آیا هک کردن جرم است

جرم هک و مجازات آن

در این مقاله از تهران وکیل قصد داریم در مورد جرم هک توضیح دهیم. این روزها با روی کار آمدن فضای مجازی و استفاده همگانی ما از سیستم‌های هوشمند چون گوشی‌های هوشمند موبایل زندگی همه ما به اندازه قابل توجهی تحت تأثیر قرار گرفته است. به جرأت می‌توان گفت، هریک از ما بسته به نوع نیازمان ساعات زیادی از شبانه روز را صرف استفاده از گوشی‌های هوشمند و دنیای اینترنت و مجازی می‌کنیم. سیستم‌های هوشمند رایانه‌ای مزایا و امکانات بسیاری را برای هریک از ما بوجود آورده و همین موضوع نیز سبب استقبال هرچه بیشتر مردم برای استفاده هرچه بیشتر این دستگاه‌ها شده‌است. اگر قربانی هکر‌ها قرار گرفتید، می‌توانید از طریق ثبت در و  مراجعه به دادسرای جرایم رایانه‌ای با ارائه اسناد و مدارک لازم اقدام به شکایت کرده و جبران خسارت نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در ضمینه هک و امنیت با متخصصان حقوقی فینولا در تماس باشد . از همراهی شما خوبان متشکریم. امیدواریم مطالب موجود در این نوشتار که در باب جرم هک، مجازات جرم هک و راه‌های مختلف پیشگیری از وقوع این جرم بود، برایتان مفید واقع شده باشد. چنانچه در خصوص جرم هک و سایر جرایم مشابه پرسشی داشته یا نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید با ما بگیرید. هک کردن تلاش غیر قانونی برای دسترسی و سو استفاده از اطلاعات دیگران است . در همه کشور های جهان در تناسب با جرم انجام شده مجازاتی برای هک و هکر در نظر گرفته میشود . در این مقاله قصد داریم به مجازات هک در قوانین ایران بپردازیم

یکی از کاربردهای بسیار مفید و قابل توجه فضای مجازی، امکان تبلیغ و گسترش هرچه بیشتر کسب‌وکارها یا حتی بوجود آمدن کسب‌وکارهای نو و تازه بوده‌است. علاوه‌بر آن گسترش دنیای اینترنت باعث سهولت و تسریع بسیاری از کارهای روزمره ما در زندگی شده‌ که این خود مسئله بسیار حایز اهمیتی به شمار می‌رود. حال خوب است بدانید، فضای مجازی و دنیای اینترنت با تمام مزایا و کاربردهایی که برای هریک از ما در زندگی داشته، بالطبع مشکلات و دردسرهای بسیاری را نیز با خود به همراه داشته است و به تبع آن جرایم جدیدی، یعنی جرایم رایانه‌ای را به جرایم سنتی موجود افزوده است که یکی از این جرایم رایانه‌ای، جرم هک می‌باشد که قطعا تا به حال نام آن را شنیده‌اید. جرم هک که متاسفانه بسیار هم شاهد وقوع آن در جامعه هستیم، مجازات مختص به خود را به همراه دارد که در ادامه مفصلا به آن خواهیم پرداخت.

منظور از جرم هک چیست؟

همان‌طور که اشاره شد با روی کار آمدن رایانه‌ها، جرایم جدیدی نیز با عنوان جرایم رایانه‌ای به سایر جرایم سنتی افزوده شد. قانونگذار کشور ما نیز با تصویب جرایم رایانه‌ای و مشخص کردن هرنوع جرم خاص آن، مجازاتی را نیز برای هریک در نظر گرفت. جرم هک نیز یکی از انواع جرایم رایانه‌ای می‌باشد که تقریبا می‌توان گفت، یکی از متداول‌ترین جرایم رایانه‌ای است که در مراجع مختلف قضایی دیده می‌شود. حال شاید برایتان پرسش باشد که اصلا منظور از جرم هک یا هک کردن چیست؟ هک یا هک کردن در حقیقت یکی از اصطلاحات کامپیوتری می‌باشد. جرم هک بدین معناست که فردی بطور غیرمجاز و بدون رضایت دیگری به اکانت یا همان حساب شخص دیگر در فضای مجازی دسترسی پیدا می‌کند.

به چه کسی هکر گفته می‌شود؟

با توجه به انچه که خواندیم تا حدودی با جرم هک آشنا شدیم. حال خوب است بدانید که در جرم هک به شخصی که مرتکب این نوع جرم می‌شود، یعنی بطور غیرقانونی و غیرمجاز به اطلاعات و داده‌های شخصی دیگری دسترسی پیدا کند و خللی را در آن‌ها بوجود آورد، هکر گفته می‌شود. البته لازم به ذکر است که هکرها انواع گوناگونی دارند و تنها یک نوع از هکرها مجرم بوده و مرتکب جرم می‌شوند که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

آیا تمامی هکرها مجرم شناخته می‌شوند؟

پیش ازاین یا جرم هک و معنای هکر آشنا شدیم.‌ حال خوب است بدانید، علاوه‌بر معنایی که برای فرد هکر در نظر گرفته و هکر به عنوان یک فرد مجرم نامیده شد، هکرها گاهی نیز نه تنها مرتکب جرم نشده و مجرم نیستند بلکه حتی گاهی نیز می‌توانند، عمل مفیدی را در جامعه انجام دهند. هکرها انواع مختلفی دارند که عبارتند از؛

  1. هکرهای کلاه سیاه
  2. هکرهای کلاه سفید
  3. هکرهای کلاه خاکستری
  4. و…

شاید این تقسیم‌بندی هکرها را تا به حال جایی ندیده و نشنیده باشید و کمی برایتان جالب به نظر برسد. حال خوب است بدانید که هکرهای کلاه سیاه،‌ دقیقا همان هکرهای موضوع مبحث ما هستند که مجرم بوده و به طور غیرقانونی و با سونیت وارد حساب کاربری افراد می‌شوند.‌ هکرهای کلاه سفید نیز کاملا برعکس کلاه سیاه‌ها بوده و نه تنها مجرم نیستند بلکه با دانش و تخصص کامپیوتری خودشان با تست نفوذپذیری به افزایش امنیت نیز کمک خواهند کرد. حال منظور از هکرهای کلاه خاکستری چیست؟ هکرهای کلاه خاکستری درواقع جز قشرهای بلاتکلیف به حساب می‌آیند! این دسته از هکرها نه قصد وارد کردن خسارت به دیگری را دارند و نه درحقیقت به دنبال هدف خاصی هستند، بلکه تنها برای سرگرمی یا از روی بیکاری اقدام به نفوذ به اطلاعات دیگری می‌نمایند.

مجازات جرم هک چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، برای افراد مرتکب به جرایم رایانه‌ای از جمله جرم هک مجازاتی در نظر گرفته شده است.‌ مطابق قوانین جرایم رایانه‌ای در کشور ما، مجازات هکر حبس از ٩١ روز تا ١ سال یا جزای نقدی از ۵ تا ٢٠ میلیون ریال می‌باشد که البته گاهی نیز بسته به شرایط موجود هر دو این مجازات ها برای شخص مجرم در نظر گرفته می‌شود. توجه داشته باشید، چنانچه جرم هک در حال انتقال یا امواج نوری یا امواج الکترومغناطیسی بوقوع بپیوندد، جزای نقدی از ١٠ تا ۴٠ میلیون ریال یا حبس از ۶ ماه تا ٢ سال و گاهی نیز هردو این مجازات را در پی خواهد داشت.

آیا تبلیغ و آموزش هک نیز جرم است؟

بله. چنانچه فرد یا افرادی در فضای مجازی اقدام به تبلیغ یا آموزش جرم هک نمایند نیز مجرم شناخته شده و برای آن‌ها حداکثر مجازات وضع شده در نظر گرفته خواهد شد.

چگونه خودمان را از جرم هک در امان نگه داریم؟

احتمالا برای شما هم سوال پیش امده است که چگونه می‌توان از هک شدن توسط مجرمین یا همان هکرها در امان بود؟ همه ما روزانه از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مختلف چون‌ اینستاگرام، تلگرام، واتساپ، کلاب هوس و … استفاده‌های متعددی داریم. حال برای آنکه بتوان تا حد ممکن از بروز جرم هک پیشگیری کرد، بهتر است که موارد زیر را رعایت کنیم؛

  1. به محض آنکه در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی مختلف متوجه تغییراتی شدید به طور مثال، ردوبدل پیام‌هایی که شما ارسال نکرده‌اید یا پست شدن عکسی که کار شما نیست و… بهتر است، هرچه سریعتر رمز عبور خود را تغییر دهید.
  2. بهتر است برای حساب‌های کاربری خود از یک رمز سخت‌تر و پیچیده‌تری که ترکیبی از نمادها و حروف‌های مختلفی باشد، استفاده نمایید.
  3. رمزهای اکانت خود را زود به زود تغییر دهید.
  4. چنانچه در دنیای اینترنت به لینک مشکوک و نامعتبری برخورد کردید، بر روی آن کلیک نکنید.
  5. هرگونه فایلی که برای شما از جای مشکوکی ارسال می‌گردد، باز نکنید.
  6. در فضای مجازی فریب تبلیغات و آگهی‌های مشکوک را نخورید.
  7. از آدرس ایمیل پشتیبانی معتبر استفاده نمایید.
  8. برای استفاده از هریک از شبکه‌های اجتماعی یک رمز عبور مجزا تهیه کنید.
  9. برای استفاده از هریک از شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام، احراز هویت دو مرحله‌ای خود را فعال نمایید.
  10. ایمیل و رمزهای عبور خود را در اختیار هیچکس قرار ندهید.
  11. تا حد ممکن از برنامه‌های انفالویاب استفاده نکنید.
  12. و….

شکایت از جرم هک : چنانچه خدای ناکرده با رعایت تمامی موارد امنیتی که به آن پرداختیم، بازهم قربانی هکرها قرار گرفتید، می‌توانید از طریق ثبت در سامانه رسمی پلیس فتا و همچنین مراجعه به دادسرای جرایم رایانه‌ای با ارائه اسناد و مدارک لازم اقدام به شکایت کرده و جبران خسارت نمایید. همان‌طور که شاهد بودید، جرم هک نیز مانند سایر جرایم سنتی که تقریبا همگی ما با آن آشنا هستیم، مسئله حایز اهمیتی بوده و گاهی می‌تواند به راحتی با نفوذ به اطلاعات شخصی ما، امنیت و آسایش را از ما بگیرد.‌ بدین ترتیب، چنانچه با وقوع جرم هک روبرو شدید، بهتر است که هرچه سریعتر به اقدام قانونی آن و شکایت از فرد مجرم بپردازید. توصیه ما به شما عزیزان جهت پیگیری جرایم رایانه‌ای چون جرم هک، استفاده از یک وکیل خبره و متخصص در امور رایانه‌ای می‌باشد تا بتوانید به راحتی و در صرف زمان کوتاهی موفق به دستگیری فرد مجرم و دریافت خسارات خود بشوید.

مفهوم هک و هکر

به صورت کلی‌ هک به کاری می گویند که بصورت غیرمجاز و بدون اجازه به دستگاه رایانه ای افراد (شامل موبایل ، کامپیوتر و …) ورود کرد‌. به افرادی که این عمل غیر قانونی انجام می دهند،هکر می گویند . هکرها فقط دربردارنده افراد نمی گردند بلکه‌ امکان دارد یک ربات و یا نرم افزار نیز باشد .

انواع هکرها

هکرها نیز اقسام متفاوتی دارند و با توجه به اهدافی که دارند موقعیت رخنه(نفوذ) را مشخص می کنند .
هکرها دو گروه هستند.
۱.هکرهای سودمند
۲.هکرهای زیان‌آور
افراد هکر را بر اساس کلاه آنها تقسیم می‌کنند؛ مثلا :کلاه سفید ، کلاه سیاه ، و هکرهای کلاه خاکستری .

کلاه سفید ها : یک خبره امنیت اخلاقی رایانه یا برنامه‌نویس هستند که با موسسه ها یا مجموعه های اخلاقی هک کار‌ انجام می دهند تا خسارت پذیری‌های امنیت سایبری را کشف و برطرف سازند؛آنها به موسسه هایی که در خطر هک شدن می باشند و ممکن است شکست ایمنی داشته باشند ، یاری می‌کنند . از هکرهای کلاه سفید‌ اغلب به عنوان هکرهای اخلاقی یاد می گردد . این فرد متخصص در ابزارهای هک اخلاقی ، تکنیک‌ها و راه های ایمن‌سازی سامانه های اطلاعاتی یک سازمان است . هکرهای کلاه سیاه : در مقابل با هکرهای کلاه سفید‌ قرار دارند . این هکرها سعی می‌کنند به شکل غیر قانونی به سامانه‌ها نفوذ کنند و داده‌ها حساس را به دزدی ببرند . اخلال در راندمان سامانه‌ها ، تغییر داده‌ها ، ورود به حریم شخصی و سرقت داده‌ها خصوصی ، دستکاری داده‌ها ، نصب نرم‌افزارهای مخرب روی سیستم قربانیان از جمله جرایمگذارش شده توسط این افراد است .