منظور از مشاور حقوقی چیست

وظایف مشاور حقوقی

او باید اطلاعات حقوقی مورد نیاز را در اختیار اشخاص قرار دهد، متن قراردادها را تنظیم کند و بر روند عقد آن‌ها نظارت داشته باشد. در هر مساله‌ای مشاوره حقوقی موظف به جمع آوری اطلاعات دقیق درباره ی موضوع و استفاده صحیح از قوانین است. مشاوره حقوقی در امور کیفری و در امور حقوقی مربوط به روابط خصوصی اشخاص نقش مهمی ایفا می‌کند.

چنین فردی می‌تواند در امور کاری و اداری، امور مربوط به مهاجرت، امور تجاری و مسائل بین المللی و سایر امور حقوقی به اشخاص کمک کند.

  1. امور مربوط به معاملات و قراردادها

مشاور حقوقی باید پیش نویس و متن قراردادها را تنظیم کند و بر روند عقد آن و مواد ذکر شده در آن نظارت کند. در صورت نیاز باید افراد را از شرایط و اثرات هر یک از بند های قرارداد آگاه کند تا کسی متحمل ضرر نشود. مشاوره حقوقی می‌تواند در معاملات ملکی، خرید و فروش، رهن، وکالت و همچنین موضوعات مربوط به امور خانواده مانند طلاق، حضانت، نفقه و مهریه به افراد کمک کند.

  1. امور مربوط به دعاوی و امور کیفری

مشاور حقوقی می‌تواند لوایح مورد نیاز را تنظیم کند و به افراد در پیگیری دعاوی کمک کند و به آن‌ها مشاوره دهد. در صورتیکه پروانه وکالت داشته باشد می تواند شخصا به طور مستقیم پرونده را در دست بگیرد. مشاور در امور کیفری مانند قتل، اختلاس، کلاهبرداری، خیانت در امانت، صدور چک بلامحل و سایر موضوعات نقش مهمی ایفا می کند و بعد از مشاوره حقوقی با توجه به مشکل موکل به یک وکیل ارجاع داده می‌شود. به طور مثال اگر خواهان مشاوره در رابطه با مسائل و مشکلات چک هستید، وکیل چک کمک به حل این مسئله خواهد کرد، اگر به دام کلاهبردان افتاده اید، و …

وکالت چه تفاوتی با مشاوره حقوقی آنلاین دارد؟

وکیل شخصی است که روند رسیدگی به پرونده حقوقی شما را در محاکم قضایی و اداری پیگیری می‌کند و مدافع حقوق شما در مراجع قضایی است اما مشاور حقوقی شخص یا سازمانی است که با بررسی وضعیت و شرایط پرونده و موقعیت شما و با در نظر گرفتن قوانین و آیین دادرسی کشور، به شما توصیه‌های حقوقی و مشاوره می‌دهد و راهکارهای حقوقی ارائه می‌کند.

نکات مهم در زمان دریافت مشاوره حقوقی آنلاین

  • سن یا جنسیت شخصی که به شما مشاوره حقوقی آنلاین می‌دهد، هیچ تاثیری در کیفیت مشاوره حقوقی ندارد. به عبارت دیگر آن‌چه که در مورد یک مشاور حقوقی آنلاین مهم است، تسلط او به قوانین و تجربه اوست.
  • قبل از دریافت مشاوره حتما در خصوص شخص مشاور یا موسسه مشاوره حقوقی تحقیق کنید. صرف تبلیغات برای اعتماد کافی نیست. شما باید در مورد سوابق مشاوران، میزان رضایت مراجعان قبلی و سایر نکات مهم جستجو کنید و در نهایت برای دریافت مشاوره حقوقی آنلاین، به سراغ مطمئن‌ترین و آگاه‌ترین مشاور بروید. به همین منظور در اولین قدم بهتر است به وکلای پایه یک دادگستری مراجعه کنید زیرا این افراد نسبت به قوانین و رویه قضایی آگاهی کامل دارند و می‌توانند به خوبی شما را راهنمایی کنند.
  • حتما با مشاور خود صادق باشید، جزییات پرونده و تمام مدارک را در اختیار او بگذارید تا او بتواند با بررسی تمام جوانب، بهترین راه‌حل‌ها را به شما ارائه کند.
  • برای دریافت مشاوره حقوقی آنلاین ، مشاور و وکیل مورد نظر را با توجه به حوزه کاری و تخصص او انتخاب کنید. برای مثال اگر در خصوص ملک سوال حقوقی دارید برای مشاوره به سراغ متخصص در زمینه امور ملکی بروید.

حوزه­ های مختلف مشاوره حقوقی

مشاوره حقوقی حوزه­ های گوناگونی را در بر‌ می ­گیرد که لیست کامل آن‌ها بسیار طولانی خواهد بود، اما مهمترین حوزه­ های مشاوره حقوقی عبارت است از:

حقوق تجاری

قانون تجاری کلیه مواردی را که در حین انجام فعالیت­ های تجاری مطرح‌ می‌ شوند، شامل‌ می‌ شود. این ممکن است شامل افتتاح شعب جدید، شرکت های تابعه، ارتباط با مشاغل دیگر و عموم مردم باشد. بیشتر مشاغل به ویژه مشاغل شرکتی، دارای وکیل شخصی خود هستند که کلیه امور حقوقی را که در شرکت به وجود‌ می‌ آید، رسیدگی‌ می‌ کند.

حقوق کیفری

هرگونه جرم و جنایت بر اساس دستورالعمل قانون اساسی کشور، تحت این دسته از پرونده­ های حقوقی قرار‌ می ­گیرد. افرادی که مرتکب قتل، سرقت و سایر جرایم‌ می ­شوند،‌ می ­توانند برای دفاع از آن‌ها در برابر تعقیب قانونی، مشاوره حقوقی و وکالت را انتخاب کنند که توسط دادستان به دادگاه ارائه‌ می‌ شود. درواقع، این جرم ­ها به عنوان جرایمی علیه دولت طبقه ­بندی‌ می‌ شوند. بیشتر افرادی که در این موقعیت ها قرار‌ می ­گیرند، نیاز به وکیلی مجرب در حوزه حقوق کیفری دارند.

حقوق خانواده

قانون خانواده شامل همه موارد مربوط به روابط خانوادگی است. در بیشتر مواقع، خانواده ­ها باید شرایط سخت و اختلاف نظرهایی را پشت سر بگذارند که نیاز به وکیل دارد که شامل مواد زیر است:

  • طلاق: از طریق درخواست طلاق و کلیه مراحل قانونی در این زمینه راهنمایی‌ می‌ کند.
  • حضانت فرزند: یک زوج در حال طلاق به یک وکیل احتیاج دارند تا آن‌ها را در مسیر تامین حقوق قانونی مربوط به یاری کند.
  • تقسیم املاک: تقسیم املاک که اغلب از طریق وصیت نامه انجام‌ می‌ شود نیز یک روند حقوقی ظریف است و باید وکیلی باتجربه این کار را انجام دهد.

حقوق مربوط به حوادث و جراحت­ها

تصادفات در جاده و محل کار منجر به آسیب دیدگی افراد‌ می‌ شود. چنین مواردی را باید وکلای باتجربه آسیب دیدگی شخصی اداره کنند تا هر یک از طرفین به حقوق عادلانه خود برسند. در بیشتر موارد، جبران خسارت هنگامی به اختلاف منجر‌ می‌ شود که افرادی که حادثه ایجاد کرده اند سعی در عدم پرداخت هزینه مورد نظر دارند. یک وکیل مجرب تلاش‌ می ­کند تا فرد، به حقوق قانونی خود دست یابد.

بهداشت و درمان

این حوزه خاص از حقوق بسیار گسترده است و موارد مختلفی را پوشش‌ می‌ دهد. قانون مراقبت های بهداشتی شامل قصور پزشکی، موارد سوء استفاده، تقلب در بیمه، ادغام، خرید غیرقانونی و موارد دیگر است.

قوانین مربوط به مهاجرت و مهاجران

قانون مهاجرت در کلیه موارد مربوط به تابعیت یا ورود افرادی است که به یک کشور دیگر مهاجرت‌ می ­کنند. این شامل اشتغال، درخواست ویزا و موارد دیگر است. اخذ شهروندی‌ می‌ تواند یک فرآیند دشوار باشد و وکلا به افراد در مورد مراحل دستیابی به اهداف خود (ورود دائم یا موقت) به صورت قانونی مشاوره‌ می ­دهند. سایر زمینه های حقوقی که تحت قانون مهاجرت قرار‌ می‌ گیرند، شامل قانون پناهندگی و قانون مهاجرت تجاری است.

نتیجه­ گیری و جمع ­بندی

به طور مختصر با چیستی مشاوره حقوقی، اهمیت و تاثیر مشاوره حقوقی در روند رسیدگی به پرونده­ های حقوقی و مهارت ­های تخصصی و ویژه یک وکیل و مشاور حقوقی آشنا شدیم. با توجه به اهمیت و فوایدی در پرونده­ های حقوقی دارد، موسسه تهران مدافع با ۲۵ سال سابقه وکالت و ، دارای وکلای مجرب و تخصصی در زمینه انواع پرونده­ های گوناگون است.  گروه مشاوره پیشگامان ایران مدافع برای هر پرونده یک وکیل متخصص در زمینه مربوطه، عهده دار پرونده‌ می‌ گردد و به طور کاملاً حرفه ای و تخصصی، به پیگیری پرونده‌ می ­پردازد و قبل از هر یک از جلسات رسیدگی کمیسیون ویژه تنظیم، لایحه دفاعیه تشکیل‌ می‌ شود تا هرگونه ضعف و اشکالی در لایحه و نحوه دفاع، بررسی و رفع گردد.