بررسی تخصصی ریسه LED سوزنی

شما تا حال اسم چراغ های ال ای دی را به گوش شنیده اید ، ریسه های ال ای دی سوزنی یکی از انواع ریسه هاست که این نوع لامپ درون آنها قرار دارد . باید بگوییم ریسه سوزنی ال ای دی به اندازه های مختلفی در بازار عرضه میشوند که عبارتند از ۱۰ – ۲۵ – ۳۰ – ۵۰ و ۱۰۰ متر ، عمر این نوع ریسه ها در صنعت نورپردازی طولانی است . زیرا این ریسه از پایه ترین ریسه ها بوده است و در هر نوع نورپردازی تزئینی نیز کاربرد دارد ، که سبب زیبایی خانه و محل مورد نظر شما میشود . که با توجه به ویژگی هایی که دارد ، ائم از نور و گرما باعث میشود دائما به روز باشد ودر مدل های جدیدتری به بازار عرضه شود . در ادامه قصد داریم شما را با عیوب و مزایای این ریسه آشنا کنیم .

ریسه ی نوری

قبل از اینکه بخواهیم در مورد ریسه های سوزنی اطلاعاتی به شما دهیم ، باید در مورد ریسه ها سخن بگوییم . ریسه در واقع لاین نوری است که به صورت های مختلف و رنگ های مختلف ، ابعاد مختلف وجود دارند . ریسه ها با تعدادی چیپ ال ای دی یا لامپ های رشته ای مجهز شدند تا نور مورد نظر را به شما بدهند . خاصیت ریسه ها انعطاف پذیری بالای آنها بوده است که میتوانیم در مکان های مختلف کاربرد آنها را مشاهده کنیم . منبع نیروی آنها نیز نور برقی یا باتری میباشد . خوشبختانه برای حفظ انرژی برق لامپ های ال ای دی جدیدی به بازار عرضه شده اند که دارای مصرف کمی هستند و قیمت آنها نیز مناسب است .

ریسه ی سوزنی ال ای دی

ریسه های ال ای سوزنی از پر فروش ترین و پر کاربرد ترین ریسه های موجود در مگا لایت لد هستند ، این ریسه ها با قیمت مناسب و در رنگ های مختلفی در بازار عرضه میشوند . از رنگ های این ریسه ها میتوان به  آفتابی ، سفید ، صورتی و هفت رنگ و …راشاره کرد . این ریسه ها اغلب دارای کنترل تغییر حالت هستند . از کاربرد آنها باید بگوییم که این ریسه ها از این ریسه ها برای ساخت تونل های نور ، اتاق خواب ،اطراف آیینه و قاب عکس ، جشن تولد  و..استفاده می شوند . و جالب است بدانید این ریسه ها از خود گرما نمی دهند . حال با بخش های یک ریسه ی سوزنی آشنا میشویم :

بخش های ریسه ی ال ای دی

  1. نوار یا سیم :  در این دسته ریسه هایی وجود دارد که به دو نوع ، سیمی  و لامپ های ال ای دی قرار دارند شده . که این ریسه ها، ریسه مفتولی یا ریسه LED سوزنی نیز نامیده میشوند .
  2. چیپ ال ای دی : این ریسه ها به صورت نوار مانندی وجود دارند . که وقتی به منبع برق وصب میشوند با توجه به رنگ خود ، نور از خود صاتع میکنند .
  3. کیت (فلاشر) : به کمک این دستگاه می توان نور بازتاب شده از ریسه را کنترل و به صورت دلخواه تنظیم کرد.
  4. درایو و سوکت ریسه : درایو ریسه ال ای دی ، برق شهری ۲۲۰ ولت را به برق استاندارد برای ریسه ها تبدیل می کند.
  5. رابط یا سوکت ریسه : ابتدا یا انتهای ریسه ها می بایست به برق وصل می شود .

مزایای ریسه سوزنی ال ای دی

  1. ریسه های سوزنی به راحتی با برق شهری کار می کند ، و بدون نیاز به باتری میباشد .(البته نوع باتری خور آن نیز امروزه تولید شده است. )
  2.  این ریسه ها دارای درجه حفاظت IP65 بوده ، که این ویژگی سبب میشوددر برابر نفوذ آب باران و گرد و خاک مقاومت خوبی داشته باشند .  به همین علت برای استفاده در فضای بیرون نیز مناسب هستند .
  3. از نوع رنگی میتوان گفت ، تنوع رنگ در این محصول بالا می باشد . که در حال حاضر ریسه های سوزنی ال ای دی دارای رنگ بندی صورتی، سفید، آفتابی ، سبز، قرمز، انبه ای ، آبی ، بنفش ، هفت رنگ برنامه دار و هفت رنگ ترکیبی در بازار عرضه می شوند .
  4.  این محصولات دارای برد کنترلر است . برای همین میتوانیم افکت نور را تغییربدهیم .
  5. میتوانیم به قیمت بسیار مناسبی این محصول نیز اشاره کنیم .
  6.  مصرف برق پایینی دارند. (حدود۰٫۷ وات بر متر)
  7.   در  دو نوع سیم مشکی و شفاف برای نورپردازی هر چه بهتر المان های شهری وجود دارند .
  8.  دارای طول عمر زیادی به عنوان مثال بیشتر از ۵۰ هزار ساعت هستند .

معایب ریسه سوزنی ال ای دی

متاسفانه اگر به هر دلیلی یک ال ای دی از بین برود ، به دلیل سری بودن ریسه ها حداقل یک چهارم ریسه خاموش می شمعرفی ریسه های LED سوزنی:

ریسه های سوزنی عموما به طول های 10، 25، 30، 50 و 100 متر تولید و عرضه میگردند و مقرون به صرفه ترین ریسه موجود در بازار هستند. تراکم ال ای دی موجود در ریسه سوزنی، ده عدد به ازای هر متر می باشد. عمده استفاده ی این ریسه در حوزه تزیین المان های شهری می باشد. در این مقاله به معرفی و بررسی نقاط مثبت، ضعف و کاربرد های این ریسه پرداخته می گردد.

ویژگی های مثبت ریسه LED سوزنی:

1- کارکرد با برق 220 ولت شهری (بدون نیاز به پاور و یا باتری)
2- قابل استفاده در فضای خارجی (دارای درجه حفاظت IP44 در مقابل نفوذ آب باران)
3- دارای رنگ بندی متنوع صورتی، سفید، آفتابی، سبز، قرمز، انبه ای، آبی، هفت رنگ برنامه دار و هفت رنگ ترکیبی
4- وجود برد کنترلر جهت اعمال و یا تغییر افکت رقص نور (توجه داشته باشید که باکس کنترلر ضد باران نیست)
5- قیمت بسیار مناسب
6- ساختار سیمی ساده جهت ساخت المان های نورانی همچون تونل نور، المان های حجمی میادین و …
7- مصرف برق پایین (حدود0.7 وات بر متر)
8- ارائه در سیم های مشکی و شفاف جهت نورپردازی هر چه بهتر المان های شهری
9- امکان ساخت سفارشی ریسه در رنگ بندی سیم ها و LED، متراژ و نوع تغذیه
10- طول عمر بیش از 50 هزار ساعت

نقاط ضعف ریسه های سوزنی:

1- در صورت از بین رفتن یک LED در اثر عوامل خارجی، حداقل یک چهارم ریسه خاموش میگردد. (به دلیل ساختار سری LED ها)
2- در صورت قطع و وصل برق، تنظیمات آخرین افکت انتخاب شده به وسیله شاسی کنترلر، از بین می رود (این موضوع در اکثر ریسه های 220 ولت اتفاق می افتد)
3- کارکرد با برق 220 ولت مستقیم خطرات برق گرفتگی را افزایش می دهد.

آیا نقاط ضعف این ریسه، قابل رفع هستند؟

بلی، با توجه به امکان ساخت سفارشی این ریسه، می توان با رایزنی هایی نسخه 12 ولت DC آنرا وارد و عرضه کرد. در این صورت تمامی نقاط ضعف آن پوشش داده خواهد شد ضمن اینکه توسط کنترلر های نورپردازی حرفه ای موجود در بازار نیز قابل برنامه ریزی خواهند بود.

ریسه های LED سوزنی در چه مواردی کاربرد دارند؟

این ریسه ها در ساخت تونل های نوری LED، پرده های LED، سقف های نوری، نورپردازی المان های شهری، درختان ، آذین بندی و … کاربرد دارند. در ادامه ی این مقاله به معرفی چندین نمونه نورپردازی فضای داخلی و خارجی به وسیله ریسه های ال ای دی سوزنی پرداخته می شود:

بررسی حرفه ای ریسه ال ای دی سوزنی

ریسه ال ای دی سوزنی یکی از انواع مدل ریسه است که طول هایی به اندازه 10،25، 30، 50 و 100 متر دارد. در واقع می توان گفت ریسه ها خیلی وقت است در صنعت روشنایی هستند. این مدل ریسه معمولی بودند و برای تزئینات به کار می رفتند. ریسه های اولیه خیلی پیشرفته نبودند و بیشتر به این دلیل کارایی داشتند که فضا را زیبا می کردند؛ نور و گرما آن ها زیاد بود و همین باعث شد تا مدل های جدید تری به بازار بیایند؛ یکی از آن ها ریسه ال ای دی سوزنی می باشد.

ریسه ال ای دی سوزنی

ریسه ال ای دی سوزنی بیشتر در المان های شهری به کار می روند. این ریسه برای کار کردن هیچ نیازی به باطری یا پاور ندارد و به صورت ساده و راحت می تواند کار کند. کارکردن با این ریسه نیاز به برق 22 ولت شهری فقط دارد. همچنین می توان آن را در فضای خارجی هم استفاده کرد. چون که ویژگی که دارد درجه حفاظت IP44  دارد که می تواند در مقابل نفوذ آب باران از خودش مقاومت نشان دهد. ضمنا این مدل رنگ بندی مختلفی دارد.

رنگ بندی متنوع ریسه ال ای دی

شاید زمانی که به شما بگوییم ال ای دی همان نور سفید رنگ محبوب لامپ ال ای دی است. در صورتی که ریسه ال ای دی تنها آن نور سفید رنگ را ندارد. بلکه دارای تنوع رنگ هم می باشد و می توان از آن نور  سفید، صورتی، قرمز، سبز، زرد، آبی و هفت رنگ را دید. همین امر باعث می شود تا از آن به وفور در تزئینات و طراحی استفاده شود؛ چون که هفت رنگ از خودش منتشر می کند. همین رنگبندی سبب شده تا نسبت به ریسه های دیگر تفاوت داشته باشد.

وجود کنترلر

یکی دیگر از ویژگی هایی که ریسه ال ای دی سوزنی دارد این که دارای برد کنترلر است. که این برد سبب می شود تا اعمال کنترل کرد. همچنین وجود کنترلر علاوه بر نکات گفته شده سبب می شود تا در افکت رقص نور تغییراتی ایجاد شود. البته باید درباره این کنترلر این ویژگی را مد نظر داشته باشید که باکس آن ضد باران نیست و نباید در معرض آب و هوا قرار بگیرد.

میزان مصرف برق

درباره هر تجهیزات نوری، میزان مصرف برق آن ها خیلی اهمیت زیادی دارد. هر اندازه که یک تجهیز یا وسیله روشنایی میزان مصرف برقش کم تر باشد؛ کارایی آن بیشتر است و همین طور محبوبیت بالاتری دارد. درباره ریسه ال ای دی سوزنی باید بگوییم که مانند سایر محصولات روشنایی که با ال ای دی تولید می شوند دارای مصرف برق مناسبی است حدودا 0.7 وات بر متر برق مصرق می کند که گزینه خیلی مناسبی برای استفاده مداوم از این ریسه می باشد.

امکان استفاده در المان شهری

ویژگی دیگری که ریسه ال ای دی سوزنی دارد. از آن جایی که سیم های مشکی و شفافی دارد از آن می توان به راحتی برای نورپردازی المان شهری استفاده کرد. همین طور این قابلیت را دارا تا در تونل نور و المان حجمی میادین هم مورد استفاده قرار بگیرد.

قیمت مناسب

شاید می توان گفت یکی از مهم ترین فاکتورهایی که برای خرید مهم است قیمت آن می باشد. قیمت مناسب یکی دیگر از ویژگی های مهم ریسه ال ای دی سوزنی است. این ریسه با توجه به ویژگی ها و کیفیت هایی که دارد از قیمت مناسبی برخوردار می باشد و همین باعث می شود تا بسیار پر فروش باشد.