دوره نقاهت لیپوماتیک

برای دستیابی به بهترین نتیجه باید به مراقبت های بعد از عمل لیپوماتیک توجه زیادی شود. نقاطی که برش در آن جا ایجاد شده است نیاز به مراقبت و نظافت مداوم دارند؛ در غیر این صورت احتمال بروز عفونت وجود دارد. جراح باید به صورت کامل مراقبت های بعد از عمل لیپوماتیک را برای فرد توضیح دهد. در ادامه اقدامات مورد نیاز بعد از عمل و مدت زمان دوره نقاهت عمل لیپوماتیک را شرح می دهیم.

بعد از لیپوماتیک چه اتفاقاتی در بدن رخ می دهد؟

آیا عمل لیپوماتیک درد دارد ؟ 2 تا 3 روز اول بعد از عمل لیپوماتیک، کبودی و تورم به اوج خود می رسد.  بیشتر این کبودی و تورم معمولا بعد از 14 تا 20 روز از بین می رود. بعد از عمل بهتر است تا  4 روز استحمام نکنید. بعد از جراحی حدود 3 تا 4 روز ممکن است کمی درد داشته باشید. نباید از یخ و گرم کننده ها مانند کمپرس گرم استفاده کنید. بدن در این مدت نیازمند استراحت و ریکاوری بیشتر است. اندام های بدن بعد از لیپوماتیک تورم زیادی نمی کنند زیرا بافت ها در این جراحی آسیب شدیدی نمی بینند.

اقدامات و مراقبت های بعد از عمل لیپوماتیک شامل چه مواردی است؟

بهتر است فیلم عمل لیپوماتیک را مشاهده کنید چرا که در این بخش مراقبت های کلی و احتیاط های لازم بعد از عمل لیپوماتیک را بازگو می کنیم. ممکن است با توجه به وضعیت بیمار دستورات دیگری نیز توسط جراح ارائه شود.

  • ممکن است فرد پس از انجام لیپوماتیک دچار خونریزی مختصری شود. در چنین مواردی باید به پزشک اطلاع داده شود. در بسیاری از موارد علت خونریزی فعالیت بیش از حد فرد است، بنابراین در روزهای اول پس از عمل باید بیشتر استراحت کرد و از فعالیت های شدید و سنگین دوری کرد. تا یک ماه پس از انجام عمل لیپوماتیک نباید به انجام ورزش ‌های سنگین پرداخت.
  • ممکن است از برش های کوتاه ایجاد شده مقداری خونابه ترشح شود. این ترشحات طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد و پس از چند روز متوقف می شود. لازم است مدام از گاز استریل برای جذب ترشحات و تمیز نگه داشتن محل استفاده شود.
  • پس از انجام لیپوماتیک ممکن است احساس درد وجود داشته باشد. برای تسکین درد می توان مسکن های معمولی استفاده کرد. در میان داروهایی که جراح تجویز می‌کند، مسکن هم وجود دارد که باید طبق دستور جراح مصرف شود.
  • لازم است گن کششی مخصوص لیپوماتیک و لیپوساکشن تهیه و به مدت 4 تا 6 هفته استفاده شود. پوشیدن این گن ها باعث کاهش سریع تورم و کبودی و همچنین خارج شدن خونابه می شود. خاصیت دیگر گن کششی لیپوماتیک، فرم دهی بهتر ناحیه تحت جراحی است.
  • می توان طبق آموزش جراح، ناحیه عمل شده را به آرامی ماساژ داد. این فعالیت باعث کاهش تورم شده و در خارج شدن خونابه ها موثر است.
  • بیمار باید توجه داشته باشد که گن تهیه ‌شده سایز او باشد. نباید از گن های خیلی تنگ یا گشاد استفاده شود تا به طور کامل از فواید آن بهره مند شد.
  • افرادی که لیپوماتیک ناحیه شکم انجام می دهند، ممکن است در نشستن با مشکل مواجه شوند لذا به این افراد توصیه می ‌شود از توالت فرنگی استفاده کنند. بهتر است چند روز پس از انجام لیپوماتیک پیاده روی سبک در برنامه گنجانده شود. پیاده روی باید کوتاه باشد تا به بدن فشار ناخواسته وارد نشود.
  • استحمام بعد از عمل لیپوماتیک باید با هماهنگی جراح صورت بگیرد و طبق زمانبندی منظم انجام شود. در صورتی که آب به برش های جراحی نفوذ کند، می تواند زمینه ساز بروز عفونت باشد .
  • تا حداقل یک ماه نباید به استخر، سونا و جکوزی مراجعه شود.
  • تا یک ماه پس از عمل نباید سیگار و هر نوع دخانیات دیگری مصرف شود. همچنین در این مدت مصرف الکل ممنوع است.
  • مصرف میوه هایی نظیر پرتقال و آناناس و همچنین مصرف سبزیجات باعث تسریع روند بهبودی خواهد شد.

دوره نقاهت عمل لیپوماتیک چقدر است؟

عمل لیپوماتیک بدون درد یا با درد کمی همراه است و دوره نقاهت کوت  یک روش کاربردی برای فرم دهی و پیکرتراشی بوده و به کمک آن، فرد می تواند چربی های اضافه در نواحی مختلف بدن خود که موفق به ازبین بردن آن ها نشده است را خارج کند. همانطور که می دانید مراقبت های بعد از هر عمل جراحی بسیار حائز اهمیت بوده و می تواند به روند بهبودی فرد کمک کند. در ادامه به مراقبت های بعد از لیپوماتیک می پردازیم.

مراقبت های بعد از لیپوماتیک به شرح زیر می باشد:

  • در قدم اول باید بدانید که پس از لیپوماتیک برای حفظ بهتر استایل جدید خود بهتر است از خوردن غذاهای چرب و غذاهایی که کالری بالایی دارند خودداری کرده و ورزش کردن را ترک نکنید.
  • دوران نقاهت بعد از عمل لیپوماتیک معمولا بین سه تا هفت روز می باشد.
  • توصیه می شود تا چند ساعت پس از لیپوماتیک استراحت مطلق داشته باشید.
  • چنانچه پس از عمل احساس درد و بی حسی داشتید، با مشورت پزشک خود مسکن مصرف کنید.
  • یکی از مراقبت های بعد از لیپوماتیک که بسیار پراهمیت است استفاده از گن های مخصوص لیپوماتیک می باشد. این گن ها باید طبق نظر جراح پلاستیک در مدتی که او مشخص می کند به صورت مداوم استفاده شود.
  • بهتر است تا چند روز بعد از عمل لیپوماتیک فقط دراز بکشید و روی صندلی ننشینید.
  • تا مدتی از داشتن فعالیت های سخت و سنگین اجتناب کرده و سعی کنید نواحی که جراحی شده اند تحت فشار قرار نگیرند.
  • کسانی که عمل لیپوماتیک انجام می دهند، ممکن است احساس ضعف و سرگیجه هنگام ایستادن داشته باشند که فورا باید بنشیند یا دراز بکشند.

دیگر مراقبت های بعد از لیپوماتیک :

  • از آنجایی که بدن طی عمل آب زیادی را از دست می دهد، بهتر است مایعات زیاد مصرف کنید.
  • تا مدتی پس از عمل لیپوماتیک از خوردن نمک خودداری کرده وهمچنین مواد غذایی که موجب یبوست می شود را استفاده نکنید.
  • یک روز پس از با لیپوماتیک استحمام کنید و محل جراحی شده را طبق نظر پزشک خود ماساژ دهید. این کار به خروج بهتر خونابه کمک می کند. در روزهای بعدی نیز سعی کنید یک الی دو بار در روز حمام بروید و به کمک ماساژ، مایعات ناحیه جراحی شده را خارج کنید. همچنین نواحی برش خورده را با آب و صابون شست و شو کرده و با حوله تمیز خشک کنید.
  • توجه داشته باشید که باید داروهایی که توسط پزشک متخصص تجویز شده است را به طور دقیق مصرف نمایید.
  • از مصرف مشروبات الکلی و استفاده از دخانیات حداقل تا زمان مشخص شده توسط جراح متخصص اجتناب کنید.
  • تا بهبودی کامل نواحی برش خورده، از رفتن به دریا، استخر، سونا، جکوزی و مکان های این چنینی که امکان آلودگی در آن ها وجود دارد خودداری نمایید.
  • تا بهبودی کامل از رانندگی خودداری کنید.
  • فرد حداقل 24 ساعت پس از لیپوماتیک باید ایستاده ادرار کند زیرا این کار باعث جلوگیری از ضعف و افتادن و آسیب جدی به فرد می شود.

سطح فعالیت فرد بعد از لیپوماتیک

پیاده روی آرام به کاهش خطر لخته شدن خون کمک می کند، لخته شدن خون عارضه ای است که امکان دارد، پس از هر جراحی رخ دهد.جراح پلاستیک شما به احتمال زیاد توصیه می کند که در عرض 48 ساعت پس از عمل ، از جای خود بلند شوید و شروع به حرکت کنید. از انجام ورزش های شدید به مدت 4 هفته اجتناب کنید. از سبک زندگی بی تحرک اجتناب کنید. علاوه بر تمرینات هوازی ، باید سطح عمومی فعالیت خود را افزایش دهید تا خودتان را در شرایط بدنی فعال و خوب نگه دارید. البته روند افزایش سطح فعالیت هایتان باید تدریجی باشد.

رژیم غذایی

سلول های چربی که در طول لیپوماتیک برداشته شده اند، باز نمی گردند. اما اگر یک رژیم غذایی پرکالری و پرچرب داشته باشید ، سلول‌های چربی جدید را در مکان‌های اشتباه جمع خواهید کرد و دوباره دچار اضافه وزن خواهید شد. مطمئن شوید که مقدار زیادی فیبر در رژیم غذایی خود دارید و به جای استفاده از غذاهای سرخ کردنی یا استفاده ازمقدار زیادی کره ، روی روش‌های پخت و پز مانند کباب کردن ، آب پز کردن و پختن با روغن کم تمرکز کنید.

سبک زندگی آرام

استرس را کاهش دهید. استرس همچنان یکی از عوامل اصلی افزایش وزن است. این بدان معناست که برای جلوگیری از افزایش وزن ، باید آرام بودن را یاد بگیرید. استرس سطوح کورتیزول را در سیستم فرد افزایش می دهد که به نوبه خود میل به انواع غذاهای ناسالم را ایجاد می کند.

مراقبت از محل برش ها

تا زمانی که خونابه از محل برش خارج می شود باید محل برش پانسمان شود و پانسمان نیز تمیز نگه داشته شود. با گذشت 24 ساعت از خارج نشدن خونابه از بدن ، محل برش ها نیاز به پانسمان ندارند. جهت جلوگیری از عفونت محل برش ها ، آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک باید در زمان مشخص مصرف شود. از استفاده کمپرس سرد و گرم در محل برش ها خودداری شود. نیازی به استفاده از هرگونه محلول ضدعفونی کننده مانند بتادین برای پاکسازی محل برش نیست زیرا محل برش ها بدون این محلول ها زودتر بهبود می یابند.