بالا بردن کیفیت ویدئو پروژکتور

تار بودن تصویر پروژکتور از جمله ایرادات شایعی است که در استفاده از این دستگاه مشاهده شده است. ویدئو پروژکتور یا ویدئو فراتاب دستگاهی است که برای نمایش تصاویر روی یک پرده یا دیوار سفید استفاده می‌شود. کاربرد بیشتر ویدئو پروژکتورها در امر آموزش بوده و در مدارس، دانشگاه و سایر مراکز آموزشی از آن استفاده می‌شود.

همچنین بسیاری از ادارات نیز در روند فعالیت خود، برای راحتی و انتقال بهتر دستورالعمل‌ها از این وسیله پرکاربرد استفاده می‌کنند. با این حال همانند سایر وسایل الکتریکی ممکن است برخی ایرادات فنی در آن بروز کند. کدر شدن تصویر از جمله مشکلات رایج است که زمان خروجی نمایش روی می‌دهد و شما نمی‌توانید تصویر را واضح ببینید. در ادامه با ما همراه باشید تا به علت تار بودن ویدئو پروژکتور پاسخ دهیم؟

تار بودن تصویر پروژکتور به چه دلیل اتفاق می‌افتد؟

چند دلیل احتمالی برای تار شدن تصویر پروژکتور وجود دارد: کثیفی لنز و نشستن گرد و خاک بر روی لنز، دستکاری تنظیمات سطح روشنایی پروژکتور، ضعیف شدن و به پایان رسیدن عمر لامپ پروژکتور، عدم انجام سرویس‌های دوره‌ای پروژکتور. البته قبل از آنکه به تار بودن تصویر پروژکتور خود شک کنید، از کیفیت سطح پرده نمایش مطمئن شوید.

گاهی ممکن است مشکل از پرده‌ای باشد که تصویر پروژکتور روی آن نمایش داده می‌شود. کثیفی و یا بی‌کیفیت بودن این قسمت نیز در کدر بودن تصویر پروژکتور تأثیرگذار است. اگر مشکل از پرده نباشد، باید موارد بالا را بررسی کنید و راه حل مناسب را برای رفع تاری تصویر پروژکتور به کار ببرید.

برای رفع تاری تصویر ابتدا پروژکتور را خاموش و روشن کنید. راه حل دیگر تمیز کردن لنز پروژکتور می‌باشد. برای تمیز کردن لنز از یک پارچه نرم، خشک و بدون پرز استفاده کنید. در صورتی که هنوز تصویر پروژکتور کدر بود، همه کابل ها به جز کابل برق را از پروژکتور جدا کنید تا ببینید آیا صفحه آبی با لوگوی دستگاه مورد نظر دیده می شود یا این که تصویر تار یا محو است. اگر تصویر به قدر کافی شفاف و واضح باشد، سعی کنید کابل‌ها را عوض کنید و یا از یک منبع ویدئویی دیگری استفاده کنید. شما می‌توانید برای رفع تار بودن تصویر پروژکتور، آن را ریست کنید. اگر دستگاه شما قابلیت ریست کردن داشته باشد، در توضیحات دفترچه راهنما آمده است.

 آخرین مرحله‌ای است که باید برای رفع سیاهی تصویر پروژکتور انجام شود. جهت انجام این کار باید لامپ کم نور را با یک لامپ سالم تعویض کرد. تعویض لامپ نیاز به تخصص کارشناسان این حرفه دارد. البته ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که سایر مراحل این کار نیز نیاز به تخصص بالایی دارد. پس اگر می‌خواهید به تنهایی اقدام به رفع تاری تصویر پروژکتور کنید، باید بدانید که بدون شناخت و تخصص در این زمینه ممکن است به دستگاه آسیب دیگری وارد کنید. جهت جلوگیری از این کار، آن را به تعمیرکاران مجاز دستگاه پروژکتور بسپارید.

نمایندگی تعمیرات پروژکتور

اگر تار بودن تصویر پروژکتور شما را آزار می‌دهد، یا اینکه قطعات دیگر این دستگاه مانند حباب، فیلتر، لنز و… با مشکل فنی روبرو شده‌اند، وقت آن رسیده است که به مرکز  مراجعه کنید. اگر گذری به مراکز تعمیراتی داشته باشید متوجه می‌شوید افراد زیادی درباره پروژکتورها و نحوه عملکرد آنها اطلاعات دقیقی ندارند. بنابراین، شناخت دقیق از این وسیله و قطعات به کار رفته در آن پارامتر مهمی برای تعمیر آن به حساب می‌آید.

نمایندگی  در مرکز سخت افزار ایران، افرادی را گزینش کرده که دارای تجربه بالا در خصوص تعمیرات پروژکتور هستند. در ضمن این افراد در طول اشتغال، در کلاس‌های آموزشی ملی و بین المللی، جهت فراگیری متد روز و تعمیرات قطعات جدید به طور مرتب حضور دارند. طبیعتاً اگر شما بخواهید یک مرکز غیرمجاز و یک مرکز مجاز تعمیرات پروژکتور را برای تعمیر دستگاه خود انتخاب کنید، به نمایندگی رسمی آن اعتماد بیشتری خواهید کرد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که پروژکتور شما هر چند وقت یکبار نیاز به تعمیرات دوره‌ای دارند و جهت سرویس آنها باید اقدام کنید. با تماس یا حضور در نمایندگی تعمیرات پروژکتور، دستگاه خود را در مرکز و یا با اعزام کارشناسان بهراهنمای انتخاب رزولوشن دیتا پروژکتور

یکی از متداول‌ترین سوالاتی که پرسیده می‌شود این است که آیا صرف کردن هزینه بیشتر برای یک دیتا پروژکتور با رزولوشن بالاتر ارزش دارد یا خیر؟ سوال خوبی است و پاسخ آن می‌تواند بر میزان هزینه‌ای که برای خرید ویدیو پروژکتور فول اچ دی می‌گذارید، اثر مهمی داشته باشد.

همان طور که می‌دانید پاسخ این سوال کمی فنی است. اما ما در این راهنمای رزولوشن ویدئو پروژکتور سعی کرده‌ایم آن را به زبان ساده بیان کنیم تا شما بتوانید با آگاهی کامل در مورد پروژکتور مورد نیاز خود تصمیم بگیرید.

مسلما projectorstore در حال ارائه طیف کاملی از است، ولی این امر نیز روشن است که ما در حال حرکت به سمت پروژکتورهایی با رزولوشن بالاتر هستیم. هر چه فناوری آنها کامل‌تر می‌شود، ارزش مادی‌شان در کنار دسترسی آسان به آنها افزایش پیدا می‌کند. این نکته را با رزولوشن بالاتر دستگاه‌هایی مثل لپ‌تاپ که ممکن است دارای صفحه نمایش HD باشد و یا عادی شدن رزولوشن بالا در اتاق جلسات بزرگ‌تر و افزایش تقاضا برای کیفیت HD همراه کنید.

امروزه محبوبیت پروژکتورهای Full HD – یا 1080p – به شدت افزایش پیدا کرده است، در حالی که از مرکز توجه افتاده است، هرچند هنوز هم می‌توان در بخش‌های اداری یا در پروژکتورهایی با این رزولوشن را پیدا کرد.

رزولوشن و قیمت ویدئو پروژکتور

جدول مقایسه رزولوشن

اگر نمی‌دانید که در بهترین پروژکتورهای HD چند پیکسل را می‌توانید مشاهده کنید، ما در این راهنمای رزولوشن ویدئو پروژکتور برای شما چند جدول آماده کرده‌ایم که کافی است آنها را بررسی کنید. یادتان باشد که نگاهی هم به تفاوت نسبت ابعاد بیندازید. آنچه می‌بینید فقط مربوط به رزولوشن نیست.

این جدول‌ها چگونه می‌توانند در انتخاب دیتا پروژکتور به من کمک کنند؟

فشرده‌سازی یا چگونگی کار ویدئو پروژکتور با رزولوشن‌های غیر بومی

درست است که راهنمای رزولوشن ویدئو پروژکتور برای این است که بتوانید زمانی را به بررسی رزولوشن دستگاه‌های ورودی اختصاص دهید تا آنها را با پروژکتور خود تطبیق دهید، اما این را به یاد داشته باشید که اکثر پروژکتورها رزولوشن‌های بالاتر از رزولوشن بومی خود را می‌پذیرند. هر چند برای این کار باید عمل «فشرده‌سازی» را انجام دهند و تصویری را که دریافت می‌کنند، با پیکسل‌های کمتر نشان دهند. نتیجه این فشرده‌سازی این است که برخی از پیکسل‌های اصلی با همان پیکسلی نشان داده می‌شوند که پروژکتور استفاده می‌کند. البته این موضوع در مورد فیلم و عکس چندان اهمیتی ندارد، چون زیاد متوجه آن نمی‌شوید. ولی اگر از projection خود برای مشاهده و نمایش دادن اسناد استفاده می‌کنید، حتما این مورد را باید در نظر بگیرید، چون مربوط به پروژکتورهای کاری و درسی می‌شود.

پس آیا همیشه پروژکتورهایی با رزولوشن بالاتر بهتر هستند؟

پاسخ صادقانه و خلاصه به این سوال این است که بستگی به کار شما با پروژکتور دارد. برای اکثر افراد پروژکتورهایی با رزولوشن بالاتر یعنی پروژکتورهایی با رزولوشن‌های 1080p Full HD و یا 4K بهتر هستند. در واقع پروژکتورها برای نشان دادن محتوا، به دستگاه‌های ورودی مثل لپ‌تاپ، رایانه شخصی، مک بوک و آیپد احتیاج دارند. این دستگاه‌های ورودی روز به روز کیفیت بهتری پیدا می‌کنند و این به معنای آن است که اطلاعاتی که با این دستگاه‌ها به پروژکتور شما ارسال می‌شوند، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با کیفیت‌های 1080p و یا Full HD نمایش داده می‌شوند. اگر این اطلاعات را با همان رزولوشن برای نمایش به پروژکتور ارسال کنید، آن وقت یک تصویر واضح و زیبا با بهترین کیفیت را دریافت خواهید کرد.

اگر به سینمای خانگی علاقه دارید پروژکتوری با بالاترین رزولوشن را انتخاب کنیدسخن پایانی

به یاد داشته باشید که انتخاب رزولوشن پروژکتور به انتظار شما از پروژکتور و بودجه‌ای بستگی دارد که برای آن در نظر گرفته‌اید. یادتان باشد که نمایش پیش‌نویس‌ها یا ایده‌هایی بر روی پاورپوینت، نیازی به رزولوشن بالا ندارند، اما از آنجا که قیمت Full HD چندان بالا نیست، همیشه توصیه می‌کنیم سرمایه‌گذاری خود را بر روی این نوع رزولوشن قرار دهید. البته که علاقه‌مندان سینمای خانگی یا اعضای تیمی که به تجزیه و تحلیل اعداد با جزئیات زیاد می‌پردازند، به خاطر تفاوت عملکرد و بهره‌وری لازم به پروژکتوری با رزولوشن بالاتر نیاز دارند.

منبع : youtube.com