آموزش نحوه شستشوی انژکتور و روشهای مختلف آن
شستشوی انژکتور خودرو یا تمیز کردن سوزن آن یکی از راهکارهایی است که برای تمیز کردن و رفع رسوبات سیستم سوخت رسانی خودرو انجام میشود. رفع گرفتگی و انسداد سوزن انژکتور به بهبود سیستم سوخت رسانی و پاشیدن بنزین به محفظه احتراق خودرو منجر میشود. با انجام این کار میتوان از ورود گازهای خطرناک گلخانهای به محیط جلوگیری کرد و به حفظ محیط زیست و همچنین بالا بردن سلامت قطعات خودرو کمک کرد.
در ادامه به آموزش نحوه شستشوی انژکتور، زمان مناسب شستن و اینکه هر چند کیلومتر باید انژکتور را تمیز کرد، معایب آن میپردازیم تا با شستشوی به موقع آن به بهبود عملکرد خودروی خود کمک کنید. اگر پس از شستشوی انژکتور باز هم علائم خرابی سوزن انژکتور را مشاهده کردید، به تعمیرکار خودرو مراجعه نمایید.
انژکتور چیست و چه نقشی در خودرو بر عهده دارد؟
انژکتور قطعهای الکترونیکی و مکانیکی است که در ابتدای سیلندر قرار دارد. این قطعه با باز و بسته کردن خروجی، موجب تنظیم زمان و میزان پاشش سوخت به محفظه احتراق میشود. در صورتی که انژکتور دچار رسوب و گرفتگی شده باشد، ترکیب نادرستی از سوخت و هوا ایجاد میشود. سپس احتراق نادرست موجب عملکرد نادرست موتور در زمان استارت زدن و حرکت کردن میشود که در نهایت شاهد ریپ زدن خودرو و حتی خاموش شدن خودرو خواهید بود.
آیا شستشوی انژکتور لازم است؟
برخی از سؤالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد میشود شامل مواردی مانند “چرا باید شستشوی انژکتور را انجام دهیم؟” و “چطور بفهمیم انژکتور خودرو به شستشو نیاز دارد؟” میباشند. به دلیل وجود کربن در سوخت خودروها، پس از مدتی کربن در انژکتورهای خودرو رسوب میکند. به مرور زمان با تجمع این کربنها مسیر عبوری سوخت در انژکتورهای خودرو و سوزن آن بسته میشود؛ در نتیحه نسبت هوا به سوخت خودرو بیشتر شده و همین امر عملکرد موتور را مختل میکند. همچنین در برخی موارد دیده شده که میزان خروج حجم سوخت از انژکتورها کمتر نشده اما نحوه پاشش سوخت به محفظه احتراق تغییر میکند. در این موارد نیز عملکرد موتور خودرو کاهش مییابد.
علائم کثیفی و گرفتگی سوزن و انسداد انژکتورها
از علائم خرابی سوزن انژکتور و نشانههای گرفتگی سوزن انژکتور که باید به آنها دقت کنید، میتوان به ضعیف شدن عملکرد موتور مخصوصاً در دور گرفتن موتور، اشکال در استارت زدن خودرو، لرزش و تکان در موتور در دور پایین موتور، ریپ زدن خودرو، خاموش شدن ناگهانی خودرو، بیشتر شدن مصرف سوخت خودرو، رقیق شدن روغن موتور، خشن شدن حرکت و کار کردن موتور خودرو در حالت درجا، زیاد شدن صدای انژکتور در حالت درجا، روشن شدن چراغ چک خودرو، آلوده شدن دود خروجی از اگزوز خودرو، گزارش دادن یک اختلال در سوخت و هوای موتور و نشان دادن کد خطا از طریق ایسیو اشاره کرد.
در صورتی که متوجه هر یک از این علائم شدید، حتماً برای بررسی علت اصلی و رفع آن اقدام نمایید. یکی از بهترین روشهای بررسی مشکلات مربوط به انژکتور انجام تست MOT است که میزان انتشار و خروج گازهای گلخانهای از اگزوز خودرو مانند هیدروکربن و مونوکسید کربن مورد سنجش قرار میگیرد. خرید سوزن انژکتور از آمازون، پیشنهاد ما به شما در صورت نیاز به تعویض این قطعه است.
بهترین روش شستن انژکتور ماشین
شستشوی انژکتور خودرو به روشهای مختلف قابل انجام است. استفاده از کیتهای پاککننده، بهترین و سادهترین روش شستن انژکتور به حساب میآید که موجب صرفهجویی در زمان و هزینه میشود. انتخاب کیت مناسب برای شستشوی انژکتور به نوع وسیله نقلیه بستگی دارد. دستورالعمل استفاده از کیت روی بستهبندی آن نوشته شده است و پیروی از آن به کمی دقت و حوصله نیاز دارد. با این حال همیشه میتوان کارهای تخصصی مثل شستشوی انژکتور را به افراد متخصص و تعمیرکاران مجرب و ماهر واگذار کرد. البته در روش استاندارد، پیش از هر چیز انژکتور باید به طور کامل از خودرو خارج شود و روی دستگاه مخصوص قرار گیرد. سپس با استفاده از یک دستگاه اولتراسونیک خاص و اسپری انژکتورشوی، تمامی قطعات انژکتور شسته و پاکسازی شوند.
علائم کثیف بودن انژکتور
همانطور که گفته شد، با گذشت زمان انژکتور رسوب میگیرد و کثیف میشود که در این حالت نیاز به شستشو دارد. مشاهده هر یک از نشانههای زیر به معنی کثیف بودن این قطعه و هشدار برای شستشوی انژکتور است.
- نمایش مشکل احتراق توسط کامپیوتر ماشین
- عملکرد خشن خودرو در حالت درجا
- احتراق ناقص و خروج دود سیاه از اگزوز
- خراب شدن سیلندرها
- ضعف در عملکرد موتور ماشین
- افزایش آلایندگی خودرو
دلایل اهمیت شستشوی انژکتور خودرو
کثیف بودن انژکتور خودرو هرچه سریعتر باید برطرف شود، چراکه این قطعه تاثیر مستقیم روی موتور خودرو دارد. انژکتور، سوخت را به سیلندر خودرو تزریق میکند، یعنی جایی که سوخت و هوا با هم ترکیب میشود و انفجار صورت میگیرد و در نتیجه آن، ماشین حرکت میکند. وقتی نحوه پاشش سوخت ناقص باشد، احتراق نیز ناقص انجام میشود و خرابیهای متعددی به بار میآید. از آنجا که لوازم یدکی خودرو قیمت بسیار بالایی در بازار دارد، توصیه میشود از استراتژی «پیشگیری بهتر از درمان» پیروی کرده و با شستن انژکتور از ایجاد خرابیهای مربوطه جلوگیری کنید.
انسداد انژکتور خودرو میتواند جزئی، متوسط یا شدید باشد. انسداد جزئی انژکتور پیامدی همچون عملکرد ضعیف موتور را به همراه دارد. انسداد متوسط باعث افزایش مصرف سوخت، رقیق شدن روغن موتور، آسیب به مبدل کاتالیست و افزایش آلایندگی خودرو میشود. اما انسداد شدید و کامل نتیجهای جز دشواری در استارت زدن و خرابی موتور به دنبال نخواهد داشت. تمام این دلایل باعث میشوند شستشوی انژکتور ماشین اهمیت بسیاری پیدا کند.
مواد لازم برای شستشوی انژکتور
از آنجا که انژکتور با سوخت سروکار دارد، بدون شک در هنگام شستشوی آن با بنزین در تماس قرار میگیرد. تماس مستقیم با هر نوع سوخت از جمله بنزین باعث آسیب به بافت پوست میشود. بنابراین استفاده از البسه و تجهیزات ایمنی در حین شستشوی انژکتور خودرو ضرورتی انکارناپذیر است.
به عنوان مثال، برای محافظت از چشمها در برابر گازهای سمی ناشی از مواد پاککننده شیمیایی، باید از عینک ایمنی استفاده کرد. برای جلوگیری از تماس پوست با مواد شوینده نیز باید از دستکش و لباس آستینبلند استفاده کرد. البته شستشوی انژکتور نیز به نوبه خود به وسایل متعددی احتیاج دارد. به طور کلی لوازم ضروری برای شستن انژکتور را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد.
- استفاده از دستکش مخصوص (نیتریل) جهت محافظت دستها در مقابل سوخت و مواد شوینده شیمیایی
- استفاده از لباس آستینبلند جهت محافظت دستها در برابر پاشش مواد شوینده
- استفاده از عینک ایمنی برای محافظت چشمها در برابر پاشش مواد شوینده و گازهای سمی مربوطه
- استفاده از ماسک برای جلوگیری از ورود گازهای سمی به داخل حلق و بینی
- مواد پاککننده سیستم انژکتوری
- کیت تمیزکننده انژکتور
- انواع آچار
- کمپرسور هوا یا کنیست
نحوه شستشوی انژکتور
شستشوی انژکتور به دو روش انجام میشود. در روش حرفهای، انژکتور باز شده و پس از خروج کامل از ماشین، تمام اجزای داخلی آن مورد پاکسازی قرار میگیرد. این روش نیاز به اسپریهای مخصوص و دستکش، ماسک و عینک ایمنی دارد. ولی در روش دوم که برای افراد مبتدی توصیه شده و سادهتر است، نیازی به جدا کردن و خروج انژکتور از ماشین نیست. یعنی شستشوی انژکتور درون خودرو انجام میشود و تنها به کیت شستشو نیاز دارد.
شستشوی انژکتور علاوه بر مواد لازم و تجهیزات ایمنی، دقت و حوصله بسیاری میخواهد. در ادامه به شرح کامل نحوه شستن انژکتور چه در داخل و چه در خارج از ماشین میپردازیم.
روش ساده شستشوی انژکتور داخل ماشین
به منظور شستشوی انژکتور بدون نیاز به خروج آن از ماشین باید از مراحل زیر پیروی کنید.
- پیش از شستشوی انژکتور، سوزن انژکتور را آماده کنید.
- انژکتورهای سوخت را پیدا کنید.
- پمپ سوخت را از انژکتورها جدا کنید.
- رگلاتور فشار را جدا کنید.
- کیت شستشوی انژکتور را به پورت سوخت وصل کنید.
- درپوش باک بنزین را بردارید.
- موتور ماشین خود را روشن کنید.
- کیت شستوشو را جدا کنید.
- ماشین خود را روشن کنید.
روش حرفه ای شستن انژکتور داخل ماشین
در روش حرفهایتر، باید ماده شوینده را با فشار به داخل ریل سوخت وارد کنید تا رسوبات درون مخزن به طور کامل پاک شوند. برای انتقال محلول شوینده به داخل ریل میتوان از قوطی پاککننده انژکتور یا کمپرسور هوا استفاده کرد. شستشوی انژکتور در داخل ماشین به روش حرفهای مستلزم انجام مراحل زیر است. این روش برای برطرف کردن انسداد جزئی یا متوسط به کار میآید.
- تخلیه سوخت از داخل سیستم از طریق روشن کردن ماشین و جداسازی رله یا کانکتور پمپ بنزین یا باز کردن لوله سوخت
- خاموش کردن ماشین و پوشاندن لوله سوخت به وسیله پارچه
- جداسازی ریل سوخت از لوله سوخترسانی
- باز کردن درب قوطی پاککننده انژکتور و پرکردن آن با محلول شوینده و سپس آویزان کردن آن به زیر کاپوت
- اتصال شیلنگ قوطی پاککننده به درگاه تست فشار ریل سوخت با استفاده از آداپتور مناسب (یا اتصال کمپرسور هوا به ریل در صورت استفاده از کمپرسور به جای قوطی پاککننده)
- تنظیم فشار سیستم طبق دستورالعمل نوشته شده روی کیت
- روشن کردن موتور و تنظیم کارکرد موتور به ۲۵۰۰ دور در دقیقه تا زمان خالی شدن قوطی پاککننده (که معمولا به ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان احتیاج دارد)
- خاموش کردن موتور
- جداسازی قوطی پاککننده از ریل سوخت
- اتصال لوله سوخت، فیوز، رله یا کانکتور پمپ بنزین
- روشن کردن مجدد ماشین و پیمودن مسافت کوتاه جهت بازگردانی فشار و جریان مناسب سوخت
روش پیشرفته شستشوی انژکتور خارج ماشین
اگر شدت رسوب انژکتور به حدی نباشد که نیاز به تعویض این قطعه احساس شود، میتوان با خروج انژکتور از ماشین و شستشوی دقیق آن، در هزینهها صرفهجویی کرد. مراحل زیر، دستورالعمل شستن انژکتور خارج از ماشین را نشان میدهد.
- تخلیه سوخت از داخل سیستم از طریق روشن کردن ماشین و جداسازی رله یا کانکتور پمپ بنزین و یا با بازکردن لوله سوخت
- جدا کردن ریل سوخت و انژکتورها
- پاکسازی بخش بیرونی انژکتورها با استفاده از برس مویی نرم و پاککننده مناسب
- باز کردن انژکتور با استفاده از جامپر و اسپری محلول پاککننده از هر دو طرف به داخل انژکتور
- اطمینان یافتن از پاک شدن کامل رسوبات و تعویض حلقه گِرد انژکتور (در صورت نیاز)
- اتصال لوله سوخت، فیوز، رله یا کانکتور پمپ بنزین
- روشن کردن مجدد ماشین و پیمودن مسافت کوتاه جهت بازگردانی فشار و جریان مناسب سوخت