استاندارد و مشخصات انکر بولت

انکر بولت چیست؟

انکر بولت در لغت به معنی بستن مهار محکم و یا چفت کردن است. انکر بولت ابزاری صنعتی است که برای اتصال سازه‌ها به صفحات بتن استفاده می‌شود. در واقع اگر بخواهید یک صفحه فلزی چوبی یا بتنی را به یک صفحه بتنی متصل کنید می‌توانید از انکر بولت استفاده کنید.

تفاوت انکر بولت با بولت

در اصطلاح عامیانه اغلب به انکر بولت ها بولت گفته می شود. در صنعت آهن آلات و ساخت و سازهای صنعتی منظور از انکر بولت از نوع L این محصول است. در صنعت ابزار آلات منظور از بولت نوع رول بولت یا بولت مستقیم است.
انکر بولت‌ها انواع گوناگونی دارند که می‌توان آنها را بر اساس کاربرد شکل و یا نوع کاشت در دسته‌های مختلف در وبسایت درفک سازه رایان پیدا کرد.

انواع انکر بولت از نظر نوع کاربرد

1. انکر بولت‌های مکانیکی: این نوع انکر بولت‌ها از پیچ و یا بولت به همراه مهره تشکیل شده اند و به واسطه چفت شدن در بتن به استحکام لازم می‌رسند. به انکر بولت های مکانیکی رول بولت نیز گفته می‌شود.

2. انکر بولت‌های شیمیایی: این نوع انکربولت‌ها به چسب کاشت هم معروف هستند و بدون محدودیت در عمق و قطر سوراخ برای افزایش چسبندگی در سازه های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع انکر بولت از نظر شکل

انواع انکر بولت از نظر نوع کاشت

انکر بولت ها از نظر نوع کاشت و قرارگیری در داخل بتن به انواع زیر تقسیم می‌شوند:
• Cast-in-Place
• Post-Installed
• Expansion
انکر بولت های صنعتی با توجه به اندازه، نوع شکل و جنس آلیاژ مورد استفاده شده در آن از مقاومت بالایی برخوردار هستند و می‌توان از آنها در پروژه های مختلف شامل سازه های بزرگ و تاسیسات نیروگاهی، سد سازی و پل سازی و … استفاده کرد. جنس آلیاژ مورد استفاده در انکر بولت های صنعتی به علت مقاومت بالا عمدتا فولاد است.
ویدیو نمونه انکر بولت صنعتی :
انکر بولت ساختمانی
انکر بولت های ساختمانی با توجه به محل استفاده آن به نسبت انکر بولت های صنعتی از ابعاد و استحکام کمتری برخوردار هستند. از این نوع انکر بولت ها با توجه به نام آن ها در پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شود.

کاربردهای انکر بولت

انکر بولت ها در صنایع مختلف کاربرد دارند:
• سد سازی
• پل سازی
• ساخت و ساز ساختمان
• ساخت نیروگاه
• راه سازی
ش از انکر بولت‌ها برای فیکس کردن بیس پلیت به فوندانسیون استفاده می‌شود.
• اجرای انواع پارتیشن های ساختمانی
• اجرای انواع سقف کاذب
• نصب انواع اوازم بهداشتی در ساختمان
• نصب انواع تجهیزات با وزن های مختلف روی دیوارهای بتنی
• اجرای انواع نمای ساختمان
• اجرای داربست های فلزی
• راه اندازی خطوط مترو و راه آهن

جهت آگهی از قمیت و خرید انواع بست و ساپورت مدولار تاسیسات، انواع بست لوله، پروفیل های تاسیسات، انکر بولت های مکانیکی، سینی کابل و …. از تولید کننده و توزیع کننده با شماره 09121454305 در تماس باشید


مشخصات انکر بولت

انکر بولت ها با توجه به نوع استفاده باید مشخصات منحصر به فرد خودشان را داشته باشند. در ادامه ویژگی های انکر بولت نوع L که رایج ترین نوع انکر بولت است را توضیح می‌دهیم.
• D قطر انکر بولت
• L طول
• C طول پایه
• Tطول رزوه
اصطلاحات رایج در انکر بولت ها
انکر بولت های استاندارد
جدول استاندارد انکر بولت
از جدول استاندارد انکربولت‌ها در ساخت وساز ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این استاندارد شامل نوع متریال مصرفی ابعاد انکر یا پیچ، ابعاد واشر و ابعاد مهره اتصالی آنها است که در دستگاه آمریکایی تعیین می‌شود.
متریال انکر بولت استاندارد پیچ یا انکر  استاندارد مهره
آلیاژ فولاد ASTM A 193 Gr. B7 ASTM A 194 Gr. 2H or A 563 Gr. DH
فولاد کم‌کربن ASTM A 307 Gr. A or A 36 ASTM A 563
فولاد با کربن متوسط ASTM F 1554 Gr. 55 A 563 Gr. D
فولاد پرکربن ASTM A 325 or A 321 ASTM A 194 or A 563
وبسایت fischer آلمان از برترین تولید کنندگان بولت

نحوه نصب انکر بولت

نحوه نصب در انکر بولت ها متفاوت است ولی بطور کلی ابتدا سطح مورد نظر را از گرد و غبار و آلودگی پاک میکنیم سپس سطح را سوراخ میکنیم. سپس انکر بولت را به اندازه کافی داخل سوراخ میکنیم برای این کار می‌توانیم از چکش مخصوص استفاده کنیم. در نهایت مهره به کمک آچار سفت می‌شود.
قیمت انکر بولت و بولت
نام محصول یا خدمات قیمت
بولت 22 طول دنده 15 سانتیمتر 184,000 تومان
بولت 22 طول دنده 10 سانتیمتر 179,000 تومان
بولت 25 طول دنده 10 سانتیمتر 182,000 تومان

‫3 دیدگاه ها

  1. پیش خودم همیشه فکر می‌کردم انکر بولت و بولت یکی هستن و فرقی ندارن، اما توی مقاله دیدم که تفاوت‌های جالبی بینشون هست! انکر بولت‌ها برای اتصال به بتن طراحی شدن و انواع مختلفی مثل مکانیکی و شیمیایی دارن، در حالی که بولت‌ها بیشتر برای پیچ و مهره‌های عمومی استفاده می‌شن. حالا می‌فهمم که هر کدوم کاربرد خاص خودش رو داره و برای پروژه‌های مختلف باید از نوع مناسب استفاده کنیم. خیلی مفید بود!

  2. پیش خودم همیشه فکر می‌کردم انکر بولت و بولت یکی هستن و فرقی ندارن، اما توی مقاله دیدم که تفاوت‌های جالبی بینشون هست! انکر بولت‌ها برای اتصال به بتن طراحی شدن و انواع مختلفی مثل مکانیکی و شیمیایی دارن، در حالی که بولت‌ها بیشتر برای پیچ و مهره‌های عمومی استفاده می‌شن. حالا می‌فهمم که هر کدوم کاربرد خاص خودش رو داره و برای پروژه‌های مختلف باید از نوع مناسب استفاده کنیم. خیلی مفید بود!

  3. جالبه که انکر بولت‌ها رو از نظر کاربرد و نوع نصب به این دقت توضیح دادن. خیلی وقتا دیده‌ام که تو پروژه‌ها بدون در نظر گرفتن نوع مناسب انکر بولت، فقط یه مدلی که دم دست بوده رو استفاده کردن و بعداً دچار مشکل شدن. اینجا خوب توضیح داده شده که چطور باید انکر بولت مناسب رو انتخاب کرد و نصبش کرد. به نظرم هر کسی توی حوزه ساخت و ساز فعالیت داره باید این اطلاعات رو بدونه تا بتونه بهترین تصمیم رو بگیره و در نهایت یه پروژه موفق داشته باشه.