روش کاشت نهال گردو چندلر

نهال را در زمان مناسب بکاریم در کیفیت، رشد و همین‌طور طول عمر آن نیز تاثیر بسزایی دارد. برای این‌که بدانیم مدت زمان مناسب برای کاشت نهال چندلر چه زمانی است ابتدا باید در نظر بگیریم که آیا می‌خواهیم نهال گیاه چندلر را در مناطق معتدل یا مناطق سردسیر بکاریم؛ چرا که هریک از این مناطق ویژگی‌های خاص و متفاوتی دارند. بهترین زمان برای کاشت نهال گردو چندلر در مناطق معتدل اوایل ماه بهمن تا اواخر ماه اسفند است؛ در حالی که در مناطق سرد و یخبندان؛ نهال گردو چندلر باید در اواخر زمستان تا اوایل بهار کاشته شود.

بهترین مناطق کشور برای کاشت نهال گردو چندلر

همان‌طور که می‌دانید در کشور ایران مناطق بسیار گوناگونی با آب و هوای متعددی وجود دارد و از طرفی نهال گردو چندلر نیز در هر منطقه‌ای قابل کاشت نمی‌باشد؛ بنابراین بعضی از مناطق و شهرهای ایران وجود دارند که گزینه‌های مناسبی برای کاشت نهال گردو چندلر می‌باشند و زمانی که در این مناطق کاشته شود می‌تواند باردهی خوبی داشته باشد؛ در واقع استفاده از نهال مناسب در منطقه مناسب باعث می‌شود تا از ضرر و زیان به محصولات جلوگیری شده و همین‌طور کشاورزان بتوانند سود بسیار زیادی کنند.‎

زمان کاشت نهال گردو چندلر

آذربایجان یکی از مناطق ایران است که به آب و هوای سرد معروف می‌باشد و از آن‌جایی که نهال گردوی چندلر به آب و هوای سرد مقاوم است می‌تواند در آب و هوای آذربایجان به خوبی باردهی کند. همچنین کردستان، لرستان، زنجان و قزوین نیز از دیگر مناطقی هستند که نهال گردو چندلر می‌تواند در آن‌ها در فصول سرد و معتدل به خوبی رشد کنند.{روش کاشت نهال گردو چندلر}

نحوه کاشت نهال گردو چندلر

علاوه بر انتخاب منطقه مناسب برای کاشت نهال گردوی چندلر، نکات دیگری از اهمیت بالایی دارند که می‌توانند در میزان رشد نهال، زمان باردهی، کیفیت محصول و حفظ سرمایه‌ی کشاورز تاثیر زیادی داشته باشند که از جمله آن‌ها می‌توان به نحوه کاشت نهال گردو چندلر اشاره کرد. برای کاشت نهال گردو چندلر باید چندین نکته را مد نظر قرار دهید.

ابتدا باید ریشه‌ها رو هرس کنید و پس از آن نهال گردوی چندلر را در وسط چاله کاشت قرار دهید و سپس خاکی را که از پیش آماده کرده بودید، در کنار ریشه نهال بپاشید و آن را تا بکوبید تا جایی که هیچ هوای خارجی در بین آن نباشد؛ چرا که اگر هوا داخل ریشه‌ و محفظه خاک وجود داشته باشد نمی‌گزارد گیاه به خوبی رشد نماید.

از طرفی یکی دیگر از نکاتی که باید مورد توجه قرار دهید این است که یقه نهال باید کاملا در بیرون از خاک باشد. ضمنا پس از اتمام این فرآیند، عملیات سربرداری از ارتفاع از ۸۰ الی ۱۲۰ سانتی متر و همین‌طور با برشی مورب ۴۵ درجه انجام گیرد و پس از آن محل برش با چسب باغبانی چسبیده شود.

زمان کاشت نهال گردو چندلر

 

بهره‌گیری از افرادی که در این زمینه تجربه بالایی دارند باعث می‌شود تا از خیلی ضررهایی که ممکن است بر اثر اشتباهات ایجاد شوند نیر جلوگیری کنید؛ بنابراین در زمان کاشت نهال گردو چندلر اگر تجربه ندارید می‌توانید از فردی متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا بتوانید به نتایج خوبی دست پیدا کنید. نحوه کاشت نهال گردو چندلر : نحوه کاشت چندلر دارای نکات مهمی است که در صورت عدم رعایت اصول و شیوه صحیح کاشت نهال گردو ، نتیجه مطلوب و قابل قبولی بدست نخواهید آورد.

بهترین فصل کاشت گردو در پاییز است چون ریشه گیاهان به هوای خنک نیاز دارند. همچنین در فصل پاییز و زمستان بارندگی زیاد است و نیاز آبی گیاهان که در اوایل کاشت بسیار زیاد است، برطرف می‌شود.

نحوه کاشت نهال گردو به این شکل است که یک شب قبل از کاشت نهال، باید آن ها را در آب قرار داده تا به اندازه کافی عملیات آبگیری توسط ریشه ها صورت پذیرد. به ریشه ها خوب نگاه کنید. اگر قسمتی از آن صدمه دیده، آن را با قیچی جدا و هرس کنید. توجه داشته اشید که ریشه ها هنگام تهیه سالم و سلامت باشند .

 آموزش کاشت نهال گردو چندلر

  1. فاصله کاشت نهال را ۶×۶ در نظر بگیرید و عمق چاله ها رو ۶۰ سانت و عرض چاله ها رو ۶۰ سانت بزنید.
  2. نکته بسیار مهم در کاشت نهال گردو این است که ریشه های نهال نباید در معرض نور و هوا بگیرند، اگر زمان بیشتری برای عملیات چاله نیاز دارید، حتما حواستان به این نکته درباره ریشه ها باشد.
  3. برای جلوگیری از قرارگیری ریشه با نور و هوا، دور آنها را با کیسه پلاستیکی سیاه پوشانده یا بصور موقت در درون خاک یا ماسه قرار دهید.
  4. ته چاله یک بیل کود پهن کهنه با خاک قاطی کنید و نهال را وسط چاله گذاشته و چاله را پر از خاک کنید و یک سطل آب برای هر نهال بریزید. در این مرحله کود شیمیایی و … نزنید.
  5. دقیقا اوایل فصل بهار، از سر نهال ۲۰ سانت با قیچی بزنید و سپس با چسب باغبانی بپوشانید. به این فکر نباشید که نهال کوچک می شود بلکه به فکر رشد خوب اندام های رویشی نهال باشید.
  6. از اوایل فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت ماه هر دوازده روز یک بار و از اواخر اردیبهشت ماه تا اواخر شهریور ماه هر هفته یک بار آبیاری کنید. دقت کنید هر نهالی که کاشته می شود، سال اول و دوم به خوبی آن را آبیاری کنید.
  7. اگر فضایی که در آن کاشت نهال را آغاز کرده اید در معرض بادهای  فراوان و سنگین است، در کنار نهال خود، چوب یا چوب هایی را در زمین فرو برده و آن را به نهال خود ببندید.
  8. این عمل باعث می شود که بادهای شدید، به نهال آسیب نرسانند، گاهی ممکن است تا چند سال این چوب ها، به نهال ها بسته بمانند.

روش کاشت نهال گردو چندلر در گلدان

روش کاشت نهال گردو در گلدان به این صورت است که در قدم اول باید گردوهای سالم را به مدت 48 ساعت داخل آب نگه داری کرد. پس از این مدت یک شکاف بالای گردوها ایجاد کنید.

حال نوبت به انتقال گردوها به داخل ظرف می رسد. قبل از آن باید ظرفی را با سنگ ریزه ها پر کنید و گردوهای مرطوب را روی سنگریزه ها بریزید و روی آن‌ها یک دستمال مرطوب قراردهید تا رطوبت به تمام گردوها برسد. برای اطمینان از این مورد می توانید با آبپاش روی گردوها مقداری آب اسپری کنید.

ظرف آماده شده را به مدت 1 ماه تا 45 روز کنار بگذارید تا گردوها جوانه بزنند. پس از این که گردوها جوانه زدند آن ها را به درون خاک منتقل کنید و شاهد به بار نشستن گردوها باشید.