حکایت فروریزش اسکلت فلزی سازه نیمه‌کاره و ربط آن به زلزله تهران

اخیراً کلیپی از سقوط اسکلت یک سازه نیمه کاره در فضای مجازی پخش شده است ، به گفته محققان این حوزه ، این کلیپ کیفیت ساخت و ساز ساختمان در کشور را نشان می دهد و مهندسان طراحی سازه باید به سازه ها توجه کنند.

در مصاحبه با آوای البرز ، عضو هیئت علمی م Instituteسسه بین المللی لرزه نگاری و مهندسی زلزله ، دکتر وی درباره انتشار کلیپی از تخریب یک ساختمان نیمه تمام فلزی در مشهد مقدس گفت: این کلیپ نشان می دهد که چگونه یک سازه در حال ساخت به دلیل وزش باد در اسکلت آن فرو می ریزد. شکی نیست که ساخت و ساز در کشور بسیار حرفه ای نیست ، بدون باد فرو می ریزد ، ما بارها شاهد آن بوده ایم و من بارها از کیفیت پایین ساخت و ساز و در دسترس بودن بزرگترین وضعیت فاجعه لرزه ای جهان شکایت کرده ام. بروز زمین لرزه. من در تهران تحصیل کردم.

وی با اشاره به اعلام برخی مسئولان در مورد پتانسیل 20 درصدی تهران گفت: همانطور که اعلام کرده ، 20٪ خسارت 80٪ کل خسارت است ، اما از طرف دیگر ، اگر زلزله ای به تهران برخورد کند ، 70٪ ساختمان ها آسیب جدی می بینند و بقیه کمی آسیب می بینند.

ترک ، پیاده شدن از اتوبوس ، ریزش بخشی از ساختمان ، در هم ریختن دیوارهای پارتیشن ، ریزش کلیه تاسیسات ساختمان ، شکستن نمای شیشه ، نما و پانل ها.

یکی از اعضای هیئت علمی موسسه بین المللی مهندسی زلزله و لرزه نگاری با اشاره به ساختار ذکر شده در این کلیپ ، خاطرنشان کرد: “مشکلات اساسی در طراحی وجود دارد ، به ویژه هنگامی که بسیاری از سازه های فولادی بلند و بزرگ مورد توجه قرار نگیرند.

وی افزود: “به طور کلی ، برای پایداری سازه ها بین طرح ها ، بار جانبی زمین لرزه یا باد در مقایسه با اندازه یک کار کوچک ، چند روز تا چند هفته تخمین زده می شود ، که معمولاً در غیاب باد اتفاق می افتد ، که توسط طراحان امکان پذیر نیست زیرا این نیاز سختگیرانه و در اکثر موارد کم هزینه است.

ناطجی ایلهی ادامه داد: “توصیه من به مهندسان جوان این است كه قبل از شروع به شناخت اسكلت ، اگر ساختار كوچكی ندارد ، و همچنین در صورت بزرگ بودن ساختار ، احتمال نصب و باد را بررسی كنند.” و سه بند باید در طراحی ها گنجانده شود تا چشم انداز آب و هوا و خطرات ناشی از آن را نبینیم.

این محقق در زمینه های مهندسی سازه ، لرزه نگاری و مدیریت بحران اظهار داشت: در ایران پس از نصب و علامت گذاری ستون ها ، تیرها بدون هیچ گونه تماسی روی تیرها قرار می گیرند تا طبق نقشه ترسیم و سپس بهم متصل شوند. برای جلوگیری از افتادن تیرها توصیه می شود مقداری نقاط جوشکاری را به ستون متصل کنید تا بتوان آنها را به محل مورد نظر منتقل کرد.

به نظر وی ، این روش به هر دلیلی از افتادن اسکلت در روند نصب ، خواه باد ، ضربه و غیره جلوگیری می کند.

ناطجی ایلهی خاطرنشان کرد: در این کلیپ ستون هایی که در برابر زلزله نقش مهمی دارند به خوبی در برابر باد کار می کنند و پایداری خود را حفظ می کنند ، اما ما همیشه موظف هستیم برای تمام شرایط بحرانی سازه طراحی کنیم.

انتهای پیام