بسته بندی صادراتی چیست؟

بسته بندی و کارتن سازی چیست؟

در این بخش از آموزش صادرات به استانداردهای بسته بندی صادراتی، طراحی بسته بندی صادراتی، قوانین بسته بندی کالا در ایران و بسته بندی و حمل و نقل بر اساس دستورالعمل های استاندارد می پردازیم. بسته‌بندی به‌عنوان یک سیستم هماهنگ توصیف می‌‌شود که هدف از آن، آماده‌سازی کالا جهت حمل و نقل، توزیع، انبار کردن، فروش و مصرف است و معمولا توسط شرکت های بسته بندی صادراتی انجام می شود.

در تعریف دیگری بسته بندی، هنر، علم و تکنولوژی به‌ جهت آماده‌سازی کالاها برای حمل و نقل و فروش است. از طرفی، وسیله‌ای جهت اطمینان از سلامت محصول در تحویل به آخرین مصرف‌ کننده در بهترین شرایط با کمترین هزینه است. سه نوع بسته بندی برای کالاها وجود دارد که هر یک از این سطوح دارای اهداف مختلفی بوده و تفاوت هایی با یکدیگر را دارند.

انواع بسته بندی صادراتی در حمل و نقل بین المللی

بسته بندی صادراتی استاندارد، محموله با ارزش شما را قادر می‌سازد که دست نخورده و بدون آسیب به مقصد برسد. بسته بندی صادراتی اغلب به عنوان بسته بندی حمل و نقل نیز شناخته می‌شود. حمل و نقل یا بسته بندی صادراتی خارجی‌ترین لایه بسته بندی است و برای محافظت از کالاهای شما در حین حمل و نقل طراحی شده است. انواع بسته بندی استاندارد مانند کارتن تخم مرغ را در این مقاله پیدا کنید و اگر نیاز به راهنمایی بود با ما تماس بگیرید.

بسته بندی صادراتی توسط چه کسانی استفاده می‌شود؟

عمدتاً بسته بندی‌های صادراتی توسط شرکت‌هایی استفاده می‌شود که محصولات با ارزش، حساس و ظریف یا کالاهای گران‌قیمتی ارسال می‌کنند که باید هنگام حمل و نقل در شرایط عالی نگهداری شوند. بسته بندی صادراتی در واقع یکی از سه لایه بسته بندی محصولات است که هنگام صادرات کالاها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

  1. بسته بندی فروش لایه اول بسته بندی اطراف کالای شماست. این بسته‌بندی وقتی کالا به دست کاربر نهایی می‌رسد، باقی می‌ماند، مثلاً بطری‌هایی که در آن نوشیدنی‌ها وجود دارد، یا جعبه‌هایی که بسیاری از اقلام الکترونیکی در آن فروخته می‌شود. بسته‌بندی‌های فروش اغلب با داشتن تصاویر و اطلاعات برند، برجسته و اهداف بازاریابی را دنبال می‌کنند. ما در فاطر برای تمام بسته بندی‌های فروش هویت بصری برند را اعمال می‌کنیم.
  2. بسته بندی بیرونی یک لایه میانی بسته بندی است که معمولاً حاوی چندین بسته فروش است. این اغلب اهداف خرده‌فروشی یا تبلیغاتی را نیز انجام می‌دهد، به عنوان مثال جعبه‌ای حاوی واحدهای فروش که به عنوان لوازم نمایش خرده‌فروشی عمل می‌کند و می‌تواند مستقیماً در قفسه مغازه قرار گیرد.
  3. بسته بندی صادراتی یا حمل و نقل، خارجی‌ترین لایه بسته بندی است و برای محافظت از کالاهای شما در حین حمل و نقل طراحی شده است. نمونه هایی از بسته بندی صادراتی شامل جعبه یا جعبه های چوبی، درام های فلزی و بسته بندی صادراتی پلاستیکی است.

هر یک از این بسته بندی‌ها طبق شرایط خاص خود کامل است، اما در لایه دیگری از بسته بندی و درنهایت برای صادرات در بسته بندی صادراتی استاندارد قرار می‌گیرد. هنگام انتخاب نوع بسته بندی کالاهای صادراتی، گزینه‌های بسیار متنوعی وجود دارد که معمولاً از موادی مانند چوب، کاغذ، فلز، پلاستیک، شیشه و منسوجات ساخته می‌شوند.

چرا بسته بندی صادارتی استاندارد مهم است؟

هنگام فکر کردن به رساندن کالای با ارزش خود به مقصد، باید عوامل زیادی را در نظر بگیرید. کالاهایی که به مکان نامناسبی می‌روند یا گم می‌شوند یا در حین حمل و نقل آسیب می‌بینند، می‌توانند منجر به تعویض و تأخیر پرهزینه برای شما شوند.

در بسته‌بندی صادراتی باید بار، روش حمل و نقل و مسیرها را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که مواد درست برای انتقال محصولتان انتخاب کرده‌اید و طراحی بسته‌های صادراتی را به درستی انجام داده‌اید.

به وزن و اندازه فیزیکی محموله حتما توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ برای اطمینان از اینکه بسته بندی صادراتی شما می تواند روی وسایل نقلیه نوع استاندارد یا کانتینرهای حمل و نقل به‌درستی حمل شود.

انواع بسته بندی صادراتی در حمل و نقل بین المللی

جعبه‌های صادراتی

احتمالاً رایج‌ترین نوع بسته بندی، جعبه‌های صادراتی هستند. این جعبه‌ها معمولاً چوبی یا مقوایی هستند و به شکل اضلاع همراه درپوش هستند.

جعبه‌های چوبی

مشابه جعبه‌های صادراتی هستند، اما کناره‌ها و درب آن از بخش‌های باریکی تشکیل شده است تا به شما امکان می‌دهد تجهیزات/کالاهای داخل آن را ببینید. این جعبه‌ها زمانی مفید هستند که محموله شما در حین حمل و نقل نیاز به بازرسی داشته باشد.

پالت‌های صادراتی

یک سازه حمل و نقل مسطح است که به حمایت از کالاها و ثابت نگه داشتن آن‌ها در هنگام بلند شدن توسط لیفتراک یا جرثقیل کمک می‌کند.

گیرنده‌های جعبه

یک جایگزین مقرون‌به‌صرفه برای پالت‌هایی هستند که اغلب در قطعات بزرگ‌تر حمل و نقل استفاده می‌شوند. طرح اصلی شامل تخته‌های چوبی/فولادی بلندی است که طول کالای ارسالی را دارند.این گیرنده‌ها با پیچ‌ها/پیچ‌های سنگین در کنار هم قرار می‌گیرند و معمولاً مستقیماً از پایین به کالای ارسالی متصل می‌شوند.

کیسه‌های خشک‌کننده‌ بسته بندی صادراتی

برای سفرهای طولانی برای بسته بندی‌های صادراتی که در معرض رطوبت هستند استفاده می‌شوند. این کیسه‌ها به شکل کیسه‌هایی پر از مواد (معمولا سیلیکاژل) هستند که رطوبت را جذب می کنند و خطر تراکم و زنگ‌زدگی فلزات را کاهش می‌دهند.

بسته بندی فویل

هم‌چنین برای جلوگیری از خطرِ خوردگی محصول در هنگام حمل و نقل استفاده می‌شود. فویل‌ها می‌توانند به عنوان یک راه‌حل سفارشی در بسیاری از انواع بسته بندی صادراتی ارائه شوند. تجهیزات با فویل بسته بندی شده، با ماده خشک کن قبل از مهروموم نهایی به بسته بندی اضافه می‌شوند. هوا استخراج می‌شود و رطوبت محیط را کاهش می‌دهد.

بشکه‌های صادراتی

بشکه‌ها می‌توانند از طیف وسیعی از مواد از جمله فولاد ضد زنگ و پلی اتیلن ساخته شوند. بشکه‌ها نوعی از بسته بندی‌های صادراتی هستند که معمولاً برای حمل مایعات و پودرها استفاده می‌شوند.

هنگام استفاده از چوب برای بسته بندی استاندارد صادراتی چه نکاتی را باید در نظر داشت؟

اگر قصد استفاده از مواد چوبی/الواری را دارید، باید از مقررات ISPM15 آگاه باشید. هدف از این دستورالعمل به حداقل رساندن شیوع بیماری‌ها و حشراتی است که می‌توانند بر طرح‌ها و اکوسیستم‌ها تأثیر بگذارند. این امر نیاز به پوسته‌زدایی چوب و سپس عملیات حرارتی یا بخور متیل بروماید دارد.

نکات مهم یک بسته بندی خوب صادراتی:

– گیرایی و جلب توجه مخاطب:

شکل ظاهری و گرافیک بسته بندی باید بنحوی باشد که خود را از بین انبوهی از محصولات درون قفسه ها به مشتری نشان دهد و مشتری را راغب به خرید خود کند. در این بخش از تیم های طراحی و گرافیک حرفه ای استفاده نمایید. به نحوی می توان گفت قلب تپنده شما بر روی قفسه های فروشگاه های زنجیره ای کشورهای دیگر ابتدا ظاهر بسته بندی و سپس ماهیت و کیفیت کالای شما می باشد. تجربه ثابت کرده است، مشتریان بسته بندی های جذاب و زیبا را سالها در منازل و یا محل کار خود نگه داری کرده و گاها از آن ها استفاده های دیگر می کنند.

– معرفی کالا:

یک بسته بندی خوب باید حتی از فاصله نه چندان نزدیک بیانگر ماهیت کالای درون خود باشد. این بخش مربوط به سلیقه و ذوق طراح می باشد. حتما نباید مشتری با نزدیک شدن و خواندن مشخصات محصول متوجه محتویات آن شود این نوعی ضعف محسوب می شود.

-ارائه اطلاعات مناسب و مختصر بر روی بسته بندی:

مشتری بعد از این که برای اولین بار کالایی را انتخاب می کند دنبال مزیت رقابتی کالا و ارزش افزوده های آن کالا نسبت به موارد مشابه می باشد. سعی کنید در بخشی از کالا بصورت پشت سر هم از بالا به پایین و از راست به چپ (برای فارسی زبانان) و از بالا به پایین و از چپ به راست (برای انگلیسی زبانان) این مسائل را درج نمایید.

– سهولت در حمل:

بسته بندی محصول را طوری طراحی کنید که مشتری بعد از خرید آن به سهولت بتواند آن را تا منزل یا محل کار خود حمل کند و از همراه داشتن محصول حس خوبی داشته باشد. گاها طراحی یک بسته بندی آنقدر بی فکر صورت می گیرد که مشکل در حین حمل تا رسیدن به مقصد از خرید مجدد آن محصول و حتی محصولات دیگر آن برند منصرف می شود.

-سهولت در استفاده و کاربری:

برای همه ما بارها اتفاق افتاده که نمی توانستیم درب یک قوطی رب یا کمپوت را به سادگی باز کنیم یا حتی باز کردن درب یه خامه کوچک باعث عصبی شدن ما میشد. این ها نقاط ضعف یک بسته بندی در حین استفاده می باشد. یک بسته بندی مناسب باید به راحتی مشتری را هدایت کند تا بتواند بدون آسیب فیزیکی به خود و محصول، بسته بندی را باز کرده و محصول را از آن خارج کند. امروز تمامی بسته بندی ها علاوه بر رقابت در ظاهر در آسان باز شدن هم با یکدیگر در رقابت هستند.

-سهولت نگهداری:

اگر کالای درون بسته بندی در یک بار مصرف تمام نمیشود و گاها مشتری در زمان های مختلف و بر حسب نیاز از آن استفاده می کند باید ترتیبی اتخاذ شود که بسته بندی بتواند از کیفیت و ماهیت کالا در بلند مدت مراقبت و محافظت کند.

-بهداشت بسته بندی:

بسته بندی باید بیانگر سلامت و تمیز بودن کالا باشد. منظور تنها داشتن مجوزهای بهداشتی نیست. یعنی علاوه بر این مجوزها بسته بندی حامی سلامت بهداشتی کالا هم باید باشد.

-حفاظت فیزیکی کالا:

بسته بندی باید از کالا در برابر فشار و تکان های حاصله مراقبت کند. پس جنس بسته بندی شما در این مقوله کارآیی پیدا می کند. مثال: کالای صادراتی شما نوعی لامپ می باشد. مسئول بسته بندی باید در انتخاب نوع بسته بندی و جنس آن دقت نماید. کوچکترین احمال در انتخاب نوع بسته بندی تضرر نهایی شما را در پیش خواهد داشت.