هزینه تعمیر پکیج به عهده کیست

مشکلات مربوط به هزینه های تعمیر پکیج، همیشه بحثی بوده که بین مالک و مستاجر موجب ایجاد بحث و مشاجره شده است. چرا که هر یک خود را در مورد موضوع صاحب حق می­ دانند. برای مشخص شدن درستی هریک از طرفین باید مشکل از نظر قانونی نیز بررسی شود. چراکه قانون هم برای مالک و هم برای مستاجر حق و حقوقی را در نظر گرفته است. در چند سال گذشته سیستم گرمایشی و آب گرم آپارتمان ها توسط موتورخانه فراهم می شد، که رسیدگی به تجهیزات موتورخانه بسیار پر هزینه و از جهت نگهداری تجهیزات نیز نیازمند به یک مکان مجزا بود.

در ساختمان هایی نیز که موتور خانه وجود نداشت از آبگرمکن، برای تامین آب گرم استفاده می شد. اما امروزه ساختمان های نو ساخت مجهز به پکیج هستند که عملکرد هر دو نوع سیستم گرمایشی یعنی آبگرمکن و موتور خانه را دارا می باشد و جایگزین بسیار خوبی برای آنها تبدیل شده است. چرا که هزینه و رسیدگی به آن در مقابل موتورخانه بسیار کمتر است.

آیا هزینه تعمیر پکیج با موجر است یا مستاجر؟

هزینه تعمیر پکیج با موجر است یا مستاجر ؟این سوالی است که در اکثر مواقع از طرف موجر یا مستاجر پرسیده می شود. اما پاسخ درست به این سوال چیست؟ هزینه تعمیر پکیج بر عهده کدامیک می باشد؟ آیا هزینه تعمیرات پکیج مستاجر را مالک باید بپردازد یا بر عهده خود مستاجر است؟

اما بگذارید پاسخ به این سؤال را از مرجع قانونی بیان کنیم:

بر اساس قانون تملک آپارتمان، در ماده ۴۸۶ این قانون چنین آمده است که: «تعمیرات و کلیه مخارجی که در عین مستاجره برای امکان انتفاع از آن لازم است به عهده مالک است مگر آنکه شرط خلاف شده یا‌ عرف بلد بر خلاف آن جاری باشد و همچنین است آلات و ادواتی که برای امکان انتفاع از عین مستاجره لازم میباشد».

اما بر طبق ماده ۲۰ قانون مربوط به مستاجر و مالک سال ۱۳۵۶، رسیدگی به این اختلاف ها و کشمکش ها بین مالک و مستاجر تا اندازه ای راحت تر شده است. چرا که با استناد به این قانون هزینه های مربوط به تعمیرات در دو دسته تعمیرات کلی و جزئی یا سطحی دسته بندی شده است.  تمامی هزینه های مربوط به تعمیرات کلی به عهده مالک و هزینه های مربوط به تعمیرات جزئی و سطحی به عهده مستاجر می باشد.

از طرفی تعمیرات کلی و جزئی نیز با توجه به عرف منطقه و مکانی که ساختمان در آنجا واقع شده تشخیص داده می شود. از جمله هزینه­های جزئی که مستاجر آنها را متقبل می شود، می­توان به تعمیر چراغ­ها، تعویض شیر­های آب، چراغ­های سوخته و یا تعمیر کلید و پریز­ها اشاره کرد.

برخی از تعمیرات واحد مسکونی کلی هستند و صاحب خانه باید هزینه رسیدگی به آن ها را قبل از تحویل محل اجاره به مستاجر عهده دار باشد من جمله: هزینه تعمیر انشعابات فاضلاب، آب، گاز، هزینه تعمیر سقف، هزینه تعمیرات مربوط به کلیه تاسیسات که هزینه تعمیر پکیج نیز شامل آن می باشد.

هزینه تعمیرات پکیج مستاجر را چه کسی باید بپردازد؟

قبل از پاسخ به این سوال که چه کسی هزینه تعمیرات پکیج مستاجر را می بایست پرداخت کند، در مرحله اول به این نکته باید توجه کرد که مالک، واحد اجاره ای را چگونه به مستاجر تحویل داده است. آیا وضعیت پکیج در زمان تحویل مالک سالم بوده است یا نه؟

در کل هزینه تعمیر پکیج در دسته تعمیرات کلیدا ساختمان قرار دارد که پرداخت هزینه با مالک است، اما اگر پکیج سالم به مستاجر تحویل داده شده باشد و نقض ایجاد شده از روی سهل انگاری در سرویس به موقع پکیج و استفاده نادرست از آن باشد، پرداخت این هزینه بر عهده مستاجر خواهد بود.

عضو اصلی و در واقع مرکز کنترل سایر اجزای یک پکیج، همان برد پکیج است. اگر مشکلی در کارکرد برد ایجاد شود، تمام قسمت­های پکیج را تحت تاثیر قرار می­دهد و مانع از عملکرد درست آن می­شود.

هزینه تعمیر برد پکیج با مالک یا مستاجر است؟

هزینه تعمیر پکیج  همان طور که در قانون آمده بر عهده مالک است. برای تعین اینکه هزینه تعمیر برد پکیج با مالک یا مستاجر است، باید دلیل خرابی برد مشخص شود. خرابی برد پکیج به دو دلیل می­تواند بروز کند. دلیل اول ناشی از استهلاک قطعه­ ی برد در گذر زمان است و دلیل دیگر که سر ریز شدن آب از پکیج است بر اثر عدم رسیدگی و سرویس کاری نامنظم پیش می آید که در این صورت هزینه تعمیر برد پکیج با مستاجر است.

  • سخن آخر
  • هزینه تعمیر پکیج به عهده مستاجر است یا مالک؟

وسایل و تاسیسات منزل پس از مدتی نیاز به تعمیر پیدا خواهند کرد. یکی از این موارد، تعمیر پکیج است. اگر پکیج نیاز به تعمیر اساسی داشته باشد هزینه ها به عهده مالک و اگر هزینه ها برای تعمیرات جزئی باشد بر عهده مستاجر است.

مسئولیت هزینه تعمیر پکیج

یکی از شایع ترین بحث های همیشگی بین مالک و مستاجر بحث هزینه های تعمیر منزل است. اگر چه در قانون اساسی به این موضوع اشاره شده است. در قولنامه های منزل که در املاک بسته می شود نیز به این موارد اشاره شده است. اما طرفین قرارداد معمولا از جزئیات قانون اطلاعی ندارند و همین امر باعث می شود که حقوق یکدیگر را نادیده بگیرند و با یکدیگر بر سر هزینه تعمیرات تاسیسات منزل جدال کنند. یکی از اساسی ترین تعمیرات مخصوصا در فصل سرما،  است. در این مقاله قصد داریم بدانیم هزینه تعمیر پکیج به عهده مستاجر است یا مالک و دو طرف را از حقوق خود پیرامون تعمیرات پیکج مطلع کنیم.

هزینه تعمیر پکیج به عهده مستاجر است یا موجر؟

در قوانین مربوط به مالک و مستاجر به این موضوع دقیقا اشاره شده است. مالک موظف است که منزل و تاسیسات آن را صحیح و سالم به مستاجر تحویل دهد. اگر مالک، منزل و متعلقات آن را سالم تحویل دهد، طبق ماده 486 قانون مدنی، هزینه های جزئی بر عهده مستاجر و هزینه های کلی بر عهده مالک خواهد بود. در قانون مدنی پرداخت هزینه های ساختمان را به دو دسته تقسیم کرده است : هزینه های تعمیرات جزئی و هزینه های تعمیرات اساسی و کلی.

اما مسئله بحث برانگیز تشخیص جزئی یا کلی بودن تعمیرات منزل است. این تشخیص تابع عرف جامعه است. هزینه تعمیر پکیج جز هزینه های اساسی و کلی ساختمان است. موارد دیگر تعمیرات کلی شامل:

تعمیرات اصلی بنای ساختمان مثل دیوار، سقف، حیاط و …. و رنگ آمیزی ساختمان

تعمیرات تاسیسات ساختمان که تعمیر پکیج نیز جز این مورد می شود. از موارد دیگر می توان به شوفاژ، آبگرمکن، موتورخانه و تهویه اشاره کرد. تعمیرات نشتی سرویس ها، تعمیرات لوله کشی (آب، گاز، فاضلاب) و سیم کشی برق، تعمیر آسانسور، تعمیر درب پارکینگ. اما هزینه تعمیرات جزئی منزل بر عهده مستاجر است مثل تعویض چراغ های سوخته، تعویض پوشال کولر، تعویض واشرهای شیر آب و ….

آیا هزینه تعمیر پکیج همواره با مالک است؟

مساله مهمی که در اینجا باید به آن اشاره شود، وضعیت پکیج هنگام تحویل به مستاجر است. اگر هنگام تحویل منزل به مستاجر، پکیج صحیح و سالم تحویل داده شود و نیاز به تعمیر پکیج به علت قصور مستاجر در رسیدگی به آن باشد، باید هزینه تعمیر پکیج را مستاجر تامین کند. یا اگر به علت عدم سرویس به موقع مستاجر پکیج خراب شود، باز هم هزینه تعمیر پکیج با مستاجر خواهد بود. اما به طور کلی هزینه تعمیرات تاسیسات منزل بر عهده مالک است زیرا  پکیج جز تاسیسات اساسی ساختمان است. اگر قطعه ای از پکیج در طول زمان خراب شود، هزینه های آن بر عهده مالک ملک است.

اگر مالک از تعمیر پکیج سرباز زد چه کنیم؟

هنگامی که هزینه تعمیر پکیج با موجر باشد و او هزینه ها را متقبل نشود، مستاجر می تواند به شورای حل اختلاف مراجعه کند و از صاحب ملک شکایت کند. اگر باز هم صاحبخانه هزینه ها را پرداخت نکرد مستاجر می تواند ابتدا هزینه ها را پرداخت کند و  سپس با نظارت دادگاه از اجاره بها کم کند. در غیر اینصورت مستاجر می تواند با حکم دادگاه قرارداد را فسخ کند.

اگر مستاجر اجاره تعمیرات پکیج را ندهد چه کنیم؟

این امکان نیز وجود دارد که مستاجر مانع از تعمیرات پکیج شود. که در این صورت مالک می تواند از مستاجر شکایت کند و با حکم دادگاه به تعمیرات لازمه را انجام دهد.

توصیه هایی مربوط به هزینه تعمیر پکیج

بهترین کاری که می توانید انجام دهید تا از اختلافات احتمالی جلوگیری کنید، قید کردن توافقات بر سر هزینه تعمیر پکیج در تهران است.  همچنین قبل از عقد قرارداد حتما تجهیزات ساختمان اعم از پکیج را با دقت چک کنید تا از وضعیت سلامت آن مطمئن باشید. تمامی مشاهدات خود را با مالک در میان گذاشته و به امضا برسانید تا در آینده به مشکل برخورد نکنید.

یکی از فعال ترین مجموعه ها در زمینه سرویس و تعمیرات انواع لوازم خانگی و از جمله انواع پکیج، انواع کولر گازی، انواع جارو برقی، انواع ماشین لباسشویی، انواع یخچال فریزی، انواع سشوار، انواع ماکروفر و … در تهران و کرج می باشد. این مجموعه با بهره مندی از بهترین و با دانش ترین کارشناسان در زمینه تعمیرات و سرویس انواع لوازم خانگی آماده ارائه کلیه خدمات در این زمینه ها در کلیه نقاط شهر تهران و کرج می باشد.