مهمترین مشکلاتی که در اکثر این موارد ممکن است بروز کند

مشکلات جنسی یکی از دلایل مهمی است که باعث ازهم‌پاشیدن بنیان بسیاری از خانواده‌ها می‌شود. درصورتی‌که افراد از سلامت جنسی برخوردار نباشند، نمی‌توانند با شریک جنسی خود به‌درستی ارتباط برقرار کنند. به همین علت زندگی این افراد به‌مرورزمان با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

این مشکلات جنسی مختص به جنس خاصی نیست و در آقایان و همچنین خانم‌ها مشاهده می‌شود. هرکسی نیز ممکن است در دوران زندگی متأهلی خود با این مشکلات دست‌وپنجه نرم کند.

وجود چنین مشکلات جنسی باعث می‌شود که فرد احساس ترس، وحشت، تنهایی و شرمندگی کند و به همین خاطر نتواند برای رفع آن اقدام کند؛ بنابراین افرادی که به بیماری‌های جنسی دچار هستند، شاید نتوانند تا مدت‌های طولانی برای درمان خود کاری انجام دهند.

داشتن مشکل در روابط جنسی امری بسیار طبیعی است و امکان دارد هر فردی در برهه‌ای از زندگی خود آن را تجربه کند.
این مشکلات به دلایل مختلفی به وجود می‌آیند که از جمله آن‌ها می‌توان به اشاره کرد. استرس باعث می‌شود که میل جنسی کاهش پیدا کند و همین امر روی روابط جنسی در زندگی مشترک تأثیر می‌گذارد.

با این مقدمه، در این مطلب قصد داریم تا شما را با انواع مشکلات جنسی که ممکن است در خانم‌ها و آقایان به وجود آید، آشنا کنیم؛ بنابراین تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

انواع مشکلات جنسی مردان

مشکلات جنسی که در آقایان به وجود می‌آید ممکن است ریشه در یک مشکل روانی یا پزشکی داشته باشند. مردان ممکن این یکی از موارد زیر را تجربه کنند:

ناتوانی جنسی یا نعوظ

هنگامی‌که خون به‌درستی در آلت تناسلی به گردش در نیاید ناکارآمدی جنسی رخ می‌دهد. افرادی که چاق هستند و چربی خون دارند بیشتر از سایر افراد به این مشکلات دچار می‌شوند.

وقتی چربی خون زیاد باشد در رگ‌ها تجمع می‌کند و باعث گرفتگی رگ می‌شود. به همین دلیل خون کافی به آلت تناسلی نمی‌رسد. در مواردی نیز ممکن است قلب نتواند خون را آن‌طور که باید پمپاژ کند. در نتیجه خون کافی در آلت تناسلی جریان پیدا نخواهد کرد.

البته رابطه مستقیمی نیز با سن افراد دارد. هرچه سن مردان افزایش پیدا کند احتمال ابتلا به ناتوانی جنسی نیز بیشتر خواهد شد.

از جمله سایر مسائلی که باعث بروز مشکلات جنسی در مردان می‌شوند، می‌توانیم ، ناهنجاری‌های مادرزادی، تومورهای سیستم عصبی، بیماری آدیسون، فشار بالای خون، و مشکلات مشابه را نام ببریم.

برای رفع این مشکل که از مشکلات جنسی به‌حساب می‌آید لازم است تا ابتدا برنامه غذایی خود را تصحیح کنید و در طول روز فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید. همچنین استعمال سیگار، مواد مخدر و نیز باید به کمترین حد ممکن برسد.

در صورتی که هر یک از موارد گفته شده در بهبود ناتوانی جنسی اثر نداشتند، پزشک برای شما داروهایی را تجویز می‌کند تا مشکل شما حل شود.

تمایل جنسی کم

کم بودن میل جنسی یکی دیگر از مشکلات جنسی در آقایان است. تمایل جنسی در آقایان ممکن است کم باشد یا به‌طورکلی این میل در آن‌ها وجود نداشته باشد. البته نبودن میل جنسی در مردان بسیار کم است و درصد بسیار کمی از آقایان با این مشکل روبرو می‌شوند.

وقتی میل جنسی فردی کم باشد آن شخص هیچ تمایلی برای برقراری رابطه جنسی ندارد. اگر هم رابطه برقرار کند نمی‌تواند به نعوظ برسد.

کم بودن میل جنسی در آقایان به کاهش ترشح هورمون‌هایی از قبیل تستوسترون مربوط است. مشکلاتی از قبیل کاهش مدت خواب، استرس و مشکلات خانوادگی از جمله عواملی هستند که روی ترشح اثر می‌گذارند.

در صورتی که فردی به کاهش میل جنسی دچار شود که از مشکلات جنسی در آقایان است، بهتر است آن را جدی بگیرد. دلیل آن این است که کم شدن ترشح تستوسترون علاوه بر کاهش میل جنسی می‌تواند باعث مرگ زودرس، دیابت نوع ۲ و خطر ابتلا به در فرد شود.

علاه بر کاهش ترشح هورمون تستوسترون عوامل دیگری از جمله ، ، بیماری‌های سیستمیک، اختلالات جنسی و مسائل مشابه دیگر باعث به وجود آمدن این مشکل می‌شوند.

برای درمان میل جنسی کم باید ابتدا آن را ریشه‌یابی کنید و دلیل به‌وجودآمدن این مشکل را بفهمید. برای مثال اگر کاهش میل جنسی شما بر اثر مشکلات روانی است باید با یک مشاور صحبت کنید. مشاوران با تخصص رفع انواع مشکلات جنسی در هر ساعت از شبانه‌روز در کنار شما هستند تا اگر برای بیان این موضوع خجالت می‌کشید، با صحبت در محیط آنلاین برای درمان آن تلاش کنید.

همچنین اگر سبک زندگی شما صحیح نیست و عادت‌های غذایی بدی دارید، باید تحرک و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید و از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید. داشتن خواب کافی، نداشتن استرس و اضطراب نیز می‌تواند در درمان کم بودن میل جنسی به شما کمک کند.

اختلال در ارگاسم

از دیگر مشکلات جنسی در آقایان می‌توان به اختلال در ارگاسم یا خارج نشدن مایع منی در هنگام انزال اشاره کرد. اختلال در ارگاسم در مواردی اتفاق می‌افتد که فرد به اندازه کافی فعالیت و تحریک جنسی داشته است، اما نمی‌تواند به ارگاسم برسد. تحت چنین شرایطی در واقع هیچ مایع منی از فرد خارج نمی‌شود.

دلایل زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به داروهای و مسدودکننده‌های آلفا، اختلالات روانی، عوارضی که در اثر جراحی دستگاه تناسلی به وجود آمده است، بیماری خودایمنی MS، آسیب‌دیدن لگن و سوءاستفاده‌های جنسی در دوران کودکی اشاره کرد.
بیماری دیابت نیز می‌تواند روی گیرنده‌های آلت تناسلی اثر بگذارد و باعث به ارگاسم نرسیدن فرد شود.

در برخی افراد مدت زمانی که طول می‌شد تا به انزال برسند بسیار طولانی است. این افراد ممکن است فقط از طریق خودارضایی یا رابطه دهانی به ارگاسم برسند. از دیگر اختلالات ارگاسم می‌توان به ژله‌ای شدن اسپرم و آبکی شدن آن اشاره کرد.

برای درمان این مشکل باید با پزشک متخصص مشورت کرده و داروهای ویژه‌ای را مصرف کنید.

انزال زودرس

انزال زودرس یکی از مشکلات جنسی شایع بین مردان است. تقریباً از بین هر چهار مرد یکی از آن‌ها به انزال زودرس دچار می‌شود.
رابطه زناشویی افرادی که دچار این مشکل هستند بسیار تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در این مشکل جنسی مرد به‌سرعت به ارگاسم می‌رسد و شریک جنسی او هیچ لذتی از رابطه نمی‌برد.

اصلی‌ترین دلیل انزال زودرس در مردان پرکاری غده است. به همین دلیل افرادی که دچار این مشکل هستند می‌توانند تنها با انجام یک آزمایش خون ساده علت زود انزالی خود را بفهمند و با تحت درمان قرارگرفتن مشکل خود را رفع کنند.

عوامل دیگری غیر از پرکاری غده تیروئید هستند که باعث زود انزالی می‌شوند. از جمله آن‌ها می‌توان به مشکلات روانی اشاره کرد.

در صورتی که زود انزالی فرد از پرکاری تیروئید نبود، می‌توانید برای رفع این مشکل از ، تکنیک‌های تنفسی و ورزش‌های مخصوص استفاده کنید.

درد در هنگام ارگاسم

درد در هنگام ارگاسم یکی از مشکلات جنسی است که بیشتر در مردان جوان اتفاق می‌افتد. این اختلال جنسی از اختلالات عصبی ناشی می‌شود.

البته درد در هنگام ارگاسم دلایل دیگری از جمله التهاب غده و اسپاسم عضلانی نیز دارد. افرادی که معمولاً در هنگام انزال دچار درد هستند باید به پزشک مراجعه کنند و مشکل خود را جدی بگیرند، زیرا این درد زنگ خطری برای ابتلا به بیماری‌های پروستات است.

در مواردی که درد در هنگام ارگاسم درمان نشود، احتمال ابتلا فرد به افزایش می‌یابد. برای درمان این ناکارآمدی جنسی لازم است به یک مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید.

تورم و التهاب بیضه

التهاب و تورم بیضه یکی از مشکلات جنسی است که درد و نشانه‌ای ندارد. برای فهمیدن این‌که بیضه دچار التهاب و تورم است باید آن را با دست معاینه کرد.

تورم و التهاب بیضه مشکل جدی است که باید جدی بگیرید، چون می‌تواند نشان‌دهنده سرطان بیضه باشد. به همین دلیل در صورتی که متوجه چنین ورم‌هایی شدید باید سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

برای معاینه بیضه‌ها نیز می‌توان هنگامی‌که زیر دوش آب گرم هستید خود را معاینه کنید. وقتی در زیر دوش آب قرار بگیرید عضلات منبسط می‌شوند و التهاب و تورم بیضه مشخص خواهد شد.

انواع مشکلات جنسی در خانم‌ها

مشکلات جنسی که در خانم‌ها به وجود می‌آید نیز ممکن است روی کیفیت زندگی زناشویی تأثیر زیادی بگذارد. طبق تحقیقات انجام شده مشخص شد که بسیاری از زندگی‌ها به‌خاطر مشکلاتی ازهم‌پاشیده می‌شود که در زندگی زناشویی به وجود می‌آیند.

این مشکلات باعث می‌شوند تا خانم‌ها در طول رابطه جنسی هیچ لذتی نبرند. ریشه بسیاری از مشکلات جنسی که در خانم‌ها وجود دارد مشکلات جسمانی یا روانی است.

از جمله شایع‌ترین این مشکلات در خانم‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نرسیدن به اوج لذت جنسی
  • منقبض شدن عضلات واژن که درد شدیدی ایجاد می‌کند. به این حالت می‌گویند.
  • آمیزش دردناک یا دیسپارونی
  • کم شدن میل جنسی

نرسیدن به اوج لذت جنسی

رسیدن به اوج لذت جنسی یا رسیدن به ارگاسم زمانی اتفاق می‌افتد که زن برای برقراری رابطه جنسی به‌طور کامل آماده شود و شریک زندگی‌اش او را برای این رابطه به‌خوبی طی مراحلی آماده کند.

نرسیدن به ارگاسم یکی از مشکلات جنسی شایعی است که در بین اکثر بانوان رواج بالایی دارد. در واقع تعداد زیادی از زن‌ها در هنگام برقراری رابطه به اوج لذت جنسی نمی‌رسند. دلیل این اتفاق نا آگاهی مردان نسبت به شناخت بدن زن و نقاط حساس جنسی او است.

از دیگر دلایل نرسیدن به ارگاسم در بانوان می‌توان به نداشتن رضایت از روابط زناشویی، اضطراب و استرس و مصرف داروهای ضدبارداری اشاره کرد.

در بعضی از موارد زن قبلا به ارگاسم می‌رسیده است ولی در حال حاضر نمی‌تواند از رابطه لذت ببرد و به اوج لذت جنسی برسد. این موضوع دلایلی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • افسردگی
  • تجربه رابطه جنسی ناخوشایند
  • شناخت ناکافی از رابطه
  • معاشقه و تحریک کم

واژینیسموس

در که از مشکلات جنسی بانوان است، هنگام دخول، واژن دچار گرفتگی و اسپاسم عضلانی می‌شود. به همین دلیل هنگام ایجاد رابطه دردهایی به وجود می‌آید که به خاطر این درد زن از برقرار کردن رابطه خودداری می‌کند.

واژیمونیس باعث می‌شود که زن استرس بگیرد و دچار پریشانی شود. البته ممکن است واژینیموس به خاطر دلایلی از جمله تجربه رابطه جنسی دردناک در گذشته، ترس از باردار شدن و مشکلات همسر باشد.

دیسپارونی

دیسپارونی یا آمیزش دردناک از جمله مشکلات جنسی هستند که در آن در هنگام آمیزش داخل لگن، واژن و ناحیه تناسلی درد شدیدی به وجود می‌آید. از جمله دلایلی که باعث به وجود آمدن این درد می‌شوند عبارتند از:

واژن زن بعد از تمام شدن دوران قاعدگی به دلیل کاهش هورمون استروژن خشک می‌شود. به همین دلیل ممکن است ایجاد رابطه بعد از این دوران برای بانوان دردناک باشد. نیز از دیگر دلایل مقاربت دردناک است.

ممکن است دیسپارونی در زنان به دلیل وجود سرطان در بدن باشد. به همین دلیل لازم است تا در صورت بروز چنین حالتی به پزشک متخصص مراجعه کنید.

اگر دیسپارونی زن از باشد، او می‌توان از روان‌کننده‌ها استفاده کرد. اگر این درد به دلیل عفونت بود نیز باید با مراجعه به پزشک این عفونت را از بین برد.

کم شدن میل جنسی

یکی از مشکلات جنسی شایع در زنان کم شدن میل جنسی است. این مشکل می‌تواند در اثر ، بارداری، انواع مختلف مشکلات جنسی، مصرف داروها ضدافسردگی، اضافه‌وزن، بی‌اختیاری ادرار، کم شدن جریان خون به رحم و واژن به وجود بیاید.

برخی از زنان با کم شدن میل جنسی تصمیم می‌گیرند که تعداد دفعات رابطه جنسی خود را کاهش دهند. کم شدن دفعات برقراری رابطه می‌تواند اثرات بدی در زندگی به وجود بیاورد. به همین دلیل لازم است تا بانوان این مشکل را شناسایی کنند و برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهند.

با مراجعه به سایت پذیرش ۲۴ و انتخاب از بین پزشکان می‌توانید این مشکلات خود را با آن‌ها در میان بگذارید و آرامش بیشتری را به زندگی خود ببخشید.

کم شدن میل جنسی دلایلی از جمله علاقه نداشتن به تفکر درباره موضوعات جنسی، تمایل نداشتن به شروع رابطه جنسی و تحریک نشدن در زمانی که اندام تناسلی زن تحریک می‌شود، دارد.

برای درمان این مشکل می‌توانید از روش‌هایی از جمله انجام ورزش‌های هوازی روزانه، مدیریت و کنترل استرس، ترک عادت‌هایی مانند استعمال دخانیات، سیگار و مواد مخدر، تغییر موقعیت جنسی و سبک زندگی خود استفاده کنید.

در صورتی که با استفاده از روش‌های گفته شده مشکل شما حل نشد بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت لزوم تحت درمان قرار بگیرید.

زمان مراجعه به پزشک

انواع مشکلات جنسی که در بالا توضیح دادیم، هرکدام به شکلی می‌توانند زندگی افراد را مختل کنند. اثرات آن‌ها چه فیزیکی و چه روانی به‌قدری می‌تواند بزرگ باشد که حتی منجر به ازهم‌پاشیدن زندگی مشترک آن‌ها شود.

بنابراین اگر چنین مشکلاتی را تجربه می‌کنید و برای درمان آن نمی‌دانید چه‌کار کنید، بهترین راهکار مراجعه به است. بسیاری از افراد برای مراجعه حضوری به پزشک و مطرح کردن چنین مسائلی خجالت می‌کشند که نتیجه آن به تعویق انداختن درمان مشکلات جنسی است. اپلیکیشن و وب‌سایت پذیرش ۲۴ به‌صورت آنلاین و ۲۴ ساعته، آماده ارائه خدمات به صورت گفتگوی آنلاین، تلفنی، صوتی و متنی با در زمینه رفع انواع مشکلاما در این نوشته سوالات متن درس سوم انسان و محیط زیست پایه یازدهم چاپ 99 را هم به صورت متن در ادامه نوشته و هم به صورت فایل pdf در انتهای این نوشته برای دانلود قرار دادیم

کامل ترین جزوه، پرسش و پاسخ،سولات متن درس سوم انسان و محیط زیست یازدهم در قالب 31 سوال را در ادامه نوشته ببینید.

سوالات درس سوم محیط زیست یازدهم

درس هوا، نفس زندگی بدین شرح است:

1- اهمیت هوا با آب و غذارا باهم مقایسه کنید.

بدون تردید نیاز به هوا برای ادامه زندگی، بیش از سایر چیزهای دیگراست .آدمی می تواند بدون غذا تقریبا 5هفته و بدون آب حدود 5روز زنده بماند؛ درحالی که بدون هوا بیش از چند دقیقه نمی تواندزنده بماند.

هر فرد به طور متوسط و طبیعی در هر 4ثانیه یک بارنفس می کشد. اهمیت هوا فقط به دلیل تنفس کردن موجودات زنده نیست، بلکه وجود هواکره درحفاظت از آنها در برابر اشعه های خطرناک خورشید نیز نقش مهم و اساسی ایفا می نماید.

2- چرا امروزه یکی از دغدغه های اصلی مردم هوای پاک و سالم می باشد؟

در گذشته، دغدغه های مردم فقط تأمین نان و آب بود، اما امروزه با رشد فزاینده فعالیت های صنعتی و افزایش مصرف انرژی، تعداد وسایل نقلیه موتوری و رشد شهرنشینی و توسعه عمودی شهرها، داشتن هوای پاک و سالم نیز، به این دغدغه ها افزوده شده است.

پدیده آلودگی هوا درمناطق شهری، یکی از پیامدهای صنعتی شدن زندگی انسان است که از حدود سیصد سال قبل شروع و روز به روز بر میزان و شدت آن افزوده می شود.

3- علل آلودگی هوا درکلانشهرهای کشورچیست؟شرح دهید.

به دلایل گوناگون، نظیر تعداد خودروهای سبک وسنگین، وجود صنایع آلاینده، انواع فرایندهای احتراقی، تولید برق یا صنایع شیمیایی در معرض انواع آلایندگی های هوا قرار دارند.

4- مفهوم متفاوت آلودگی هوابرای افراد جامعه،خلبان،کشاورزو صاحیان صنعت را بنویسید.

آلودگی هوا برای افراد مختلف، مفهوم و معنای متفاوتی دارد . به طوری که افراد جامعه، کاهش دید، تحریک چشم، اختلال درسیستم تنفسی و گردوغباری که روی وسایل می نشیند را آلودگی محسوب می کنند . برای یک کشاورز، عواملی که به گیاهان، حیوانات و محصولات کشاورزی زیان وارد می کند، آلودگی محسوب می شود. برای یک خلبان کاهش میزان دید، آلودگی هوامحسوب می گردد و برای صاحبان صنعت فقط مسائل مربوط به مهار آلودگی هوا مد نظر است.

5- مفهوم آلودگی هوا از نظرمحیط زیست بنویسید.

از نظر محیط زیست وجودهرگونه ترکیب اضافی در هوا، که سلامت و بهداشت جانداران رابه خطر اندازد، آلودگی هوا تلقی می شود. آلاینده های هوا ممکن است به صورت گاز، مایع و یا جامد باشند.

6- پیامدهای منفی آلودگی هوا را بنویسید.

آلودگی هوا هم چنین به اجسام، ساختمان ها و اموال مردم آسیب می رساند و رفاه وآسایش عمومی و تعادل طبیعی محیط زیست را مختل می سازد.

7- علل تفاوت آلودگی هرمنطقه با منطقه دیگرچیست؟

آلودگی هوای هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت است و به عواملی مانند: نوع آب و هوا، وجود رشته کوه ها، فعالیت های صنعتی، کشاورزی و … آن منطقه بستگی دارد.

8- چرا آلودگی هوا بحرانی تدریجی است؟

در برخی موارد تأثیرآلودگی هوا بر انسان و محیط زیست تدریجی و کند است که دراین صورت کم تر مورد توجه قرار می گیرد و اکثر مردم آن را جدی تلقی نمی کنند و زمانی که به وضعیت حاد و اضطراری می رسد، مورد توجه آن ها قرار می گیرد . بنابراین می توان گفت آلودگی هوا، بحرانی تدریجی است و در دراز مدت نتایج آن مشخص می شود.

9- اهمیت شاخص کیفیت هوا را بنویسید.

شاخص کیفیت هوا ابزاری کلیدی جهت آگاهی از کیفیت هوا، نحوه اثر آلودگی هوا بر سلامت و روش های محافظتی در برابر آن است.

10- شاخص مهم برای گزارش روزانه کیفیت هوا را بنویسید.

این شاخص برای پنج آلاینده اصلی هوا یعنی: ذرات معلق، نیتروژن دی اکسید، ازون سطح زمین، کربن منوکسید و گوگرد دی اکسید محاسبه می شود.

سوالات متن درس سوم انسان و محیط زیست یازدهم

11-شاخص کیفیت هوا از منظر سلامت انسان، به چند طبقه تقسیم می شود؟نام ببرید.

6طبقه تقسیم می شود که عبارتست از: پاک نا سالم، ناسالم برای گروه های حساس،ناسالم ، بسیار ناسالم ، خطرناک

12- پیامدهای منی طوفان های گردو غبارچیست؟

این پدیده در ابعاد منطقه ای، ملی و محلی خسارات متعددی به محیط زیست، بهداشت و سلامت جامعه، منابع زیربنایی و تأسیسات صنعتی وارد می نماید .

همچنین ببینید:

13- پیامدهای آلودگی هوا را بنویسید.

تأثیرات بسیار مخربی بر زندگی گونه های مختلف زیستی برجای گذاشته است و به نوعی زندگی آنان را مورد تهدید قرار داده است. از این رو همواره مورد توجه دانشمندان بوده است.

آلودگی هوا به اشکال مختلف زندگی انسان و سایر جانداران را تحت تأثیر قرار می دهد. مهم ترین شکل آن تهدید سلامت انسان و بروز بیماریهای تنفسی، قلبی و … است .
ریزش بارش های اسیدی،تغییرات آب و هوایی و گرمایش جهانی از دیگر پیامدهای آلودگی هواست.

14- بارش اسیدی چیست؟

بارش اسیدی به هرگونه بارش، مانند باران، برف، تگرگ یا حتی مه که درآن مواد مضری مانند اکسیدهای نیتروژن و گوگرد وجود داشته باشند، اطلاق می شود.

سوالات متن درس سوم انسان و محیط زیست یازدهم

15- نحوه پیدایش بارش های اسیدی را بنویسید.
این دو ماده در هواکره با اکسیژن و بخارآب واکنش شیمیایی داده و به صورت نیتریک اسید و سولفوریک اسید در می آیند. عامل اصلی این آلاینده ها، مصرف سوخت های فسیلی در صنایع، حمل و نقل و کارخانه های مختلف است که سبب افزایش شدید میزان اسیدیته بارش می شوند.

16- پیامدهای بارش های اسیدی را بنویسید.
باران اسیدی باعث آسیب رساندن به انسان ها و سایر جانداران و نمای ساختمان ها و بناهای تاریخی، رنگ خودروها و کاهش حاصل خیزی خاک های کشاورزی می شود .

17- وضعیت هوای شهرمکزیکوسیتی درسال 1990 را با زمان امروزی مقایسه کنید.
مکزیکوسیتی به عنوان یکی از موفقت ترین شهرهای دنیا در مقابله با آلودگی هوا شناخته می شود. سال 1992 سازمان ملل این شهر رابه عنوان آلوده ترین شهر جهان معرفی کرد. در سال ، 1990 در حدود 330 روز شاخص آلاینده ها در این شهر بالاتر از حد استانداردبود.
آن زمان مشهور بود که در مکزیکوسیتی به خاطر آلودگی هوا، پرنده ها هنگام پرواز می میرند و روی زمین می افتند. اما امروز بااجرای برنامه های منسجم مقابله با آلودگی هوا، دیگر نام مکزیکوسیتی حتی در میان 10 شهر اول آلوده جهان به چشم نمی خورد.

همچنین ببینید:

18- مهم ترین راهکارهای منسجم و سریع درمهارآلودگی هوا درشهرمکزیکو سیتی را بنویسید.
کیفیت نامطلوب سوخت و خودروهای فرسوده یکی از مهم ترین دلایل آلودگی هوای 3/9میلیارد دلارپالایشگاه هایی برای تولید مکزیکوسیتی بود. دولت مکزیک با سرمایه سوخت مناسب (با میزان گوگرد پایین) راه اندازی کرد. اصلاح کیفیت بنزین را میتوان مهم ) ترین سیاست دولت مکزیک در مهار آلودگی هوای مکزیکوسیتی دانست شکل 8 راهکارهای منسجم و سریع در کاهش آلودگی هوا عبارت اند از:کاهش استفاده از خودروهای شخصی، بهبود کیفیت خودروها، گسترش سیستم نقلیه عمومی و اصلاح کیفیت بنزین است.

19- کشورچین با چه اقداماتی با آلودگی هوا مقابله کرده است؟نام ببرید.
کشور چین در حال حاضر بزرگ ترین تولیدکننده پانل خورشیدی، موتورسیکلت برقی، دوچرخه برقی ویکی از موفق ترین کشورها در زمینه استفاده از سیستم حمل و نقل الکتریکی است و توانسته بسیاری ازمعضلات محیط زیستی و کمبود انرژی های فسیلی خود را با استفاده از انرژی های نو و پاک جبران کند.

20- انواع آلودگی هوا را نام ببرید.
افزون بر انواع مختلف آلاینده های موجود در هوا، که باعث تغییر ترکیب هوا می شوند، آلودگی های دیگری مانند: آلودگی صوتی، الکترومغناطیسی، نوری و حرارتی نیز وجود دارند که باعث تغییرات و آلودگی های فیزیکی هوا می گردند.

21- آلودگی صوتی چیست؟
منظور از آلودگی صوتی، امواج ناخواسته ای است که بر فعالیت موجودات زنده به ویژه انسان تأثیر می گذارند و می توانند باتأثیرگذاری بر سامانه اعصاب و شنوایی انسان باعث عوارض متعدد جسمی و روحی شوند. انتشار صدا در محیط باز و بسته با هم متفاوت است.

22- وضعیت امواج صوتی درمحیط باز و بسته را توضیح دهید.
در یک محیط باز امواج صوتی بدون برخورد به مانع منتشر می شوند و در نهایت از بین می روند؛ اما در محیط بسته ، امواج صوتی پس از برخوردبه دیوارها و موانع موجود در مسیر، منعکس و تشدید می شوند.

23- علل افزایش آلودگی الکترومغناطیسی را بنویسید.
متأسفانه با توسعه فناوری های مختلف در زندگی، مقدار این آلودگی ها افزایش یافته است.مانند افزایش استفاده ازوسایل منزل (سشوار، ماشین لباس شویی، مایکرویو) و خطوط انتقال برق فشار قوی، تلفن همراه ،امواج رادیویی و…

24- راه های کاهش تأثیرات امواج الکترومغناطیسی رابنویسید.
1- عدم استفاده طولانی مدت از تلفن همراه

2- خاموش کردن تلفن همراه در شب و هنگام خوابیدن

3- رعایت فاصله بین وسایل برقی و محل استراحت

4- استفاده نکردن بچه های زیر شش سال از وسایل الکترونیکی

5- رعایت حریم ساخت و ساز با خطوط برق فشار قوی

25- تاثیرات وسایل خانگی دارای سیم پیچی در آلودگی الکترومغناطیسی را بنویسید.

در بین وسایل منزل، آن دسته از وسایلی که سیم پیچی دارند، مانند سشوار، جاروبرقی، ماشین لباسشویی و … میدان مغناطیسی بسیار قوی تری در اطراف خود ایجاد می کنند که باعث ایجاد آلودگی های الکترومغناطیسی می شوند.

26- تاثیر برخی ازفناوری های ساخته بشربرالکترومغناطیس طبیعی زمین را بنویسید.

پژوهش ها نشان می دهد که برخی از فناوری های ساخته بشر میدان های الکترومغناطیس طبیعی زمین را تغییر می دهند؛ در این شرایط جانورانی که از نیروهای طبیعی برای جهت یابی و تعیین موقعیت استفاده می کنند، گیج می شوند و مسیر خود را گم می کنند.

27- تاثیرات امواج رادیویی و مایکروویو را توضیح دهید.

امواج رادیویی و مایکروویو نیز بر محیط زیست تأثیرگذارند. این امواج افزون بر انسان ها و حیوانات، برگیاهان و درختان نیز تأثیراتی دارند.

27- پیامدهای منفی آلودگی نوری را بنویسید.

نورهای مصنوعی درزمان ها یا مکان های نامناسب و با کیفیت نامطلوب، محیط زیست وآسمان شب را آلوده می سازند . نور زیاد درشهرها نیز باعث ایجاد مشکلاتی در رصد آسمان شب می شود. وجود نور زیاد در برخی بزرگراه هادر طول شب، باعث تغییر اکوسیستم برای گیاهان و درختان وحتی جانوران موجود در اطراف آن بزرگراه می شود.

28- عوامل آلودگی هوا درمحیط های بسته را بنویسید.

تراکم و نزدیکی بیش ازحد ساختمان ها، عدم تهویه مناسب هوابه منظور جلوگیری از اتلاف انرژی، استفاده از مواد مصنوعی و شیمیایی در ساختمان، مبلمان و وسایل شخصی، همین طور استفاده از حشره کش ها، مواد شوینده، تمیزکننده و ضدعفونی کننده دانست.

29- میزان آلودگی محیط های بسته با محیط های باز مقایسه کنید.

همواره محیط های بسته، 5تا 10 برابر آلوده تر از محیط های باز مجاور خود هستند و این درحالی است که 80 درصد اوقات و ساعات زندگی انسان ها در محیط های بسته سپری می شود.

30- پیامدها ی ناشی از آلودگی هوای محیط بسته را بنویسید.

از مشکلات ناشی از آلودگی هوای محیط بسته میتوان به سرطان ریه، آسم، نازایی، کاهش دید و بیماریهای قلبی عروقی ومرگ ومیر اشاره کرد.

31- مهم ترین آلاینده های هوای محیط های بسته را بنویسید.

عوامل آلرژی، ترکیبات ارگانیک بخار شونده، فرمالدئید، اکسیدهای نیتروژن، کربن مونواکسیتحصیل و کسب علم و دانش از جمله مراحل بسیار مهم زندگی هر فردی است. شاید همه ما دورانی را به خاطر بیاوریم که در دوران تحصیل خود دچار مشکلاتی مقطعی و یا بلند مدت شده باشیم. شناسایی انواع مشکلات دوره تحصیلی از جمله مشکلات تحصیلی دانش آموزان ، مشکلات تحصیلی جوانان و مشکلات تحصیلی زنان کمک بزرگی می کند تا بتوانیم برای مواجه با آن ها خود را آماده کنیم. مخصوصا اگر در مقام والدین باشیم و در مقابل مشکلات تحصیلی کودک خود احساس مسئولیت کنیم.
همراه با افق سلامت به بررسی انواع مشکلات دوره تحصیلی می پردازیم:


مشکلات تحصیلی دانش آموزان

یکی از شایع ترین مشکلات تحصیلی که ممکن است فرد و اطرافیان او را تحت تاثیر قرار دهد، مشکلات تحصیلی دانش آموزان است.  فزار و نشیب ها و مشکلات دوران تحصیلی بخشی از زندگی همه افراد است. در حالی که مشکلات تحصیلی دانش آموزان می تواند عمدتا مربوط به عملکرد دانش آموزان باشد، اما در برخی موارد این مشکلات از سوی معلم ها و سایر دانش آموزان ایجاد می شود. برخی از انواع  مشکلات تحصیلی دانش آموزان به صورت کلی به شرح زیر است:

ناتوانی در یادگیری

ناتوانی در یادگیری که بخش مهمی از مشکلات تحصیلی دانش آموزان را شکل می دهد گاها با وضعیت روانی دانش آموزان مرتبط است. نتایج یک تحقیق نشان می دهد که تنها 20% کودکانی که دارای مشکلات یادگیری هستند با مراجعه به درمانگر تخصصی وضعیت خود را بهبود می بخشند و حدود 80% آنها مدرسه را ترک می کنند.
ناتوانی در یادگیری می تواند ناشی از برخی اختلالات خلقی کودکان مانند اختلال بیش فعالی و کمبود توجه باشد. در حالت های دیگر ممکن است به دلیل مشکلات دوره تحصیلی کودک دچار استرس و فشار عصبی زیادی شود و نتواند به خوبی استرس خود را کنترل کند. در نتیجه کودک در مدرسه نسبت به هم کلاسی ها و یا معلمان خود پرخاشگری خواهد کرد.


عدم توجه مناسب معلمان و سایر مسئولان آموزشی

همه ما می دانیم که تمامی دانش آموزان مانند هم نیستند و برخی از آن ها نیاز به توجه بیشتری از جانب معلم خود دارند. برای مثال دانش آموزی را در نظر بگیرید که در زمینه املا مشکل دارد و نیاز دارد تا معلم بسیار آهسته و شمرده با او صحبت کند. در صورتی که معلم او به این نکته توجه نکند نمرات املا دانش آموز به طور جدی افت می کند و این امر می تواند آغاز مشکلات دوره تحصیلی او باشد.

زورگویی سایر دانش آموزان در مدرسه

در برخی از مدارس دانش آموزان با زورگویی و یا تحقیر یکدیگر محیط مدرسه را برای سایر دانش آموزان نا امن می کند.


عدم توانایی خانواده در پرداخت هزینه های تحصیلی

گاهی اوقات عدم توانایی خانواده در پرداخت هزینه های تحصیلی دانش آموز موجب می شود تا او نسبت به ادامه تحصیل دلسرد باشد.


عدم علاقه دانش آموز به موضوع و درس های مورد مطالعه

برخی از دانش آموزان تنها در یک مهارت یا درس خاص مشکل دارند. برای مثال مشکل در محاسبات ریاضی می تواند به دلیل عدم علاقه دانش آموز به این درس باشد.
بدفهمی و سردرگمی دانش آموز نسبت به مطالبی که یاد گرفته است.
هیچ چیز بیشتر از سردرگمی نمی تواند برای دانش آموزان ناراحت کنند باشد. آنها باید بتوانند به راحتی مشکل خود را با معلم و یا والدین خود درمیان بگذارند و در صورت نیاز از آموزش های خارج از مدرسه استفاده کنند.
ناتوانی در مدیریت زمان

یکی از شایع ترین مشکلات دوره تحصیلی ناتوانی در مدیریت زمان است. منظور از مدیریت زمان، مدیریت زمان درس خواندن و حتی مدیریت زمانی انجام امتحانات است. ناتوانی در انتقال دانسته های دانش آموزان هنگام امتحان یکی از جدی ترین مشکلات تحصیلی دانش آموزان است. کنترل میزان استرس امتحان، و تمرین زمان بندی پاسخ دادن به امتحانات می تواند در این زمینه راهگشا باشد.
مورد نکته بسیار مهم در مشکلات تحصیلی دانش آموزان، توجه به موقع به مشکلات و رفع آن هاست. برای مثال اگر دانش آموزی در یادگیری الفبا دچار مشکل باشد، این مشکل احتمالا به صورت طولانی مدت او در او باقی خواهد ماند و حتی ممکن است موجب بروز مشکلات روحی روانی در دانش آموز شود.  از فروشگاه ما می توانید قیمت دزدگیر کلاسیک با کیفیت خریداری کنید


مشکلات تحصیلی دانش آموزان چگونه شناسایی می شود؟

همان طور که پیش تر به آن اشاره کردیم، شناسایی علائم و نشانه های مشکلات تحصیلی دانش آموزان کار بسیار مهمی است. برخی از این علائم بسیار واضح است اما در برخی از موارد دانش آموزان این مشکلات را از والدین، معلمان و حتی دوستان خود نیز پنهان می کنند. برای مثال ممکن است دانش آموز، تمرین های خود را از دوستان خود رونویسی کند، وانمود کند که در طول امتحانات میان دوره ای به شدت مریض است و نمی تواند از منزل خارج شود. توجه به این نکات می تواند حتی برای معلمان نیز کار دشواری باشد چرا که ممکن است دانش آموز مرتب در کلاس حضور نداشته باشد و روزهای غیبت او بیشتر از حد معمول باشد.
بنابراین اگر نگران بروز مشکلات تحصیلی دانش آموزان در فرزند خود هستید، می توانید با شناخت علائم آن اولین گام را برای حل و شناسایی مشکلات دوره تحصیلی فرزند خود بردارید. علائمی که نشان دهنده وجود مشکلات تحصیلی دانش آموزان است به شرح زیر است:
کودک برای مدرسه نرفتن بهانه های مختلفی می آورد و یا بدون اطلاع شما مدرسه نمی رود.
کودک علاقه ندارد درباره مدرسه با پدر و مادر خود صحبت کند و یا حتی هنگام صحبت درباره مدرسه، ناراحت و آشفته به نظر می رسد.
یکی دیگر از علائم مشکلات تحصیلی دانش آموزان، پایین بودن اعتماد به نفس یا عزت نقس کودک است. به عنوان مثال، او ممکن است یگوید به اندازه دوستانش باهوش نیست و یا کودک احمقی است.
گاهی به نظر نمی رسد کودک با مدرسه مرتبط باشد. برای مثال علاقه ای به انجام امور فوق العاده مدرسه ندارد و یا دوستان مدرسه با او تماسی ندارند.
تماس مکرر از مدرسه به اولیا درباره برخی مشکلات رفتاری نیز می تواند از جمله علائم وجود مشکلات تحصیلی دانش آموزان باشد.
افت نمرات تحصیلی کودک در طی سال تحصیلی نیز می تواند به دلیل مشکلات تحصیلی دانش آموزان باشد.

اگر فکر می کنید هرگونه از علائم ذکر شده را در کودک خود مشاهده کردید، می توانید در این باره با او به گفتگو بنشینید. شاید کودک شما مایل نباشد تا در این باره با شما صحبت کند. در این صورت می توانید برای دریافت مشاوره تخصصی درباره مشکلات دوره تحصیلی کودک خود با متخصصان افق سلامت تماس بگیرید.


مشکلات تحصیلی جوانان و دانشجویان چیست و چگونه می توان آن ها را مدیریت کرد؟

معمولا تغییر مقاطع تحصیلی منجر به بروز مشکلات دوره تحصیلی  و یا عود آن ها می گردد. ورود دانش آموزان به دانشگاه به منظور شروع دوره جدیدی از زندگی آن هاست. جوانان می دانند که با یادگیری بیشتر و کسب مهارت های لازم می توانند در آینده به جایگاه شغلی بالاتری برسند و در آمد بیشتری داشته باشند. حتی دانش آموزانی که مشکلات دوره تحصیلی خاصی نداشته اند نیز ممکن است با ورود به دانشگاه دچار مشکلاتی شود. مشکلاتی که حتی انتظار وقوع آن را نیز نداشته اند. با ما همراه باشید تا درباره مشکلات تحصیلی جوانان و راه حل های رفع آن بیشتر صحبت کنیم.


احساس سردرگی و مواجه شدن با حجم بالایی از دروس

یکی از مشکلات تحصیلی جوانان که معمولا در سال اول دانشگاه خود را بیشتر نشان می دهد، احساس سردرگمی برای رسیدگی به امور تحصیلی و در برخی موارد امور مسکن است. در این برهه ناگهان حجم دروس چند برابر می شود، روش تدریس تغییر می کند و گذراندن امتحانات به راحتی دوره دبیرستان نخواهد بود.  توصیه ما به شما این است که سعی کنید در صورت بروز هرگونه نشانه های مشکلات تحصیلی جوانان، از یک مشاور کمک بگیرید. مشاور می تواند در انتخاب درست واحدهای درسی راهنمایی لازم را ارائه دهد. شاید لازم باشد در ابتدا برنامه سبک تری برای خود داشته باشید و مجبور باشید برخی از دروس را حذف کنید تا وقت بیشتری برای سایر دروس بگذارید.

یک راه حل دیگر برای حل  مشکلات تحصیلی جوانان در سال های ابتدایی دانشگاه، درخواست کمک از اساتید است. شاید در ابتدا شما برای درخواست کمک از آنها کمی خجالت زده به نظر برسید ولی انجام یک مکالمه یا مشاوره فرد به فرد کمک زیادی برای افزایش اعتماد به نفس در شما و یا معرفی منابع تکمیلی آموزشی دارد و موجب می شود تا هنگام برگزاری کلاس نیز احساس بهتری داشته باشید.


دریافت نمرات پایین

یکی از شایع ترین مشکلات تحصیلی جوانان افت نمرات تحصیلی به خصوص در سال های ابتدایی تحصیل است. این امر تا حدی طبیعی است و برای اکثر جوانان رخ می دهد. این امر به دو دلیل عمده اتفاق می اوفتد. دلیل اول این است که معیارهای ارزیابی در دانشگاه نسبت به مدرسه کاملا متفاوت است و به نحوه سختگیرانه تری اعمال می شود.دلیل دوم مربوط به نحوه یادگیری افراد است.

شما باید بدانید که باید نحوه یادگیری خود را تغییر دهید. پایین بودن نمرات شما ارتباطی با میزان هوش شما ندارد، بلکه فقط نیازمند ایجاد تغییرات است. پس لطفا ناامید نشوید و به دنبال یافتن روش هایی برای تغییر روند یادگیری خود باشید. شاید لازم باشد مطالعات خودخوان را افزایش دهید. شاید لازم باشد در کلاس های شلوغ شرکت نکنید تا جمعیت زیاد مانع از تمرکز شما بر روی یادگیری نشود.


مدیریت زمان

مدیریت زمان به طور کلی در همیشه جز مشکلات دوره تحصیلی طبقه بندی می شود و با تغییر مقطع تحصیلی تنها شکل آن تغییر می کند. جوانان هنگام ورود به دانشگاه مانند دوران دانش آموزی یک روز کامل برای درس های خود وقت ندارند، در واقع نه تنها حجم درسی آنها افزایش می یابد بلکه تفریحات و سرگرمی های جدیدی نیز به آن ها اضافه می شود. مشکلات تحصیلی جوانان وقتی رخ می دهد که انتهای ترم با حجم زیادی از درس های مطالعه نشده روبرو هستند. با تقسیم درس ها در طول ترم می توانید مانع از عقب افتادگی خود شوید.


عدم علاقه به دروس و رشته انتخابی

یکی از جدی ترین مشکلات تحصیلی جوانان عدم علاقه به رشته انتخابی است. بسیاری از دانشجویان بعد از گذراندن دروس اولیه به فکر تغییر رشته هستند. این اتفاق یک تصمیم بزرگ است. ممکن است شما در این مرحله گیج و ناآگاه به نظر برسید و تصور کنید که نمی دانید می خواهید با زندگی خود چه کنید. استفاده از یک مشاوره تحصیلی خوب در این زمینه به شما کمک فراوانی خواهد کرد.
مشکلات تحصیلی زنان
در حالیکه پیش تر مشکلات دوره تحصیلی را بر حسب مقطع تحصیلی ذکر کردیم، گاهی این مشکلات بر حسب جنسیت افراد نیز تغییر می کند. مشکلات تحصیلی زنان از جمله مشکلاتی است در برخی از موارد نیاز به عملکردی فرهنگی و گسترده دارد. فرهنگ تحصیل کردن زنان، حضور آن ها در اجتماع، آینده شغلی نامطمئن تر می تواند از جمله این مشکلات باشد که گاهی حل آن ها از توان ما خارج است. اما مواردی نیز وجود دارند که می توان با انجام چند توصیه ساده به تسهیل روند حل آن ها غلبه کرد. برخی از رایج ترین مشکلات تحصیلی زنان و راه حل آن ها به شرح زیر است:

تشکیل خانواده و ورود مسئولیت های جدید

ازدواج کردن یکی از مراحل طبیعی زندگی در فرد است. اما گاهی این اتفاق موجب بروز مشکلات تحصیلی زنان می شود. برای مثال ممکن است مشغولیت ذهنی مراسم آمادگی ازدواج و مسئولیت های جدیدی که به او محول می شود  وقت آزادی که شخص تا قبل از آن برای تحصیل خود می گرفته است را کمتر شود. داشتن یک برنامه منظم و سبک تر کردن کارها می تواند به شما کمک کند . هم چنین شما می توانید شما می توانید با همسر خود صحبت کنید تا در زمان فشار تحصیلی، مسئولیت های خانه را برعهده بگیرد.


فرزندان 

مادر بودن یکی از وظایف اصلی زنان است که گاها منجر به بروز مشکلات تحصیلی زنان می شود. توجه و مراقبت از کودکان مخصوصا زمانی پر رنگ تر می شود که فرزند جدیدی در حال ورود به خانواده باشد زیرا شاید زنان مجبور شوند زمان بسیار زیادی را صرف نوزاد تازه به دنیا آمده خود کنند. در این صورت می توان از دانشگاه یا محل تحصیل مرخصی کوتاه مدت درخواست نمود تا  دانشجو فشار مضاعفی را تحمل نکند. هم چنین می توان برای افزایش تمرکز در زمان حضور در دانشگاه، از مهد کودک های داخل و یا نزدیک دانشگاه کمک بگیرید.
برای دریافت هرگونه اطلاعاتی و مشاوره در مورد مشکلات دوره تحصیلی، می توانید با متخصصان مرکز افق سلامت تماس بگیرید.