هزینه های کامل ساخت سوله خرپایی

قبل از اینکه در این مقاله به دنبال قیمت بگردید به شما این نکته را تاکید میکنیم:

برای شما بسیار بهتر است که این مقاله را به صورت کامل بخوانید زیرا در اینجا نکات بسیار مهمی نوشته ایم که می تواند به شما آموزش هایی بدهد که بتوانید به درستی به مقایسه قیمت های شرکت های سوله سازی بپردازید، این نکته برای این پر اهمیت است که در حال حاضر رقابت بین شرکتها بسیار زیاد است

و عملا یک شرکت سوله سازی می تواند قیمت ها را بصورت غیر واقعی به شما کمتر بگوید و حتی با همان قیمت هم با شما قرارداد ببندد و در نهایت مبالغ خیلی خیلی سنگین تر از شما به صورت قانونی اخذ نماید، پس بهتر است که ۵ دقیقه وقت بگذارید و با خواندن این مقاله اطلاعات خودتان را بالا ببرید و جلوی از دست دادن صدها میلیون تومان پول را از جیب خودتان بگیرید.

قیمت سوله سبک خرپایی

یکی از مهمترین مزایای سوله های خرپایی قیمت نهایی آن است که  صرفه اقتصادی دارد. . این سوله بطور متوسط نسبت به سوله های دیگر حداقل ۱۵ درصد ارزان تر است. ودارای نصب بسیار سریع و آسان میباشد. باید در نظر داشت یکی از بهترین نوع سوله های موجود در بازار به شمار می آید. که معایب سوله های دیگر را  پوشش داده و دارای مزایای بسیاری است.  یکی از مهمترین مزایای آن میتوان به کاربری آن اشاره کرد. که در بسیاری از صنایع کاربرد دارد.

همانطور که در بالا به آن اشاره شد حداقل اختلاف قیمت سوله سبک خرپایی نسبت به سوله تیر ورقی حداقل ۲۰ ٪ می باشد و این تفاوت در دهانه های بسیار عریض به ۷۰ ٪ نیز می رسد اما قبل از هر مسئله ای باید به چند نکته درباره این اختلاف صحبت کرد برای همین بهتر است که کمی بیشتر در مورد سوله سبک خرپایی و تیرورقی بدانید ، برای اینکار روی لینک زیر کلیک کرده و در مورد سوله های تیر ورقی و سوله های سبک خرپایی کمی مطالعه کنید و سپس به این صفحه باز گردید.

همانطور که به شما گفته شد بهتر است که مقاله بالا را مطالعه کنید تا مطالب این صفحه را بهتر درک کنید.

خب برمی گردیم به موضوع اختلاف قیمت. گفتیم که حداقل قیمت سوله سبک خرپایی میتواند ۲۰٪ پایینتر از سوله های تیرورقی باشد اما این موضوع برای سوله های صادق می  باشد که دهانه ی حداقل ۲۰ متر باشد. کلا صرفه اقتصادی در این است که سوله هایی که دهانه کوچکی دارند را با سوله های تیرورقی بسازید و سوله هایی که دهانه بیش از ۱۸ متر دارند را با روش خرپایی.

سوله سبک خرپایی نسبت به مابقی روش ها از مهندسی پیچیده تری برخوردار است و همین امر باعث شده که  سازنده این نوع سوله ها خیلی محدود تر باشند زیرا این روش ساخت و نقسه کشی آن حتی در دانشگاه های کشور هم به خوبی تدریس نمیشوند اما لازم است بدانید که در اروپا این روش به کلی جایگزین روش تیر ورقی شده است زیرا با مصرف فولاد کمتر استقامتی به مراتب بالاتر از روش تیر ورقی دارد و همچنین هیچ محدودیتی برای ساخت دهانه های بسیار بزرگ بدون ستون ندارد

این در صورتی است که در روش تیر ورقی نمیتوان دهانه ۶۰ متر بدون ستون را اجرا کرد و اگر بخواهیم این کار را انجام بدهیم حداقل باید در هر متر مربع ۸۰ کیلوگرم فولاد مصرف کنیم که شاید بتوانیم تاییدیه نظام مهندسی را اخذ کنیم اما شرکت ما توانسته که دهانه ۶۰ متر با ارتفاع ۱۰ متر از کناره را فقز با ۳۸ کیلوگرم فولاد و با تاییدیه نظام مهندسی طبق آخرین آیین نامه های مقررات ملی ساختمان بسازد که عملا در این دهانه میتوان قیمت و هزینه ساخت را نسبت به روش تیرورقی تا ۷۰٪ کاهش داد.

هزینه ساخت سوله خرپا

هزینه ساخت سوله خرپایی در حال حاضر از متری ۱۶۰.۰۰۰ تومان شروع میشود تا قیمت ۳۶۰.۰۰۰ تومان که این تفاوت به دلیل تفاوت در دهانه و ارتفاع و محل نصب سازه متغیر میباشد. در اینجا به موضوع مهم دیگری می پردازیم که اگر آن را ندانید ممکن است کلاه سر شما رود و بسیار متضرر شوید

در زمانی که قصد ساخت یک سوله را دارید باید چند کار بسیار مهم و حیاتی را انجام دهید که بسیار در قیمت نهایی برای شما میتواند تاثیر گذار باشد که در مورد هر کدام توضیح خواهیم داد:

  1. مشخص کردن ابعاد سوله
  2. مشخص کردن روش ساخت سوله
  3. استعلام قیمت از شرکتهای سوله سازی
  4. ساخت سوله

۱: مشخص کردن ابعاد سوله قطعا می تواند در کاربری و به ویژه قیمت های تمام شده شما به شدت تاثیر گذار باشد و عملا قیمتها را برای یک مساحت مشخص حتی تا سه پنجم کاهش دهد. ما در این باره در مقاله ای به طور کامل و با مثالهای کافی توضیح داده ایم که اگر نخوانده اید تاکید میکنیم که حتما آن مقاله را که لینک آن در زیر همین خط گذاشته شده است را حتما بخوانید و سپس به این صفحه بازگردید.

۲- بعد از تعیین ابعاد سوله نوبت به مشخص کردن روش ساخت سوله میرسد که اطلاعات این بخش را میتوانید در مقاله دنبال کنید.

۳- و اما مهمترین بخش بعد از پیمایش مقالات و اهداف بالا: اخذ قیمت سوله سبک خرپایی و یا قیمت سوله تیرورقی از سایر شرکتها

اولین نکته بسیار مهم در اخذ قیمت سوله این است که شما بدانید اجزاء اسکلت فلزی سوله چیست و مطمئن شوید که شرکت سوله سازی به شما قیمت کل را داده است نه قیمت یک اسکات ناقص.

اجزاء کامل یک اسکلت فلزی شامل : بیس پلیت ، قابهای ستون و سقف ، والپست ، استرات ، تیر ریزی سقف سازه و باد بند کشی کامل ستون و سقف + طراحی نقشه سازه و فونداسیون ، خرید مصالح ، ساخت ، نصب در محل ، رنگ آمیزی و اتصالات سازه ( پیچ و مهره ) می باشد. و جدول زیر با حساب ارتفاع ۵ متر و با تمام اجزای پیش گفته حساب شده و قیمت پروفیل در آن به ازاء هر کیلوگرم ۶۲۰۰ محاسبه شده.

در ضمت قیمتهای زیر بر اساس جمع قیمت ( طراحی نقشه – ساخت – رنگ آمیزی و نصب در محل ) + اجزاء پیش گفته در بند قبل محاسبه شده

با توجه به نوسنات قیمت فولاد در سال ۹۸ ممکن است قیمتهای سوله سبک خرپایی در سال ۱۳۹۸ با تغییراتی همراه باشد. پس برای اطلاع دقیقتر از قیمت بهتر است تماس بگیرید با شرکت ارزان سوله

دقت کنید که کم کردن هر یک از این موارد میتواند قیمتها را به شدت پایین آورد و البته با کسر هر یک از اینها سازه شما کامل نیست و باید در نهایت کامل شود، پس به ساذگی از این موضوع نگذرید. به عنوان مثال فرض کنید که قیمت یک سازه فلزی سوله با تمامی موارد پیش گفته در ازاء هر متر ۲۰۰ هزار تومان قیمت داده شده باشد، حال یک سوله ساز میتواند با کم کردن یک اجزاء مثل بادبند کشی کامل قیمت را به شما ۱۵۰ هزار تومان اعلام کند و اگر شما اطلاعات کاملی نداشته باشید

سوله چیست؟

سوله سازه ای است که از اجزای مختلفی مانند ستون، استرات، سایه بان، بادبند، ، میله مهار و… تشکیل شده و برای ایجاد فضاهای بزرگ گزینه بسیار مناسبی است. به دلیل طراحی ساده‌ و ساختار باز بدون دیوارهای داخلی، این نوع ساختمان‌ به راحتی قابل تغییر و اصلاح است.

در ساختمان ‌سازی، واژه “سوله” به سازه ‌ای اشاره دارد که به عنوان نوعی ساختمان صنعتی با استفاده از تیرها و ستون‌های بلند، به صورت مستطیلی یا مربعی شکل، بدون دیوارهای داخلی توصیف می‌ شود. این سازه معمولاً برای استفاده در فضاهای صنعتی، تجاری یا کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

2

هزینه ساخت سوله در سال 1402 و پنج عامل تاثیرگذار

هزینه‌ ساخت یک سوله به عوامل متعددی بستگی دارد و متغیر است. این عوامل شامل ابعاد سازه، تجهیزات داخلی، نیازهای سیستم‌ برقی و مکانیکی، موقعیت جغرافیایی، شرایط زمین و مقررات محلی می ‌شوند. همچنین نوع کاربری سوله (انبار، کارگاه، نمایشگاه و…) بر آن تاثیر می گذارد.

  1. محل احداث سوله

محل احداث سوله از لحاظ فاصله آن با کارخانه سازنده، نوع و تراکم خاک زمین، شرایط آب و هوایی بر هزینه نهایی احداث آن تاثیر می گذارد. طبیعی است که هر چه خاک زمین مورد نظر، سست تر و ضعیف تر باشد، هزینه های بیشتری برای مقاوم سازی آن به دنبال دارد.

همچنین اگر شرایط جغرافیایی زمین از لحاظ آب و هوایی مناسب نباشد، لازم است که جنس و ضخامت دیوار سوله برای مقاومت در برابر برف و باران و سیلاب مقاوم تر ساخته شود. بنابراین این پارامتر هم بر هزینه ساخت سوله تاثیر می گذارد.

  1. مساحت کل و ابعاد سوله

مسلما هرچه مساحت زمین و سوله ای که قصد ساختن آن را داریم بزرگتر باشد، هزینه های خرید مصالح و تجهیزات آن نیز بیشتر می شود. با افزایش مساحت زمین، نیاز به مصالح ساختمانی و مانند مقاطع فولادی، بتن، و… بیشتر می شود.

همچنین با افزایش یا کاهش مساحت سوله، تعداد تیرها و ستون های آن تغییر پیدا می کند. تغییر در تجهیزات داخلی مانند سیستم تهویه، روشنایی، برق، حمل و نقل و… از جمله موارد دیگری هستند که متناسب با فضای سوله متغیر می شوند.

  1. نوع کاربری سوله

همانطور که اشاره شد سوله کاربری های متفاوتی مانند ورزشگاه، انبار، کارگاه تولیدی، ذخیره سازی محصولات کشاورزی، محل نگهداری دام، صنایع خودروسازی، پارکینگ و… دارند.

هر یک ازاین کاربری ها، دارای تجهیزات و مصالح مورد نیاز متفاوتی هستند که بر نرخ نهایی ساخت سوله تاثیر می گذارد. به عنوان مثال برای ساخت سوله دامداری، سیستم تهویه ضروری است و نوع آن با تهویه ورزشگاه متفاوت است.

  1. تجهیزات داخلی سوله

نوع و تجهیزات داخلی سوله مانند سیستم های تهویه، سیستم های برقی، حمل و نقل، تجهیزات امنیتی و تاسیسات آسانسور، بالابر، ریل حمل بار و تجهیزات تولیدی متناسب با کاربری آن انتخاب می شود. هرچه کیفیت هر یک از این تجهیزات بهتر و بالاتر باشد، طبیعتا هزینه بیشتری دارد.

  1. مقررات و مجوزهای احداث سوله

قطعا دریافت مجوزهای احداث سوله هزینه بر و پر دردسر است به طوری که برای ساخت آن مجبور هستید تمامی آن ها را دریافت کنید. مجوز ساخت، کدها و استانداردها، مقررات ایمنی و حفاظت از محیط زیست، تغییر کاربری، مجوزهای شهرسازی، زیست محیطی و… از جمله مراحلی است که باید طی کنید.

هزینه ساخت سوله 200 متری در سال 1402

با در نظر گرفتن تاثیر عوامل گفته شده (محل، مساحت، کاربری، تجهیزات و مقررات) برآورد هزینه ساخت سوله امکان پذیر است. به همین دلیل می توان گفت که هزینه ساخت سوله در سال 1402 به طور تقریبی به ازای هر متر مربع، بین 500.000 تومان تا 1.800.000 تومان متغییر است.

برای برآورد هزینه ساخت سوله 200 متری، ابتدا به سوالات زیر پاسخ دهید.

  1. نوع کاربری سوله چیست؟
  2. ارتفاع سوله چند متر است؟
  3. تجهیزات داخلی این سوله شامل چه سیستم هایی است؟
  4. محل احداث سوله کجاست؟ شرایط زمین آن چگونه است؟

سوله 200 متری متراژ نسبتا کمی در بحث سوله سازی به شمار می رود که بیشتر برای انبارداری، تعمیرگاه یا کارگاه تولیدی کوچک مناسب است. برآورد دقیق هزینه ساخت سوله 200 متری به عوامل بسیار متعددی بستگی دارد که با توجه به نوسانات بازار ثابت نیست.

این هزینه ها شامل طراحی، مدلسازی، اجرای فونداسیون، نصب اسکلت فلزی و… می شود. با توجه به این که هر یک از این هزینه ها مربوط به دسته بندی های متنوعی می شوند، در این مطلب به بررسی هزینه اسکلت فلزی و مقاطع فولادی آن که مرتبط به حوزه فولاد است می پردازیم.

لوازم و مقاطع فولادی سوله شامل پروفیل زد، پروفیل آبرو، توری مرغی، ورق کرکره، پشم شیشه، پیچ سرمته و… می شوند که برآورده هزینه آنها در انواع سوله متفاوت است.

در سوله سبک تمام خرپایی هزینه ساخت و نصب سازه فلزی با قطعات گفته شده در هر مترمربع، حدودا 1.300.000 تومان تعیین می شود، که البته باز هم به صورت روزانه دارای نوسان هستند. این هزینه ها برای سوله نیمه خرپایی تا 1.800.000 و در سوله صنعتی تیرورقی تا 2.000.000 تومان هم می رسد.