کانال گرد کولر آبی را بیشتر بشناسید

برای خیلی از افراد هیچ‌چیز به‌اندازه خنکی کولر آبی در گرمای تابستان لذت‌بخش نیست. در واقع نقش این وسیله در فصل گرما به‌قدری پررنگ است که نمی‌توانیم به‌سادگی آن را نادیده بگیریم یا شاید بتوانیم بگوییم بدون این وسیله نتوانیم چند ساعتی را در تابستان بگذرانیم.

همان‌طور که می‌دانید؛ کولر یک وسیله سرمایشی است که از قسمت‌های مختلفی چون کانال، موتور، پمپ و … تشکیل شده است که شاید بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین قسمت آن کانال کولر است. هرگونه اشتباه در ساخت و نصب آن منجر به عملکرد نامناسب آن می‌شود که در ساخت و نصب آن باید از متخصصان این حرفه کمک بگیریم.

کانال گرد کولر آبی چیست؟ هرآنچه باید راجع به آن بدانیم

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که کانال گرد کولر آبی چیست؟ حفظ کیفیت محیط داخلی بدون گردش هوا امکان‌پذیر نیست و برای رفع این مشکل، ساختمان‌ها به سیستم‌های تهویه مجهز شده‌اند. یکی از اجزای مهم این ارتباطات، مجاری هوا هستند که حرکت از طریق آنها جریان دارد. بسته به وظایف انجام شده، طراحی، پارامترها، مواد ساخت و ساز و سایر ویژگی‌های این دستگاه‌ها ممکن است متفاوت باشد.

کانال گرد اسپیرال

در صنعت تهویه مطبوع، کانال گرد اسپیرال جزو سریعترین و مقرون به صرفه ترین کانالهای فلزی است که هم اکنون درزمینه داکت های تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گیرد و احتمالا در یوتیوب ویدئو های آن را زیاد دیده اید.این محصول هم دارای ظاهری شکیل و هم کیفیتی فراتر از انواع دیگر کانالهای هوا می باشد،بطوریکه استفاده ازآن در صنعت تهویه مطبوع به امری اجتناب ناپذیر مبدل شده است.

استفاده از ماشین آلات وتجهیزات نوین در زمینه ی تولید این محصول افتخاردارد جزییات بیشتری در اختیار مصرف کنندگان این کالا قرار دهد که شرح آن بطور مفصل ذیلاً به اطلاع می رساند: کانال گرد اسپیرال از به هم تنیدگی یک تسمه ی ممتدِ ورقی از جنس گالوانیزه (برای مصارف عمومی)،یا آلومینیوم(برای مناطق مرطوب) و یا استیل (برای مصرف درمحیطهای بهداشتی یا محیطهایی با کاربریهای خاص)بصورت اتصالِ درز مورب ساخته میشود و سطحِ صافِ این درز در داخل کانال باعث میشود جریان هوا در داخل کانال با کمترین اصطکاک مواجه بوده و بیشترین دبی و بازدهی در جریان انتقال هوا به عمل آید.

این درزهای موربِ گِرد و بدون انقطاع باعث هوابندی کامل کانال گرد اسپیرال در طول خود میشود و از هرگونه نشت و افت فشارِ احتمالی تا نهایت ممکن ممانعت به عمل می آورد. با توجه به تولید کانال گرد اسپیرال به صورت ماشینی،دقتِ کار به حداکثرِ امکان رسیده،همچنین زمان تولید نیز بطور قابلِ ملاحظه ای کاهش می یابد و درروندِعملیات تولیدِ کانال گرد اسپیرال، هم کیفیت و هم کاهشِ زمانِ تولید حرفِ اول را میزند. یکی ازعواملی که باعث گرایش و تمایل مهندسین و کارفرمایان محترم به استفاده از این محصول در روندِ هوارسانی در بحث تهویه مطبوع گردیده همین عواملی چون دقت در کیفیت و زمان سریع در تولید و قابلیت انبارکردن این نوع کانال در قطرها،سایزها و طولهای متنوع میباشد. ضخامت ورق کانال گرد اسپیرال بنا به میزان فشار هوا و قطر کانال میتواند بین ۰/۶ الی ۱/۲۵ میلیمتر متغیر باشد.

انواع دمپر گرد

۱-دمپرِگردِ برقی:دمپر گرد متشکل از یک کانال استوانه ای میباشد که یک سطح گرد لولایی از ورق ضخیم با قابلیت چرخش صفر تا ۹۰ درجه دروسط آن تعبیه شده که باعث تنظیم و یا انسداد جریان هوا میشود. موتور الکتریکیِ تعبیه شده درقسمت بیرونیِ این دمپرباعث میشود تا دمپر با سیستم کنترل اتوماتیک قابل استفاده شود.این نوع دمپر در سایزهای ۱۰ سانتیمتر به بالا و در قطرهای دلخواه قابل تولید میباشد.

۲-دمپرِگردِ دستی:این دمپرنیز دقیقا دارای ساختاری ست مشابه با دمپر برقی ، با این تفاوت که تنظیم کننده ی این دمپر بصورت دستگیره دستی که ظاهری اهرم گونه دارد تولید میگردد.این دمپر نیز در قطرهای ۱۰ سانتیمتر به بالا تولید و عرضه میگردد.

۳-دمپرِبرقیِ صداگیر:در این نوع دمپر که منحصرا توسط این گروه صنعتی تولید میگردد،هم میزان عبور هوا از کانال تنظیم میگردد و هم صدای احتمالی در سیستم کانال صداگیری میشود.درساختار درونیِ این نوع دمپر از الیاف نانو استفاده شده که میزانِ صداگیری به حداکثر میزان ارتقا یابد.

تعریف کانال تهویه مطبوع

کانال تهویه مطبوع محفظه ای برای عبور هوا می باشد. وظیفه یک سیستم کانال در تاسیسات صنعتی و ساختمانی عبارتست از انتقال هوای حاصل سرما, گرما یا هوای تازه به داخل محیط ساختمان و یا تخلیه هوای داخل به محیط بیرون،‌کانال ها معمولاً در سطح مقطع های دایره ای یا مربع مستطیلی ساخته می شوند که معمولاً در ساختمان ها از کانال‌های با مقطع مستطیلی استفاده می شود. کانال ها دارا جنس های مختلفی از جمله پارچه‌ای ، ورق گالوانیزه و گاهی آلومینیوم ساخته می شوند.

ابعاد آن‌ها نیز براساس میزان دبی هوای مورد نیاز تعیین می شود که در طول مسیر کانال از زانوها استفاده می شود و این زانوها باید به گونه‌ای باشند که افت فشار زیادی را ایجاد نکنند. کانال‌ها را در برخی موارد عایق بندی نیز می کنند تا اتلاف انرژی کاهش یافته و یا اصلاً صورت نگیرد. در اکثر سیستم های تهویه مطبوع، انتقال سرما و گرما توسط کانال انجام می شود. بدین ترتیب که هوا پس از تغییراتی که بر روی آن در دستگاه از نظر دما و رطوبت صورت می گیرد، ابتدا از کانال رفت خارج شده و وارد محیط می شود و سپس از طریق کانال برگشت وارد دستگاه شده تا تغییرات دوباره بر روی آن اعمال شود.کانال تهویه مطبوع می باید به گونه ای انتخاب شود که مقدار حداقل هوادهی آن برابر هوای محاسبه شده و مقدار حداقل فشار ساکن آن مساوی مجموع افت فشارهای کانال باشد. سطح مقطع کانال به گونه ای انتخاب می شود که سرعت هوای مناسبی در آن به وجود آید. همچنین باید توجه داشت که در کانال صدا، ارتعاش و افت فشار زیادی ایجاد نشود و از طرفی فضای کمتری را اشغال کند تا مصالح کمتری مصرف شود.

طبقه بندی انواع سیستم کانال

سیستم های کانال رفت و برگشت با توجه سرعت و فشار جریان هوا در داخل کانال، به ترتیب زیر طبقه بندی می شوند:

۱-سرعت : سیستم های انتقال هوا را می توان براساس سرعت ابتدایی در کانال رفت به ترتیب زیر تقسیم بندی نمود: در تهویه مطبوع ساختمان های معمولی و صنعتی : -سرعت کم – حداکثر تا fpm 2500 . معمولاً بین fpm1200 تا fpm2200 – سرعت متوسط – بین fpm 2000 تا fpm4000 – سرعت زیاد- بیش از fpm 4000 2-فشار : سیستم های انتقال هوا براساس فشار کلی به سه طبقه تقسیم می شوند. -فشار پایین – حداکثر تا ۲ اینچ آب – فشار متوسط – از ۲ تا ۶ اینچ آب – فشار بالا – بیشتر از ۶ اینچ آب

کفشار کلی سیستم عبارت است از مجموع افت فشار در طول کانال ، افت فشار در دستگاه تهویه مطبوع، افت فشار در دریچه ورود هوا به فضای مورد نظر و فشار استاتیکی لازم در انتهای کانال که در مورد هر یک در بخش بعدی توضیح داده خواهد شد.

کانال گرد کولر آبی برای چه مواردی استفاده می‌شوند؟

اصطلاح مجرای هوا به کانال‌های تهویه مخصوص طراحی شده اشاره دارد که به لطف آنها توده‌های هوا در جهت خاصی منتقل می‌شوند. به لطف این دستگاه‌ها، اکسیژن وارد اماکن مسکونی یا صنعتی می‌شود که در ادامه، CO2 و سایر آلودگی‌ها از بین می‌رود. در چنین سیستم‌هایی معمولاً می‌توان شدت توده‌های هوا و فشار آنها را با استفاده از دریچه‌ها تنظیم کرد.

انواع مختلف دستگاه‌های طراحی شده برای گردش هوا با موفقیت در ساختمان‌های مسکونی، در فضاهای صنعتی و همچنین در ساختمان‌های عمومی استفاده می‌شود و دو راه برای رفع مشکل جریان هوا وجود دارد:

گزینه شماره 1. در این مورد، آنها به تهویه طبیعی یا اجباری محدود می‌شوند و یک کانال خروجی واحد را برای حذف هوای استفاده شده فراهم می‌کنند.

گزینه شماره 2. یک طراحی پیچیده‌تر و کارآمدتر سیستم تامین و تهویه در نظر گرفته می‌شود که شامل قرار دادن دو کانال مجزا از یکدیگر است؛ زیرا با این کار هوای تازه در یکی از آنها جریان می‌یابد و هوای استفاده شده در امتداد دیگری تخلیه می‌شود.

اغلب در یک ارتباط تهویه از چندین نوع کانال استفاده می‌شود که یک شبکه پیچیده با شاخه‌ها، کانال‌ها و لوله‌های مختلف را تشکیل می‌دهد.

طبقه‌بندی کانال گرد کولر آبی با توجه به ویژگی‌های ساخت

بسته به طراحی، اجزای تهویه را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

درز مستقیم

مارپیچ جوش داده شده

محصولات درز مستقیم از ورق فولادی ساخته شده‌اند که ضخامت آن 0.55-1.2 میلی‌متر و طول آن 1.25 متر است. این مجراها می‌توانند گرد یا مستطیل باشند و در مورد دوم، درز روی آرنج قرار می‌گیرد که استحکام ساختاری بیشتری را فراهم می‌کند.

عناصر جوش مارپیچی از نوارهای فولادی ساخته شده‌اند که یک لایه ضد خوردگی روی آنها اعمال می‌شود. این محصولات دارای ضخامت 0.8 تا 2.2 میلی‌متر بدون محدودیت هستند و از آنجایی که جوشکاری درز روی هم قرار می‌گیرد، محصولات دارای درز بادوامی خواهندبود.

طبقه‌بندی کانال گرد کولر آبی بر اساس صلبیت سازه

اگر جزئیات تهویه را از نظر سختی در نظر بگیریم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قابل انعطاف

نیمه سفت

سخت

محصولات انعطاف‌پذیر اغلب به دلیل ظاهرشان موج دار یا مارپیچ نامیده می‌شوند و پایه آنها یک تقویت کننده سیم فولادی بادوام است، در حالی که دیوارها از ورق چند لایه ساخته شده‌اند. چنین طرح‌هایی به راحتی قابل حمل، نگهداری، چیدن و در عین حال به راحتی با عناصر موجود ترکیب می‌شوند. با این حال، دیوارهای موجدار خاصیت عایق صدا را کاهش می‌دهند و سرعت عبور هوا را به تاخیر می‌اندازند. اغلب از کانال‌های موجدار برای اتصال هود استفاده می‌شود.

عناصر نیمه سفت و سخت از لوله‌های آلومینیومی نورد – فولاد یا آلومینیوم، با درز مارپیچ ساخته شده‌اند. محصولات الاستیسیته نیز سازه‌های انعطاف‌پذیر را با مقاومت سازه‌های صلب ترکیب می‌کنند. بر خلاف همتایان موج دار، آنها فقط یک بار می‌توانند کشش داشته باشند و پس از آن دیگر فشرده نمی شوند. هنگام استفاده از آنها، سرعت توده‌های هوا کاهش می‌یابد که به ویژه در هنگام استفاده در سیستم‌های تهویه خاص قابل توجه است.

منبع :

https://taratahvieh.com/product-category/air-vent/