آیا افزایش جهش اسپرم مفید است؟

طبق آخرین استانداردهای سازمان جهانی بهداشت، تعداد طبیعی اسپرم 15 میلیون در میلی لیتر یا حداقل 39 میلیون در هر نمونه است. تعداد اسپرم کمتر از 10 میلیون در میلی لیتر غیر طبیعی تلقی می شود و اغلب با ناباروری مردان مرتبط است.

هر چیزی که تولید اسپرم را کنترل کند یا بر هورمون هایی که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند تأثیر بگذارد به رشد سالم اسپرم و افزایش تعداد اسپرم کمک می کند. به طور کلی، تصور می شود که عوامل مؤثر بر سطح تستوسترون بیشترین تأثیر را بر تعداد و کیفیت اسپرم دارند.

در اینجا چند نکته برای افزایش تعداد اسپرم وجود دارد

نشان داده شده است که ورزش و خواب کافی  و همچنین کپسول سمنکس باعث افزایش تعداد اسپرم می شود.

اولین خط توصیه شده برای درمان، امتحان روش های غیر دارویی است.

مدت هاست که مشخص شده است که سیگار باعث کاهش سلامتی، کاهش تولید و کیفیت اسپرم می شود.

مردانی که تعداد اسپرم آنها بسیار کم است ممکن است تحت عمل اسپرمکتومی قرار گیرند.

درمان های خانگی برای افزایش تعداد اسپرم

محققان دریافته‌اند که کیفیت و باروری بذر در بسیاری از کشورهای غربی برای دهه‌ها رو به کاهش بوده است. طبق یک مطالعه در سال 2017، بین سال های 1973 تا 2011، میانگین تعداد اسپرم در آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا و نیوزلند 59.3 درصد کاهش یافته است.

علیرغم وجود مطالعات حاکی از این مشکل، دلایل این کمبود و روش های قابل اعتماد برای جبران این کمبود هنوز ناشناخته است. هزاران سال است که بسیاری از درمان‌های غیردارویی برای افزایش تعداد اسپرم و سلامت کلی اسپرم در طب باستان، طب گیاهی و طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

ورزش کنید و به اندازه کافی بخوابید

اگرچه دانش ما در مورد رابطه بین اسپرم سالم و تعداد اسپرم طبیعی ضعیف است، اما مطالعات متعدد نشان داده اند که کاهش وزن و ورزش در افراد دارای اضافه وزن و چاق می تواند باعث بهبود و افزایش تعداد اسپرم شود.

استرس را کاهش دهید

هر گونه استرس باعث می شود بدن اقدامات محافظتی انجام دهد و انرژی را حفظ کند. در مواقع استرس و سختی، بیولوژیکی منطقی است که بدن کمتر درگیر تولید مثل باشد و بیشتر بر بقا تمرکز کند.

اگرچه اعتقاد بر این است که عواملی مانند ورزش و رژیم غذایی سالم اثرات استرس را کاهش می دهند، اما کاهش استرس مستلزم یافتن علت آن است. پزشک ممکن است برای مردانی که استرس شدید دارند، داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی تجویز کند.

از مصرف الکل و مواد مخدر خودداری کنید

تعداد مطالعاتی که در فرازطب رابطه بین سلامت اسپرم و داروها را بررسی می کنند به دلیل ملاحظات اخلاقی محدود است. با این حال، برخی از محققان مصرف جهانی مواد مخدر مانند الکل، ماری جوانا و کوکائین را با کاهش تولید اسپرم مرتبط می دانند.