بیماری تیفوس چیست ؟

بیماری تیفوس چیست ؟

بیماری تیفوس یک بیماری باکتریایی است که توسط باکتری سالمونلا تیفی (Salmonella typhi) ایجاد می‌شود. این بیماری از طریق مصرف آب و غذای آلوده به باکتری سالمونلا تیفی به بدن انسان منتقل می‌شود. علائم بیماری تیفوس شامل تب، سردرد، درد شکم، اسهال یا یبوست، خستگی، تهوع و استفراغ است. در صورت عدم درمان، بیماری تیفوس می‌تواند به عوارض جدی مانند خونریزی دستگاه گوارش، تب روماتیسمی، بیماری قلبی و حتی مرگ منجر شود. درمان بیماری تیفوس با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها انجام می‌شود. همچنین پیشگیری از بیماری تیفوس با رعایت بهداشت شخصی، مصرف آب و غذای پاک و سالم و واکسیناسیون امکان‌پذیر است.

انواع تیفوس

تیفوس موش توسط کک ها به افراد منتقل می شود اگر کک ها حیوانات آلوده، عمدتاً موش ها را گاز بگیرند. بیشتر موارد در ایالات متحده در کالیفرنیا، هاوایی و تگزاس گزارش شده است.

تیفوس همه گیر گونه نادری است که توسط شپش های آلوده بدن منتشر می شود. بعید است که خارج از شرایط زندگی بسیار شلوغ اتفاق بیفتد. یکی از انواع تیفوس همه گیر می تواند توسط سنجاب های پرنده آلوده منتقل شود. اما آن نیز بسیار نادر است.

تیفوس اسکراب توسط چیگرها یا کنه های آلوده پخش می شود که عمدتاً در مناطق روستایی جنوب شرقی آسیا، چین، ژاپن، هند و شمال استرالیا یافت می شود.

پزشکان به راحتی می توانند هر سه نوع تیفوس را با آنتی بیوتیک درمان کنند. اما آنها می توانند باعث بیماری جدی شوند، بنابراین اگر فکر می کنید ممکن است در معرض آن قرار گرفته اید، فوراً تحت درمان قرار بگیرید.

علائم تیفوس

با هر نوع تیفوس، حدود 10 روز تا 2 هفته پس از ورود باکتری تیفوس به بدن شما احساس بیماری خواهید کرد. احتمالاً خواهید داشت:

  • لرز
  • تب
  • سردرد

دردهای عضلانی مانند آنچه با آنفولانزا دارید با تیفوس موش، ممکن است شما نیز به موارد زیر مبتلا شوید:

  • سرفه کردن
  • از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع
  • دل درد
  • استفراغ

علل بیماری تیفوس

حشرات و سایر انگل‌ها وقتی شما را نیش می‌زنند و مدفوع مملو از باکتری را روی پوستتان می‌گذارند، تیفوس موشی و همه‌گیر را پخش می‌کنند.

هنگامی که نیش حشره خارش دار را می خراشید، می توانید مدفوع عفونی را در زخم اپن بایت یا بریدگی های دیگر روی سطح پوست خود پخش کنید. که باکتری تیفوس را وارد جریان خون شما می کند. اگر کنه آلوده به این باکتری شما را نیش بزند، حتی اگر نیش را نخارانید، می توانید به تیفوس اسکراب مبتلا شوید.