VOIP چیست ؟
VOIP اختصار Voice Over IP و به معنای انتقال صدا بر بستر شبکه است. این فناوری در دهه 90 میلادی پدید آمد و تحولی بزرگ در سانترال های تلفنی و خطوط تلفنی ایجاد کرد. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی VOIP مرکز تلفن VOIP به جایگزینی قدرتمند برای سانترال های آنالوگ تبدیل شد. خط تلفن اینترنتی و خط سیپ ترانک که از فناوری VOIP برای برقراری مکالمات تلفنی استفاده می کنند نیز جایگزین خطوط تلفنی آنالوگ شدند.
مرکز تلفن ویپ چیست ؟
همانطور که در بالا اشاره کردیم، مرکز تلفن ویپ که معادل فارسی IPPBX بوده و با نام نیز شناخته می شود، نسل جدید سانترال های تلفنی است که امروزه با قابلیت های پرشمار و ده ها برابری، جایگزین سانترال های تلفنی آنالوگ شده است. سیستم تلفنی ویپ وظیفه مدیریت تماس های ورودی، خروجی و داخلی یک مجموعه را بر عهده دارد. برخی از مهمترین قابلیت های سیستم تلفنی ویپ تلفن گویا ( IVR )، صف انتظار مکالمه ( Queue )، صندوق صوتی ( Voice Mail )، امکان ایجاد داخلی روی موبایل، ارائه گزارشات تماس های تلفنی، امکان ایجاد کنفرانس های صوتی و تصویری، امکان برقرای ارتباط تلفنی داخلی بین دفاتر و شعب مختلف یک سازمان، امکان ایجاد بستر دورکاری، ارتباط با نرم افزارهای دیگر نظیر CRM، راه اندازی سیستم پیجینگ، نظرسنجی پس از مکالمه و غیره می باشد.
یک مرکز تلفن ویپ به دو صورت سخت افزاری و نرم افزاری قابلیت پیاده سازی دارد. مرکز تلفن های ویپ نرم افزاری به دو دسته تقسیم بندی می شوند. نرم افزارهایی که برای راه اندازی، به یک کیس و یا سرور کامپیوتری نیاز دارند تا بر روی آن نصب شده و امکان استفاده از قابلیت های آن فراهم شود. دست دوم نرم افزارهایی هستند که بر روی یک دیتا سنتر میزبانی می شوند و امکان استفاده از قابلیت های آنها، تنها توسط اینترنت و یک مرورگر فراهم می شود. به این دسته از سیستم تلفنی های ویپ، مرکز تلفن ابری و یا سرویس تلفن ابری گفته می شود.
سرویس تلفن ابری چیست ؟
مرکز تلفن ابری بر روی یک دیتا سنتر میزبانی می شود و خدمات و امکانات نرم افزار از طریق اینترنت و بر بستر وب در اختیار کاربران قرار می گیرد. مرکز تلفن ابری که با نام سرویس تلفن ابری هم یاد می شود برای پیاده سازی، نیازمند سرور کامپیوتری سخت افزاری نبوده و با دسترسی به اینترنت در هر نقطه جغرافیایی می توانید به سرویس تلفن ابری خود دسترسی داشته باشید. این سرویس تلفنی اخیرا در ایران نیز توسط برخی از شرکت ها ارائه می شود. مرکز تلفن ابری در کشور های اروپایی و آمریکا با نام Hosted PBX و یا Cloud PBX شناخته می شود. سرویس تلفن ابری تقریبا اکثر امکانات و قابلیت های یک سیستم تلفنی را داشته و این قابلیت ها را شرکت سرویس دهنده به صورت پلن های متنوع در اختیار کاربران قرار می دهد.
کاربرد مرکز تلفن ابری :
سرویس تلفن ابری در حال حاضر با توجه به سطح کیفی موجود این سرویس ها در ایران، اغلب برای کسب و کارهای کوچک با تعداد تماس های بسیار کم مورد استفاده قرار می گیرد. طبیعتا در حال حاضر و با شرایط موجود، این سیستم تلفنی راهکار منطقی و مناسبی برای مدیریت تماس های تلفنی کسب و کارهای متوسط و بزرگ نمی باشد. زیرا کیفیت و پایداری در عملکرد تلفن های این سازمان ها بسیار حائز اهمیت بوده و کوچکترین اختلالی را در تماس های تلفنی خود نخواهند پذیرفت.
از طرف دیگر مدیران بسیاری از سازمان ها و کسب و کارها تمایل ندارند که گزارشات تماس ها و مکالمات تلفنی آنها در اختیار یک شرکت دیگر قرار داشته باشد. با چنین شرایطی در حال حاضر راهکار ایده آل برای راه اندازی سیستم تلفنی ویپ برای کسب و کارهای بزرگ، استفاده از مرکز تلفن ویپ نرم افزاری بوده که بر روی سرر کامپیوتری آن سازمان پیاده سازی می گردد. کسب و های کوچک که تمایلی به هزینه کردن برای سیسم تلفنی خود ندارند نیز می توانند از سرویس تلفن ابری استفاده کنند.
مزایا و معایب مرکز تلفن ابری :
اگر بخواهیم در مورد مزایای سرویس تلفن ابری صحبت کنیم شاید بارزترین و مهمترین مزیت آن نسبت به مرکز تلفن ویپ که بر روی یک سرور کامپیوتری درون مجموعه راه اندازی می شوند، عدم نیاز این سرویس به تهیه سرور و تجهیزات شبکه پیچیده برای پیاده سازی آن می باشد. از دیگر مزیت های این سیستم نیز عدم نیاز به افراد متخصص برای نگهداری و پشتیبانی تجهیزات سخت افزاری بوده که این موضوع سبب کاهش هزینه های نیروی انسانی و پشتیبانی می شود.
مرکز تلفن ابری در حال حاضر در ایران برای شرکت های بسیار کوچک با تعداد پرسنل کم وکسب و کارهایی که محلی برای استقرار ندارند و قصد دارند با یک خط تلفن پاسخگوی تماس های تلفنی خود باشند می تواند مناسب باشد. با تهیه این سرویس به راحتی می توانند یک خط تلفن اینترنتی ثابت خریداری کنند . از قابلیت هایی مثل تلفن گویا، صف انتظار مکالمه و غیره بهره مند شود. در حال حاضر سرویس تلفن ابری به هبچ عنوان گزینه مناسبی برای شرکت های کوچک، متوسط و بزرگ نیست. این سرویس تلفنی به لحاظ قابلیت، کیفیت و پایداری نمی تواند پاسخگوی نیازهای این کسب و کارها باشد.
از نظر امکانات و قابلیت های نرم افزاری، مرکز تلفن ابری برتری خاصی نسبت به مرکز تلفن VOIP نرم افزاری قابل نصب بر روی سرورهای کامپیوتر ندارد و اکثر امکاناتی که مورد نیاز یک سیستم تلفنی برای مدیریت تماس ها می باشد را هر دو سیستم دارند. اما دسترسی به امکانات در مرکز تلفن ابری به صورت ماژولار بوده و شرکت ارائه دهنده خدمات آنرا در قالب ماژول های مختلف در پلن های متنوع ارائه می کند.
یکی از ایرادهای مرکز تلفن ابری محدودیت در تعریف تعداد داخلی های تلفنی است. این سرویس تنها اجازه تعریف تعداد محدودی داخلی تلفنی به شما می دهد. این محدودیت توسط شرکت ارائه دهنده سرویس تلفن ابری در پلن های متنوع تعریف شد است. در واقع در هر پلن انتخابی به تعداد مشخصی می توانید داخلی تلفنی ایجاد کنید.
یکی از مهمترین معایبی که به مرکز تلفن ابری گرفته می شود وابستگی این سیستم به اینترنت است. این بدین معناست که اگر به هر دلیلی اینترنت شما قطع شود، طبیعتا سیستم تلفنی شما نیز قطع شده و تلفن های شما مختل می گردد. دسترسی به سرویس تلفن ابری از طریق اینترنت و مرورگر انجام میشود. قطع اینترنت و کاهش سرعت اینترنت در کیفیت مکالمات تلفنی شما تاثیر گذاشته و سبب قطعی تماس ها و یا بریدگی صدا در حین مکالمه می شود.
از دیگر معایب سرویس تلفن ابری عدم پشتیبانی این سیستم از خطوط تلفن شهری آنالوگ و همچنین سایر خطوط تلفنی غیر از خط تلفنی اینترنتی می باشد. این موضوع سبب می شود تا در صورتی که قصد استفاده از سرویس تلفن ابری را دارید، امکان استفاده از سایر خطوط تلفنی خود را نداشته باشید. اغلب سرویس های ابری موجود در ایران از خط تلفنی اینترنتی برای راه اندازی سیستم تلفنی استفاده می کنند. این خطوط نیز به اینترنت وابسته بوده و با قزع اینترنت نیز این خطوط قطع خواهند شد.
در حال حاضر اکثر شرکت های ارائه دهنده سرویس تلفن ابری، این سیستم را به صورت مادام العمر در اختیار شما قرار نمی دهند. بلکه آن را به صورت ماهانه ، سه ماهه، شش ماهه و یا سالانه در اختیار شما قرار می دهند. پس از اتمام این دوره می توانید آن را تمدید کنید. در واقع شما مالک مرکز تلفن ابری نیستید.
نکته مهم: در صورتی که تصمیم به استفاده از سرویس تلفن ابری می گیرد باید توجه داشته باشید که کلیه مکالمات و جزئیات تماس های شما و سازمان شما در اختیار سرویس دهنده نیز قرار دارد، پس باید دقت داشته باشید سرویس دهنده ای را انتخاب کنید که مطمئن بوده و مجوزهای لازم را نیز برای فعالیت داشته باشد.
راه اندازی تلفن ابری :
برای راه اندازی تلفن ابری و خرید سرویس تلفن ابری ابتدا باید شرکت مطمئن، قابل اعتماد و معتبری را برای خرید این سرویس انتخاب کنید. این شرکت ها مرکز تلفن ابری را به صورت پلن های متنوع با امکانات و قابلیت های گوناگون و اغلب به صورت سه ماهه، شش ماهه و یک ساله ارائه می کنند. قبل از خرید سرویس، علاوه بر بررسی مجوزهای فعالیت شرکت ارائه دهنده خدمات، حتما قابلیت های سیستم، نحوه پشتیبانی و خدمات پس از فروش، نوع خط تلفن اینترنتی و تعداد داخلی های قابل تعریف در سرویس تلفن ابری را بررسی کنید.
پس از انتخاب پلن مناسب از سوی شما، شرکت ارائه دهنده خدمات، مرکز تلفن ابری را آماده کرده و نام کاربری، رمز عبور و آدرس ورود به سیستم را در اختیار شما قرار می دهد. اگر شرکت، فروشگاه، سازمان و یا کسب و کار متوسط یا بزرگی هستید و قصد دارید مرکز تلفن ویپ راه اندازی کنید، برای جلوگیری و پیشگیری از متحمل شدن هزینه های سنگین حاصل از انتخاب نادرست، حتما از مشاور VOIP کمک بگیرید تا بدون تعلق خاطر به برندی خاص، بهترین راهکار راه اندازی سیستم تلفنی ویپ را به شما پیشنهاد دهد. ویپ دان آمادگی دارد با ارائه مشاوره های تخصصی VOIP شما را راهنمایی کند.
پشتیبانی سرویس تلفن ابری :
از انجایی که کاربران مرکز تلفن ابری به نرم افزار اصلی دسترسی ندارند و نمی توانند خودشان بسیاری از مشکلات اساسی نرم افزاری را حل کنند، شرکتهای ارائه دهنده این سرویس، خدمات پشتیبانی را که اغلب به صورت تیکتی است به مشترکین خود ارائه می دهند. در صورتی که مشکلی برای سرویس تلفن ابری شما پیش آید تیکتی برای شرکت ارائه دهنده سرویس ثبت می کنید، مشکل را به آنها اعلام می کنید و منتظر می مانید تا مشکلات سیستم شما را رفع کنند.
خط تلفن اینترنتی چیست ؟
خط تلفن اینترنتی خط تلفنی است که از تکنولوژی VOIP برای برقراری مکالمات تلفنی استفاده می کند. این خطوط در حال حاضر توسط تعدادی از شرکت هایی که دارای پروانه FCP از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هستند، نظیر آسیاتک و شاتل ارائه می شوند. خط تلفن اینترنتی می تواند با یک تماس همزمان و یا بیش از یک تماس همزمانی به مشترکین ارائه شود. اگر خط تلفن اینترنتی بیش از یک تماس همزمانی را پوشش دهد، اصطلاحا خط سیپ ترانک نامیده می شود.
خط سیپ ترانک فقط به اشخاص حقوقی نظیر سازمان ها و شرکت ها ارائه می شود. از مهمترین مزیت های خط تلفن اینترنتی امکان جابجایی آن است. این خطوط را به راحتی می توانید به نقاط جغرافیایی مختلف منتقل کنید و از آن استفاده کنید. کسب و کارهایی که مالک محل کار خود نیستند و در فواصل زمانی مختلف امکان جا به جایی محل شرکت و یا فروشگاه آنها وجود دارد، با تهیه این خطوط می توانند نگرانی های حاصل از دست رفتن تماس های تلفتی خود را کاهش دهند. مهمترین عیبی که به خط تلفن اینترنتی گرفته می شود، نیازمند بودن آن به اینترنت است. در صورتی که اینترنت قطع شود کلیه تماس های تلفنی خود را نیز از دست خواهید داد. در در سرویس تلفن ابری اغلب از این خطوط تلفنی استفاده می شود. هر شرکتی موظف است خط تلفن اینترنتی را بر روی اینترنتی که خودش ارائه می کند برای مشترک فعال کند.
خط سیپ ترانک چیست؟
خط سیپ ترانک خط تلفنی است که امکان برقراری بیش از یک تماس همزمانی را بر روی یک خط و یک شماره تلفن ایجاد می کند. خط سیپ ترانک نیز از تکنولوژی VOIP برای برقراری مکالمات تلفنی استفاده می کند. در حال حاضر مخابرات خط سیپ ترانک را در قالب شماره های 5 رقمی و 8 رقمی به مشترکین ارائه می کند. این خطوط حداقل از 30 تماس همزمان پشتیبانی می کنند. یعنی در یک لحظه 30 نفر می توانند با یک خط تماس بگیرند، بدون اینکه بوق اشغالی دریافت کنند. در حال حاضر خط تلفن سیپ ترانک از سوی شرکت مخابرات اغلب بر روی ذوج سیم مسی و فیبرنوری به مشترکین واگذار می شود. این خطوط نیز امکان جا به جایی داشته و می توانید آن را به نقاط مختلف شهر منتقل کنید.
منبع : cloud pbx