آموزش کراتینه کردن مو در خانه با مواد طبیعی

مو یکی از عناصر مهم در زیبایی چهره فرد محسوب می‌شود. هیچ‌کس دوست ندارد موهای مجعد، وز و آسیب‌دیده داشته باشد. افراد معمولا هر کاری می‌کنند تا موهای زیباتری داشته باشند. هرچند موهای فر زیبایی خاص خود را دارد، اما اکثر خانم‌ها و حتی آقایان ترجیح می‌دهند تا موهای صاف داشته باشند. سال‌ها است که افراد روش‌های متفاوتی را برای صاف کردن موهایشان امتحان می‌کنند. کراتین مو یکی از روش‌های جدید برای صاف و لخت کردن مو سر محسوب می‌شود. در این روش، در آرایشگاه‌های زنانه و یا مردانه، آرایشگر با مواد خاصی که عموما شیمیایی هستند، مو را صاف می‌کند.

کراتین ترکیب اصلی در مو

ترکیب اصلی مو یک پروتئین ساختمانی محکم به نام کراتین است. این پروتئین در ناخن و سطح خارجی پوست هم وجود دارد. این پروتئین طبیعی در ساختمان مو، باعث صاف شدن و درخشندگی موها می‌شود. بهتر است بدانید که کراتین در موهای فر و مجعد کمتر وجود دارد. البته گاهی برخی از عوامل دست‌به‌دست هم می‌دهند و موها خشک، شکننده و وز می‌شوند. این عوامل عبارت‌اند از: تغییر آب‌وهوا، تغذیه نامناسب، رنگ کردن‌های پشت سر هم مو و گرما دادن بیش‌ازاندازه به مو. به این موضوع دقت کنید که علاوه بر استفاده از ماسک موی پروتئینی و یا به‌اصطلاح کراتین مو خانگی زندگی بدون استرس و خواب خوب، می‌تواند به داشتن موهایی شفاف و زیبا کمک کند. بله داشتن یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین منجر به درخشندگی، ضخامت و  رشد مو خواهد شد.

کراتین مو چیست؟

کراتینه کردن مو در زمانی انجام می‌پذیرد که فولیکول‌های مو دچار آسیب شده و مو به حالت خشک و شکننده درآمدهاست و باعث صافی مو خواهد شد. در این روش یک آرایشگر در سالن آرایشی، سراسر مو شما را با این پروتئین پرکرده و سپس با گرما دادن توسط اتو مو و یا سشوار مو، آن را صاف می‌کند. کراتینه مو انواع مختلفی دارد. دقت کنید که اکثر آن‌ها در زمان گرما دادن فرمالدهید آزاد می‌کنند. بهتر است بدانید که فرمالدهید آزادشده برای سلامت افرادی که در معرض آن قرارگرفته‌اند به‌شدت خطرناک است. به همین منظور امروزه برخی مواد کراتینه جدید وارد بازار شده‌اند که فاقد فرمالدهید هستند. اگر قصد کراتینه کردن مو سر خود را دارید به این موضوع دقت کنید که مواد مصرفی برای مو سرتان طبیعی و فاقد فرمالدهید باشد.

کراتینه مو درواقع موقتی بوده و در بهترین حالت خود تنها ۴ تا ۶ ماه روی مو سر دوام دارد. بعد از کراتینه  نیز باید مراقب موهای خود باشید. درنتیجه باید شامپوهای خاص بدون سولفات استفاده کنید که این محصولات معمولا هزینه‌های بالاتری نسبت به محصولات عادی دارند. همچنین دقت کنید که کراتینه مو در آرایشگاه‌ها برای زنان باردار و کودکان، به دلیل خطرات احتمالی،  ممنوع است. با همه این‌ها داشتن کراتینه مو در خانه شاید گزینه بهتری باشد، چراکه کراتینه مو در آرایشگاه‌ها نیز از قیمت بسیار بالایی برخوردار است.

کراتین مو در خانه با سس مایونز

سس مایونز یکی از بهترین و قدرتمندترین مواد کراتین طبیعی مو جهت صافی مو به حساب می‌آید. مواد تشکیل‌دهنده سس مایونز شامل: روغن سویل، روغن کانولا، زرده تخم مرغ، سرکه و آب لیمو می‌شود. به همین دلیل می‌تواند یک ماده تاثیرگذار جهت کراتینه مو خانگی باشد. توصیه می‌کنیم برای اثربخشی بهتر، از برندهای معتبر و باکیفیت سس مایونز استفاده کنید. برای کراتینه مو در منزل با سس مایونز ابتدا موهای خود را با آب خیس کنید. سپس سس مایونز را بر روی موها مالیده و ماساژ دهید. برای پخش شدن یکدست سس بر روی مو می‌توانید از برس و یا شانه مو استفاده کنید. در نهایت یک پلاستیک یا کلاه رنگ بر روی سر قرار دهید. بهتر است این مواد را حداقل به مدت نیم ساعت بر روی موهای خود نگه دارید. بعد از گذشت نیم ساعت، موها را با آب ولرم شستشو دهید. بسیاری از افراد برای افزایش اثربخشی و تقویت مو، یک عدد تخم مرغ و 4/1 لیوان ماست را به سس مایونز اضافه می‌کنند. این ترکیب را باید به حدی هم بزنید که یک مخلوط یکدست حاصل شود. پس از آن می‌توانید از ترکیب برای کراتینه موهای خود استفاده کنید. توصیه می‌کنیم برای داشتن موهایی نرم و صاف، به صورت مداوم و هر هفته از این مواد استفاده کنید.

کراتینه مو با قرص ویتامین E

برای انجام کراتینه مو با قرص ویتامین E، یک بسته قرص ویتامین E را در کاسه‌ای فشار داده و محتویات آن را خارج کنید. سپس قبل از اینکه مو‌هایتان را شامپو کنید، تمامی روغن کپسول‌ها را روی ساقه و ریشه مو‌های خود مالیده و ماساژ دهید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت روی مو‌هایتان باقی بماند و سپس با شامپو بشویید.

کراتینه مو در خانه با روغن نارگیل و ویتامین E

روغن نارگیل و روغن ویتامین E هر دو موادی با خواص بسیار زیاد هستند. به همین دلیل ترکیب این دو ماده با یکدیگر و استفاده از آن‎‌ها به عنوان ماسک مو می‌تواند قویترین کراتینه طبیعی مو باشد و نتیجه‌ای عالی در از بین بردن وزی و فر مو داشته باشد. روغن ویتامین E سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی است. به همین دلیل با استفاده از آن می‌توان از مو در برابر رادیکال‌های مضر محافظت نمود. این یک کراتینه خانگی برای موهای وز است. روغن نارگیل نیز با نفوذ عمقی به ریشه مو می‌تواند به آن‌ها رطوبت‌رسانی کند. برای ساخت این ماسک کراتین روغن ویتامین E و روغن نارگیل را به نسبت 4 به 1 با یکدیگر مخلوط کنید. سپس ترکیب را به پوست سر و ساقه مو تا انتهای آن بمالید و به آرامی ماساژ دهید. حال باید این ترکیب را به مدت 45 دقیقه روی موهای خود نگه دارید. پس از گذشت این مدت می‌توانید موهای خود را با آب سرد شستشو دهید. توصیه می‌کنیم برای گرفتن نتیجه بهتر، دوبار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

کراتین خانگی مو فوری با آب برنج

ماسک برنج یکی از ساده‌ترین و موثرترین  روش های کراتین خانگی مو یا کراتین طبیعی مو است. برنج سرشار از ویتامین‌های مغذی مانند: E، B و C بوده که به تقویت ریشه مو کمک شایانی می‌کند. اسید آمینه‌های موجود در آن نیز سبب افزایش رشد موها می‌شود. جالب است بدانید که استفاده از برنج به عنوان ماسک می‌تواند موها را نرم، برق و ابریشمی کند.

به همین دلیل بسیاری از افراد آن را به عنوان یک کراتین فوری خانگی می‌شناسند. برای ساخت این ماسک کراتینه ابتدا باید برنج سفید یا برنج قهوه‌ای را با میزان مناسبی آب ر روی حرارت قرار دهید. پس از پخت برنج آب اضافی را جدا و در ظرف دیگری بریزید. سپس در صورت تمایل، مقداری آب برنج را با چند قطره اسطوخودوس یا رزماری ترکیب کنید. البته استفاده از آب برنج به تنهایی نیز امکان‌پذیر است. در مرحله بعدی، ترکیب را به آرامی روی موها و کف سر خود بمالید و کمی ماساژ دهید. پس از گذشت 20 الی 30 دقیقه، موهای خود را با آب سرد، آبکشی نمایید. این ماسک علاوه‌بر از بین بردن وز مو، سبب براق و صاف شدن آن نیز می‌شود.

کراتینه مو با آووکادو و روغن زیتون

آووکادو و روغن زیتون هر دو موادی بسیار مغذی و سرشار از ویتامین‌ها و اسید آمینه‌های ضروری هستند. به همین دلیل ترکیب این دو ماده با یکدیگر می‌تواند تاثیرات شگفت انگیزی بر روی صافی، ترمیم، از بین رفتن وز مو و… داشته باشد. برای کراتینه طبیعی مو در خانه و ساخت ماسک کراتین خانگی مو با روغن زیتون و آووکادو طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • ابتدا یک آووکادو رسیده را با قاشق و یا چنگال له کنید.
  • سپس آووکادو له شده را با دو قاشق روغن زیتون مخلوط کنید.
  • پس از آن می‌توانید ترکیب حاصل شده را بر روی کف سر و ساقه مو قرار دهید.
  • در مرحله بعدی موهای خود را به مدت نیم ساعت با کلاه بپوشانید.

بعد از گذشت این مدت زمان می‌توانید موهای خود را با یک شامپوی ملایم شستشو دهید.

ماسک کراتین برنج

تهیه این ماسک بسیار ساده است؛ کافیست ۴ قاشق غذاخوری برنج را با آب بپزید و بعد از سرد شدن یک قاشق غذاخوری نشاسته ذرت، شیر نارگیل و یک قاشق روغن زیتون را با آن مخلوط کنید. بعد مواد را روی مو‌های تمیز از ریشه تا ساقه بزنید و تقریبا تا دو ساعت به آن استراحت دهید. اگر بخواهید، می‌توانید از روغن کرچک به‌جای زیتون استفاده کنید؛ این روغن باعث افزایش سلامت، آبرسانی، نرمی مو، درخشش و کاهش آسیب به مو می‌شود.

ماسک کراتینه روغن نارگیل، زیتون و نشاسته ذرت

با ترکیب روغن زیتون، یک قاشق چایخوری آبلیمو، روغن نارگیل و زیتون و سه قاشق چایخوری نشاسته ذرت، خمیری به دست می آید که بهتر است اول آن را روی حرارت ملایم کمی گرم کنید و بعد برای حداکثر دو ساعت روی موهایتان بگذارید. حتما بعد از گذاشتن این ماسک، روی سرتان را با پلاستیک بپوشانید.