آشنای با عوارض خطرناک بعد از کاشت موی طبیعی

روش‌ های پیشگیری از عوارض بعد از کاشت مو چیست؟

در واقع راه پیشگیری خاصی برای جلوگیری از عوارض بعد از کاشت مو وجود ندارد و فقط شما باید مراقبت‌های لازم مو بعد از این جراحی را انجام دهید. برای مثال:

  • رانندگی: گاهی اوقات، ترمیم مو تحت آرامبخشی قوی انجام می‌شود. اگر به شما داروی آرامبخش داد‌ه‌اند، تا ۲۴ ساعت آینده نباید رانندگی کنید.
  • حالت خوابیدن: برای کاهش خطر تورم، ضروری است که در ۷ روز اول پس از درمان با سر بالا بخوابید.
  • استفاده از کمپرس یخ: کلید درمان آسیب‌های تورم استراحت، یخ، فشرده‌سازی و بالا‌بردن ارتفاع است. اگر دچار تورم شدید، اکیدا توصیه می‌کنیم که یخ را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه درست بالای ابروهای خود قرار دهید. این یک اقدام پیشگیرانه عالی نیز هست.
  • شستشوی مو: در ۴۸ ساعت اول پس از عمل کاشت مو، موهای خود را نشویید. در روز ۳ پس از درمان، می‌توانید موهای خود را به آرامی بشویید. تا روز ۵ پس از درمان، موهای خود را با‌شدت نشویید. همچنین، جریان آب را مستقیماً روی پوست سر خود پخش نکنید. در عوض، از یک فنجان برای شستشوی سر خود استفاده کنید. اگر از خارش رنج می‌برید، می‌توانید به آرامی یک نرم‌کننده به پوست سر خود بزنید.
  • رنگ کردن موها: شما نمی‌توانید تا ۱ ماه بعد از کاشت مو، موهای خود را رنگ کنید. اگر احساس می‌کنید که نمی‌توانید ۴ هفته بدون رنگ‌کردن موهایتان سر کنید، قبل از کاشت با مشورت پزشک موهایتان را رنگ کنید. هیچ عارضه جانبی منفی در رابطه با رنگ‌کردن موهای شما کمی قبل از عمل کاشت مو وجود ندارد. اما پس از آن، مواد شیمیایی خشن موجود در رنگ مو می‌تواند موفقیت فولیکول‌های کاشته‌شده را به خطر بیندازد.
  • نوشیدن آب: همه ما می‌دانیم که آب برای زندگی بسیارمهم است، اما همه نمی‌دانند که هیدراتاسیون قبل و بعد از پیوند شما بسیارمهم است. هرچه هیدراته‌تر باشید، راحت‌تر خواهیدبود و سریع‌تر بهبود خواهید‌یافت. همچنین عوارض بعد از کاشت کمتری را تجربه خواهید‌کرد.
  • ریزش مو بعد از کاشت: بسیاری از مردم فکر می‌کنند که موهایشان بعد از عمل کاشت مو نمی‌ریزد. اما این یک بخش کاملا طبیعی و سالم از چرخه رشد طبیعی موهای شما است. تقریباً ۱۰ تا ۱۵٪ از موهای شما در هر زمان در مرحله ریزش مو هستند. اگر در ۲ تا ۴ هفته اول پس از درمان متوجه ریزش شدید، اصلا نترسید! چرا که فولیکول‌های شما آسیب نمی‌بینند. در عرض ۳ ماه، موهای جدید از آن فولیکول‌ها قوی‌تر، سالم‌تر و ضخیم‌تر از همیشه رشد خواهند‌کرد.
  • روی شکم نخوابید: بسیاری از ما شب‌ها روی شکم می‌خوابیم یا می‌چرخیم. با‌این‌حال، باید در هفته اول پس از درمان مراقب باشید که روی شکم یا پهلو نخوابید یا خط موی جدید خود را به بالش نکشید. این کار ممکن است باعث ریزش موها شود.

شما می‌توانید با در پیش گرفتن مراقبت‌های بالا، احتمال بروز عوارض بعد از کاشت مو را به حداقل برسانید.

آیا باید از کاشت مو به دلیل عوارض خودداری کنیم؟

روش کاشت مو یک گزینه ایمن و محبوب برای افراد دارای خط موی در حال کاهش است. اما آیا شما کاندیدای کاشت مو خوبی هستید؟ چه عواملی ممکن است شما را از انجام این عمل باز دارد؟ آیا باید به خاطر عوارض جانبی احتمالی از انجام کاشت مو صرف نظر کنیم؟

پیشنهاد ما این است که قبل از اینکه به سراغ روش‌های تهاجمی مانند کاشت مو بروید، در روتین دقت بیشتری داشته‌باشید و روش‌های دیگر درمان ریزش مو را امتحان کنید. روش‌های زیادی برای و وجود دارد که با عوارض کمتر این عارضه را درمان می‌کند. اما اگر این روش‌ها را امتحان کردید و نتیجه نگرفتید و پیشنهاد پزشک برای شما کاشت مو بود، از کاشت مو نترسید. عوارض کاشت مو حتمی نیستند و در همه افراد اتفاق‌نمی‌افتند.  جهت کسب اطلاعات بیشتر از مراقبت های بعد از کاشت مو کلیک کنید.

به طور کلی افراد زیر برای کاشت مو مناسب نیستند:

  • بیمارانی که در حال حاضر موهای بسیار کمتری روی پوست سر دارند و در نتیجه موهای بسیار کمتری قابل برداشت است.
  • افرادی که مستعد ایجاد زخم‌های کلوئیدی هستند یا سابقه آن را دارند.
  • افرادی که به خاطر شیمی‌درمانی موهای خود را از دست داده‌اند.

چه زمان برای عوارض کاشت مو به پزشک مراجعه کنیم؟

هر گاه بعد از عمل متوجه علائم و تغییراتی در پوست سر یا موهای خود شدید، باید به متخصص پوست، مو و زیبایی مراجعه کنید. هر گونه کوتاهی در این زمینه می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را به وجود بیاورد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

کاشت مو هم مانند هر عمل دیگری می تواند با عوارض جانبی همراه باشد. عوارضی مانند بافت اسکار و جای زخم، عفونت، ریزش مو، خارش و غیره. اکثر این عوارض کاشت مو قابل اجتناب هستند. معاینه دقیق ناحیه اهداکننده و ناحیه گیرنده و گرفتن شرح حال دقیق از بیمار و البته انتخاب بهترین جراح می‌تواند عوارض را تا حد زیادی کاهش دهد. در مجموع، کاشت مو یک روش نسبتاً ایمن است که بیشتر عوارض جانبی آن موقتی است که در یک دوره زمانی از بین می‌رود. اگرچه احتمال بروز عوارض طولانی مدت وجود دارد، اما درصد بروز آن کمتر است.

ناگفته نماند، انتخاب یک متخصص پوست، مو زیبایی مناسب، خطر بروز عوارض بعد از کاشت مو را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید در دکترتو با آشنا شوید، نظرات و تجربیات بیماران در مورد پزشکان را بررسی کنید و با پزشکان مختلف در مورد بهترین روش کاشت مو یا کمترین عوارض مشورت ککاشت مو روش درمانی ترمیم موهای از دست رفته می باشد که با گذشت سالیان دراز تکنیک های مختلف آن بسیار پیشرفت کرده است. آیا کاشت مو به معنای واقعی روشی بی خطر و اثربخش است؟ کاشت مو ممکن است چه عوارضی داشته باشد؟ راه های جلوگیری از عوارض کاشت مو چیست؟

از عوارضی که بعد از کاشت مو ممکن است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عفونت زخم ها
  • پوسته پوسته شدن ناحیه جراحی
  • احساس درد، خارش و تورم
  • التهاب فولیکول های مو (فولیکولیت)
  • خون ریزی
  • از بین رفتن حس لامسه در منطقه جراحی
  • تراکم کم و یکدست نبودن موهای کاشته با دیگر نواحی
  • کبودی در اطراف چشم
  • شروع ریزش مو

یکی از شایع ترین عوارض کاشت مو خارش است

خارش شایع‏ترین عارضه کاشت مو است. این خارش به دلیل روند بهبودی زخم ها در پوست سر اتفاق می افتد. اما به هیچ وجه نمی ‏توان تا سه روز با پوست سر تماس برقرار کرد. حین عمل کاشت خون ریزی محدودی وجود دارد. اما خون ریزی بعد از پانسمان ناحیه جراحی طبیعی نیست. برای درمان خون ریزی ها از داروی انعقاد کننده خون استفاده می شود.

سکسه در اثر کاشت مو

تقریبا 5 تا 10 درصد از افرادی که کاشت مو انجام داده اند گزارش سکسکه های گاه و بیگاه را اعلام کرده اند. تورم پوست سر یک عارضه جدی و خطرناک نیست اما به نسبت دیگر عوارض بسیار دیده شده است.

مشاهده تومور بعد از کاشت مو

یکی از عوارض کاشت مو که ممکن است اتفاق بیافتد این است که دقیقا بلافاصله بعد از عمل کاشت مو، تورمی در پیشانی، پشت گردن، گاهی اوقات روی پوست سر و در بعضی موارد نادر نیز در اطراف چشم مشاهده خواهد شد. ولی نگران نباشید با گذشت سه الی چهار روز به طور کامل بهبود می یابند.

در چه صورتی کاشت مو رضایت بخش نیست؟

افرادی که فولیکول های خفته در زیر پوست سر دارند ممکن است نتیجه مناسب و دلخواهی از کاشت مو نگیرند. در اینجا یک واقعیت تلخ وجود دارد: کاشت مو برای همه نتیجه یکسانی ندارد! افرادی که طاسی گسترده و موهای بسیار نازکی دارند، اگر ریزش مو به دلیل شیمی درمانی و استفاده از داروهای خاص باشد و همچنین افرادی که دارای جای زخم و کلوئید (گوشت اضافه) در ناحیه کاشت هستند در این صورت کاشت مو نتیجه رضایت بخشی ندارد.

بهترین راه حل جلوگیری از عوارض کاشت مو

هنگامی که کاشت مو در مرکزی معتبر و تحت نظر متخصص انجام شود عوارض و خطرات احتمالی به حداقل خواهد رسید و 80 درصد موهای کاشته شده کاملا رشد می کنند.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی