چاه فاضلاب زیر فونداسیون مشکل سازه؟

چاه جذبی چیست ؟ تا حالا فکر کردید فاضلاب ساختمان در کجا دفع می‌شود؟! می‌دانید تمام ساختمان‌های ساخته شده برای دفع فاضلاب، آب باران یا اجرای سیستم ارت، چاه جذبی دارند؟! البته با گسترش سیستم فاضلاب شهری (اگو) حفر چاه جذبی جهت دفع فاضلاب منسوخ شده است. اما هنوز انتقال آب باران و اجرای سیستم ارت به چاه نیاز دارد.

اگر نیازمند چاه کن حرفه ای، استعلام قیمت چاه کن، حفاری چاه فاضلاب، حفاری چاه ارت، حفاری شمع ساختمان، حفاری منهول و … هستید همین الان با شماره 09370919055 تماس بگیرید. متخصص های خونه سازها با افتخار منتظر پاسخگویی شما هستند.

اینکه حفاری به چه اندازه و به چه شکل باشد، ریزه‌کاری‌های زیادی دارد. این مقاله را تا انتها بخوانید تا ریزه‎‌کاری‌های این موضوع را بدانید!

چرا چاه فاضلاب زود پر میشود؟

آنچه در این مقاله می آموزید:

چاه جذبی چیست؟

چاه سپتیک چیست؟

جزئیات چاه جذبی

چاه جذبی در مقررات ملی ساختمان

قیمت حفر چاه دستی

چاه جذبی چیست

ممکنه در حین شستن دست خود به این فکر کرده باشید که این آب به کجا می‌‌رود؟ یا فاضلاب واحدهای ساختمان که از لوله‌ها پایین می‌رود در انتها به کجا می‌رسد؟ شاید هنگام بارندگی با خود گفته‌اید این همه آب جاری شده در سطح بام به کجا ختم می‌شود و چه عاقبتی در انتظارش است.

پس بگذارید کاربرد چاه جذبی و هدف از اجرای آن را از ابتدا بازگو کنیم. اگر در خانه‌ای زندگی می‌کنید که هنوز به سیستم فاضلاب شهری (اگو) وصل نشده یا اخیرا وصل شده حتما از چاه جذبی برای دفع فاضلاب استفاده می‌کنید.

در واقع تمام فاضلاب‌های ساختمان وارد یک چاه شده که به دلیل مجاورت با خاک و جذب سیال به آن، جذبی می‌گویند. اما برای ساختمان‌های جدید تمام فاضلاب واحدها به سمت بیرون از ساختمان و ورودی اگو منتهی می‌شود و دیگر نیاز به حفر چاه جذبی و دردسرهای آن برای دفع فاضلاب نیست. در ادامه درباره اینکه چاه جذبی چیست و دردسرهای آن کدام است بیشتر صحبت خواهیم کرد اما این نکته را بدانید که با آمدن اگو حفر چاه جذبی تمام نشده است.  همچنان برای انتقال آب باران به سفره‌های زیر زمینی و تخلیه الکتریکی جریان‌های ناخواسته به چاه نیاز داریم.

تفاوت چاه سپتیک و جذبی چیست

می‌توان به جای چاه جذبی از سپتیک نیز استفاده کرد. انتخاب نوع چاه‌ به میزان زیادی به جنس خاک، نوع زمین، سطح آب زیرزمینی و کاربری آن بستگی دارد. به طور کلی اگر خاک به میزان کافی شن، ماسه یا خرده سنگ داشته باشد، زهکش خوبی است و می‌تواند سیال را به خوبی جذب و عبور دهد، پس چاه جذبی برای این خاک مناسب است.

اما در صورتی که خاک منطقه به میزان زیادی رس یا خاصیت باتلاقی با سطح آب زیر زمینی بالا باشد، از چاه سپتیک استفاده می‌شود. چرا که خاک رسی سیال را از خود عبور نداده و به سرعت پرشده و نیاز به حفر چاه جدید دارید. در مورد سپتیک در ادامه صحبت خواهیم کرد اما بدانید که برخلاف چاه جذبی که تخلیه نمی‌شود و اگر پر شود نیاز به حفر مجدد در قسمت دیگر زمین است، سپتیک نیاز به تخلیه دارد. هر چند وقت یک بار بسته به ظرفیت سپتیک و میزان استفاده آن را تخلیه کرده و می‌توان مجدد از آن استفاده کرد.

چند ریزه‌کاری مهم چاه فاضلاب زیر فونداسیون

قبل از اینکه به اجزای چاه جذبی و سپتیک بپردازیم چند نکته مهم را بررسی کنیم.

یکی  از مواردی که در حفر چاه‌های جذبی باید به آن دقت شود، عدم آلودگی خاک و آب‌های زیرزمینی است. به همین دلیل چاه جذبی آب باران باید از فاضلاب جداگانه حفر شده و تا جای ممکن از هم دور باشند.

بدیهی است که پس از اجرای کف سازی محل چاه مشخص نخواهد بود، لذا پس از اجرای آن، در نقشه‌های ازبیلت، محل آن به خوبی مشخص شود.

هنگام اجرای گسترده باید در محل حفر چاه کول گذاشته شده و اطراف آن را با آرماتورهای قطری پوشاند.

اگر این کار انجام نشود برای حفاری مجبوریم بتن و آرماتورهای فونداسیون اجرا شده را تخریب کنیم که به سازه آسیب وارد می‌کند.

معمولا روی بتن مگر کول گذاشته تا بتن‌ ریزی نشود. بعد از بتن ریزی فونداسیون و هنگام حفر چاه، تنها ده سانتی متر بتن مگر را تخریب می‌کنند تا به خاک برای حفاری برسند.

آرماتورهای قطری از گسترش ترک بتن فونداسیون در اطراف بازشو جلوگیری کرده و عرض ترک را محدود می‌کنند. 2عدد آرماتور به طول 2 متر یا 3 عدد آرماتور به طول 1.5 متر با قطری برابر یا یک شماره کمتر از قطر آرماتور فوقانی فونداسیون برای این کار کافی است.پیشنهاد می‌شود محل چاه جذبی ساختمان در حیاط باشد و حدالامکان فاصله خوبی از پی و ستون‌ها داشته باشد تا در صورت ریزش آن، سازه دچار نشست نشود.

علت فاصله چاه آب از فاضلاب

حفر چاه باید از پی و ستون های ساختمان فاصله داشته باشد. اما مکان دقیق آن توسط کارشناسان مشخص می شود. علت فاصله چاه آب از فاضلاب و شالوده تحت تاثیر عوامل زیادی قرار می گیرد. یکی از مهم ترین دلایلی که ما را برای این کار مجاب می کند این است که نزدیکی چاه فاضلاب به پی ساختمان باعث نفوذ رطوبت به آن می شود و همچنین از نظر مسائل بهداشتی باید این نوع چاه ها با ساختمان فاصله داشته باشند. از دلایل فنی لزوم فاصله چاه فاضلاب از پی ساختمان می توان به احتمال ریزش چاه با گذشت زمان و قابلیت تخلیه سریع و آسان اشاره کرد.

بهترین محل حفر چاه فاضلاب

فاصله چاه فاضلاب از پی ساختمان بر اساس نکات ایمنی توسط متخصصان تعیین می شود و نمی توان فاصله مشخصی را در نظر گرفت اما به طور کلی این امر اصولی تحت عنوان قوانین حفر چاه فاضلاب دارد که در هنگام حفر چاه باید رعایت شود.

  • محل حفر در مکان های کم تردد باشد
  • به لوله های فاضلاب شهری جهت خروج فاضلاب نزدیک باشد.
  • در صورت وجود چاه آب باید چاه فاضلاب حتما از آن فاصله داشته باشد.
  • در کنار باغچه و درخت به هیچ عنوان نباید چاه فاضلاب حفر شود.
  • حفر چاه فاضلاب باید در فاصله حداقل ۳ متری دیوار ها و چاه های اطراف باشد.

انواع چاه فاضلاب

بعد از این که فاصله چاه فاضلاب از پی ساختمان و محل آن مشخص شد باید نوع چاهی که می خواهیم حفر شود را تعیین کنیم. این موضوع با توجه به شرایط و نیاز ساختمان و همچنین خاک محل آن مشخص می شود. به طور کلی دو نوع چاه فاضلاب برای حفر وجود دارد که در ادامه ویژگی هر کدام را بیان می کنیم.

چاه جذبی راهی برای دفع فاضلاب

یکی از روش های قدیمی و سنتی حفر چاه فاضلاب، ایجاد چاه فاضلاب جذبی است. این چاه در زیر زمین، به منظور دفع فاضلاب حفر می شود. انتخاب مناطقی که در آن ها، آب های زیرزمینی در سطح پایینی قرار دارند و خاک شن، ماسه و خرده سنگ زیادی دارد برای حفر چاه جذبی فاضلاب مناسب است.

چاه مخزنی سد معبر نفوذ فاضلاب به زمین

چاه سپتیک فاضلاب، از مواد نفوذ ناپذیری مانند بتن و ساخته شده است که بر خلاف چاه جذبی، امکان نشت و نفوذ فاضلاب به زمین و محیط اطراف آن را نمی دهد. به همین دلیل بعد از یک بازه زمانی مشخص نیاز به تخلیه پیدا می کند.

بهترین زمان حفاری چاه های فاضلاب

در کنار اهمیت مکان چاه فاضلاب و فاصله آن از پی ساختمان، زمان حفاری چاه نیز نکته است که کمک می کند با ریسک کمتر و بازدهی بیشتری چاه را ایجاد کنید. بهترین زمان برای حفر چاه فاضلاب در اواخر تابستان است چون در آن بازه زمانی، سطح آب های زیرزمینی کم شده است.

عمق چاه فاضلاب چقدر می تواند باشد؟

در کنار تعیین فاصله چاه فاضلاب از پی ساختمان لازم است به میزان عمق چاه نیز در زمان توجه شود. برای تعیین عمق چاه فاکتور های زیادی وجود دارد. برای مثال اگر چاه فقط برای نیاز سرویس بهداشتی و حمام است عمق ۲ تا ۵ متر کافی است اگر محل حفر چاه امکان نفوذ پذیری کم است باید بین ۸ تا ۱۰ متر عمق ایجاد کنید. در نهایت برای مناطقی که به دلیل بالا بودن آب های زیرزمینی قابلیت نفوذ وجود ندارد می توان قطر چاه فاضلاب را به جای افزایش عمق گسترش داد.

فاصله استاندارد چاه آب از فاضلاب

فاصله استاندارد چاه آب از فاضلاب با توجه به شیب زمین، جنس خاک و میزان آب های زیرزمینی تعیین می شود. اگر محل مورد نظری خاک سفت ومحکمی دارد فاصله کم کفایت می کند اما اگر خاک سست باشد و خاصیت نفوذپذیری بالایی داشته باشد باید فاصله را بیشتر کرد. فاصله استاندارد چاه آب با چاه فاضلاب بین ۷ تا ۱۵ متغیر است در مواقعی که نیاز است این فاصله تا ۳۰ متر می تواند افزایش یابد.

آخر ماجرا فاصله چاه آب از فاضلاب

داشتن فاصله کافی چاه فاضلاب از پی ساختمان و انتخاب زمان مناسب برای حفر آن می تواند از بروز مشکلات زیادی در آینده جلوگیری کند. نکته ای که وجود دارد این است که تعیین این فاصله حتما باید زمان طراحی ساختمان، قبل از پی سازی انجام شود. درهنگام طراحی باید همه موارد مهم مانند فاصله تا چاه آب، فاصله تا شالوده، عمق مورد نیاز در نظر گرفته شود. رایان بوک در مقاله در تلاش بوده که شما را با فاصله استاندارد چاه آب از فاضلاب و اینکه عمق چاه جقدر باشد اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار بدهد.

سوالات متداول

فاصله استاندارد چاه آب با چاه فاضلاب باید چقدر باشد؟

فاصله استاندارد چاه آب با چاه فاضلاب بین ۷ تا ۱۵ متغیر است در مواقعی که نیاز است این فاصله تا ۳۰ متر می تواند افزایش یابد. اطلاعات بیشتر در مقاله برایتان بیان شده است.

عمق چاه فاضلاب چقدر می تواند باشد؟

برای تعیین عمق چاه فاکتور های زیادی وجود دارد. برای مثال اگر چاه فقط برای نیاز سرویس بهداشتی و حمام است عمق ۲ تا ۵ متر کافی است اگر محل حفر چاه امکان نفوذ پذیری کم است باید بین ۸ تا ۱۰ متر عمق ایجاد کنید.