار رسیده است. صادرات غیرنفتی ما در آن سال فقط 30 میلیارد دلار بود.

س questionال این است که کشورهایی مانند آمریکا یا ترکیه با تراز تجاری منفی چگونه می توانند اقتصاد خود را کنترل کنند. این کشورها به طور کلی روش های دیگری برای تنظیم تعادل خود پیدا کرده اند. به عنوان مثال ، ایالات متحده 875 میلیارد دلار و ترکیه 64 میلیارد دلار از صادرات فن آوری ، خدمات مهندسی و صنعت گردشگری درآمد کسب کرده اند.

به طور کلی ، در دهه اخیر ، حجم کالاهای وارداتی به کشور ما همیشه بیشتر از صادرات غیرنفتی بوده است. به عبارت دیگر ، فاصله واردات و صادرات در دهه 1990 نه تنها در مقایسه با دهه های گذشته کاهش یافت ، بلکه روند رو به رشدی را دنبال کرد (به استثنای سالهایی که اقتصاد ایران تحت تحریم های شدید بود). به عنوان مثال ، این فاصله در سال 2011 به بیش از 45 میلیارد دلار افزایش یافت.

از یک طرف ، یک رابطه مهم بین مصرف کالاهای خارجی ، واردات کالا ، تولید داخلی و توسعه شغل وجود دارد. به گفته بسیاری از اقتصاددانان ، افزایش برنامه ریزی نشده و غیرحرفه ای واردات کالا و خدمات و مصرف کالاهای لوکس و غیرضروری منجر به خروج تدریجی اقتصاد از اقتصاد و در نتیجه کاهش اشتغال در کشور خواهد شد.

نقش گروه های کالایی در واردات کشور چیست؟

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در بخش واردات ، ساختار سبدهای کالاهای وارداتی به کشور و احساس جهت آنها است. نقش کالاهای مصرفی ، مواد اولیه ، واسطه ها و کالاهای سرمایه ای معمولاً متفاوت است.

اقتصاددانان معتقدند اگر سهم کالاهای مصرفی در سبد واردات افزایش یابد ، در طولانی مدت بر رشد اقتصادی و تولید تأثیر منفی خواهد گذاشت. با این حال ، در کوتاه مدت ، ممکن است رفاه برخی از افراد را افزایش دهد. از طرف دیگر ، اگر سهم کالاهای سرمایه ای و مواد اولیه تولید – به ویژه مواد اولیه محصولات صادراتی و صادرات مجدد – زیاد باشد ، این امر نه تنها اقتصاد کشور بلکه سرمایه را نیز تحت تأثیر سو قرار خواهد داد. افزایش جمع آوری ، بهره وری و در نهایت بهبود رفاه. ناسیونالیسم نیز منجر خواهد شد.

به عنوان مثال ، در سال 1399 ، طبق یک گزارش آماری که توسط اداره آمار و گمرک پردازش اطلاعات منتشر شده ، تلفن همراه بیشترین واردات تلفن همراه در میان کالاهای مصرفی بوده است. در میان کالاهای واسطه ای ، بیشترین ارزش واردات مربوط به دانه دام بود ، در حالی که گیرنده ها و فرستنده های مخابراتی بیشترین ارزش واردات را در کالاهای سرمایه ای ثبت کردند.

طبق آمار گمرک ، واردات کشور براساس اطلاعات اولیه از سال 1399 ، در مقایسه با مدت مشابه سال 1398 ، با 12 درصد کاهش به 38 میلیارد و 893 میلیون دلار رسیده است. بیشترین هزینه ارزی واردات در سال گذشته مربوط به کالاهای واسطه ای است که در فرآیند تولید استفاده شده است.

با از سرگیری تحریم های سرکوبگرانه آمریکا در سال 1397 ، درآمد ارزی این کشور به شدت سقوط کرد و محدودیت هایی برای واردات و صادرات کالا برای کنترل بازار ارز اعمال شد. تصمیمات غلط در زمینه ارز فرزندخواندگی در سال های 1997 و 1998 تعداد زیادی اقلام ناخواسته و لوکس با ارز 4200 تومانی وارد کشور شدند.

لزوم مقابله همزمان با تجارت خارجی و مبارزه با قاچاق کالا

طبق گزارش بانک جهانی ، ایران یکی از بالاترین تعرفه های واردات کالاهای خارجی را در جهان دارد. به همین دلیل ، با گذشت زمان ، ادامه تعرفه های بالا باعث می شود قاچاق کالا هزینه کمتری نسبت به واردات قانونی داشته باشد.

اقتصاددانان عمدتاً موافقند که تعرفه ها بر رشد اقتصادی و رشد اقتصادی تأثیر منفی خواهند گذاشت ، در حالی که تجارت آزاد و کاهش موانع تجاری تأثیر مثبتی بر رشد اقتصادی خواهد داشت. البته ، همانطور که گفته شد ، از واردات این کالاهای لوکس و ملزومات باید از کشورهای تحت تحریم اقتصادی مانند ایران جلوگیری شود. بنابراین ، اقتصاددانان توصیه می کنند که این کشورها کنترل دقیق بر گمرکات رسمی و مبادی ورودی داشته باشند ، در عین حال واردات کالاهای خارجی را کنترل کنند و از افزایش قاچاق جلوگیری کنند.

بهترین راه جلوگیری از واردات کالاهای ناخواسته و جلوگیری از قاچاق کالا استفاده از سیستم های نظارتی برای کنترل تجارت خارجی کشور است. این بدان دلیل است که بازرسی بدنی و بازرسی از کل صادرات وارداتی زمانبر و بسیار پرهزینه است.

برنامه دولت آینده برای رسیدگی به واردات کالا چیست؟

با توجه به شرایط فعلی کشور ، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید تصویری روشن از برنامه های خود برای مدیریت اقتصاد کشور و فضای کسب و کار ارائه دهند. متأسفانه در سال های اخیر علاوه بر فشار تحریم ها ، اقتصاد ایران به شدت از تصمیمات بی پروا رنج برده است.

به عنوان مثال ، ذخایر ارزی محدود کشور و نیاز به مقابله با واردات کالا در سال گذشته باعث شد 670 میلیون دلار برای خرید تلفن های لوکس بالای 600 دلار هزینه شود. در عین حال ، این منابع ارزی می توانند مواد اولیه صنایع کشور را تأمین کرده و تولید را افزایش دهند.

دولت سیزدهم باید نیازهای اساسی کشور و مردم آن ، روند تخصیص ارز و همچنین آیین نامه ها و مصوبات تجاری کشور را با دقت بررسی کند. تصمیماتی مانند گشودن واردات به مناطق آزاد و واردات آن اتومبیل ها و گوشی های لوکس فقط به نفع چند نفر خواهد بود.

به نظر می رسد دولت آینده نه تنها باید واردات كالا را به كشور تنظیم كند ، بلكه باید برنامه دقیق و جامعی برای نظارت بر سیستم بر اساس مبادی ورودی كشور و مبارزه با قاچاق كالا در سطح عرضه داشته باشد. در غیر این صورت ، جلوگیری از واردات قانونی کالاهای لوکس و ناخواسته فایده ای ندارد و اینگونه کالاها از طریق قاچاق و مراحل زیرزمینی وارد کشور می شوند.