اتصالات نصب پلی کربنات چیست

کارایی ورق ‌های پلی کربنات در ساخت سقف، سایبان‌ ها، پنجره و مواردی از این دسته است. پس از خرید پلی کربنات نوبت به نصب ورق پلی کربنات می‌ رسد که باید با اصول و دقت هرچه تمام ‌تر این کار انجام شود. در صورتی که این امر به خوبی صورت نگیرد، هزینه‌ ای که صرف خرید این سازه کرده ‌اید هدر می ‌رود.

در ادامه این مقاله از با ما همراه باشید تا شما را با مراحل نصب ورق پلی کربنات آشنا کنیم.

نکات مهم پیش از نصب ورق پلی کربنات

در مقایسه دو سازه شیشه و باید گفت که مقاومت پلی کربنات 250 برابر شیشه است. بنابراین غیر قابل تخریب است. همچنین سبک بودن این سازه باعث می ‌شود که نصب آن به راحتی صورت پذیرد. یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این سازه، استحکام آن در برابر حرارت گرما، سرما و اشعه های UV خورشید است. همچنین پلی کربنات قابل بازیافت است.

نکته مهمی که در این بین وجود دارد این است که، هنگام خرید پلی کربنات باید مناسب بودن آن، نقاط قوت و ضعف و اینکه برای چه کاری می خواهید از آن استفاده کنید را مورد سنجش قرار دهید تا این ویژگی ها بتواند روند پروژه شما را به خوبی پیش برده و نیاز هایتان را برآورده کند.

همچنین بنا به سلیقه، می توانید رنگ مد نظر خود از این سازه را انتخاب کنید. بعضی از افراد بر این باورند که پلی کربنات فقط در نوع شفاف موجود است، اما چنین نیست. به جز پلی کربنات شفاف، و پلی کربنات با رنگ های مختلف نیز تولید می شود.

در صورتی که قصد دارید نصب ورق پلی کربنات را برای سقف انجام دهید، باید بدانید که این سازه به دلیل استحکام بالا، قابلیت برش خور بودن و مقاوم در برابر اشعه UV خورشید، گزینه مناسبی خواهد بود.

از دیگر ویژگی های منحصر به فردی که این محصول دارد، امکان تولید در دو نوع دوجداره و چند جداره است. این مدل از پلی کربنات دارای عایق هایی هستند که به گرم کردن فضا در زمستان و خنک نگهداشتن آن در تابستان کمک می کند.

لازم به ذکر است که، پلی کربنات دوجداره، دو لایه دارد و نوع چندجداره آن نیز دارای بیش از 3 لایه است. همچنین، هر چه تعداد لایه ها بیشتر باشد، بیشتر عایق می شود.

نکات مهم پیش از نصب ورق پلی کربنات

نگهداری درست قبل از نصب ورق پلی کربنات

تفاوتی ندارد که کدام نوع از پلی کربنات را می خواهید نصب کنید. در نصب ورق پلی کربنات باید نکاتی را رعایت کرد. در صورتی که اقدام به خرید پلی کربنات نمودید، باید در نگهداری آن دقت کافی داشته باشید. محل نگهداری این سازه ها باید در فضای خشک و دور از رطوبت باشد. گفتنی است که ورق های این محصول در برابر خراش آسیب پذیر هستند.

ورق پلی کربنات چیست؟

؟ ورق‌های پلی کربنات نوعی ورق‌های پلاستیکی هستند که می‌توانند در پروژه‌ها و سازه‌های مختلف مورداستفاده قرار گیرند. از ورق‌های پلی کربنات نیز می‌توان به‌عنوان جایگزینی برای شیشه در نورگیرهای خانه استفاده کرد.

با توجه به اینکه ورق‌های سقف پلی کربنات سبک‌وزن هستند و را در کنار استحکام و شفافیت بالایی دارند، نتیجه نهایی فوق‌العاده‌ای در پی خواهند داشت و می‌توان از آن در سازه‌های مختلفی استفاده کرد.

ورق‌های پلی کربنات دارای یک پوشش محافظ UV ویژه در یک طرف ورق هستند. اگر ورق‌های پلی کربنات به‌درستی نصب شوند، می‌توانید از ورود اشعه UV خورشید به سازه جلوگیری کنید.

انواع پلی کربنات در بازار وجود دارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

با توجه به کیفیت مواد، سقف پلی کربنات چقدر دوام می‌آورد؟

زمان ایده آلی که می‌توانید انتظار دوام آن را داشته باشید حداقل 10 سال است. بااین‌حال، شیوه نگه‌داری و نحوه نصب ورق پلی کربنات با طول عمر مفید آن رابطه مستقیم دارد. همیشه سعی کنید که مراحل نصب ورق‌های پلی کربنات را به‌درستی انجام دهید و وزن زیادی روی آن قرار ندهید. پلی کربنات برای تحمل وزن‌های طراحی نشده است و احتمال شکستی و خرابی با این کار زیاد است.

شرایط نگهداری استاندارد قبل از نصب ورق پلی کربنات

در هنگام نصب پلی کربنات، فرقی نمیکند که از نوع شفاف، دوجداره یا چند جداره آن استفاده میکنید. لازم نکاتی را درمورد این ورق‌ها بدانید. درصورتی که ورق‌های پلی کربنات خریداری کرده‌اید، در نگهداری از آنها باید دقت زیادی داشته باشید.

در یک مکان خشک، امری ضروریست چرا که باید از نفوذ رطوبت به شیارهای ورق جلوگیری شود. لازم به ذکر است که ورق‌های پلی کربنات ممکن است در مقابل خراشیدگی، آسیب پذیر باشند. بنابراین لازم است این مورد در ذخیره سازی و رسیدگی به این ورق‌ها مورد توجه قرار گیرد.

ابزار نصب پلی کربنات

معمولا ابزارآلاتی که در نجاری و آهنگری کاربرد دارند را می توان برای نصب ورق پلی کربنات تخت به کار برد. برای این کار هر چه این ابزار آلات سخت و برنده باشند را پیشنهاد می کنیم. برای برش این ورق ها می توان از اره های نواری، دایره ای و از اره دستی نیز کمک گرفت.

از دیگر یراق آلات نصب ورق پلی کربنات می توان به مته اشاره نمود. در نظر داشته باشید در موقع ایجاد سوراخ های عمیق بهتر است از آب یا هوای فشرده برای خنک کردن استفاده شود. فقط در حین کار لازم است که مته را از صفحه جدا کنید تا هم خنک شود و هم تراشه ها جدا شوند. فرزکاری و استفاده از برش لیزری، جوشکاری و … نیز از دیگر ابزار هایی که می توان استفاده کرد.

نحوه کسب اطمینان از نصب ورق پلی کربنات

برای اینکه مطمئن شویم پروسه نصب ورق پلی کربنات به درستی انجام شده، در ابتدا لازم است در مورد تجهیزات و به کارگیری لوازم ایمن و مناسب اطمینان حاصل کنیم. اگر دستورالعمل های استاندارد و ایمنی در هنگام نصب رعایت نشوند، کار کردن روی سقف ها می تواند خطر ایجاد کند. شما عزیزان می توانید با استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی مناسب از بروز حوادث احتمالی جلوگیری کنید.

  • پیشنهاد می کنیم تا جایی که ممکن است روی زمین کار کنید.
  • نسبت به صحت و سلامت تجهیزات ابزار و میزان مقاومت آن ها مطمئن شوید.
  • اگر بر روی سطوح شکننده کار می کنید لطفا قبل از اقدام به کار ، مباحث ایمنی را رعایت و اجرا کنید.
  • مراحل تخلیه و نجات اضطراری خود را در نظر بگیرید.

چطور مطمئن شویم که  نصب ورق‌ پلی کربنات، ایمن و درست انجام شده‌ است؟

برای این که مطمئن شوید که ورق ‌های پلی کربنات که نصب کردید، درست نصب شده‌اند و ایمنی کافی را دارند، باید مطمئن شوید که از تجهیزات و لوازم ایمن و مناسب استفاده کرده‌اید و دستورالعمل‌های کاری ایمن و استاندارد را به درستی اجرا کرده‌اید.

کار کردن روی سقف‌ها در صورتی که دستورالعمل‌های ایمنی را رعایت نکنید، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. دستورالعمل‌های خاصی برای کار کردن روی سقف‌ها وجود دارند که اگر از این دستورالعمل‌ها مطلع نیستید، هیچ‌وقت به کار کردن روی سقف و نصب ورق پلی کربنات فکر نکنید.

اگر به آمار تلفات سقوط از ارتفاع نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که در مورد کار در ارتفاع باید خیلی محتاط و پایبند به دساورالعمل‌های ایمنی باشید. با استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی درست و رعایت نکات کار ایمن می‌توانید از بروز حادثه جلوگیری کنید.

کارفرماها و سرکارگران در کارهای مربوط به ارتفاع باید از برنامه‌ریزی درست کارها و نظارت روی کار توسط افراد دارای صلاحیت و انجام کار توسط افراد متخصص و کاربلد، مطمئن شوند. بعضی از دستورالعمل‌هایی که HSE (یکی از آژانس‌های دولتی برای ایمنی و سلامت در کار) پیشنهاد می‌دهد، اعم هستند از:

  • تا جایی که ممکن است روی زمین کار کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که کارگران به صورت ایمن می‌توانند به محل کار خود در ارتفاع برسند و با ایمنی کامل از ارتفاع به سطح زمین بازگردند.
  • مطمئن شوید که تجهیزات مورد استفاده برای کار، مناسب و به اندازه کافی مقاوم و قوی است و به درستی نگهداری شده و به صورت منظم مورد بررسی قرار می‌گیرند.
  • اطمینان حاصل کنید که زمانی که مشغول کار در ارتفاع هستید، اضافه بار نداشته باشید و بیش از حد به بیرون خم نشوید.
  • هنگام کار روی سطوح شکننده یا نزدیک چنین سطوحی، اقدامات ایمنی و پیش‌گیرانه را رعایت کنید.
  • خود را در برابر سقوط اشیاء محافظت کنید.
  • مراحل تخلیه و نجات اضطراری خود را در نظر بگیرید.