انواع گیج دما

انواع اندازه گیری های مورد استفاده در صنعت:

دماسنج دو فلزی

یک دماسنج دو فلزی از دو نوار فلزی با دو ماده متفاوت تشکیل شده است. این اندازه گیری بر اساس اصل انبساط حرارتی کار می کند. دو فلز با ضرایب انبساط متفاوت به یکدیگر متصل می شوند و یک دو فلز را تشکیل می دهند. انبساط دو فلزی متناسب با تغییرات دما است.

دماسنج های دو فلزی ساختار ساده ای دارند و برای اکثر کاربردهای صنعتی مناسب هستند.

دماسنج پر از گاز

دماسنج های پر از گاز بر محدودیت های دماسنج های دیگر غلبه می کنند و در محدوده دمایی وسیعی کار می کنند. این دماسنج ها برای استفاده در مراقبت های بهداشتی مناسب هستند و سریع پاسخ می دهند.

دماسنج پر از مایع

اندازه گیری دما بر اساس اصل انبساط سیال است. با افزایش دما، مایع پرکننده لوله منبسط می شود. این دماسنج در صنایع مختلفی مانند صنایع غذایی، دارویی و بیوتکنولوژی کاربرد دارد.

دماسنج های ترموکوپل بسیار دقیق هستند و محدوده اندازه گیری وسیعی دارند. سیگنال خروجی پایدار است، بنابراین اغلب در اتوماسیون صنعتی استفاده می شود. این دماسنج ها بیشتر در برابر خوردگی و سایش مستعد هستند، بنابراین برای افزایش عمر خود نیاز به تجهیزات حفاظتی دارند. دمای معمولی 200- تا 2500 درجه سانتیگراد است.

دماسنج های مقاومتی (RTD) دماسنج های مقاومتی (RTD) می توانند دماهای بالا را تحمل کنند و محدوده اندازه گیری زیادی دارند. آنها ماندگاری طولانی و پایداری بالایی دارند و به طور گسترده در کاربردهای حساس به دمای بالا مانند فرآوری فلزات، انرژی، پالایش و سایر صنایع استفاده می شوند. با این حال، این دماسنج ها بیشتر در معرض خوردگی هستند، نقطه ذوب پایین تری دارند و باید در محیط خشک نگهداری شوند. محدوده دمای معمولی 200- تا 600 درجه سانتیگراد است.

مقایسه با سیستم دماسنج

با استفاده از یک اصل مکانیکی، دماسنج های آنالوگ دما را بدون استفاده از برق نشان می دهند. دماسنج دیجیتال دارای نمایشگر یا خروجی سیمی است که دمای خروجی را روی نمایشگر نشان می دهد. دماسنج ها می توانند ترکیبی از این دو مدل باشند. صفحه نمایش آنالوگ به صورت مکانیکی دما را نشان می دهد، اما یک سیگنال الکتریکی نیز تولید می شود.